Mituri literare moderne si postmoderne - Virgil Soptereanu
Virgil Şoptereanu
- Scrieţi un comentariu
Lucrarea analizează scrierile unor mari autori ruși care au recurs la dimensiunea mitică pentru exprimarea propriilor idei, asimilându-şi „chiar legile creaţiei mitice”.
1034P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității: 2015-03-31
Acest volum reprezintă o variantă nouă, revăzută, a lucrării Filosofia mitului în literatura rusă (Ed. Universităţii din Bucureşti, 1997), care a fost completată cu un material inedit, consacrat, în principal, postmodernismului rus. Astfel, studiul de faţă îmbrăţişează creaţia simboliştilor de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea, ca exponenţi ai primului val al modernismului în literatura rusă, pentru a-şi extinde apoi aria de investigaţie asupra literaturii postsimboliste, în speţă, asupra poeziei lui Esenin, a capodoperelor romaneşti ale lui Andrei Platonov şi Mihail Bulgakov, şi a se opri, în ultima parte, asupra producţiilor literare ale postmoderniştilor de la confluenţa dintre mileniile doi şi trei.
Lucrarea analizează acele scrieri ale căror autori recurg la dimensiunea mitică pentru exprimarea propriilor idei, asimilându-şi „chiar legile creaţiei mitice” (A. Belâi). Printre aceste „legi ale creaţiei mitice” figurează timpul ciclic reversibil, recunoscut de către specialişti ca fiind una din trăsăturile fundamentale ale gândirii mitice şi folosit pe scară largă, ca procedeu artistic, atât în literatura modernistă, cât şi în cea postmodernistă. De asemenea, autorul analizează cvasi-miturile, individuale şi colective, ca, de exemplu, mitul despre creaţie şi geniul creator, la simbolişti, sau mitul subconştientului colectiv, la postmodernişti ş.a.m.d. Rod al unei „credinţe individuale şi subiective” (A. Losev), aceste „mituri artificiale”, modelând în mintea individului lumea înconjurătoare, sunt rezultatul ştergerii graniţelor dintre conştiinţă şi realitate, ceea ce e caracteristic pentru mit.
Extinderea spaţiului de cercetare al lucrării a atras după sine şi o sistematizare mai riguroasă a materialului literar, care a fost repartizat în trei secţiuni: prima parte se referă la simbolism, a doua – la remitologizarea postsimbolistă, iar cea de a treia – la postmodernism. Între aceste curente şi etape literare, atât de diferite ca viziune existenţială a celor ce le-au ilustrat, nu există discontinuitate la nivelul esteticului, ale cărui principii sunt opuse, într-o măsură sau alta, mimetismului artistic din ciclul aristotelic. Mai mult chiar, se pare că n-au fost inventate alte procedee artistice în vederea mitizării vieţii empirice, în afara celor elaborate în opera simboliştilor, folosite şi de către cei ce i-au urmat.
Pe de altă parte, exponenţii celor trei etape marcate de spirit mitologizant formează o confrerie sui-generis, ai cărei membri sunt uniţi sub cupola unui mit colectiv. La simbolişti e vorba de mitul creaţiei şi al geniului creator, la făurirea căruia şi-a adus contribuţia fiecare dintre ei. Un rol de seamă în scrierile acestor „proroci mistici” revine mitului despre timpul ciclic reversibil. Cât despre neomitologismul postsimbolist, el îşi datorează existenţa participării unor reputaţi romancieri la direcţionarea traiectoriei demoniadei în literatura rusă. Și postmoderniştii îşi au propriile mituri colective, unul dintre cele mai însemnate fiind mitul subconştientului colectiv.
Autor | Virgil Şoptereanu |
Anul publicării | 2008 |
Format | 140 x 200 mm |
Nr. pagini | 304 |
Colecția | Studii şi eseuri critica |
eBook | 575 |
ID Hard Cover | 575 |
ISBN | 978-973-596-416-0 |
Cuvânt înainte
Cartea pe care o punem astăzi la dispoziţia cititorilor interesaţi de literatură, Mituri literare moderne şi postmoderne, reprezintă o variantă nouă, revăzută din perspectiva noului titlu, a lucrării noastre Filosofia mitului în literatura rusă (Ed. Universităţii din Bucureşti, 1997), şi completată cu un material inedit, consacrat, în principal, postmodernismului rus. Astfel, studiul de faţă îmbrăţişează creaţia simboliştilor de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea, ca exponenţi ai primului val al modernismului în literatura rusă, pentru a-şi extinde apoi aria de investigaţie asupra literaturii postsimboliste, în speţă, asupra poeziei lui Esenin, a capodoperelor romaneşti ale lui Andrei Platonov şi Mihail Bulgakov, şi a se opri, în ultima parte, asupra producţiilor literare ale postmoderniştilor de la confluenţa dintre mileniile doi şi trei.
E un segment temporal important ce va fi abordat în demersul nostru analitic în raport cu problema creării de mituri în literatură. Astfel, ne vom ocupa de acele scrieri, ale căror autori recurg la dimensiunea mitică pentru exprimarea propriilor idei, asimilându-şi „înseşi legile creaţiei mitice” (A. Belâi). Printre aceste „legi ale creaţiei mitice” figurează timpul ciclic reversibil, recunoscut de către specialişti ca fiind una din trăsăturile fundamentale ale gândirii mitice şi folosit pe scară largă, ca procedeu artistic, atât în literatura modernistă, cât şi în cea postmodernistă. De asemenea, în câmpul nostru vizual se vor afla şi cvasi-miturile, individuale şi colective, ca, de exemplu, mitul despre creaţie şi geniul creator, la simbolişti, sau mitul subconştientului colectiv, la postmodernişti ş.a.m.d. Rod al unei „credinţe individuale şi subiective” (A. Losev), aceste „mituri artificiale”, modelând în mintea individului lumea înconjurătoare, sunt rezultatul ştergerii graniţelor dintre conştiinţă şi realitate, ceea ce e caracteristic pentru mit.
Totodată, extinderea spaţiului de cercetare al lucrării a atras după sine şi o sistematizare mai riguroasă a materialului literar, pe care l-am repartizat în trei secţiuni: prima parte se referă la simbolism, a doua – la remitologizarea postsimbolistă, iar cea de a treia – la postmodernism.
Între aceste curente şi etape literare, atât de diferite ca viziune existenţială a celor ce le-au ilustrat, nu există discontinuitate la nivelul esteticului, ale cărui principii sunt opuse, într-o măsură sau alta, mimetismului artistic din ciclul aristotelic. Mai mult chiar, se pare că n-au fost inventate alte procedee artistice în vederea mitizării vieţii empirice, în afara celor elaborate în opera simboliştilor, folosite şi de către cei ce i-au urmat.
Pe de altă parte, exponenţii celor trei etape marcate de spirit mitologizant formează o confrerie sui-generis, ai cărei membri sunt uniţi sub cupola unui mit colectiv. La simbolişti e vorba de mitul creaţiei şi al geniului creator, la făurirea căruia şi-a adus contribuţia fiecare dintre ei. Un rol de seamă în scrierile acestor „proroci mistici” revine mitului despre timpul ciclic reversibil. Cât despre neomitologismul postsimbolist, el îşi datorează existenţa participării unor reputaţi romancieri la direcţionarea traiectoriei demoniadei în literatura rusă. Îşi au propriile lor mituri colective şi postmoderniştii, unul dintre cele mai însemnate fiind mitul subconştientului colectiv.
În acelaşi timp, suntem conştienţi de faptul că sistematizarea unui fenomen literar atât de complex poate fi schiţată doar în linii mari, o serie de scriitori cu intense preocupări pentru folclor rămânând în afara spaţiilor demarcate. Nu se încadrează în mişcările literare indicate mai sus nici lirica eseniniană, nici capodopera romanescă platonoviană. Dar discursul nostru despre relaţia dintre mit şi literatură ar fi apărut mult mai sărac fără lirica lui Esenin, în care şi-a găsit întruchipare poetică acea latură a „percepţiei mitologice a lumii” pe care un filosof o caracteriza drept „spontană”, ca pe o „extrem de simplă şi elementară intuiţie”; sau fără Cevengur al lui A. Platonov, în psihologia personajului căruia se „întrevede” „moştenirea” „filosofului sălbatic”.
În schimb, n-au intrat în preocupările noastre, în cazul de faţă, scriitori cum sunt N. Kliuev, A. Remizov ş.a., atraşi de „stihia corporală densă şi grea” a folclorului, de „realităţile etnografice şi istorice”.
...
Crearea „unei realităţi noi” în proza simbolistă
De altfel, acel „stil iraţional”, bazat pe folosirea metaforei „descătuşate” de „lanţurile realităţii”, caracterizează nu numai poezia, ci şi proza simbolistă. Or, în felul acesta îşi găsea aplicare artistică teza principală a esteticii antimimetice a simboliştilor, conform căreia scriitorul simbolist priveşte lumea înconjurătoare „prin prisma emoţiilor”, înzestrate cu o putere mitizantă, transfiguratoare a realităţii. „Lumea realităţii ce ne înconjoară este un tablou înşelător, creat de noi” (1), declara Andrei Belâi. Tocmai o atare concepţie despre trăirile umane, complexe şi contradictorii, dotate cu o nebănuită forţă transformatoare, mitizantă, se află la izvoarele viziunii asupra mitului contemporan. Căci mitul construieşte o realitate nouă, fantastică, o realitate superioară, transfigurând formele obişnuite ale vieţii.
Nu altfel stau lucrurile şi în primul roman al lui Feodor Sologub (1863-1927), Visuri grele (1895), considerat drept etalon al prozei simboliste, unde, sub acţiunea mitizantă a „percepţiei vii”, proprii protagonistului, lumea exterioară pierde contururile reale, se transfigurează, primind însuşiri stranii, nemaivăzute: „sunetele căpătau culoare, mirosurile – contururi corporale, iar imaginile răsunau şi răspândeau arome”. Impresia de ireal, de fantastic se creează prin recurgerea la catahreză: „Şoapta roz şi picantă a râului, tresărirea albastră şi dulce a crengilor de mesteacăn, suspinele verzi-amare ale vântului şi ecourile violet-închise, cam sărate, ale oraşului adormit îl îmbrăţişau şi sărutau, ca nişte elfi zglobii”(2).
...
Mitul simbolist al creaţiei şi al geniului creator
„Dualismul este un destin al actualei condiţii cosmice şi umane”.
Mircea Eliade
„Ideile, care sunt felurit înţelese şi trăite în decursul veacurilor şi de către diverse neamuri, au uneori o «istorie» plină de aventuri” (1), spunea, la un moment dat, Mircea Eliade. În literatura rusă, o astfel de „«istorie» plină de aventuri” a cunoscut mitul creaţiei şi al geniului creator, în care ideile culturologiei universale s-au contopit cu idei specifice numai culturii ruse.
Cu tot caracterul constant al interesului faţă de motivul creaţiei şi al geniului creator, în cultura rusă iese în evidenţă un anume moment când acest motiv este reluat cu o mai mare intensitate, la diferite niveluri ale vieţii culturale - în filosofie şi în creaţia artistică, în aceasta din urmă problematica respectivă fiind reactualizată în lumina unei concepţii bine conturate. Avem în vedere perioada apariţiei pe firmamentul literaturii ruse a unui nou curent poetic - simbolismul, problema în discuţie exercitând o puternică atracţie asupra reprezentanţilor noii mişcări literare.
Simboliştii ruşi îşi elaborau conceptul lor propriu despre geniul creator fără a ţine seamă de teoriile existente privind „desacralizarea” şi „deromantizarea” geniului. E vorba de teoriile lui Kant, J.P. Fr. Richter, ale lui Hegel, în care se propunea, prin eliminarea obscurităţii forţelor demonice, „umanizarea radicală” a geniului şi apropierea lui de homo maxime homo. Asemenea încercări de a umaniza „virtuţile demiurgice proprii geniului” şi de a-l supune „legilor şi condiţiilor psihologice” (2) vor continua în timpul evoluţionismului scientist al secolului al XIX-lea. Simboliştii ruşi însă, trecând, cum spuneam, pe lângă asemenea teorii, se adresau, ca să ne exprimăm astfel, peste capul promotorilor acestora, modului de înţelegere romantică a geniului, pe care ei îl înzestrau cu o forţă demiurgică, misterioasă şi căruia îi atribuiau o dimensiune spirituală insondabilă. Sufletul geniului, scria V. Rozanov, unul dintre creatorii mitului despre geniul creator în literatura rusă, reprezintă o structură „insondabilă şi inefabilă” (3).
Pe de altă parte, conceptul romantic a fost preluat de către simbolişti sub forma în care el se conturase în cultura europeană, după trecerea lui prin prisma reflecţiilor lui Goethe asupra creaţiei artistice, drept care definirea forţei creative a geniului se făcea prin raportarea la demonic - das Dämonische, văzut ca o „energie pozitivă”, creatoare şi liberă, misterioasă şi divină. La Goethe, artistul, citim într-un tratat de estetică, depăşind natura, „ajunge la divin sau, cum îi place lui Goethe să spună, la demonic” (4).
Cât priveşte posibilitatea unei astfel de interpretări a geniului - din perspectiva demonicului, - cercetătorii o leagă de existenţa în antichitate a daimonului, o fiinţă supranaturală, un geniu suprauman care îndeplinea funcţia de „mijlocitor” între lumea de jos şi lumea de sus, „dând universului unitate” şi armonie.
Într-un asemenea context îşi capătă adevăratul lor sens cuvintele marelui poet simbolist A. Blok, potrivit cărora orice cultură este cu atât mai artistică, cu cât este mai demonică. Dar, dacă vom ieşi pentru un moment din cadrul culturii ruse, vom observa că această concepţie goetheană îşi găseşte ecou şi în opera lui M. Eminescu: „viziunea goetheană a demonismului”, scria un cercetător român, „se poate regăsi” şi la Eminescu (5). Iar în lucrarea lui Lucian Blaga, Daimonion, „de perfectă încadrare goetheană”, geniul este definit ca o „ieşire din sine a divinităţii” (6).
Totodată, priviţi în context universal, simboliştii ruşi au adus o notă originală în reprezentarea romantică a geniului creator, conceptul lor sprijinindu-se pe o viziune alimentată de un complex întreg de idei filosofico-estetice ale vremii.
Simboliştii puneau un accent cu totul aparte pe demonic, legând problema geniului, în planul metafizicii istoriei, de conceptul dualist, potrivit căruia forţa motrice a istoriei umane o constituie lupta dintre Bine şi Rău, Lumină şi Întuneric, relevându-se astfel ideea ambivalenţei naturii geniului.
Prof. dr. Virgil Şoptereanu a fost șeful Catedrei de limba şi literatura rusă de la Universitatea din Bucureşti.
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent, aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
Lucrarea reputatului profesor Virgil Șoptereanu analizează câteva dintre miturile literare cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care aceasta se individualizează în ansamblul culturii europene.
10 alte produse din aceeași categorie
Psihologia educației - coordanator Marin...
Cartea probează capacitatea autorului de valorificare a unui volum mare de informații științifice situate la linia de intersecție intradisciplinară și interdisciplinară existentă între psihologie (generală, a vârstelor, cognitivă, socială) și pedagogie (teoria educației, teoria instruirii, teoria curriculumului).41,65 lei 49,00 leiTranscendență și imanență - Ion Popescu
Atâta de polisemice prin diversitatea semnificărilor, transcendența și imanența nu pot fi bine înțelese decât prin exercițiu dialogal prin care părțile pe cât se instituie, pe atâta se presupun reciproc.28,90 lei 34,00 leiPraxis şi tradiţie. Eseu despre o...
Eseul abordează problema raportului dintre acţiunea umană (praxis) şi tradiţie, pornind de la concepţia dualistă asupra istoriei fundamentată pe o metodologie sintetică, metafizică şi dialectică deopotrivă.22,10 lei 26,00 leiAurul la români - Radu Lungu
Teritoriul actual al Romaniei a fost binecuvantat cu imbelsugate zacaminte de aur, cu unele dintre cele mai bogate resurse de sare din lume, precum si cu indestulatoare panze „freatice” de naft (țiței).43,00 lei
Filosofia și experiența sensului - Vasile...
Lucrarea aduce în unitate, sub semnul unei exigențe logico-metodologice, problematica de bază a unui studiu modern al limbajului, atât într-o abordare lingvistică, semiotică și hermeneutică, cât și în modalitățile determinate în care structurează cunoașterea și acțiunea, experiența umană în genere.68,00 leiPatriarhul Miron Cristea – o viață – un...
Opera întâiului patriarh al Bisericii Ortodoxe române este și astăzi din ce în ce mai actuală. Volumul conține 502 pagini, autorul fiind președintele reales al secției Proză a Asociației Scriitorilor din București.65,00 leiCunoaștere și comprehensiune. Hermeneutica...
Lucrarea oferă o introducere în problematica și conceptele de bază ale hermeneuticii, considerate în contextul istoriei domeniului și al perspectivelor multiple din logică, metodologie și filosofia științei.42,00 leiFenomenul și nimicul I. Proiectul...
Volumul nu este doar o introducere în fenomenologie, cât o introducere în filosofie pe calea fenomenologiei.47,00 leiLumea de la Oliver Cromwell la Vladimir...
O expunere atractivă și bine documentată a ultimelor trei secole, care au adus transformări uimitoare în toate domeniile de activitate.42,50 lei 50,00 lei
Cunoasterea prin tacere -vol.1-5- George...
Bine sau rău, ne intră în fire, ca, parafrazând o vorbă de-a vechilor greci, să prindem în discursivitatea noastră raţională şi iraţionalul, să zicem că ştim că nu ştim, să demonstrăm că demonstraţia nu e posibilă. În fine, să vorbim pe îndelete despre tăcere.122,40 lei 144,00 leiTimpul artistic si poetica memoriei -...
Volumul de fata al profesorului Virgil Soptereanu (Universitatea din Bucuresti) constituie o continuare a studiilor de literatura rusa prin care s-a facut cunoscut.66,73 lei 78,51 leiCunoasterea prin tacere.Tacerea ca arta....
Ca fiinţă, tăcerea nu există în abstract, inform, nedeterminat, ci numai încorporată în formele concrete ale spiritului uman.56,95 lei 67,00 leiCultura si civilizatie polona. Secolul al...
Constantin Geambașu este doctor în științe filologice, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Universitatea din București, unde predă cursuri de literatură polonă, sec. XIX-XX, cultură și civilizație polonă, literatură comparată, imagologie și mentalități slave, teoria și practica traducerii, stilistică funcțională.56,10 lei 66,00 lei
Estetica operei de arta - Gheorghe Ceausu
Pe parcursul acestei lucrări, Gheorghe Ceaușu analizează noțiunea de operă de artă, ca obiect specific în lumea obiectelor culturale și de civilizație; ca „realitate” și „concept”.49,30 lei 58,00 leiTimp şi idealism. Metafizica timpului la...
Adrian Niță prezintă în acest studiu argumentele şi contraargumentele privitoare la timp, spaţiu, substanţă şi Dumnezeu, din perspectiva cercetării lui Kant și Leibniz asupra problematicii timpului.48,64 lei 57,22 leiPoetica imaginii. O fenomenologie a...
Poetica imaginii este o investighare a fenomenelor originare care nu se arată, care sunt încă învăluite în mister.47,60 lei 56,00 leiDimensiuni morale ale căsătoriei în...
Doctorul în filosofie,Virgil Nicolae analizează în acest vol., elementele definitorii ce compun semnificațiile, caracteristicile și conceptele istorico-morale asupra căsătoriei, în lumea islamică.47,60 lei 56,00 leiSpiritul de finete. Cincisprezece...
„În spiritul de fineţe, principiile sunt la îndemâna oricui şi în faţa ochilor tuturor. Nu e nevoie să întoarcem capul şi nici să ne străduim în vreun fel. Nu ne trebuie decât o vedere bună, dar cu adevărat bună; căci principiile sunt atât de subtile şi de numeroase încât e aproape cu neputinţă să nu ne scape câteva. ”. Blaise Pascal47,16 lei 55,49 lei
Postmodernismul. Studii, eseuri și...
Dimensiunea socială, culturală și religioasă a postmodernismului este vastă și complexă, prin urmare nu poate fi cuprinsă într-o monografie. De aceea și noi considerăm cartea pe care o propunem ca fiind o simplă introducere în temă. Ne adresăm tuturor cititorilor interesați, specialiști sau nu, să cunoască aspecte esențiale ale civilizației și culturii...78,00 leiSărbătorile evreiești - ebook - Carmen...
Lucrarea de față este un modest eseu prin care am încercat să răspund unor întrebări, ceea ce a dus la apariția altora. Acesta este, însă, un lucru minunat, printre primele pe care le-am învățat cu ocazia studiului Bibliei, a culturii și civilizației ebraice.10,00 leiNumai onlineSărbătorile evreiești - Carmen Petrescu
Lucrarea de față este un modest eseu prin care am încercat să răspund unor întrebări, ceea ce a dus la apariția altora. Acesta este, însă, un lucru minunat, printre primele pe care le-am învățat cu ocazia studiului Bibliei, a culturii și civilizației ebraice.29,00 lei
Bucătăria de vară a românului - Studii...
Două dintre cele mai apetisante volume ale cunoscutului om de televiziune și scriitor, Radu Anton Roman: Etnoculinarul românesc, un album complet ilustrat, care nu ar trebui să lipsească din biblioteca niciunui gurmand și Bucate, vinuri și obiceiuri românești, cea mai completă și savuroasă carte de bucate și povești românești.247,00 leiTăcerea narciselor. Farmecul de a fi trăit...
Cartea prezintă, cu nostalgie și cu umor, sufletul copilului și apoi al tinerei care descoperă lumea.28,00 leiDiscursul despre patrimoniul cultural -...
Cum definim patrimoniul cultural şi cui îi revine responsabilitatea de a-l proteja?29,00 leiPsihologia educației - coordanator Marin...
Cartea probează capacitatea autorului de valorificare a unui volum mare de informații științifice situate la linia de intersecție intradisciplinară și interdisciplinară existentă între psihologie (generală, a vârstelor, cognitivă, socială) și pedagogie (teoria educației, teoria instruirii, teoria curriculumului).15,00 leiNumai onlineTranscendență și imanență - Ion Popescu
Părintele Popescu vine, în această carte, ca teolog care dialoghează cu filosofia în primul rând pentru teologie, dar și în al doilea, pentru filosofia însăși.Atâta de polisemice prin diversitatea semnificărilor, transcendența și imanența nu pot fi bine înțelese decât prin exercițiu dialogal prin care părțile pe cât se instituie pe atâta se presupun...15,00 leiNumai online
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.30,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Concepte fundamentale in sociologie -...
Volumul trateaza temele importante ale acestei discipline cum ar fi cultura, socializarea, institutiile sociale, grupurile si leardership-ul, familia, religia, oraganizatiile sociale, birocratia, comunitatile teritoriale, devianta, stratificarea sociala, guvernarea si puterea, ca si multe altele.62,00 leiDespre vieţile şi doctrinele filosofilor -...
Diogenes Laertios (greacă: Διογένης Λαέρτιος) a fost un biograf al filosofilor greci. Se presupune că ar fi trăit la începutul secolului al III-lea d.Hr.52,00 leiCalendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale.115,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.17,20 leiIisus Hristos, iubirea trădată. Vol.1:...
Într-o manieră cu totul originală, autorul propune descoperirea adevărului conform căruia oricât ar fi de falsificată și trădată, „iubirea nu cade niciodată”.60,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia23,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei