Conceptul de intenţionalitate la Brentano - Ion Tănăsescu
Franz Clemens Brentano
Brentano – unul dintre cei mai influenți gânditori ai secolului al XIX-lea – a reintrodus teoria intenționalității în atenția gândirii contemporane, cercetările sale având să influențeze mari personalități precum Edmund Husserl, Alexius Meinong sau Heidegger.
2371P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității:
- Descriere
- Date tehnice
- Comentarii
- Prezentarea editiei
- Subiectul
- Despre autor
- Editare / Traducere
- Dosarul cartii
Antologia de față oferă publicului textul care, după expresia lui Wilhelm Baumgartner, a devenit locul clasic al teoriilor contemporane ale intenționalității. Este vorba de paragraful cinci din primul capitol al cărții a doua din Psihologia din punct de vedere empiric (1874), operă fundamentală a lui Brentano, a cărei problematică constituie o sursă majoră de inspirație pentru fenomenologia lui Husserl, pentru teoria obiectului a lui Alexius Meinong și, în zilele noastre, pentru filosofia minții.
Brentano este cunoscut mai ales pentru cercetarea și reintroducerea conceptului de intenționalitate – un concept derivat din filosofia scolastică –în cadrul filosofiei contemporane.
Brentano a definit intenționalitatea ca fiind principala caracteristică a fenomenelor mentale. Fiecare fenomen mental, fiecare act psihologic are conținut, este îndreptat către un obiect (obiectul intenționat). Fiecare credință, dorință etc. are un obiect. Proprietatea de a fi intenționat, de a avea un obiect intenționat, a fost trăsătura cheie pentru a distinge fenomenele psihologice și fenomenele fizice, deoarece, așa cum a subliniat Brentano, fenomenelor fizice le lipsea capacitatea de a genera intenționalitate originală.
Potrivit lui Bertano „fenomenul psihic” este alcătuit din două momente care nu pot fi concepute unu fără altul: obiectul actului psihic și relația sau orientarea actului spre acest obiect.
Despre obiectul actului psihic, Brentano afirmă că inexistă intențional, că este obiectiv (obiectual) în act, că reprezintă obiectualitatea imanentă.
Pentru Brentano există trei clase fundamentale de acte psihice: reprezentările, judecățile și fenomenele emoționale - spre deosebire de tradiție, care reunea primele două clase într‑una singură, gândirea, pentru a separa, pe de altă parte, sentimentul și voința (Kant, de pildă). În ceea ce‑l privește pe Brentano, imposibilitatea trasării unei linii de separație clare între sentiment și voință constituie un argument suficient ca să considere că, în linii mari, relația intențională specifică celor două este de aceeași natură.
Autor | Franz Clemens Brentano |
Specificații autor | filozof și psiholog de limbă germană, profesor la Universitatea din Viena |
Traducator/editor | Paul Balogh, Radu Mihail Oancea, Bogdan M. Popescu |
Specificatii traducator/editor | Selecția textelor și coordonarea terminologică de Ion Tănăsescu |
Anul publicării | 2020 |
Format | 95 x 205 mm |
Nr. pagini | 228 |
Colecția | Filosofie |
eBook | 2283-conceptul-de-intentionalitate-la-brentano-ion-tanasescu-9786067483802.html |
ID Hard Cover | 2283-conceptul-de-intentionalitate-la-brentano-ion-tanasescu-9786067483802.html |
Gen | Stiinte umaniste |
Subgen | Psihologie educationala |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Stiinte umaniste |
Sub-Categorie | Psihologie |
ISBN | 978-606-748-380-2 |
Conceptul de intenţionalitate la Brentano - Ion Tănăsescu
Articolele reunite în această antologie explică problematica intenționalității la Brentano, cu excepția articolului lui Engelhardt, care oferă o orientare generală asupra problematicii termenului „intentio” în scolastică.
Potrivit lui Brentano, orice fenomen mental se caracterizează prin ceea ce scolasticii numeau inexistența intențională a unui obiect și prin ceea ce noi am numi, deși nu în termeni complet lipsiți de ambiguitate, referința la un conținut, o orientare către un obiect.
Categoria: emblematic europa
Din categoria lucrărilor catalogate Emblematic Europa fac parte cărțile din patrimoniul cultural european care sunt istoric fundamentale sau contributive și care s-au bucurat de versiuni noi de traducere, de ediții ilustrate, de forme noi de editare. Cultura română respiră și în prezent în cultura europeană pe care o asimilează specific. Capodoperele născute în epoci și culturi diferite în Europa au devenit în timp emblematice pentru spiritul continentului, considerat în istoria și întinderea lui demensurată azi pe globul pământesc. Fiecare carte din această categorie este marcată cu un timbru ilustrativ pentru perioada sau contextul în care a apărut și s-a afirmat. În cazul în care opera este considerată capodoperă, faptul este consemnat pe timbrul emblematic eu: capodoperă a culturii europene.
Opera lui Brentano – și școala sa – a influențat, în mod puternic, spațiul de gândire european al secolului XIX.
Articolele reunite în această antologie cercetează problematica intenționalității la Brentano.
Intenționalitatea reprezintă capacitatea minții de a se referi la ceva, de a reprezenta: lucruri, proprietăți și stări de lucruri. Intenționalitatea este atribuită în primul rând stărilor mentale, cum ar fi percepțiile, credințele sau dorințele.
Cea mai veche teorie a intenționalității își are originea în argumentul ontologic al lui Anselm din Canterbury referitor la existența lui Dumnezeu și a distincției între obiectele care există în înțelegere și obiectele care există în realitate. Cercetarea asupra intenționalității a fost abandonată odată cu sfârșitul perioadei scolastice medievale, până la psihologul empiric Franz Brentano. După acesta, conceptul a fost cercetat de filosoful fenomenologic contemporan Edmund Husserl.
Astăzi, intenționalitatea este o preocupare vie în rândul filosofilor minții și ai limbajului.
Originile scolastice ale concepției lui Brentano despre intenționalitate
Expunerea problemei Interesul actual al filosofilor analitici pentru conceptul de intenționalitate s‑a născut, în mare parte, din celebra doctrină a lui Brentano despre „inexistența intențională“, concepută ca o trăsătură distinctivă a fenomenelor psihice. Brentano, la rândul său, pretinde că a preluat acest concept din tradiția scolastică. Întrun pasaj adesea citat din lucrarea sa Psihologia din punct de vedere empiric, Brentano afirmă: Orice fenomen psihic este caracterizat de ceea ce scolasticii Evului Mediu numeau inexistența intențională (sau mentală) a unui obiect și de ceea ce noi am putea numi, deși nu cu totală claritate, referința la un conținut, direcționarea către un obiect (care nu trebuie înțeles aici în sensul de lucru pur și simplu) sau obiectualitatea imanentă. Orice fenomen psihic conține în sine ceva ca obiect al său, deși nu în același fel. În reprezentare ceva este reprezentat, în judecată ceva este afirmat sau negat, în iubire [ceva este] iubit, în ură [ceva] urât, în dorință [ceva] dorit etc.
În magistrala sa carte The Phenomenological Movement: A Historical Introduction , Herbert Spiegelberg susține că în acest pasaj Brentano oferă de fapt două caracterizări distincte ale fenomenelor psihice: una în termenii ideii de „inexistență intențională“, cealaltă în termenii ideii de „referință la un conținut (sau obiect)“. „Inexistența intențională“, explică Spiegelberg, „care implică literalmente existența unei intentio în interiorul ființării care intenționează“, este, într‑adevăr, o concepție scolastică (tomistă); însă concepția ca atare a fost cu totul străină gândirii lui Brentano. „Referința la un obiect“, pe de altă parte, este o concepție care „îi aparține cu desăvârșire lui Brentano“ și nu are nici o legătură semnificativă cu concepția scolastică a inexistenței intenționale. Căci, explică Spiegelberg,termenul „intentio“, așa cum era folosit în filosofia scolastică, semnifica imaginea specifică sau forma creată în suflet în procesul de cunoaștere, reprezentând, astfel, un fel de esență extrasă din lumea exterioară... Toma de Aquino distinge propriu‑zis o intentio sensibilis, o intentio intelligibilis și, uneori, chiar o intentio intellecta... Nu există niciunde vreo sugestie privind referința la un obiect ca trăsătură distinctivă a acestor „intenții“.
Mai mult, continuă Spiegelberg, niciodată Brentano nu menționează forme înțelese în sens scolastic. Totuși, este adevărat că locurile unde folosește adjectivul „intențional“ trădează aspecte ale doctrinei scolastice asupra imanenței obiectului cunoscut în suflet. Dar tocmai această doctrină a inexistenței mentale a obiectului cunoașterii în suflet este cea pe care o va respinge Brentano în perioada pe care exegeții săi o numesc criza imanenței (Immanenzkrise), din 1905.
Astfel, Spiegelberg conchide: „Este evident că nu a fost intenția lui Brentano ca noua [sa] concepție întru totul nescolastică să apară sub vechiul stindard al «intenționalității».“
Scopul studiului de față este de a arăta, contrar afirmației lui Spiegelberg, existența unei legături foarte strânse între cele două concepții despre fenomenele psihice, așa cum apar ele în textul lui Brentano citat mai sus, fără a încerca să determine în ce măsură a fost Brentano conștient de această legătură. În acest context, voi susține că, în chip esențial, ideea referinței la un obiect nu numai că nu este incompatibilă cu ideea scolastică a inexistenței intenționale, ci este de fapt constitutivă acestei idei. De asemenea, voi încerca să discreditez o presupoziție care, consider eu, stă la baza comentariilor lui Spiegelberg din penultimul pasaj citat, și anume aceea că prin doctrina inexistenței intenționale gândirea scolastică este constrânsă la o formă de epistemologie imanentistă (opusă, cel puțin în spirit, epistemologiei „realiste“ a lui Brentano) prin faptul că eșuează în încercarea de a oferi o explicație coerentă a existenței independente a obiectului cunoscut.
...
Termenul „intenționalitate“ a fost folosit de Jeremy Bentham pentru a distinge între acțiunile care sunt intenționale și cele care nu sunt. A fost reintrodus de Edmund Husserl în legătură cu anumite teorii avansate de Franz Brentano în Psychologie vom empirischen Standpunkt (1874). Cuvântul este astăzi folosit preponderent în acest al doilea sens. Brentano afirma: Orice fenomen mental se caracterizează prin ceea ce scolasticii Evului Mediu numeau inexistența intențională (și de asemenea mentală) a unui obiect și prin ceea ce noi am numi, deși nu în termeni complet lipsiți de ambiguitate, referința la un conținut, o orientare către un obiect (prin care nu trebuie să înțelegem o realitate...) sau o obiectivitate imanentă. Fiecare include ceva ca un obiect în cadrul său, deși nu întotdeauna în același fel. În reprezentare ceva este reprezentat, în judecată ceva este afirmat sau negat, în dragoste [ceva este] iubit, în ură [ceva] este urât, în dorință ceva este dorit etc.
Această inexistență intențională este exclusiv caracteristică fenomenelor mentale. Nici un fenomen fizic nu prezintă ceva similar. În consecință, putem defini fenomenele mentale spunând că sunt acele fenomene care includ un obiect intențional în cadrul lor (op. cit., vol. I, cartea II, cap. 1).
Franz Clemens Brentano (n. 16 ianuarie 1838 în localitatea Marienberg de lângă Boppard de la Rin, Germania - d. 17 martie 1917, Zürich) a fost un filozof și psiholog de limbă germană, profesor la Universitatea din Viena. Totodată, prin a sa „Școală Brentano” (die Brentano-Schule) și prin numeroșii săi elevi marcanți, printre care Edmund Husserl și Sigmund Freud, Brentano este considerat a fi precursorul psihologiei moderne precum și al fenomenologiei.
Fratele său, Lujo Brentano, a fost om de știință; ei provin dintr-o familie intelectuală catolică de origine italiană. Frații tatălui său au fost scriitorii Clemens Brentano și Bettina von Arnim. Franz Brentano studiază la München, Würzburg, Berlin și Münster.
Brentano face legătura dintre filozofie și psihologie, el fiind un reprezentant al celor care au legat filozofia scolastică din evul mediu cu psihologia. El descrie termenul de „inexistența intenționată a unui obiect” care este bazat pe trei elemente: imaginație, părere preconcepută, variații psihice.
Printre elevii săi se numără personalități precum Edmund Husserl, Rudolf Steiner, Carl Stumpf, Alexius Meinong, Sigmund Freud, Kazimierz Twardowski. De asemenea, gândirea sa l-a influențat și pe Martin Heidegger.
Opere principale:
Despre multipla semnificație a ființei la Aristotel (1862), ed. Humanitas, 2003
Psihologia din punct de vedere empiric (1874)
Despre întemeierea cunoașterii etice (1889)
Aristotel și concepția sa despre lume (1911)
Adevăr și evidență (1930)
Doctrina categoriilor (1933)
Psihologia descriptivă (1982)
„Fără Brentano nu aș fi scris un rând de filozofie.“
(Edmund Husserl, scrisoare către Maria Bruck)
Trad. de: Paul Balogh, Radu Mihail Oancea, Bogdan M. Popescu.
Prefața lucrării este semnată de Ion Tănăsescu. Ediția include, în partea de final, și lista titlurilor operelor lui Brentano abreviate în text și lista surselor utilizate.
10 alte produse din aceeași categorie
Un român - împărat al Ţării de Foc -...
ROMÂNII ÎN ISTORII EXTRAVAGANTE Julius PopperUn român - împărat al Țării de Foc140,00 leiParmenide Texte și comentarii - Ediție...
Parmenide este recunoscut ca fiind primul gânditor din istoria culturii occidentale care a exprimat clar dualismul fundamental existent în Univers între Ființă și Aparență. Căile lui Parmenide au căpătat un sens simbolic și, de la Platon la Beaufret, formează un topos nobil frecventat atât de savanții acribici, cât și de filosofii speculativi sau eseiștii...110,00 leiSur la philosophie de l’histoire. Le...
Beaucoup d’historiens, et parmi les plus importants, se montrent peu enthousiastes àl’idée d’une « philosophie de l’histoire », qualifiée de « plus grand ennemi de l’histoire »par Jacques Le Goff. Ainsi les philosophes − trop confiants dans les vertus de laspéculation − se laisseraient-ils emporter par de mauvais orgueils impérialistes.150,00 leiL’Europe Unie. De l’idée à la foundation -...
Volumul de fațã reprezintă, fără nici o îndoială, un eveniment editorial unic în peisajul publicisticii românești, comparabil doar cu opera similară și pe același tărâm a lui Grigore Gafencu.120,00 leiL’Empereur Titus - Eugen Cizek
Volumul prezent este invitația concretă pentru o lectură deosebit de interesantă, totodată un periplu elegant prin aristocrația imperiului roman, influențată de monarhiile orientale, dintre care numim ca modele pe Alexandru cel Mare, și Marcus Antonius.80,00 lei
Psihologia comunicării - Dan F. Stănescu,...
Întrepătrunderea complexă dintre științele comunicării și psihologie oferă interdisciplinarității prilejul de a ne dezvălui beneficiile semnificative pe care aceasta le poate oferi cu privire la înțelegerea profundă a naturii umane și la oportunitatea dezvoltării unor soluții adaptate provocărilor societății contemporane.34,00 leiEnglezul, francezul, spaniolul - Salvador...
Fiecare dintre aceste trei popoare aduce lumii un punct de vedere, un fel de-a fi și de-a gândi propriu. Într-un anumit sens, această varietate a rasei umane (...) în Europa, explică varietatea istoriei. Pentru că ordinea cronologică în care figurează în istorie hegemoniile succesive a Spaniei, Franței și Angliei, nu se datorează unui capriciu al...46,00 leiNova Dacia. Dacia Nouă - Franciscus...
Nova Dacia. Dacia Nouă este o lucrare de mare valoare scrisă în limba latină de savantul iezuit Franciscus Fasching și care a apărut la Cluj în anii 1743-1744. Grație prof. Ana-Cristina Halichias este publicată pentru prima dată în ediție bilingvă, la îndemâna specialiștilor și a cititorilor din România.150,00 leiDocumente Istorice Inedite II. Mişcarea...
Scrisorile, Jurnalele și Rapoartele (Briefe, Diaria und Berichte) celor doi frați de viață comună („Unitas Fratrum”) Andreas Jäschke și Zacharias Hirschel, care au călătorit prin Țările Române.29,00 leiDocumente Istorice Inedite I. Piestismul...
Scrisorile, Jurnalele și Rapoartele (Briefe, Diaria und Berichte) celor doi frați de viață comună („Unitas Fratrum”) Andreas Jäschke și Zacharias Hirschel, care au călătorit prin Țările Române.35,00 lei
„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiSecretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Prin opera sa, Watteau ne face să întrevedem care îi era sufletul: pentru acest ftizic singuratic, restul era tăcere, iar viața o taină pe care și-o ținea ascunsă chiar față de puținii săi prieteni. Ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pămînt visând cu intensitate și avînd foarte puține legături adevărate cu epoca.38,00 leiViața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
În această lucrare, atît eseu, cît și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit firii sale de artist.34,00 leiViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
„Pieter își mai privi o dată atelierul. Văzu din nou lupta dintre Grași și Slabi, un proiect pentru „Drumul Calvarului”, o schiță pentru „Uciderea Pruncilor” și într-un ungher un portret în peniță al lui Jan Nagel. Îl luă de pe perete, îl puse în buzunar și ieși pe neașteptate. Odată urcat în diligența care avea să-l lase la Bruxelles, desfăcu portretul...41,00 lei
Mutația semnelor - René Berger
Lectura operează astfel simultan pe două piste, tocmai cum primim şi noi mesajele mediului înconjurător, prin verb şi imagine. Pe de altă parte, exemplele sînt destinate mai puţin să ilustreze, să confirme sau să precizeze o demonstraţie, cît să orienteze observaţia şi cercetarea.68,00 leiParmenide Texte și comentarii - Ediție...
Parmenide este recunoscut ca fiind primul gânditor din istoria culturii occidentale care a exprimat clar dualismul fundamental existent în Univers între Ființă și Aparență. Căile lui Parmenide au căpătat un sens simbolic și, de la Platon la Beaufret, formează un topos nobil frecventat atât de savanții acribici, cât și de filosofii speculativi sau eseiștii...50,00 leiNumai onlineSur la philosophie de l’histoire. Le...
Beaucoup d’historiens, et parmi les plus importants, se montrent peu enthousiastes àl’idée d’une « philosophie de l’histoire », qualifiée de « plus grand ennemi de l’histoire »par Jacques Le Goff. Ainsi les philosophes − trop confiants dans les vertus de laspéculation − se laisseraient-ils emporter par de mauvais orgueils impérialistes.60,00 leiNumai online
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Psihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiCalendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.24,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei