Voinţa de fericire - Marin Drămnescu
Marin Dramnescu
- Scrieţi un comentariu
Un mic tratat despre fericire, care ne arată ce este fericirea și cum poate fi atinsă prin practicarea virtuții.
2352P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității:
„Fericirea nu este un simplu concept teoretic, fericirea nu este o abstracțiune. Fericirea nu este un construct psihologic steril ci este o experiență cât se poate de concretă, de palpabilă chiar, o stare identificabilă și conștientizată. Fericirea dispune de finalități clare de recompensare superioară, obiectivate în înălțarea la un nivel de echilibru și de trăire imposibile de atins altfel.
Omul virtuos este un candidat la fericire. Pentru că are în virtuțile trăite și automatizate prin repetare, în reflexele sale etice, repere solide și perene care-i oferă stabilitate emoțională și intelectuală și astfel nu poate fi scindat de formele superficiale și efemere aducătoare de false mulțumiri sau de non-satisfacții.
Dar nu se poate vorbi de virtuți în absența formării caracteriale și nu avem caracter în absența educației. Dacă prin virtuți, individul uman, din bun devine mai bun, nu putem să nu remarcăm că șansele de a fi fericit cresc odată cu nivelul de educație sau mai precis spus, a fi fericit înseamnă a fi un om educat și de mare caracter.”
De ce am scrie despre fericire? De ce am irosi timp și energie pentru a readuce în discuție un lucru care ne este la îndemână și care pare a fi cunoscut de către toată lumea? La ce bun să ne preocupăm de un fapt ce ar trebui să fie mai de grabă simțit și trăit decât descris, gândit și analizat? De ce am face acest lucru, pentru că fericirea, ca să-l parafrazăm pe Jeremy Bentham este sublim să fie simțită, dar nu e amuzant, ba chiar e foarte plictisitor să vorbești despre ea. (...)
Noi credem că fericirea urmează, se dezvoltă și se trăiește în dependență și în sincron cu structura psihologică a individului. Adică devine posibilă integrând palierele prin care se manifestă ceea ce am numi sufletul nostru.
Pe această logică, prima parte a cărții se adresează palierului cunoașterii în absența căruia ideea de fericire s-ar estompa pentru că n-am ști ce trăim. Pe de altă parte cunoașterea lărgește perspectivele devenirii individului și maximizează șansele experimentării unei fericiri autentice. Vorbim deci despre actul de a cunoaște fericirea în ceea ce are ea definitoriu și cum a fost ea înțeleasă și justificată din perspectiva lumii ideilor filosofice. A-i urmări devenirea ideatică pornind de la antichitatea greacă și romană și până în prezent este un act care ne lărgește cunoașterea și care ne înalță pentru că știm ce trăim.
A doua parte a cărții are în vedere palierul afectiv, nivel la care fericirea este simțită și decodificată în toată gama expresivității sale emoționale. Pentru om este esențial nu doar ceea ce știe și ce face ci mai ales ce simte față de cele pe care le știe sau le face și mai ales cum simte toate acestea. (...)
Capitolul final al cărții atinge problema credințelor individului, în funcție de care sunt conștientizate, simțite și trăite în cele din urmă, lumea și experiențele sale.
Fericirea ca recompensă superioară a faptului că suntem este și rezultatul modului în care înțelegem și asimilăm mediul în care ființăm și a manierei în care interpretăm și reacționăm la solicitările acestuia. Credințele noastre pot facilita, pot încuraja sau determina trăirea fericirii sau pot limita, decolora și oferi spre experiență doar surogate ale acesteia.
Marin Drămnescu
Autor | Marin Dramnescu |
Specificații autor | cadru didactic universitar al Academiei de Studii Economice din Bucureşti |
Anul publicării | 2020 |
Format | 140 x 200 mm |
Nr. pagini | 226 |
Colecția | Ştiinţe - Seria Psihologie |
eBook | 2237-vointa-de-fericire-marin-dramnescu-9786067483031.html |
ID Hard Cover | 2237-vointa-de-fericire-marin-dramnescu-9786067483031.html |
Gen | Psihologie |
Subgen | Psihanaliza |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Stiinte umaniste |
Sub-Categorie | Psihologie |
ISBN | 978-606-748-303-1 |
Volumul reprezintă un mic tratat despre fericire, care poate fi atinsă prin practicarea virtuții. Omul virtuos este un candidat la fericire, pentru că are în virtuțile trăite și automatizate prin repetare, în reflexele sale etice, repere solide și perene care-i oferă stabilitate emoțională și intelectuală și astfel nu poate fi scindat de formele superficiale și efemere aducătoare de false mulțumiri sau de non-satisfacții. Dar nu se poate vorbi de virtuți în absența formării caracteriale și nu avem caracter în absența educației. Dacă prin virtuți, individul uman, din bun devine mai bun, nu putem să nu remarcăm că șansele de a fi fericit cresc odată cu nivelul de educație sau mai precis spus, a fi fericit înseamnă a fi un om educat și de mare caracter.”
Introducere
De ce am scrie despre fericire? De ce am irosi timp și energie pentru a readuce în discuție un lucru care ne este la îndemână și care pare a fi cunoscut de către toată lumea? La ce bun să ne preocupăm de un fapt ce ar trebui să fie mai de grabă simțit și trăit decât descris, gândit și analizat? De ce am face acest lucru, pentru că fericirea, ca să-l parafrazăm pe Jeremy Bentham este sublim să fie simțită, dar nu e amuzant, ba chiar e foarte plictisitor să vorbești despre ea.
În general oamenii cred că dacă știu un ceva despre fericire sau dacă experimentează contextual câteva clipe plăcute atunci ei știu ce e fericirea. Sau se declară fericiți. Acest fapt este însă destul de des contrazis chiar de comportamentele lor ulterioare prin care se dezic de cele deja afirmate. Și par a fi nefericiți.
Nu de puține ori oamenii aleargă și consumă energie valoroasă achiziționând lucruri, de cele mai multe ori inutile, dar care le îmbujorează obrajii sau își consumă timpul în companii mediocre, doar pentru a fura o clipă de apreciere sau de recunoaștere.
Nu de puține ori oamenii își împing oboseala trăirii cu greu, știind că merg înspre nicăieri, dar se lasă seduși de magia reconfortantă a unei recompense sufletești care să le umple sufletul. Și atunci se pierd cu ochii ațintiți pe o imagine ascunsă adânc în sufletul lor care le accelerează respirația și își continuă drumul mai convinși ca niciodată că acela chiar e drumul căutat și chiar merită întregul efort al ființării.
Nu de puține ori oamenii stau resemnați în confortul unor relații plate și ascund cu grijă și efort un clocot de animozități, de cețuri alburii, de vâlvătăi de resentimente și de furie abia reprimată care le obnubilează perspectiva, dar nu uită să trimită în eter un selfie cu buzele țuguiate sub forma unui sărut care promite fericirea.
Sunt tot mai dese situațiile în care noi, oamenii, ne facem case ca să fim vizitați și să arătăm și altora fericirea noastră. Întindem mese bogate și deseori peste puterile noastre de moment, prin care tăcut, dar satisfăcuți de tăcerea noastră asurzitoare, spunem despre îndestularea noastră, despre absența fricii de a muri de foame, despre belșugul care ne asigură nemurirea.
E aproape o obișnuință ca noi, oamenii să umplem rețelele de socializare cu fotografii obligatoriu cu paharele în mâini, zâmbind cu gura ușor întredeschisă sau afișând un entuziasm contagios care sugerează eliberarea de constrângeri stupide sau bucuria care anticipează orgia și tot spectrul de fericiri derivate.
Indiferent de situație, fie că trăim ceea ce credem noi a fi fericirea fie că depunem efort s-o arătăm, chiar dacă n-o simțim ca experiență, aceasta se găsește mereu într-o nesfârșită relație cu noi înșine: o urmărim, o expunem, o căutăm, o mimăm, o aproximăm, o promovăm sau o predicăm altora.
Noi credem că fericirea urmează, se dezvoltă și se trăiește în dependență și în sincron cu structura psihologică a individului. Adică devine posibilă integrând palierele prin care se manifestă ceea ce am numi sufletul nostru.
Pe această logică, prima parte a cărții se adresează palierului cunoașterii în absența căruia ideea de fericire s-ar estompa pentru că n-am ști ce trăim. Pe de altă parte cunoașterea lărgește perspectivele devenirii individului și maximizează șansele experimentării unei fericiri autentice. Vorbim deci despre actul de a cunoaște fericirea în ceea ce are ea definitoriu și cum a fost ea înțeleasă și justificată din perspectiva lumii ideilor filosofice. A-i urmări devenirea ideatică pornind de la antichitatea greacă și romană și până în prezent este un act care ne lărgește cunoașterea și care ne înalță pentru că știm ce trăim.
A doua parte a cărții are în vedere palierul afectiv, nivel la care fericirea este simțită și decodificată în toată gama expresivității sale emoționale. Pentru om este esențial nu doar ceea ce știe și ce face ci mai ales ce simte față de cele pe care le știe sau le face și mai ales cum simte toate acestea.
Cunoașterea ne informează, ne arată, ne deschide drumuri în destinul nostru în timp ce simțirea dă sens și semnificație și face ca toate acestea să fie ale noastre și pentru noi, pentru că noitrăim stări interioare pe care nu le putem traduce întotdeauna în cuvinte sau pentru care nu există cuvinte.
Palierul volitiv, al voinței deci, este cel prin care fericirea se manifestă, se experimentează, se trăiește pentru sine și se împărtășește cu ceilalți, având sens pentru cel care o trăiește și utilitate intra și interpersonală. Acest nivel face conținutul celei de-a treia părți a cărții.
Noi credem că nu există fericire fără voință și că fericirea e supremul bonus prin care se justifică voința. Și mai credem că, dacă noi oamenii suntem făcuți din „plămada pe care sunt făcute visele” fiind deci aluatul necesar facerii de vise, atunci suntem condamnați la fericire.
Capitolul final al cărții atinge problema credințelor individului, în funcție de care sunt conștientizate, simțite și trăite în cele din urmă, lumea și experiențele sale.
Fericirea ca recompensă superioară a faptului că suntem este și rezultatul modului în care înțelegem și asimilăm mediul în care ființăm și a manierei în care interpretăm și reacționăm la solicitările acestuia. Credințele noastre pot facilita, pot încuraja sau determina trăirea fericirii sau pot limita, decolora și oferi spre experiență doar surogate ale acesteia.
CUNOAȘTEREA FERICIRII
Dacă întrebi pe cineva „Ce anume te-ar face fericit?” nu ai fi surprins să primești cam aceleași răspunsuri. Un posibil răspuns ar fi sub forma unei proiecții imaginare în care cel care îți răspunde ți-ar detalia câteva momente de relaxare petrecute pe o plajă pustie, preferabil cât mai exotică și mai îndepărtată, atârnat leneș pe un șezlong acoperit de umbra rarefiată a unui palmier. Nu ar uita să-ți spună că în mâna dreapta ar avea un cocktail răcoritor, obligatoriu cu umbreluță, iar privirea i-ar fi scăldată de spuma curată a valurilor turquoise.
O imagine perfectă asemenea unui tablou care te încântă prin transpunerea imaginativă într-un spațiu aproape ireal.
În realitate, dacă această proiecție imaginară ar deveni experiență, dacă ar deveni reală, vom constata că are mai multe nuanțe. În primul rând imaginea expusă - asemenea oricărei imagini - este statică. E o fotografie îmbibată cu odihnă, relaxare, constatare și nemișcare. E o imagine fără viață sau cu atât de puțină viață încât ar putea fi numită Natură moartă cu mine pe plajă.
Oricât de mult ne-ar încânta peisajul, oricât de seducător ar fi acel cocktail multicolor, oricât de relaxante ar fi nemărginirea apei și sunetul valurilor oceanului, toate acestea nu vor putea depăși limitele unei stări de moment, ale unui context efemer, limitat de timp. Imediat, după primele senzații date de căldura nisipului, de aroma cocktailului, a soarelui blând și a brizei răcoritoare, prin continuitate și permanentizare acestea nu vor mai putea avea putere de stimulare și idilicul peisaj tinde să se banalizeze, să se estompeze și să-și reducă din puterea sa de seducție.
După nici o oră de simțit, conștientizat, interiorizat și trăit acel moment se insinuează dorințe și nevoi suplimentare de completare a acestuia, de adăugare de elemente care ar accentua frumusețea inițială.
Apare ca necesitate o dorință de personalizare a întregului cadru în așa fel încât acesta să aibă o semnificație pentru tine, să conțină un rost în așa fel încât întreg contextul sau o mare parte a sa să vibreze odată cu tine, să răspundă unor solicitări sau nevoi proprii.
Să se constituie într-un gen de mulțumire sau de satisfacție pe care ai dori-o să fie permanentă. Această stare, odată trăită în toată oferta ei senzorială, afectivă și conștientă se dorește a fi continuată și interiorizată un timp cât mai îndelungat.
Înțelegem prin „stare” un ansamblu de înțelegeri și de dispoziții plăcute sau neplăcute, conștientizate ca atare și care modulează, amplifică, inhibă sau dinamizează reacțiile comportamentale în relația cu mediul sau cu sine.
Dar, pentru a produce aceste efecte, pentru a te simți fericit, poate ai dori să nu fi singur ci să împărtășești cele simțite și trăite cu o persoană de care ești atașat. Share-ul trăirilor și al impresiilor verbalizate sau descrierea pentru alții a unor momente care te captează dau sens, densitate și semnificație întregului.
Starea de bine resimțită emerge tocmai din această suprapunere peste cadrul inițial, a prezenței tale manifeste în acel cadru. Pentru că tu te duci pe tine acolo cu toate înțelegerile, nevoile, dorințele și așteptările tale. Toate acestea sunt vii, dinamice, prezente și solicitante, amprentând modul în care receptezi și în care reacționezi la ansamblul care te înconjoară.
A fi fericit de unul singur pare a se înscrie mai de grabă într-un registru maniacal și diminuează până la anulare aproape întreg conceptul de fericire. Sunt extrem de rare momentele în care fericirea este trăită izolat, în sine și pentru sine.
Ceea ce simțim sau stările noastre interioare fiind create în special pe baze senzoriale sunt extrem de schimbătoare, de volatile, de efemere.
Cum stimulii din mediu au variații de intensitate, de frecvență, de ritm sau de expunere și reacțiile comportamentale pe care noi le dezvoltăm ca răspuns la aceste solicitări urmează aceleași modificări. Astfel, poate un sunet prea strident, un miros neplăcut sau o relație sub așteptări cu personalul de serviciu al hotelului unde suntem cazați pot dintr-o dată să modifice întreaga cromatică emoțională a acelui cadru pe care cu o oră înainte îl declarasem cel mai frumos loc din lume.
Dar și experiența proprie, preferințele, credințele noastre, modul propriu în care vedem noi lumea pot influența în același mod percepția de moment a unei situații accentuându-i sau diminuându-i coloratura afectivă.
Fericirea nu e o stare pe care o cauți, spre care alergi, și, pe care odată găsită s-o confiști și s-o trăiești până la adânci bătrâneți. Nu e un nici punct terminus la care ajungi după un consistent și multivalent efort, folosind strategii și metode mai mult sau mai puțin adecvate, improvizând și agățându-te de surogate.
Stările sufletești pot oferi bucurie, entuziasm, plăcere, bună dispoziție. După cum aceleași stări, în funcție de context, pot fi resimțite ca indispoziție, disconfort, neplăcere sau apatie. Însă, în situația stărilor plăcute, putem spune că ele sunt ingrediente ale fericirii, sunt premise ale fericirii, sunt componente ale fericirii, dar nu sunt fericirea însăși. Înșiruirea și înlănțuirea de stări plăcute pot conduce spre manifestarea fericirii, dar nu ca însumare a lor ci ca emergență a acestora.
Nu ești fericit că mănânci. De obicei prea mult. Nu ești fericit că ai băut. Apă sau alcool. Nu ești fericit că ești într-un grup de oameni. Ai doar stări plăcute sau pozitive rezultate din toate acestea. Ai o stare pozitivă că nu-ți mai este foame, că nu mai ești însetat sau că aburii alcoolului te-au euforizat și îți exprimi mai fără efort ceea ce simți.
...
Platon: fericirea este trăirea virtuții
Platon (427-347 î.Hr.) a fost elev al lui Socrate și profesor al lui Aristotel. Această triadă nemuritoare de filosofi a fixat definitiv bazele filosofiei occidentale. Platon rămâne în istorie ca fondator al Academiei din Atena care a funcționat neîntrerupt până în anul 529 d.Hr. când a fost închisă definitiv de către împăratul Justinian. Spre deosebire de Socrate, care nu a lăsat nicio moștenire scrisă, opera lui Platon se presupune a se fi păstrat intactă după două milenii și jumătate trecute.
Alfred North Whithead apreciază că: „în general, caracterizarea cea mai sigură a tradiției filosofice europene este că ea constă într-o serie de note de subsol la scrierile lui Platon.”
Influența gândirii lui Platon depășește cadrul filosofic și nu de puține ori el este considerat ca fondator al religiei și al tipului de spiritualitate occidentală, Friedrich Nietzsche susținând că religia creștină nu este altceva decât un ,,platonism pentru mase”.
Etica lui Platon e profund eudemonistă pentru ca accentuează relația de interdependență dintre fericire și virtute, relație în care virtutea devine o componenta fundamentală și dominantă a eudaimoniei. Putem afirma că pentru Platon virtuțile sunt elemente componente ale sufletului la fel cum simțurile sunt părți ale corpului. Ne-exersarea acestora amputează ființarea sufletului, o aproximează, reducându-i capacitatea acestuia de a-și atinge starea de fericire.
La fel ca în cazul unui om care are limite prin faptul de a nu vedea sau auzi și sufletul este limitat de la completitudinea trăirilor sale prin faptul că nu îi sunt trăite în experiență virtuțile.
Pentru Platon fericirea apare ca un amestec de condiții, respectiv: sănătate fizică, capacitatea de a lua hotărâri bune, reușita în acțiunile personale sau sociale, o bună recunoaștere și reputație în comunitate şi deținerea de bunuri folositoare pentru viaţă.
Astfel putem deduce că fericirea nu ar trebui să fie căutată doar în lucruri exterioare sau doar în daruri interioare ci mai ales în experiență, în semnificația pe care acestea o au pentru noi și în felul cum le folosim, virtuoși fiind.
Dacă Socrate și-a făcut cunoscută filosofia limitându-se la prezentul timpului său și la comunitatea restrânsă a cetățenilor Atenei, fiind preocupat de a-i face pe aceștia să fie fericiți, Platon a depășit aceste limite, extinzându-și concepția filosofică la întreaga omenire și peste toate timpurile. Această abordare l-a făcut pe Socrate să fie un ilustru educator și pe Platon un filosof nemuritor.
Epicur: fericirea este plăcere
Filosoful grec Epicur s-a născut în Samos, Grecia și a trăit între anii 342 – 270 î.Hr. Este fondatorul epicureismului, concepție etică prin care se argumentează teoria fericirii raționale a individului uman. Dar destul de des, atunci când este introdus conceptul de plăcere în oricare discuție și analiză, lucrurile tind să fie distorsionate mergând nu de puține ori înspre extreme. Este și cazul lui Epicur a cărui concepție filosofică a fost mai mult sau mai puțin voit, denaturată și asociată cu un libertinaj al plăcerilor fizice. Faptul de a fi permis și femeilor să participe și să se alăture ca discipoli în cadrul școlii sale, în ciuda faptului că acestea erau ignorate atât intelectual cât și politic în vechea Atenă, i-a adus grave învinuiri, inclusiv că ar fi organizat orgii în compania acestora. Epictet l-a catalogat ca fiind un „ticălos spurcat la gură” și l-a acuzat de desfrânare, după șase secole de la moartea acestuia.
În fond, în înțelegerea conceptului de epicureism avem două sensuri explicite. Un sens larg, extins care face trimitere la o căutare exclusivă și poate excesivă a plăcerii și un sens redus care se bazează pe căutarea idealului de înțelepciune. Conform acestui ideal, obținerea și trăirea fericirii ca liniște a sufletului (ataraxia) este scopul eticii lui Epicur.
Această perspectivă susține că pentru obținerea plăcerii nu este obligatorie eliminarea temerii față de zei sau moarte cărora trebuie să le asigurăm respectul cuvenit, dar acest fapt nu ne împiedică să experimentăm plăcerile simple și naturale ale vieții, evitând pe cât posibil durerea sau sursele generatoare de suferință.
Hedonismul lui Epicur apreciază că fericirea se poate obține doar prin plăcere, aceasta fiind înțeleasă ca scop ultim al oricărui comportament. Dar, epicureismul, în sensul lui autentic nu are nicio legătură cu libertinajul sau desfrâurile de care a fost acuzat de-a lungul istoriei. Deposedarea epicureismului de virtutea promovată a condus la simplismul înțelegerii de azi sau la această nefericită gândire. Pentru Epicur o viață de plăceri era o viaţă plină de virtuţi întrucât el susținea că virtuțile sunt cele care produc și aduc plăcere.
Pentru filosoful antic plăcerea însemna absența durerii sau manifestarea acelor conduite care minimizează durerea și maximizează plăcerea prin practicarea virtuților. Plăcerea adevărată nu este constituită nici de intensitatea acesteia și nici din însumarea de plăceri spontane, rapide și facile ci presupune în primul rând liniște, calm, echilibru, imperturbabilitate, adică ataraxia.
Filosofia lui Epicur este hedonistă prin accentul pe care îl pune pe trăirea plăcerii în ecuația eudaimoniei. Virtuțile, pentru Epicur și pentru întreaga concepție a epicureismului, au o valoare instrumentală, fiind doar un mijloc prin care sunt obținute, menținute și reglate acestea. Acest mod de a înțelege eudaimonia îl diferențiază de predecesorii săi, Socrate și Platon, pentru care în ecuația eudaimoniei virtuțile reprezentau partea importantă și semnificativă a acesteia, plăcerea derivând din experimentarea lor.
Marin Drămnescu este cadru didactic universitar al Academiei de Studii Economice din Bucureşti. Psiholog, absolvent al Facultăţii de Sociologie, Psihologie, Pedagogie ca șef de promoție și al Masterului de Educație Integrată al Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București. Doctor în Științe ale Educaţiei (2012) și doctor în Științe Politice (2015).
Autor și co-autor al mai multor capitole de carte și articole de specialitate, publicate în volumele conferințelor naționale și internaționale sau în reviste și jurnale de specialitate în țară și în mediul academic internațional.
Practician atestat în Programare Neuro-Lingvistică, (NLP) cu specializarea modificarea impresiilor umane subiective.
Membru fondator al Asociației Academia Pedagogilor din România.
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent, aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
10 alte produse din aceeași categorie
Etnosofia - Petru Ursache Ediția a II-a
O fascinantă incursiune în domeniul filosofiei populare, în încercarea de a surprinde variatele aspecte ale modului de a gîndi și a privi lumea al locuitorilor din satul românesc tradițional.35,00 leiPachet Regele Carol al II-lea -...
Legea Serviciului Social – promulgată de Carol al II-lea și elaborată de Dimitrie Gusti, Henri H. Stahl și Octavian Neamțu – impunea realizarea serviciului de tip social pentru toți tinerii care terminau o facultate sau o școală superioară.80,40 lei 134,00 leiPreț redus!Pachet Liberalismul în România
Dumitru Bratianu diplomatul, doctrinarul liberal si omul politic cuprinde prima monografie completă a diplomatului, un reprezentant de marcă al vieții politice românești și al democrației europene. O antologie a liberalismului românesc s-a vrut un „florilegiu” de texte privind comprehensiunea gândirii (ideologiei, doctrinei) liberale – mai cu seamă...95,40 lei 159,00 leiPreț redus!Pachet Istoria României - Domnitori și...
Domnitorii Țării Românești și ai Moldovei și Principii Transilvaniei care se bucură de o iconografie stabilită, având fiecare o notă minuțioasă de prezentare.Familii de boieri mari şi mici din Valahia, vol. ce privește, în fapt, istoria politicii premoderne.Istoria familiilor boierești din Moldova – o incursiune în istoria politicii premoderne, amănunt...132,00 lei 220,00 leiPreț redus!Pachet Regele Ferdinand I - Monarhia si...
O abordare de natură cronologică încearcă să treacă în revistă o „sintagmă” de valoare istorică: instituția monarhiei moderne și contemporane (o continuitate constituțională de la Alexandru Ioan Cuza și casa de Hohenzollern-Sigmaringen la regii interbelici ai României).119,40 lei 199,00 leiPreț redus!
Pachet Regele Carol I
Un important fond arhivistic de copii dactilografiate de către istoricul Octavian Beu, aflate la Arhivele Statului din Bucureşti şi la Secţia de Manuscrise a Bibliotecii Academiei Române, care cuprinde rapoartele diplomaţilor austro-ungari acreditaţi la Bucureşti în perioada anilor 1877 – 1916.306,00 lei 510,00 leiPreț redus!Ghid de sănătate urbană - Dr. Adina Alberts
Conform statisticilor, în mai puțin de un deceniu, în fiecare familie va exista un bolnav de cancer. Pentru a evita împlinirea acestui pronostic sumbru, omul din mediul urban trebuie să învețe să identifice și să se ferească de tot ceea ce este nociv în jurul lui.48,00 leiVademecum în pneumologie – Nicolae Ursea,...
Un volum concis și accesibil despre noțiunile de bază ale pneumologiei, redactat de doi dintre cei mai reputați medici români.140,00 leiEstetica. Psihologia frumosului si a artei...
La originea artei nu stă, prin urmare, tendinţa de a imita natura, conchide Worringer, ci tocmai tendinţa contrară de a evada din natură şi din arbitrariul ei într-un univers de abstracţiuni geometrice şi de valori absolute.31,50 lei 45,00 leiEstetica. Psihologia frumosului si a artei...
Estetica este ştiinţa despre frumos, implicit, şi despre urît. Ecoul larg al teoriei empatice nu a însemnat însă, numai acord sau asimilare, ci şi polemică sau chiar respingere.31,50 lei 45,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Pachet Regele Carol I
Un important fond arhivistic de copii dactilografiate de către istoricul Octavian Beu, aflate la Arhivele Statului din Bucureşti şi la Secţia de Manuscrise a Bibliotecii Academiei Române, care cuprinde rapoartele diplomaţilor austro-ungari acreditaţi la Bucureşti în perioada anilor 1877 – 1916.306,00 lei 510,00 leiPreț redus!Pachet Istoria României - Domnitori și...
Domnitorii Țării Românești și ai Moldovei și Principii Transilvaniei care se bucură de o iconografie stabilită, având fiecare o notă minuțioasă de prezentare.Familii de boieri mari şi mici din Valahia, vol. ce privește, în fapt, istoria politicii premoderne.Istoria familiilor boierești din Moldova – o incursiune în istoria politicii premoderne, amănunt...132,00 lei 220,00 leiPreț redus!Pachet Regele Ferdinand I - Monarhia si...
O abordare de natură cronologică încearcă să treacă în revistă o „sintagmă” de valoare istorică: instituția monarhiei moderne și contemporane (o continuitate constituțională de la Alexandru Ioan Cuza și casa de Hohenzollern-Sigmaringen la regii interbelici ai României).119,40 lei 199,00 leiPreț redus!Cunoasterea prin tacere -vol.1-5- George...
Bine sau rău, ne intră în fire, ca, parafrazând o vorbă de-a vechilor greci, să prindem în discursivitatea noastră raţională şi iraţionalul, să zicem că ştim că nu ştim, să demonstrăm că demonstraţia nu e posibilă. În fine, să vorbim pe îndelete despre tăcere.100,80 lei 144,00 leiPachet Liberalismul în România
Dumitru Bratianu diplomatul, doctrinarul liberal si omul politic cuprinde prima monografie completă a diplomatului, un reprezentant de marcă al vieții politice românești și al democrației europene. O antologie a liberalismului românesc s-a vrut un „florilegiu” de texte privind comprehensiunea gândirii (ideologiei, doctrinei) liberale – mai cu seamă...95,40 lei 159,00 leiPreț redus!
Pachet Regele Carol al II-lea -...
Legea Serviciului Social – promulgată de Carol al II-lea și elaborată de Dimitrie Gusti, Henri H. Stahl și Octavian Neamțu – impunea realizarea serviciului de tip social pentru toți tinerii care terminau o facultate sau o școală superioară.80,40 lei 134,00 leiPreț redus!O istorie a teoriilor despre artă (Sec....
O lucrare fascinantă despre marii maeștri ai ultimeleor cinci secole, al cărei liant filozofic este chiar funcţia de cunoaştere a artei şi prin artă.48,00 lei 64,00 leiPreț redus!Velásquez • Goya - José Ortega y Gasset
O analiză fascinantă a operei celor doi mari pictori făcută de unul dintre cei mai originali filozofi ai secolului trecut.48,00 lei 64,00 leiPreț redus!Cunoasterea prin tacere.Tacerea ca arta....
Ca fiinţă, tăcerea nu există în abstract, inform, nedeterminat, ci numai încorporată în formele concrete ale spiritului uman.46,90 lei 67,00 leiRomii - Becky Taylor
Lucrarea prezintă traseul romilor în timp și spațiu, de la rădăcinile lor în subcontinentul indian, până la migrația în vestul Europei și în America și arată că locul romilor rămâne la fel de contestat și incert astăzi, așa cum a fost la prima lor sosire în Europa în secolul al XV-lea.45,00 lei 60,00 lei
Dorul - condiţia românească a fiinţei -...
Dacă până acum aproape toți comentatorii dorului l-au afirmat și tratat numai ca valoare artistică, noi îl credem și-l afirmăm ca ființă artistică, filosofică și teologică în același timp.35,70 lei 42,00 leiPreț redus!Epistemologia matematicii - Jean-Pierre Cléro
O serie de texte de matematică, de istoria matematicii și de filosofie a matematicii scrise de cunoscutul profesor Jean-Pierre Cléro de la Universitatea din Rouen.10,00 leiNumai onlineOrdine şi armonie: Proporţii în natură şi...
Andra Panduru este lector univ. la Catedra de Tehnico-Teoretice, Disciplina Anatomie Aristică a Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti, doctor în Estetica Artelor Plastice.17,50 lei 25,00 leiNumai onlineCum am înțeles Biblia și pe Dumnezeul ei....
Profesiunea mea de credință este următoarea: Un cercetător de bună-credință, neevreu și laic, practicând o lectură rațională și umană, poate trece mai ușor peste frontiere religioase, politice, ideologice sau psihologice, pentru a reconstitui o imagine coerentă a creației spirituale originare și originale a poporului evreu.10,00 leiNumai onlineArhitectură, etică și estetică - Raluca...
Cartea încearcă să definească graniţele teoriei de arhitectură și să găsească un nou companion dintre filosofii, în persoana filosofiei analitice, împreună cu care ar refonda dimensiunea etică a arhitecturii, mai degrabă decât pe aceea estetică.38,00 lei
Etnosofia - Petru Ursache Ediția a II-a
O fascinantă incursiune în domeniul filosofiei populare, în încercarea de a surprinde variatele aspecte ale modului de a gîndi și a privi lumea al locuitorilor din satul românesc tradițional.15,00 leiNumai onlineEtnosofia - Petru Ursache Ediția a II-a
O fascinantă incursiune în domeniul filosofiei populare, în încercarea de a surprinde variatele aspecte ale modului de a gîndi și a privi lumea al locuitorilor din satul românesc tradițional.35,00 leiEpistemologia matematicii - Jean-Pierre Cléro
O serie de texte de matematică, de istoria matematicii și de filosofie a matematicii scrise de cunoscutul profesor Jean-Pierre Cléro de la Universitatea din Rouen.19,60 lei 28,00 leiCum am înțeles Biblia și pe Dumnezeul ei....
Lucrarea încearcă să abordeze Biblia dintr-o perspectivă a detectivului literar pentru a înțelege omul comunitar și excelența umană evreiascăîn efortul dramatic și sublim de concepere, promovare și interacțiune cu Dumnezeul lor.19,60 lei 28,00 leiÎnfrigurata simțire. Micul meu infinit...
Înfrigurata simțire ne oferă cu simplitate oglindiri mai puțin cunoscute ale lumii cu tot ce există în ea din zorile anotimpurilor până departe, în amurgul lor.41,00 lei
Carte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.30,00 leiBucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).150,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.122,00 leiConcepte fundamentale in sociologie -...
Volumul trateaza temele importante ale acestei discipline cum ar fi cultura, socializarea, institutiile sociale, grupurile si leardership-ul, familia, religia, oraganizatiile sociale, birocratia, comunitatile teritoriale, devianta, stratificarea sociala, guvernarea si puterea, ca si multe altele.62,00 lei
Despre vieţile şi doctrinele filosofilor -...
Diogenes Laertios (greacă: Διογένης Λαέρτιος) a fost un biograf al filosofilor greci. Se presupune că ar fi trăit la începutul secolului al III-lea d.Hr.52,00 leiCalendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale.115,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.17,20 leiIisus Hristos, iubirea trădată. Vol.1:...
Într-o manieră cu totul originală, autorul propune descoperirea adevărului conform căruia oricât ar fi de falsificată și trădată, „iubirea nu cade niciodată”.60,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia23,12 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei