ANESTETICA - Arhitectura ca anestezic - Neil Leach

Neil Leach

Lumea, astăzi, este estetizată şi anesteziată. În această lume intoxicantă a imaginii, consideră Neil Leach, estetica arhitecturii ameninţă să devină anestezia arhitecturii. Arta, în aceast context, este parte deopotrivă a problemei și a soluției.

Mai multe detalii

0732P

Nou

24,09 lei cu TVA

Gândirea europeană a generat diverse direcții de estetizare a lumii. Totul a fost supus acestui proces: politicul, societatea, arhitectura etc.  Potrivit autorului, „într-o lume în care „adevărul" nu este decât o iluzie, adevărul însuşi poate fi limitat şi distorsionat pentru a valida mitologia istoriei. (...) Lumea a fost estetizată şi apoi inestetizată şi golită de orice înţeles. Se pare că această condiţie nu este nicăieri mai bine marcată decât în paginile lucioase ale revistelor noastre de arhitectură şi pe domeniile influenţate de modă ale şcolilor noastre de arhitectură.(...)Seducţia imaginii acţionează împotriva oricărui simţ fundamental de angajare socială. Arhitectura este potenţial compromisă pe acest tărâm estetizat. S-ar părea că arhitecţii sunt cei mai susceptibili faţă de o estetică ce fetişizează imaginea efemeră, membrana de suprafaţă”.

 

Colecția Studii Imaginate aduce în atenția cititorului diferite problematici și perspective privind modul în care arhitectura a influențat și s-a dezvoltat în cadrul culturii europene și a celei  românești. Autorul propune o incursiune în istoria gândirii europene și analizează modul în care s-a articulat estetizarea în lumea modernă, precum și evoluțiile și involuțiile ulterioare ale acestui proces.

Potrivit autorului, lumea imaginară, în actualul context, a devenit suport pentru lumea reală.

AutorNeil Leach
Specificații autorarhitect și teoretician
Anul publicării1999
Format145 x 200 mm
Nr. pagini86
ColecțiaSpaţii imaginate
eBook1411-anestetica-arhitectura-ca-anestezic.html
ID Hard Cover1411-anestetica-arhitectura-ca-anestezic.html
GenArhitectura
LimbaRomana
Tip formatFizic
Subiect principalTeoria arhitecturii
CategorieArta si fotografie
Sub-CategorieArhitectura
ISBN973-9368-53-0
Nota 
2020-11-16
Anestetica

Marele pericol al căutării esteticului în orice amănunt constă în distorsionarea concepției despre realitate. O carte interesantă, care ne determină să reflectăm la... cultul imaginii! Cu consecințele sale: pozitive și negative!

    Scrieți-vă propria părere

    Scrieţi un comentariu

    ANESTETICA - Arhitectura ca anestezic - Neil Leach

    ANESTETICA - Arhitectura ca anestezic - Neil Leach

    Lumea, astăzi, este estetizată şi anesteziată. În această lume intoxicantă a imaginii, consideră Neil Leach, estetica arhitecturii ameninţă să devină anestezia arhitecturii. Arta, în aceast context, este parte deopotrivă a problemei și a soluției.

    Scrieţi un comentariu

    Arhitectura este știința și arta de a proiecta și construi clădiri și ansambluri de clădiri potrivit anumitor proporții și reguli, în funcție de caracterul și destinația construcțiilor. Știința ei constă în rezolvarea funcțională și tehnică a clădirilor. Arta arhitecturii este o componentă mai specială a artelor în general, care are un caracter mai deosebit, deoarece cu elemente reale, utile, se creează și se compun imagini plastice nonfigurative, de esență abstractă, fară să imite deci modele ale naturii.

    Arhitectura nu poate fi comparată cu natura înconjurătoare decât prin aceea ca este un organism artificial implantat într-un mediu natural cu care trebuie să se armonizeze atât funcțional cât și estetic.

    Arhitectura este forma cea mai cuprinzătoare de organizare a spațiului, urmărind rezolvarea echilibrată, armonioasă, a funcțiunilor complexe, multilaterale. Arta – se știe –  este un fenomen conștient, arhitectura, pe lângă această calitate este și cognitivă și ontologică. Până la sfârșitul secolului trecut arhitectura era considerată "o decorație a structurii" (John Ruskin), iar în secolul nostru Frank Lloyd Wright redefinește arhitectura prin stilul său de integrare armonioasă a structurilor în natură, fiind exponentul cel mai de seamă al arhitecturii organice.

    Într-o eră a estetizării, tocmai aspectele sumbre ale vieţii generează un răspuns atât de paradoxal, în aparenţă, în măsura în care orice este iniţial neatrăgător poate fi cu uşurinţă apreciat ca atrăgător din punct de vedere estetic. Într-o epocă în care industrializarea devine şic, în care fostele fabrici sunt transformate în apartamente şi când încălţămintea industrială  şi salopetele sunt tratate ca piese la modă, ceea ce este sumbru şi aspru pare să se lase estetizat.

    (...)

     Trăim într-o eră a comunicării de tip mass-media extrem de diversificată, în care, datorită progreselor tehnologice în telecomunicaţii şi în metodele de reproducere vizuală; suntem în permanenţă luaţi cu asalt de imagini. Televizoarele, faxurile, fotocopiatoarele şi computerele au devenit, ferestre virtuale ale erei informaţiei de vârf, suporturile transportoare de impulsuri digitale ce pun individul în legătură cu o reţea globală de comunicaţii. Căminele şi birourile moderne sunt inundate de reproduceri de imagini şi informaţie: ştiri la ora exactă din oră în oră; filme în avanpremieră, în premieră, care rulează pe piaţă, donate pe benzi video şi distribuite prin televiziunea prin cablu. Avem de-a face cu o cultură a copiei, cu o societate a saturaţiei, cu al doilea potop. Lumea a fost „xeroxată" într-o infinitate de copii.

    (...)

     

    Seducţia imaginii acţionează împotriva oricărui simţ fundamental de angajare socială. Arhitectura este potenţial compromisă pe acest tărâm estetizat. S-ar părea că arhitecţii sunt cei mai susceptibili faţă de o estetică ce fetişizează imaginea efemeră, membrana de suprafaţă.

    (...)

    Nicăieri nu a existat o stratagemă de mascare mai evidentă decât în cazul Disneyland-ului, centrul de vis arhetipal al acestei culturi de consum. Căci, după cum observă Baudrillard, Disneyland se prezintă ca o lume imaginară, o împărăţie pretins imaginară ce se opune lumii reale exterioare şi a cărei mare realizare este aceea că ne face să credem că întruchipează imaginarul. Prin aceasta, Disneyland dă autoritate lumii exterioare. Este lume imaginară care devine suport pentru lumea reală, o împărăţie ireală care ne face să credem că lumea de afară este reală. Dar tocmai în aceasta constă amăgirea. Pentru că, după cum observă Baudrillard, Disneyland face parte tocmai din lumea exterioară. Nu este decât o replică a valorilor americane. Dar dacă lumea se lasă de bună voie atrasă de mitul imaginarului, aceasta nu înseamnă decât că lumea doreşte să se amăgească cu bună ştiinţă. Disney-ificarea a devenit noua religie a secolului XX, în care visul şi realitatea se împletesc într-o lume a lui „a fost odată ca niciodată" oferită publicului de către Disney Products Pic, furnizorii de vise ai lumii.

    Neil Leach este arhitect și teoretician. A predat la Universitatea din Bath, Architectural Association School of Architecture, University of Nottingham, Columbia University, Cornell University, SCI-Arc, Royal Danish Academy of Art și Dessau Institute of Architecture.

    Este co-curatorul (împreună cu Xu Wei-Guo) Expoziției A2 a avantgardei arhitecturii din cadrul Bienalei de Arhitectură Beijing 2004 și al expoziției Emerging Talents, Emerging Technologies în cadrul Bienalei de arhitectură Beijing 2006.

    10 alte produse din aceeași categorie

    Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și: