Paternitatea, principiul existenței - Pr. George Remete
George Remete
- Scrieţi un comentariu
Când spunem că paternitatea e Principiul existenței nu avem în vedere o calitate, nici chiar supremă, a Absolutului, ci însăși esența și afirmarea Lui. Căci nu atât absolutul e paternitate, cât mai ales paternitatea e absolutul.
2626P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității:
Este o premieră în publicistica românească, fiind, probabil, prima monografie care tratează tema paternității simultan filosofic și teologic. Are 6 mari părți, subîmpărțite în capitole. Ideea principală a cărții este că Dumnezeu e Supremul nu pentru că e Atotputernicul, Creatorul și Atotțiitorul, ci pentru că e Părintele existenței, adică pentru că e Atotputernic și Creator prin iubire părintească infinită și veșnică. De asemenea, a doua idee fundamentală este că toată ființa și existența se întemeiază, se susține și funcționează pe baza relației paternitate-filiație, ca axă supremă care susține totul iar degradarea de astăzi se datorează denaturării raportului între părinți și copii.
Autor | George Remete |
Specificații autor | preot prof. univ. dr. |
Anul publicării | 2024 |
Format | 140 x 200 mm |
Nr. pagini | 456 |
Colecția | Spiritualitate ortodoxă |
Gen | Religie |
Subgen | Ortodoxie |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
ISBN | 978-606-748-925-5 |
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent, aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
ARGUMEN
Omul este ființa care întreabă și se întreabă, care se judecă și se condamnă pe sine. Poate că și alte ființe întreabă, dar în universul văzut omul este prin excelență ființa întrebătoare, pentru că la el întrebarea este deja o înțelegere, o credință și o evlavie, așa cum observă M. Heidegger: „Căci întrebarea este evlavia gândirii” („Denn das Fragen ist die Frömmigkeit des Denkens”). Omul nu poate da multe răspunsuri, dar poate pune orice fel de întrebare, căci întrebarea se vede a omului iar răspunsul al lui Dumnezeu: probabil că omul este întrebarea și Dumnezeu e răspunsul. De când există specia umană, omul a gândit și a apreciat totul după măsura lui: nu poți să-i ceri omului să aprecieze din punctul de vedere al animalului, și nici al îngerului. Orice ființă experiază și apreciază din punctul ei de vedere. În acest sens, putem înțelege că sentința lui Protagoras („Omul este măsura tuturor lucrurilor”) – atât de blamată de teologi – are temeiurile și justețea ei. Întrebând lumea și existența, gânditorii au propus diferite temeiuri sau principii ale ființei și existenței. Filosofii s-au complăcut în cercetarea, explicarea și exprimarea existenței prin tot felul de principii inefabile,abstracte, sofisticate, ne-experiate și inaccesibile. În orice caz, pentru filosofie principiul existenței este ființa ca un „ce”, ca o substanță eternă: chiar și pentru A. Einstein, cel socotit de mulți naivi sau păcăliți ca religios sau chiar mistic. În realitate însă, după cum vom vedea, numai teologia concepe principiul existenței exclusiv ca un „cine”, ca persoană, căci, dacă gândirea filosofică ajunge la ideea Principiului personal atunci trece în teologie. Fiind prin excelență muritorul veșnic ne-sațiat, omul nu este mulțumit numai cu condiția biologică și muritoare, ci afirmă că – întrucât existența e veșnică – și el, fiindcă o concepe, are dimensiunea nemuritoare, adică spiritul. Și este important să observăm că în credința creștină dimensiunea spirituală n-o anulează pe cea corporală, ci o preface și o transfigurează. Oricât de spiritual s-ar dori și s-ar exprima, omul s-a conceput și s-a dorit totdeauna ca ființă organică, vie, liberă, spontană și creatoare la nesfârșit, într-o lume organică, vie și bogată, și nu o lume de principii abstracte. Când spunem „Principiul”, prin aceasta înțelegem atât originea, întemeierea, începutul absolut sau Alfa existenței, cât și entelehia, sensul, menirea și Omega existenței. Afirmația teologică a Principiului ca Absolut personal sau Persoană absolută este singura care poate mulțumi pe deplin frământarea și setea neostoită a ființei veșnic nemulțumite care este omul. Dar în măsura în care și această înțelegere este numai o argumentare logică și ne-experiată, ideea teologică rămâne și ea numai o mulțumire intelectuală. De aceea, nouă ni se pare că se impune o exprimare simplă, inteligibilă, accesibilă și mai ales experiată a Principiului personal al existenței. Acest Principiu suprem care definește esențial persoana și determină ființa este Paternitatea. Când spunem că paternitatea e Principiul existenței nu avem în vedere o calitate, nici chiar supremă, a Absolutului, ci însăși esența și afirmarea Lui. Căci nu atât absolutul e paternitate, cât mai ales paternitatea e absolutul. În acest sens, Principiul existenței ca paternitate este îndeosebi o înțelegere teologică. Întrucât avem credința că el generează, centrează și susține întreaga ființă, se înțelege că prin aceasta socotim că guvernează nu numai ființa personală, ci și pe cea animală și vegetală, și chiar pe cea anorganică. Argumentarea paternității ca principiu al ființării anorganice ține însă strict de competența științelor exacte, de care autorul acestei cărți este cu totul străin. O asemenea întreprindere este însă posibilă și dezirabilă din partea unui om de știință, un exemplu în acest sens fiind cartea fizicianului elvețian B. Philberth, „Der Dreieine” („Întreitul”).
Trebuie să precizăm că ideea paternității ca Principiu al existenței nu înseamnă antropomorfizarea Absolutului. E adevărat că am ajuns la această idee prin observarea paternității în ființa văzută, dar n-o transpunem în Principiul existenței ca absolutizare a paternității umane; dimpotrivă, afirmăm că paternitatea umană (și cea a creaturii, în general) este numai o reflectare limitată și deficitară a Paternității Absolute, care a generat-o și o susține. De asemenea, trebuie să precizăm că atunci când afirmăm că Paternitatea este Principiul și Absolutul existenței, noi nu concepem paternitatea atât ca autoritate de putere cât mai ales ca autoritate de viață și adevăr. Paternitatea nu este – nici la om, nici la Dumnezeu – numai autoritate de putere, ci mai ales autoritate de origine, viață și adevăr. În acest sens, este extrem de important să înțelegem că paternitatea este autoritate numai prin iubire, că este autoritatea iubirii, înțelegând că iubirea este suprema putere și autoritate. Dacă esența persoanei este iubirea, atunci paternitatea este suprema autoritate a iubirii. Hans-Urs Balthasar spune că „numai iubirea este credibilă” („Nur die Liebe ist glaubhaft”). Noi spunem că numai iubirea înțelege, numai iubirea fecundează, începe, construiește, sporește și nu abdică niciodată (cf. I Cor. 13,8). De aceea, numai iubirea cea mai dezinteresată, mai curată și mai sacrificială – adică numai Paternitatea Absolută – poate fi principiul, originea, susținătoarea, mântuitoarea și infinitul existenței. Dumnezeu nu e nici bărbat, nici femeie, și totuși e părinte. În acest sens, în lucrarea de față, prin cuvântul „paternitate” nu înțelegem numai calitatea unui bărbat de a fi tată, ci și calitatea femeii de a fi mamă: așadar prin „paternitate” înțelegem aici „părințimea” (cum spunea păr. D. Stăniloae), adică atât paternitatea cât și maternitatea.
Nimic nu luminează, nu construiește și nu susține mai mult ființa decât paternitatea, și nimic n-o afectează mai mult decât negarea, sfidarea sau denaturarea paternității. Ideea acestei cărți este aceea că Paternitatea constituie originea, temelia și susținerea, adică Principiul existenței, în sens absolut. Ținem să subliniem mai ales faptul că ea nu este numai originea ființei; noi susținem că relația paternitate-filiație este axa care întemeiază, centrează și susține toată existența. Sf. Ev. Ioan spune că „la început a fost Cuvântul” iar păr. Stăniloae reformulează fericit, declarând că „la început a fost iubirea”; pe aceeași linie, îndrăznim să spunem și noi că „la început a fost Paternitatea”. De aceea, neînțelegerea, evitarea sau negarea paternității, de orice fel – de la Paternitatea Divină și până la cea infimă, în creatură – sfidează și afectează temeliile ființei, ale universului și ale existenței în general. Așa cum o experimentăm în condiția ei istorică, lumea a fost totdeauna atât normală cât și anormală. Totdeauna a fost și este normală, întrucât funcționează și arată sensuri și rosturi. Dar a fost și este și anormală, întrucât totdeauna a avut și are deficiențe, nonsensuri, boli, absurd și moarte. Și totuși, la începutul mileniului trei ni se pare că raportul sau balanța între normalul și anormalul lumii s-a schimbat esențial, cu totul diferit față de toată istoria și situația dinainte. De la începutul lumii și până astăzi, pericolul cel mai mare pentru specia umană nu a fost și nu este cel extern – alimentația, clima, războaiele sau energia nucleară – ci cel intern, adică neînțelegerea, contestarea, combaterea, degradarea și distrugerea propriei ființe: adică distrugerea familiei, prin denaturarea paternității și a filiației. Afirmarea paternității este însăși afirmarea ființei. În timpul nostru, asistăm la lupta împotriva „stereotipurilor”: credința, tradiția, familia, umanismul etc. Or, trebuie înțeles că „stereotipurile” constituie tocmai identitatea, stabilitatea, certitudinea, perenitatea și garanția ființei. Iar între ele, cea mai importantă e familia, ca paternitate și filiație. Identitatea înseamnă stabilitatea sau certitudinea ființei; a renunța la identitate înseamnă a renunța la ființă. Renunțarea la „stereotipuri”, opțiunile bolnave și degradarea ființială a lumii civilizate de astăzi par ireversibile, pentru că sunt considerate „cuceriri istorice, după lupte milenare, ale speciei umane, ale întregului nostru popor!”. De aceea, din punct de vedere științific, artistic, filosofic și chiar teologic, omenirea pare să se sinucidă. Sinuciderea a început; vom vedea cu ochii noștri sucombarea omenirii?
Părintele Gheorghe Remete profesor universitar, specialist în domeniul științelor umaniste, în special teologie.
Părintele Gheorghe Remete s-a născut în anul 1954 și este cadru didactic universitar, specialist în domeniul științelor umaniste, în special teologie. În prezent este profesor univ. dr. al Facultății de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității „1 Decembrie 1918” din Albă Iulia.
Licențiat în teologie al Facultății de Teologie Ortodoxă din București între 1974-1978, părintele Gheorghe Remete urmează și studiile doctorale (1979 – 1987), susținând teza intitulată „Sfintele Taine în contextual dialogului orthodox-luteran”.
În anul 2006, părintele Gheorghe Remete este distins cu premiul „Ioan Petrovici” din partea Academiei Române pentru lucrarea științifică intitulată Cunoașterea prin tăcere.
Activitatea de cercetare științifică s-a concretizat printr-o serie extrem de consistentă de cărți, studii, comunicări și articole pe care părintele Gheorghe Remete le-a publicat de-a lungul carierei sale, dintre care amintim:
Volume: Dogmatica ortodoxă, manual pentru seminariile ortodoxe, Ed. Episcopiei Ortodoxe, Alba Iulia, ediția I – 1996, ediția a II-a – 1997; ediția a III-a – 2000, ediția a IV-a – 2007; Sfintele taine în contextul dialogului ortodox-luteran, Ed. Arhiepiscopiei Ortodoxe, Alba Iulia, 1999, ed. a II-a, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2009; Perspective noi în teologia sacramentală luterană. Evaluare ortodoxă, Ed. Arhiepiscopiei Ortodoxe, Alba Iulia, 1999; Contribuții la studiul istoriei bisericești universale, vol. I, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 200; Cunoașterea prin tăcere, ediția I, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2004; ediția a II-a, Ed. Paideia, București, 2007, 5 volume; ediția a III-a, Alba Iulia 2011; Das schweigen als sein, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2005; Suferința omului și iubirea lui Dumnezeu, ediția I, Ed. Institutului Biblic al B.O.R., București, 2005. ediția a II-a, rev. și adăug., Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2006; Poezii, Ed. Punct, București, 2010; Martin Heidegger, între fenomenologie și teologie, Ed. Reîntregirea, 2010.
Traduceri: Rabindranath Tagore, Ofranda lirică (traducere din limba franceză), Ed. Episcopiei Ortodoxe, Alba Iulia, 1995, ediția a II-a, Ed. Paideia, București, 2009, Max Picard, Fuga de Dumnezeu (traducere din limba germană), Ed. Anastasia, București, 1998 și Wolfhart Pannenberg, Teologia sistematică, vol. III (traducere din limba germană), Alba Iulia, 1999.
Distincții, titluri și premii: Nominalizat la titlul MAN OF THE YEAR – 2006, de către Governing Board of Editors of the American Biographical Institut; distins cu premiul „Ion Petrovici” al Academiei Române pe anul 2004, pentru cartea Cunoașterea prin tăcere, decernat în cadrul ședinței solemne a Academiei Române din 19 decembrie 2006; inclus în Enciclopedia Personalităților din România, ediția a IV-a, 2009; inclus în Enciclopedia Ortodoxiei Romanești, București, 2010.
9 alte produse din aceeași categorie
Providenţa Divină - George Remete
„Fără argumentarea pertinentă, solidă și convingătoarea Providenței, teologia „e admirabilă, e sublimă, dar lipsește cu desăvârșire!”. Oamenii n-au nevoie de teorii despre Dumnezeu, ci de ajutorul lui Dumnezeu, iar aceasta este și menirea teologiei.”54,00 leiLa început era cuvântul: Meditații...
Părintele Dimitrie Balaur (1903-1996) a considerat întotdeauna că predica reprezintă un moment important la sfârșitul Liturghiei, fiind foarte necesară în educația religioasă a creștinilor. Cartea reprezintă, într-un fel, testamentul lui pentru credincioșii săi dragi, lipsiți de o educație religioasă, în vremea comunismului.89,00 leiLa început era cuvântul: Meditații...
Părintele Dimitrie Balaur (1903-1996) a considerat întotdeauna că predica reprezintă un moment important la sfârșitul Liturghiei, fiind foarte necesară în educația religioasă a creștinilor. Cartea reprezintă, într-un fel, testamentul lui pentru credincioșii săi dragi, lipsiți de o educație religioasă, în vremea comunismului.46,00 leiLa început era cuvântul: Meditații...
Părintele Dimitrie Balaur (1903-1996) a considerat întotdeauna că predica reprezintă un moment important la sfârșitul Liturghiei, fiind foarte necesară în educația religioasă a creștinilor. Cartea reprezintă, într-un fel, testamentul lui pentru credincioșii săi dragi, lipsiți de o educație religioasă, în vremea comunismului.53,00 leiDocumente Istorice Inedite II. Mişcarea...
Scrisorile, Jurnalele și Rapoartele (Briefe, Diaria und Berichte) celor doi frați de viață comună („Unitas Fratrum”) Andreas Jäschke și Zacharias Hirschel, care au călătorit prin Țările Române.29,00 lei
Documente Istorice Inedite I. Piestismul...
Scrisorile, Jurnalele și Rapoartele (Briefe, Diaria und Berichte) celor doi frați de viață comună („Unitas Fratrum”) Andreas Jäschke și Zacharias Hirschel, care au călătorit prin Țările Române.35,00 leiÎncercare în Isihasmul iconomic - Pr....
Avem nădejdea că această smerită lucrare a noastră, pe care o prefațăm aici, se constituie într-o chemare spre a nu rămâne în lenea nepăsării față de lupta pe care trebuie să o dăm pentru „trezirea” noastră și a fratelui nostru.55,00 leiTranscendență și imanență - Ion Popescu
Atâta de polisemice prin diversitatea semnificărilor, transcendența și imanența nu pot fi bine înțelese decât prin exercițiu dialogal prin care părțile pe cât se instituie, pe atâta se presupun reciproc.34,00 leiLeacuri contra evlaviei. Răspunsuri scurte...
Volumul se remarcă prin aprofundarea existențială a condiției umane, prin sublinierea atât a dramatismului acestei condiții cât și a optimismului de care trebuie să fie animat orice gânditor umanist, onest și riguros.40,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Alte editii disponibile
Paternitatea, principiul existenței - Pr....
Când spunem că paternitatea e Principiul existenței nu avem în vedere o calitate, nici chiar supremă, a Absolutului, ci însăși esența și afirmarea Lui. Căci nu atât absolutul e paternitate, cât mai ales paternitatea e absolutul.60,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei vol. I,...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...199,00 leiEuclid Elemente, vol I - Ediție anastatică
Multă vreme numele lui Euclid era sinonim cu Geometrie. Elementele lui Euclid sunt cartea cea mai bătrână pentru cultura științifică a omenirii; altă operă complectă mai veche ca dânsa nu este de cât Biblia, vechiul Testament.88,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. II...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. II - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Platon / Aristotel / Filozofia elenistică50,00 lei
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Introduceri Filozofia înainte de Socrate De la Sofişti la Socratici55,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. I -...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...116,00 leiIntroducere în studiul limbii persane...
Lucrarea reprezintă o introducere în studiul limbii persane și este destinată acelora care doresc să-și îmbunatățească elementele de bază ale acestei limbi străine, să dobândească ușurința de a întrține o conversație nepretențioasă.55,00 lei
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Calendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiPsihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiSpatiul si timpul in traditiile romanesti...
Acest volum este poate cea mai importantă consemnare unitară a patrimoniului imaterial al poporului român, este o reconstrucţie migăloasă a imaginii lumii după credinţele şi tradiţiile populare româneşti în format monumental. Cuprinde cele două publicații -Reprezentări ale spaţiului în credinţele populare româneşti și Calendarele poporului român.228,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei