Paideia Spațiul iudaic - un spațiu al comunității - Dan Ionuţ Julean Arte & arhitecturi 42,00 lei Mărește

Spațiul iudaic - un spațiu al comunității - Dan Ionuţ Julean

Dan Ionuț Julean

Cartea reprezintă o deschidere particulară către universul cultural, religios și identitar al evreilor din Diaspora europeană, într-o epocă în care s-a petrecut translația către centrul comunitar evreiesc, în calitatea sa de succesor al sinagogii în îndeplinirea rolurilor sale multiple.

Mai multe detalii

2026P

Nou

42,00 lei cu TVA

Ce presupune evreitatea exprimată spaţial?  Un decupaj topologic?  Un areal jalonat de principii şi legi?  Un tratament religios al gestionării spaţiului?  O teologie a locuirii?  Un dialog între tradiţia religioasă şi cea istorică?  Sau alte lucruri de natură teoretică?

„Cartea de față reia într-o formulă unitară părți din teza de doctorat a tânărului arhitect clujean Ionuț Julean. Teza Tipologii ale spațiului evreiesc în arhitectura contemporană. Centre comunitare evreiești în diaspora europeană, susținută în ședință publică în cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, în 2014, pune în joc o problematică de mare complexitate și dificultate, ceea ce dovedește, dintru început, că autorul ei a asumat o sarcină excepțională și foarte ambițioasă”.

Ovidiu PECICAN

 Rolul tradițional al sinagogii este dublat prin centrul comunitar care devine un complex al vieții evreiești în Diaspora. Din punct de vedere social, cultural sau spiritual, centrul comunitar conferă membrilor încredere, sprijin și demnitate, asigură o coerență și o siguranță în contactul interuman (și chiar interetnic), devenind o „adaptare” a sinagogii tradiționale la societatea contemporană care reușește, astfel, să se „modernizeze”, să fie „accesibilă” tuturor, păstrându-și aproape intact caracterul. Centrul comunitar evreiesc este, de fapt, o formă de „management” social și o formulă ingenioasă care a readus și readuce evreii din Diaspora laolaltă (în „spiritul comunitar”), a permis și permite tinerilor curioși să își afle originile și să își însușească tradiția și cultura, a reușit și reușește să confere vizibilitate unui grup etnic care se regenerează, a adus și aduce mai aproape pe tineri și pe bătrâni sau pe membrii aceleiași familii, pe cei religioși și pe cei nepracticanți, pe ortodocși și pe neologi (cel mai adesea, în Diaspora Europeană, mai ales în Europa de Est, unde comunitățile sunt relativ mici și centrul comunitar vizează comunitatea de evrei în ansamblul ei, nu neapărat congregația religioasă, formată după rit), a încercat și încearcă să ofere neevreilor posibilitatea de a înțelege specificul iudaismului și să asigure o cât mai bună/eficientă comunicare interetnică, a dovedit și dovedește profesionalism în serviciile sociale și, pe bază de voluntariat, a dezvoltat și dezvoltă programe și activități tematice pe categorii de vârste; toate, pentru a menține o legătură cât mai stabilă, prin preocupări comune, între membrii comunității respective, contribuind în modul cel mai eficient la păstrarea legăturii dintre evrei și sinagogă, în condițiile crizei societății contemporane, care afectează grav integritatea spirituală a „cetățeanului european” (din cauza, în mare măsură, a globalizării, creșterii cotelor ateismului și evoluției tehnicii și tehnologiei de comunicare care deși oferă medii virtuale de comunicare și socializare, mult mai rapide, a înlocuit contactul social direct uman – „față în față” –, contribuind la dezbinarea comunităților, în general – opunând „individualismul” și necesitățile personale ale individului, „comunitarismului” și necesităților comune ale comunității, respectiv, spiritul gregar cras, convingerilor privind împărtășirea unui profund și firesc sentiment al apartenenței la un grup).

AutorDan Ionuț Julean
Specificații autorarhitect și profesor colaborator la Facultatea de Arhitectură și Urbanism, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Anul publicării2016
Format145 x 200 mm
Nr. pagini186
ColecțiaSpaţii imaginate
eBook1800-spaiul-iudaic-un-spaiu-al-comunitaii.html
ID Hard Cover1800-spaiul-iudaic-un-spaiu-al-comunitaii.html
GenArhitectura
LimbaRomana
Tip formatFizic
Subiect principalTeoria arhitecturii
CategorieArta si fotografie
Sub-CategorieArhitectura
ISBN978-606-748-131-0
Nota 
2020-09-21
Spațiul Iudaic

Sinagoga oferă sprijin, acolo unde comunitatea este dezbinată, siguranță și autoritate, acolo unde lipsesc, confort spiritual pentru cei care sunt neînțeleși.

    Scrieți-vă propria părere

    Scrieţi un comentariu

    Spațiul iudaic - un spațiu al comunității - Dan Ionuţ Julean

    Spațiul iudaic - un spațiu al comunității - Dan Ionuţ Julean

    Cartea reprezintă o deschidere particulară către universul cultural, religios și identitar al evreilor din Diaspora europeană, într-o epocă în care s-a petrecut translația către centrul comunitar evreiesc, în calitatea sa de succesor al sinagogii în îndeplinirea rolurilor sale multiple.

    Scrieţi un comentariu

    Arhitectura este știința și arta de a proiecta și construi clădiri și ansambluri de clădiri potrivit anumitor proporții și reguli, în funcție de caracterul și destinația construcțiilor. Știința ei constă în rezolvarea funcțională și tehnică a clădirilor. Arta arhitecturii este o componentă mai specială a artelor în general, care are un caracter mai deosebit, deoarece cu elemente reale, utile, se creează și se compun imagini plastice nonfigurative, de esență abstractă, fară să imite deci modele ale naturii.

    Arhitectura nu poate fi comparată cu natura înconjurătoare decât prin aceea ca este un organism artificial implantat într-un mediu natural cu care trebuie să se armonizeze atât funcțional cât și estetic.

    Arhitectura este forma cea mai cuprinzătoare de organizare a spațiului, urmărind rezolvarea echilibrată, armonioasă, a funcțiunilor complexe, multilaterale. Arta – se știe –  este un fenomen conștient, arhitectura, pe lângă această calitate este și cognitivă și ontologică. Până la sfârșitul secolului trecut arhitectura era considerată "o decorație a structurii" (John Ruskin), iar în secolul nostru Frank Lloyd Wright redefinește arhitectura prin stilul său de integrare armonioasă a structurilor în natură, fiind exponentul cel mai de seamă al arhitecturii organice.

    Sinagoga este o casă la mozaici unde o organizație religioasă (asemănătoare parohiilor creștine) condusă de un rabin face întruniri pentru cultul mozaic.

    Termenul sinagogă provine din gr. συναγειν, “a reuni”. În ebraică înseamnă casă de întrunire, destinată celebrării cultului mozaic.

    Primele sinagogi au apărut în țările Orientului înainte de cucerirea Țara Israel și regatul lui Irod cel Mare de către romani și erau conduse de cărturari.

    Începând din secolul al XI-lea au început să fie conduse de către rabini, care exercitau atât funcții religioase cât și funcții administrative și juridice (în cadrul comunităților iudaice).

    O discuție despre spațiul evreiesc presupune, deci, o abordare complexă privind aspectele multiple pe care le reunește: spațiul religios și de purificare (spațiul sacru și de cult, spații impuse de ritual și cutumă), spațiul dedicat studiului și spațiul de adunare al comunității. Astfel, îndeplinind simultan aceste coordonate și suprapunând atributele lor fizice cu limitările formale, valențele spirituale și eventualele semnificații contextuale, spațiul evreiesc ar putea fi definit ca un spațiu comunitar total. Instanțele sale se împart după două aspecte: forme reale de organizare și reprezentare a „spațiului comunitar” evreiesc în raport cu evoluția istorică (Templul, sinagoga, ghetoul/cartierul evreiesc, shtetl-ul, centrul comunitar) și forme virtuale (spațiul comunitar virtual, comunitatea pe Internet).

    Dr. Dan-Ionuț Julean este arhitect și profesor colaborator la Facultatea de Arhitectură și Urbanism, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, România. Preda Istoria arhitecturii antice și medievale. Este, de asemenea, membru al echipei de proiectare arhitecturală.

    Capitolele acestei lucrări prezintă tipologiile principale ale spațiului evreiesc de la Templul lui Solomon la comunitatea pe Internet. Într-un articol, în care aborda problema monoteismului dintr-o perspectivă arhitecturală, Mircea Moldovan remarca sintetic modul în care a apărut sinagoga – „o inovație arhitecturală” – ca tip de lăcaș de cult unic, care „permitea realizarea unui spațiu nou, care era în același timp spațiu de rugăciune, dar și sală comunitară, cu multiple funcțiuni.” Astfel, „pendularea evreilor în cadrul teritoriului denumit până astăzi Semiluna fertilă, și până în Egipt, unde templul avea o structură telescopică, în care succesiunea de curți interioare și săli cu secțiuni bazilicale ierarhiza gradele de inițiere, și unde s-a înregistrat prima tentativă de monoteism solar, le-a favorizat efectuarea unor adevărate sinteze arhitecturale succesive: tabernacolul din deșert, templele reale sau ideale din Ierusalim, dar mai ales sinagoga”, reprezentând o „revelație arhitecturală”. „Odată cu ea, monoteismul a introdus credincioșii într-un spațiu interior și templul-sculptură, sortit a admite doar preoții și eventual notabilitățile din toate religiile anterioare, s-a transformat în receptacolul comunității (subl.ns.). [...] De aceea, sinagoga a constituit o «inovație arhitecturală revoluționară», chiar dacă cercetările istorice asupra genezei ei nu întrunesc consensul, și matricea generată de ea o regăsim și în concepția lui Bruno Zevi despre Cum să înțelegem arhitectura? La vremea respectivă, interiorizarea a decurs dintr-o profundă reformă religioasă, [...] care, ar fi statutat dualitatea lege scrisă / lege orală și ar fi substituit sacrificiului la templu, rugăciunea.”

     

    10 alte produse din aceeași categorie

    Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și: