Paideia Geometria simbolică - Florin Biciușcă Arte & arhitecturi 28,00 lei Mărește

Geometria simbolică - Florin Biciușcă

Florin Biciușcă

Ce presupune lipsa „geometriei simbolice” în viața de zi cu zi, și implicit în domeniul arhitectural? Florin Biciușcă propune, în acest volum, o incursiune în dimensiunea plină de simboluri și semnificații a creației, în încercarea de a recupera sensuri pierdute ale existențialului.

Mai multe detalii

0908P

Nou

28,00 lei cu TVA

O geometrie simbolică nu descrie doar suprafeţe sau forme, ci redă variate organizări ale lumii şi înţelesurile lor. E o geometrie în care spaţiile şi grupurile se structurează după aceleaşi reguli, formând un tot în afara căruia spaţiul nu înseamnă nimic, cum nici fiinţele nu au noimă fără locul lor. E o geometrie menită să configureze lumea, punând-o în acord cu universul.

Geometria simbolică portretizează ordinea şi haosul.

Creaţia înseamnă definirea teritoriului ordonat şi separarea lui de haos; un teritoriu ce invită omul să-l cerceteze, să-l descopere, nu să-l „inventeze”. Invenţiile sunt posibile doar în haos.

Geometria comună nu este totdeauna în acord cu reperele simbolice ale unui individ. O astfel de gestică ar putea fi cu uşurinţă trecută pe inventarul unui model cultural. Existenţa geometriei simbolice în paralel cu geometria acceptată de gândirea raţională conduce la paradoxuri precum cele descrise mai sus, dar şi la explicaţii monstruoase.

„În aşezările mici (şi mai conservatoare), când cineva indică direcţia deplasării, spune că a pornit-o „în sus” sau „în jos”; se pot auzi deseori formule ca „merg în jos” sau „merg în sus”, asta neînsemnând că urmează să urce sau să coboare o formă de relief. În cazul localităţilor plasate pe un teren vălurit, se poate întâmpla ca direcţia anunţată să nu coincidă cu realitatea geometrică şi omul umblă „în sus” luând-o la vale sau merge „în jos” urcând un povârniş. În aşezările de câmpie, direcţiile „în sus” şi „în jos” par întotdeauna curioase. Locuitorul lasă impresia că destinaţia se află la o cotă mai înaltă sau mai joasă faţă de cea la care se află atunci cînd vorbeşte. De fapt, el spune că merge „spre centru” sau „spre margine”, ajutându-se de o altă geometrie: GEOMETRIA SIMBOLICĂ”.

 (...)

Poate cel mai spectaculos (şi des întîlnit prin culturile lumii) model bazat pe o geometrie simbolică este cosmograma „COPACUL CU RĂDĂCINILE ÎNFIPTE ÎN CER”. întreaga construcţie descrie felul în care operează AXUL LUMII la întîlnirea cu palierele desfăşurate între „microcosmos” şi „macrocosmos”. în principiu, AXUL LUMII străpunge un plan şi ordonează (în jurul său) un spaţiu bine definit limitat de HOTAR. Acest ansamblu este constituit din trei piese: AXUL LUMII, SPAŢIUL ORDONAT şi HOTARUL. Dincolo de HOTAR se află HAOSUL. Elementele enumerate se regăsesc pe toate etajele.

AutorFlorin Biciușcă
Specificații autorșef de catedră la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”
Anul publicării2008
Format145 x 200 mm
Nr. pagini128
eBook1210
ID Hard Cover1210
GenArhitectura
LimbaRomana
Tip formatFizic
Subiect principalTeoria arhitecturii
CategorieArta si fotografie
Sub-CategorieArhitectura
ISBN978-973-596-455-9
Nota 
2020-11-14
Geometria Simbolică

O carte care ne reamintește ce presupune lipsa unui spațiu ordonat și excluderea geometriei simbolice din orânduirea vieții noastre.

    Scrieți-vă propria părere

    Scrieţi un comentariu

    Geometria simbolică - Florin Biciușcă

    Geometria simbolică - Florin Biciușcă

    Ce presupune lipsa „geometriei simbolice” în viața de zi cu zi, și implicit în domeniul arhitectural? Florin Biciușcă propune, în acest volum, o incursiune în dimensiunea plină de simboluri și semnificații a creației, în încercarea de a recupera sensuri pierdute ale existențialului.

    Scrieţi un comentariu

    Colecția Studii Imaginate aduce în atenția cititorului diferite problematici și perspective privind modul în care arhitectura a influențat și s-a dezvoltat în cadrul culturii europene și a celei românești.

    Florin Biciușcă prezintă semnificația geometriei simbolice, geometrie care portretizează ordinea şi haosul.Ordinea înseamnă repere, iar haosul înseamnă veşnica vânzoleală.

    Geometria sacră, înțeleasă ca modalitate de integrare și exprimare a Spiritului în Materie, este o metaforă a Ordinii Universale. Punctul de plecare al acestei străvechi științe se află în contemplarea Unității metafizice, urmată de încercarea de a simboliza vizual ordinea pură a formelor care iau naștere din această Unitate.

    Civilizaţia noastră se bazează preponderent pe forme, de la banala scobitoare şi până la cele mai mari clădiri din lume – zgârie-norii. Desigur că toată gama de lucruri produse de mâna omului are tot felul de forme, însă toate lucrurile au cel puţin vârfuri şi muchii.

     

    Din perspectiva ştiinţei milenare chinezeşti numită fengh shui, orice lucru, fie ea şi o clădire, care prezintă muchii generează curenţi de energie negativă. Iar energia negativă predispune la dezechilibre atât omul, cât şi flora – vegetaţia existentă în zonele urbane.

     

    Tocmai de aceea în ultimii 20 de ani urbaniştii, arhitecţii şi proiectanţii împreună cu echipe întregi de cercetători în domenii variate, au analizat efectele formelor clădirilor asupra vieţii sociale a omului. Şi bineînţeles s-au constatat rezultate surprinzătoare.

     

    De exemplu, spaţiile de birouri cu prea multe muchii determină asupra personalului angajat stări de anxietate, cu tendinţe depresive, agresivitate verbală sau chiar dezechilibre energetice cu efecte asupra modului de gândire sau de reacţie emoţională.

     

    Curgerea energiilor în exteriorul şi interiorul clădirilor de obicei este complet ignorată de către civilizaţia occidentală, în schimb pentru asiatici aceste noţiuni sunt importante şi preţuite. La noi s-a pierdut acest rost al înţelesului acestor aspecte.

     

    Pe vremea dacilor şi mai încoace spre secolele 17-18, dacii şi mai târziu românii ce locuiau la sate îşi aşezau de obicei casele cât mai aproape de apă, în fengh shui apa fiind considerată aducătoare de sănătate şi belşug. În vremea noastră modernă chiar şi cablurile electrice din pereţi, atât acasă, cât şi la serviciu, contribuie şi ele la cumulul de energii negative ce influenţează starea noastră de sănătate.

    Florin Biciușcă este șef de catedră la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”.

    10 alte produse din aceeași categorie

    Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și: