Mituri literare moderne si postmoderne - Virgil Soptereanu
Virgil Şoptereanu
- Scrieţi un comentariu
Lucrarea analizează scrierile unor mari autori ruși care au recurs la dimensiunea mitică pentru exprimarea propriilor idei, asimilându-şi „chiar legile creaţiei mitice”.
1034P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității: 2015-03-31
Acest volum reprezintă o variantă nouă, revăzută, a lucrării Filosofia mitului în literatura rusă (Ed. Universităţii din Bucureşti, 1997), care a fost completată cu un material inedit, consacrat, în principal, postmodernismului rus. Astfel, studiul de faţă îmbrăţişează creaţia simboliştilor de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea, ca exponenţi ai primului val al modernismului în literatura rusă, pentru a-şi extinde apoi aria de investigaţie asupra literaturii postsimboliste, în speţă, asupra poeziei lui Esenin, a capodoperelor romaneşti ale lui Andrei Platonov şi Mihail Bulgakov, şi a se opri, în ultima parte, asupra producţiilor literare ale postmoderniştilor de la confluenţa dintre mileniile doi şi trei.
Lucrarea analizează acele scrieri ale căror autori recurg la dimensiunea mitică pentru exprimarea propriilor idei, asimilându-şi „chiar legile creaţiei mitice” (A. Belâi). Printre aceste „legi ale creaţiei mitice” figurează timpul ciclic reversibil, recunoscut de către specialişti ca fiind una din trăsăturile fundamentale ale gândirii mitice şi folosit pe scară largă, ca procedeu artistic, atât în literatura modernistă, cât şi în cea postmodernistă. De asemenea, autorul analizează cvasi-miturile, individuale şi colective, ca, de exemplu, mitul despre creaţie şi geniul creator, la simbolişti, sau mitul subconştientului colectiv, la postmodernişti ş.a.m.d. Rod al unei „credinţe individuale şi subiective” (A. Losev), aceste „mituri artificiale”, modelând în mintea individului lumea înconjurătoare, sunt rezultatul ştergerii graniţelor dintre conştiinţă şi realitate, ceea ce e caracteristic pentru mit.
Extinderea spaţiului de cercetare al lucrării a atras după sine şi o sistematizare mai riguroasă a materialului literar, care a fost repartizat în trei secţiuni: prima parte se referă la simbolism, a doua – la remitologizarea postsimbolistă, iar cea de a treia – la postmodernism. Între aceste curente şi etape literare, atât de diferite ca viziune existenţială a celor ce le-au ilustrat, nu există discontinuitate la nivelul esteticului, ale cărui principii sunt opuse, într-o măsură sau alta, mimetismului artistic din ciclul aristotelic. Mai mult chiar, se pare că n-au fost inventate alte procedee artistice în vederea mitizării vieţii empirice, în afara celor elaborate în opera simboliştilor, folosite şi de către cei ce i-au urmat.
Pe de altă parte, exponenţii celor trei etape marcate de spirit mitologizant formează o confrerie sui-generis, ai cărei membri sunt uniţi sub cupola unui mit colectiv. La simbolişti e vorba de mitul creaţiei şi al geniului creator, la făurirea căruia şi-a adus contribuţia fiecare dintre ei. Un rol de seamă în scrierile acestor „proroci mistici” revine mitului despre timpul ciclic reversibil. Cât despre neomitologismul postsimbolist, el îşi datorează existenţa participării unor reputaţi romancieri la direcţionarea traiectoriei demoniadei în literatura rusă. Și postmoderniştii îşi au propriile mituri colective, unul dintre cele mai însemnate fiind mitul subconştientului colectiv.
Autor | Virgil Şoptereanu |
Anul publicării | 2008 |
Format | 140 x 200 mm |
Nr. pagini | 304 |
Colecția | Studii şi eseuri critica |
eBook | 575 |
ID Hard Cover | 575 |
ISBN | 978-973-596-416-0 |
Cuvânt înainte
Cartea pe care o punem astăzi la dispoziţia cititorilor interesaţi de literatură, Mituri literare moderne şi postmoderne, reprezintă o variantă nouă, revăzută din perspectiva noului titlu, a lucrării noastre Filosofia mitului în literatura rusă (Ed. Universităţii din Bucureşti, 1997), şi completată cu un material inedit, consacrat, în principal, postmodernismului rus. Astfel, studiul de faţă îmbrăţişează creaţia simboliştilor de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea, ca exponenţi ai primului val al modernismului în literatura rusă, pentru a-şi extinde apoi aria de investigaţie asupra literaturii postsimboliste, în speţă, asupra poeziei lui Esenin, a capodoperelor romaneşti ale lui Andrei Platonov şi Mihail Bulgakov, şi a se opri, în ultima parte, asupra producţiilor literare ale postmoderniştilor de la confluenţa dintre mileniile doi şi trei.
E un segment temporal important ce va fi abordat în demersul nostru analitic în raport cu problema creării de mituri în literatură. Astfel, ne vom ocupa de acele scrieri, ale căror autori recurg la dimensiunea mitică pentru exprimarea propriilor idei, asimilându-şi „înseşi legile creaţiei mitice” (A. Belâi). Printre aceste „legi ale creaţiei mitice” figurează timpul ciclic reversibil, recunoscut de către specialişti ca fiind una din trăsăturile fundamentale ale gândirii mitice şi folosit pe scară largă, ca procedeu artistic, atât în literatura modernistă, cât şi în cea postmodernistă. De asemenea, în câmpul nostru vizual se vor afla şi cvasi-miturile, individuale şi colective, ca, de exemplu, mitul despre creaţie şi geniul creator, la simbolişti, sau mitul subconştientului colectiv, la postmodernişti ş.a.m.d. Rod al unei „credinţe individuale şi subiective” (A. Losev), aceste „mituri artificiale”, modelând în mintea individului lumea înconjurătoare, sunt rezultatul ştergerii graniţelor dintre conştiinţă şi realitate, ceea ce e caracteristic pentru mit.
Totodată, extinderea spaţiului de cercetare al lucrării a atras după sine şi o sistematizare mai riguroasă a materialului literar, pe care l-am repartizat în trei secţiuni: prima parte se referă la simbolism, a doua – la remitologizarea postsimbolistă, iar cea de a treia – la postmodernism.
Între aceste curente şi etape literare, atât de diferite ca viziune existenţială a celor ce le-au ilustrat, nu există discontinuitate la nivelul esteticului, ale cărui principii sunt opuse, într-o măsură sau alta, mimetismului artistic din ciclul aristotelic. Mai mult chiar, se pare că n-au fost inventate alte procedee artistice în vederea mitizării vieţii empirice, în afara celor elaborate în opera simboliştilor, folosite şi de către cei ce i-au urmat.
Pe de altă parte, exponenţii celor trei etape marcate de spirit mitologizant formează o confrerie sui-generis, ai cărei membri sunt uniţi sub cupola unui mit colectiv. La simbolişti e vorba de mitul creaţiei şi al geniului creator, la făurirea căruia şi-a adus contribuţia fiecare dintre ei. Un rol de seamă în scrierile acestor „proroci mistici” revine mitului despre timpul ciclic reversibil. Cât despre neomitologismul postsimbolist, el îşi datorează existenţa participării unor reputaţi romancieri la direcţionarea traiectoriei demoniadei în literatura rusă. Îşi au propriile lor mituri colective şi postmoderniştii, unul dintre cele mai însemnate fiind mitul subconştientului colectiv.
În acelaşi timp, suntem conştienţi de faptul că sistematizarea unui fenomen literar atât de complex poate fi schiţată doar în linii mari, o serie de scriitori cu intense preocupări pentru folclor rămânând în afara spaţiilor demarcate. Nu se încadrează în mişcările literare indicate mai sus nici lirica eseniniană, nici capodopera romanescă platonoviană. Dar discursul nostru despre relaţia dintre mit şi literatură ar fi apărut mult mai sărac fără lirica lui Esenin, în care şi-a găsit întruchipare poetică acea latură a „percepţiei mitologice a lumii” pe care un filosof o caracteriza drept „spontană”, ca pe o „extrem de simplă şi elementară intuiţie”; sau fără Cevengur al lui A. Platonov, în psihologia personajului căruia se „întrevede” „moştenirea” „filosofului sălbatic”.
În schimb, n-au intrat în preocupările noastre, în cazul de faţă, scriitori cum sunt N. Kliuev, A. Remizov ş.a., atraşi de „stihia corporală densă şi grea” a folclorului, de „realităţile etnografice şi istorice”.
...
Crearea „unei realităţi noi” în proza simbolistă
De altfel, acel „stil iraţional”, bazat pe folosirea metaforei „descătuşate” de „lanţurile realităţii”, caracterizează nu numai poezia, ci şi proza simbolistă. Or, în felul acesta îşi găsea aplicare artistică teza principală a esteticii antimimetice a simboliştilor, conform căreia scriitorul simbolist priveşte lumea înconjurătoare „prin prisma emoţiilor”, înzestrate cu o putere mitizantă, transfiguratoare a realităţii. „Lumea realităţii ce ne înconjoară este un tablou înşelător, creat de noi” (1), declara Andrei Belâi. Tocmai o atare concepţie despre trăirile umane, complexe şi contradictorii, dotate cu o nebănuită forţă transformatoare, mitizantă, se află la izvoarele viziunii asupra mitului contemporan. Căci mitul construieşte o realitate nouă, fantastică, o realitate superioară, transfigurând formele obişnuite ale vieţii.
Nu altfel stau lucrurile şi în primul roman al lui Feodor Sologub (1863-1927), Visuri grele (1895), considerat drept etalon al prozei simboliste, unde, sub acţiunea mitizantă a „percepţiei vii”, proprii protagonistului, lumea exterioară pierde contururile reale, se transfigurează, primind însuşiri stranii, nemaivăzute: „sunetele căpătau culoare, mirosurile – contururi corporale, iar imaginile răsunau şi răspândeau arome”. Impresia de ireal, de fantastic se creează prin recurgerea la catahreză: „Şoapta roz şi picantă a râului, tresărirea albastră şi dulce a crengilor de mesteacăn, suspinele verzi-amare ale vântului şi ecourile violet-închise, cam sărate, ale oraşului adormit îl îmbrăţişau şi sărutau, ca nişte elfi zglobii”(2).
...
Mitul simbolist al creaţiei şi al geniului creator
„Dualismul este un destin al actualei condiţii cosmice şi umane”.
Mircea Eliade
„Ideile, care sunt felurit înţelese şi trăite în decursul veacurilor şi de către diverse neamuri, au uneori o «istorie» plină de aventuri” (1), spunea, la un moment dat, Mircea Eliade. În literatura rusă, o astfel de „«istorie» plină de aventuri” a cunoscut mitul creaţiei şi al geniului creator, în care ideile culturologiei universale s-au contopit cu idei specifice numai culturii ruse.
Cu tot caracterul constant al interesului faţă de motivul creaţiei şi al geniului creator, în cultura rusă iese în evidenţă un anume moment când acest motiv este reluat cu o mai mare intensitate, la diferite niveluri ale vieţii culturale - în filosofie şi în creaţia artistică, în aceasta din urmă problematica respectivă fiind reactualizată în lumina unei concepţii bine conturate. Avem în vedere perioada apariţiei pe firmamentul literaturii ruse a unui nou curent poetic - simbolismul, problema în discuţie exercitând o puternică atracţie asupra reprezentanţilor noii mişcări literare.
Simboliştii ruşi îşi elaborau conceptul lor propriu despre geniul creator fără a ţine seamă de teoriile existente privind „desacralizarea” şi „deromantizarea” geniului. E vorba de teoriile lui Kant, J.P. Fr. Richter, ale lui Hegel, în care se propunea, prin eliminarea obscurităţii forţelor demonice, „umanizarea radicală” a geniului şi apropierea lui de homo maxime homo. Asemenea încercări de a umaniza „virtuţile demiurgice proprii geniului” şi de a-l supune „legilor şi condiţiilor psihologice” (2) vor continua în timpul evoluţionismului scientist al secolului al XIX-lea. Simboliştii ruşi însă, trecând, cum spuneam, pe lângă asemenea teorii, se adresau, ca să ne exprimăm astfel, peste capul promotorilor acestora, modului de înţelegere romantică a geniului, pe care ei îl înzestrau cu o forţă demiurgică, misterioasă şi căruia îi atribuiau o dimensiune spirituală insondabilă. Sufletul geniului, scria V. Rozanov, unul dintre creatorii mitului despre geniul creator în literatura rusă, reprezintă o structură „insondabilă şi inefabilă” (3).
Pe de altă parte, conceptul romantic a fost preluat de către simbolişti sub forma în care el se conturase în cultura europeană, după trecerea lui prin prisma reflecţiilor lui Goethe asupra creaţiei artistice, drept care definirea forţei creative a geniului se făcea prin raportarea la demonic - das Dämonische, văzut ca o „energie pozitivă”, creatoare şi liberă, misterioasă şi divină. La Goethe, artistul, citim într-un tratat de estetică, depăşind natura, „ajunge la divin sau, cum îi place lui Goethe să spună, la demonic” (4).
Cât priveşte posibilitatea unei astfel de interpretări a geniului - din perspectiva demonicului, - cercetătorii o leagă de existenţa în antichitate a daimonului, o fiinţă supranaturală, un geniu suprauman care îndeplinea funcţia de „mijlocitor” între lumea de jos şi lumea de sus, „dând universului unitate” şi armonie.
Într-un asemenea context îşi capătă adevăratul lor sens cuvintele marelui poet simbolist A. Blok, potrivit cărora orice cultură este cu atât mai artistică, cu cât este mai demonică. Dar, dacă vom ieşi pentru un moment din cadrul culturii ruse, vom observa că această concepţie goetheană îşi găseşte ecou şi în opera lui M. Eminescu: „viziunea goetheană a demonismului”, scria un cercetător român, „se poate regăsi” şi la Eminescu (5). Iar în lucrarea lui Lucian Blaga, Daimonion, „de perfectă încadrare goetheană”, geniul este definit ca o „ieşire din sine a divinităţii” (6).
Totodată, priviţi în context universal, simboliştii ruşi au adus o notă originală în reprezentarea romantică a geniului creator, conceptul lor sprijinindu-se pe o viziune alimentată de un complex întreg de idei filosofico-estetice ale vremii.
Simboliştii puneau un accent cu totul aparte pe demonic, legând problema geniului, în planul metafizicii istoriei, de conceptul dualist, potrivit căruia forţa motrice a istoriei umane o constituie lupta dintre Bine şi Rău, Lumină şi Întuneric, relevându-se astfel ideea ambivalenţei naturii geniului.
Prof. dr. Virgil Şoptereanu a fost șeful Catedrei de limba şi literatura rusă de la Universitatea din Bucureşti.
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent, aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
Lucrarea reputatului profesor Virgil Șoptereanu analizează câteva dintre miturile literare cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care aceasta se individualizează în ansamblul culturii europene.
10 alte produse din aceeași categorie
„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiSecretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Watteau ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pământ visând cu intensitate și având foarte puține legături adevărate cu epoca. Vom vedea cât de puțin l-au înțeles contemporanii, chiar atunci când îl lăudau.38,00 leiViața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
Pe nici un alt creator nu l-a așezat posteritatea atât de sus ca pe Michelangelo. Nici unul nu se potrivește mai bine ca el imaginii pe care ne-o facem despre geniu. Dar cine ar putea spune că a pătruns înțelesul adânc al operelor lui cele mai celebre? În această lucrare, atât eseu, cât și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit...34,00 leiViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
Piersicul înflorit scînteia în soare cu miile lui de picături de ploaie. Un curcubeu se desena la orizont, cuprinzînd în arcul său satul Bruegel, unde, la hanul «Pămîntul Făgăduinței», venea pe lume Pieter. Imaginea satului se reflecta în ochii lui și el îi simțea frumusețea de la vârsta cea mai fragedă.41,00 leiMutația semnelor - René Berger
Luând, așadar, act de mutațiile și deplasările extraordinare ce s-au produs în sfera culturii și civilizației contemporane, René Berger și-a propus să exploreze legăturile dintre artă și lumea științei și tehnicii, efectele inedite care apar în raporturile artei cu mijloacele comunicării de masă îndeosebi.68,00 lei
Metafizică și etică - Adriana Neacșu
Studiile din lucrarea de față au apărut de-a lungul mai multor ani în diverse reviste de specialitate și volume colective. În vederea cuprinderii în acest volum de autor, variantele lor inițiale au fost supuse revizuirii și, uneori, restructurării.42,00 leiÎngândurări, învolburări, întrezăriri-...
Ceea ce mintea caută fără încetare în aceste pagini este textul-gând care nu poate fi povestit, rezumat, prescurtat sau tradus mental explicit, cu toate nuanțele descărcate, cu sensurile decriptate, cu tot eșafodajul ideatic străluminat și direct formulat.51,00 leiIspita Occidentului - André Malraux,...
Ispita Occidentului este prima operă semnificativă a lui Malraux. Scrisorile de față reprezintă o selecție. Publicându-le, ne propunem să arătăm reacțiile a două sensibilități și să sugerăm cititorilor unele reflecții personale cu privire la viața, poate ciudată, a simțurilor și a spiritului lor.31,00 leiEnglezul, francezul, spaniolul - Salvador...
Fiecare dintre aceste trei popoare aduce lumii un punct de vedere, un fel de-a fi și de-a gândi propriu. Într-un anumit sens, această varietate a rasei umane (...) în Europa, explică varietatea istoriei. Pentru că ordinea cronologică în care figurează în istorie hegemoniile succesive a Spaniei, Franței și Angliei, nu se datorează unui capriciu al...46,00 leiCartea ceaiului 1921-1925 - Okakura...
Filosofia ceaiului nu e numai estetică, în înţelesul obişnuit al cuvântului, căci vădeşte, în legătură cu morala şi religia, întregul nostru punct de vedere faţă de om şi de Fire... Ea înfăţişează duhul adevărat al democraţiei răsăritene, făcând din toţi credincioşii săi aristocraţi de gust.29,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Paternitatea, principiul existenței - Pr....
Când spunem că paternitatea e Principiul existenței nu avem în vedere o calitate, nici chiar supremă, a Absolutului, ci însăși esența și afirmarea Lui. Căci nu atât absolutul e paternitate, cât mai ales paternitatea e absolutul.60,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei vol. I,...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...199,00 leiEuclid Elemente, vol I - Ediție anastatică
Multă vreme numele lui Euclid era sinonim cu Geometrie. Elementele lui Euclid sunt cartea cea mai bătrână pentru cultura științifică a omenirii; altă operă complectă mai veche ca dânsa nu este de cât Biblia, vechiul Testament.88,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. II...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. II - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Platon / Aristotel / Filozofia elenistică50,00 lei
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Introduceri Filozofia înainte de Socrate De la Sofişti la Socratici55,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. I -...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...116,00 leiIntroducere în studiul limbii persane...
Lucrarea reprezintă o introducere în studiul limbii persane și este destinată acelora care doresc să-și îmbunatățească elementele de bază ale acestei limbi străine, să dobândească ușurința de a întrține o conversație nepretențioasă.55,00 lei
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Calendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiPsihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiSpatiul si timpul in traditiile romanesti...
Acest volum este poate cea mai importantă consemnare unitară a patrimoniului imaterial al poporului român, este o reconstrucţie migăloasă a imaginii lumii după credinţele şi tradiţiile populare româneşti în format monumental. Cuprinde cele două publicații -Reprezentări ale spaţiului în credinţele populare româneşti și Calendarele poporului român.228,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei