Homo Balcanicus. Trăsături ale mentalităţii balcanice - Antoaneta Olteanu
Antoaneta Olteanu
- Scrieţi un comentariu
Lucrarea încearcă să răspundă problemelor ridicate de integrarea culturilor diferite într-o Europa unită, prin analizarea unui spațiu mai restrâns, cel al Balcanilor, și a posibilităților de unificare, într-o mentalitate comună, a culturilor balcanice.
0883P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității: 2015-03-31
Balcanii sunt un spaţiu situat la întretăierea unor mari zone de culturi diferite, în care s-au manifestat de-a lungul timpului sfere de influenţă politică dintre cele mai variate, fiecare lăsându-şi amprenta semnificativă asupra localnicilor. Bizantin sau otoman, oriental sau marginal-european, oricare ar fi eticheta generalizatoare care i se pune acestei zone, ea nu poate acoperi întreaga complexitate a Balcanilor. Subliniind diferenţele de receptare a acestui model cultural, studiul de faţă doreşte să realizeze o abordare complexă, din perspectiva antropologică, a elementelor de mentalitate ce constituie acest sistem de reprezentări.
Cartea prezintă într-o abordare monografică inedită pentru publicul român, argumente pentru existența unei mentalități balcanice comune, văzute din interior. Autoarea dezbate vechile moșteniri spiritual ale Balcanilor, mitologia locului, mentalitatea locuitorilor, geografia etnică a zonei, felul în care au fost percepuți în interior și în exterior, precum și stereotipurile despre Balcani.
Cartea include o prefață cuprinzătoare a regretatului profesor Vintilă Mihăilescu.
În ciuda tonului degajat, asumat subiectiv, impus de limitele unui eseu, studiul Antoanetei Olteanu, întemeiat pe o bibliografie la zi, respectă rigoarea științifică a demersului imagologic, oferind un unghi de analiză pluriperspectivist al culturilor și al populațiilor balcanice. Meritul eseului propus de Editura Paideia este de a compara imaginile identității și ale alterității într-un areal particular, precum și de a pune în discuție, în ultimă instanță, însuși conceptul de homo balcanicus. Preocupările autoarei Dicționarului de mitologie (2004) se extind de la etnologia comparată la antropologia culturală, focalizând prezentul studiu asupra jocului de perspective dintre Balcanii europeni și Europa balcanică.
Deși nu uită să prezinte valorizarea politică negativă a Balcanilor de către Occident, ca spațiu primitiv și barbar, Antoaneta Olteanu se oprește asupra mitologiei comune a populațiilor balcanice, urmărind mai curând ceea ce le unește decât ceea ce le desparte. Argumentul adus în sprijinul existenței unei mentalități și a unei culturi balcanice este stăpânirea acestor popoare, în timp, de către o putere unică, bizantină sau otomană. Autoarea încearcă să înlăture unele clișee legate de spațiul balcanic, precum cele ce echivalează balcanismul cu orientalismul sau cu bizantinismul.(…)
Eseul pare a spune, fără ostentația tranșantă a cercetătorului științific, că istoria ne-a oferit, prin unificarea mai multor etnii și culturi într-o mentalitate balcanică, exemplul că o Uniune Europeană multiculturală și multinațională nu este doar o utopie.
Delia Ungureanu, www.observatorcultural.ro
Autor | Antoaneta Olteanu |
Specificații autor | profesor la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București |
Anul publicării | 2004 |
Format | 145 x 200 mm |
Nr. pagini | 160 |
Colecția | Studii și eseuri. Antropologie |
eBook | 1336 |
ID Hard Cover | 1336 |
Gen | Literatura |
Subgen | Eseu |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Beletristica |
Sub-Categorie | Publicistica |
ISBN | 973-596-198-9 |
Categoria: ediţie de serie, Colecția de studii și eseuri
Balcanii au fost întotdeauna un spaţiu aflat la întretăierea unor culturi diferite, în care s-au manifestat de-a lungul timpului sfere de influenţă politică dintre cele mai variate, fiecare lăsându-şi amprenta semnificativă asupra localnicilor. Lucrarea încearcă să răspundă problemelor ridicate de integrarea culturilor diferite într-o Europa unită, prin analizarea spațiului mai restrâns al Balcanilor și a posibilităților de unificare, într-o mentalitate comună, a culturilor balcanice.
Mentalitatea balcanică este produsul unei lumi colorate, dominată de sentimentalism în care urmele unei îndelungate stăpâniri străine nu s-au şters şi în care derizoriul a ajuns mod de viaţă şi absurdul un mod firesc de a defini lumea. Pe parcursul zbuciumatei istorii a sud-estului European s-a format o mentalitate cu numeroase trăsături comune. Unitatea mentalităţii balcanice este rezultatul anumitor trăsături culturale preluate în urma îndelungatei convieţuiri şi a permisivităţii de care au dat dovadă culturile locale faţă de elementele turceşti care s-au supra pus peste straturi mult mai vechi. Circulaţia liberă a tot felul de călători pe drumurile balcanice, în interiorul unui spaţiu cu administraţie unică a fost un element favorizant. Unitatea mentalităţii balcanice nu înseamnă o identitate spirituală absolută, ci este rezultatul toleranţei faţă de „celălalt”, al absorbţiei influenţelor diverse.
BALCANII MEI
„Într-un fel, fiecare antropolog își are Orientul lui.”
Vintilă Mihăilescu
„Balcanii, care în turcă înseamnă ‘munţi’, se întind de la Dunăre la Dardanele, de la Istria până la Istanbul, este un termen care acoperă micile teritorii ale Ungariei, României, Iugoslaviei, Albaniei, Bulgariei, Greciei şi unei părţi a Turciei, deşi nici ungurii şi nici grecii nu recunosc includerea lor în această determinare. Este sau a fost o peninsulă exotică cu oameni plini de viaţă, care mănâncă mâncare condimentată, beau băuturi tari, poartă haine viu colorate, iubesc şi ucid uşor şi au un talent minunat de a provoca războaie. Vesticii, mai puţin imaginativi, s-au uitat la ei dispreţuitori, cu o invidie ascunsă, pufnind la adresa regalităţii lor, luându-le în râs pretenţiile şi temându-se de teroriştii lor sălbatici” .
Cam aceasta este perspectiva, aproape unanimă, occidentală, asupra Balcanilor. Multă viaţă, culoare, exotism, pasiune şi terorism. Simplificând, am putea accepta unele dintre trăsăturile de mai sus, deşi ele nu sunt caracteristice exclusiv regiunii studiate. Este destul de dificil de caracterizat, mai mult sau mai puţin simplu, acest spaţiu cultural.
Cartea de faţă nu încearcă să epuizeze numeroasele semne de întrebare puse de-a lungul timpului de către antropologi, istorici ş.a. în dorinţa de a preciza cât mai bine un concept sau, mai degrabă, un spaţiu cultural extrem de disputat. Bizantin sau otoman, oriental sau marginal - european, oricare ar fi eticheta generalizatoare care i se pune, ea nu poate acoperi întreaga complexitate a Balcanilor. Însă fiecare, şi cei din exterior, şi cei din afară, îi poate descrie, venind cu o contribuţie care se adaugă portretului lor încă neclar. În acelaşi timp, avansând ideea unei mentalităţi comune, într-o oarecare măsură, întâlnită în această regiune compozită, trebuie subliniat că aceasta este una convenţională, neputând fi vorba de o identitate spirituală totală a populaţiilor ce locuiesc aici, ci de anumite trăsături culturale preluate în urma îndelungatei convieţuiri şi a permisivităţii de care au dat dovadă culturile locale în faţa „asediului” neoficial al elementelor turceşti. Dar nu este vorba însă de o turcizare a culturilor
respective, ci de un pigment, de o culoare – „orientală”, „balcanică” ş.a. – prin care acestea pot fi recunoscute ca aparţinând unui spaţiu de contact mai amplu. Dacă avem în vedere straturi mai vechi de gândire, aşa cum ne sunt oferite de mitologiile locale, sau chiar forme de expresie mai noi, oferite de literaturile respective, ne dăm seama că aceste „preluări” reciproce sunt mult mai vechi şi mai îndelungate decât pot estima istoricii. În fond, discutăm de oameni, de viaţă, şi nu de forme concrete, rigide, planificate, ce pot fi aplicate sau înlăturate după modă.
Încă în secolul al XIX-lea, Richard Kunisch constata, din perspectivă vestimentară, amalgamul de influenţe de care era marcat Bucureştiul: „Cărei naţiune aparţine această mulţime? Greu de spus. Acolo trece un bărbat îmbrăcat cu o cămaşă largă, din pânză albă de in, cu o jachetă albastră şi căciulă de blană, în ciuda arşiţei; dincolo, o femeie cu o fustă pestriţă, în partea de sus doar cămaşa largă, părul legat cu măiestrie într-o basma colorată. Alţii poartă haine franţuzeşti. Acum trece un armean în pantalon bufant, strâns deasupra gleznei, cu jachetă brodată şi fes; alături foşneşte crinolina, ocolind cu grijă atingerea ţiganului tuciuriu, cu ochii vii, care se tocmeşte cu băiatul grec, vânzătorul de prăjiturele. Acolo, în faţa palatului a cărui curte e plină de echipaje şi care e luminat ca ziua de focuri bengale, soldaţi în uniforme prusace stau cu arma la umăr; dinspre ferestre răsună acordurile unei muzici ademenitoare. Unde ne aflăm?”Acest amalgam etnic şi cromatic, vestimentar, nu mai este chiar atât de actual pentru nici una dintre ţările balcanice. Perioada cosmopolitismului a trecut, ceea ce era cândva familiar putând fi observat acum sporadic în spaţiile nespecifice. Odinioară, mai ales în marile centre comerciale, petele de culoare aduse de vestimentaţia specifică unei profesii sau etnii constituiau tocmai acest specific al zonei, târgul fiind nu numai locul achiziţiilor unor mărfuri concrete, palpabile, ci şi cel al împrumuturilor culturale, al maximei apropieri, al maximei deschideri dintre oameni de etnii, religii şi convingeri diferite: „Rasele călugăreşti şi surtucurile franţuzeşti au dispărut, peste tot se văd surtucul de pânză şi fesul turcilor reformaţi sau portul naţional care îmbracă bine. Aici un persan în veşmânt lung, albastru, pe cap căciulă înaltă din blană de astrahan; dincolo, un grec în fustanelă albă, cu falduri, haină brodată ale cărei mâneci atârnă în colţuri lungi; mai departe, un georgian în tunica lui scurtă, închisă de o cingătoare metalică, pe cap, bucata de piele lăcuită, de forma unei farfurii. Printre ei se văd licărind iaşmacurile albe ale turcoaicelor şi feregelele unduitoare, galbene, albastre şi roşii, maronii şi trandafirii. Poate că uneori se aprinde câte o privire, poate că uneori iese câte o mână din văluri şi-şi arată unghiile vopsite cu henne – de jur împrejur ameninţă turbane cu greutate, de jur împrejur se plimbă musulmani tăcuţi cărora nu le scapă nimic”.
...
Marele Bazar şi marile bazare
„Pentru cine nu i-a vizitat, Balcanii sunt un tărâm plin de mister; pentru cine-i cunoaşte, ei devin încă şi mai misterioşi (...). Devii, într-un fel, o parte a vrăjii, a misterului şi a strălucirii întregului”. Fiind un fel de oglindă magică deschisă spre un Orient şi el la fel de imaginar, călătorii străini descoperă aici o lume plină de arome necunoscute, de culoare, de sunete a căror înlănţuire îţi înşeală de fiecare dată aşteptările, deasupra cărora tronează sentimentul inefabil al unei anumite libertăţi nemăsurate, al apropierii maxime de natură. Acest Orient imaginar era văzut astfel, de-a lungul istoriei, nu numai ca o alternativă la alienarea unui Occident ce se industrializează rapid, dar şi ca metaforă a ceea ce este interzis . În secolul al XIX-lea, când se înmulţesc descrierile de călătorie ale ţărilor balcanice, se conturează ca un leitmotiv imaginile unui comerţ primitiv, gălăgios şi agresiv, dar plin de culoare şi extrem de diversificat, care se opune, fără îndoială, rigorii şi standardizării occidentale: „Târgurile şi iarmaroacele, cu larma lor, cu dughenele întunecoase pline de podoabe, de obiecte de uz casnic, de ţesături în culori vii, de seminţe, boabe şi mirodenii necunoscute atrăgeau în mod magic privirile” . În fapt, acest comerţ variat se desfăşura pe întreg teritoriul Imperiului Otoman, într-o reţea pusă la punct, în care fiecare îşi apăra locul ocupat cu greu, răzbătând cu dificultate printre numeroşii negustori turci. S-ar putea face însă chiar un fel de diferenţiere, după specific naţional, a tipului de comerţ practicat: negustorii bulgari erau şi sunt cunoscuţi prin vânzările de zarzavat, brânză şi iaurt, turcii – de halva şi dulciuri, ţiganii – de obiecte din lemn şi cupru. Negustorii ambulanţi, cunoscuţi sub numele bocceagii, îşi cărau mărfurile peste tot în spinare, învelite într-o boccea, fiind întâmpinaţi cu bucurie de femei şi de copii în orăşele şi târguri. Unii aduceau, în două coşuri atârnate pe cobiliţă, numai legume şi fructe, alţii cărau în vase de lemn iaurt produs de ei, peşte, miere, halva, dulciuri sau limonadă. Dar adevăratele centre comerciale erau bazarele. Marele Bazar din Istanbul (Kapali Çarşi), situat în Cartierul bazarelor, este odovadă grăitoare a instituţiei bazarului, văzut ca o piaţă uriaşă, centrucomercial specializat în desfacerea, en gros sau en detail, a unorproduse dintre cele mai variate, ordonate riguros. Peste tot pestrăduţele dintre magazine există curţi sau hanuri ascunse, cu atelierenumeroase. Marele Bazar constituie un adevărat labirint ce pune la dispoziţie o varietate mare de mărfuri. El a fost întemeiat de Mahomed al II-lea la scurt timp după ce a cucerit oraşul, în 1453.
Vorbind despre oraşe, Joseph Roth recunoştea sarcina dificilă pe care o presupune descrierea acestora: „E o mare cutezanţă să descrii oraşele. Oraşele au feţe, capricii, mii de direcţii, puncte terminus dintre cele mai diverse, secrete întunecate. Oraşele ascund multe, dar şi dezvăluie pe măsură. Fiecare oraş e o unitate, fiecare oraş e o multiplicitate; are mai mult timp decât un reporter, decât o fiinţă omenească, decât o comunitate, decât o naţiune. Oraşele supravieţuiesc popoarelor cărora le datorează existenţa, precum şi limbilor în care şi-au vorbit întemeietorii lor. Naşterea, viaţa şi moartea unui oraş cad sub incidenţa a nenumărate legi, legi ce nu constituie însă o schemă. Sunt legi ale excepţiei”20 . În acest caz, e şi o mai mare cutezanţă să descrii nu numai oraşe, ci o regiune întreagă, mult mai complexă şi mai variată, cu foarte multe influenţe şi interdependenţe, aşa cum este cea a Balcanilor. Vom încerca să vedem în continuare cum îi văd străinii pe balcanici, cum se văd balcanicii unii pe alţii şi, nu în ultimul rând, cine sunt balcanicii şi prin ce se deosebesc ei de europenii get-beget. Vom încerca să facem acest lucru nu de pe poziţia unui turist grăbit, aşa cum au fost cei care au oferit numeroase informaţii şi au instituit clişee de receptare pentru această regiune. „Turistul este un vizitator grăbit care preferă monumentele şi nu fiinţele omeneşti (…). El este grăbit nu numai pentru că omul modern este aşa în general, ci pentru că şi vizita face parte din vacanţa sa şi nu din viaţa sa profesională; deplasările sale în străinătate sunt incluse în concediul său plătit. Rapiditatea călătoriei este deja un motiv al preferinţei sale pentru inanimat în raport cu animatul: cunoaşterea obiceiurilor omeneşti, spunea Chateaubriand, cere timp. Dar există un alt motiv pentru această opţiune: absenţa întâlnirilor cu subiecţi diferiţi este mult mai odihnitoare, pentru că nu pune niciodată în discuţie identitatea noastră; este mai puţin periculos să vezi cămile decât oameni” .
La sfârşit poate vom exclama, ca şi Kunisch: „Credeam mai înainte că am habar de Orient fiindcă citisem câteva sute de cărţi despre el. A fost o greşeală. Acum, după ce am stat multă vreme aici, îmi dau seama că pe atunci doar îl intuisem. Splendoarea naturii lui se desfăşoară la vedere, dar viaţa lăuntrică îi este acoperită de voaluri ca frumuseţea femeilor sale, iar turiştii care au scris despre Orient n-au văzut de cele mai multe ori decât vălul. Unii au ridicat dispreţuitor din umeri, alţii au plăsmuit un Orient după felul în care şi-l reprezintă europenii, deoarece nu l-au găsit nicăieri” .
...
Cea mai veche atestare a numelui Balcan, preferat de localnici (din tc. Balkan ‘lanţ muntos împădurit’), îi este atribuită scriitorului şi diplomatului italian Filippo Buonacorsi Callimaco (1490), dar pătrunderea lui în literatura europeană i se datorează călătorului englez John Morritt, care, în 1794, a folosit acest nume pentru a-l înlocui pe clasicul Haemus .
Germanului August Zeune i se datorează inventarea numelui Peninsulei după numele munţilor, Balkanhalbeiland – Goea. Versuch einer Wissenschaftlichen Erdbeschreibung (Berlin, 1808).
„Munţii Balcani”, denumiţi astfel printr-o tautologie (în locul mai vechilor denumiri Turcia Europeană, Peninsula Orientală, Levantul European, Peninsula greacă ş.a.), se întind de-a lungul
drumului care leagă Imperiul Habsburgic de Levant, drum care, pentru că oferea o relativă siguranţă şi era uşor de străbătut, a devenit şi cel mai cunoscut care traversa Peninsula.
Geografic, Balcanii sunt legaţi de Europa, dar cultural au devenit cu timpul obiectul a numeroase frustrări culturale, politice şi ideologice, un summum de trăsături negative şi reperul ce a servit construcţiei, prin contrast, a imaginii pozitive şi automăgulitoare a „europeanului” şi „occidentului”.
Antoaneta Olteanu este profesor la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București, Departamentul de Filologie rusă și slavă, autor a numeroase cărți din domeniul culturii și civilizației ruse (Miturile Rusiei clasice, Rusia imperială. O istorie culturală a secolului al XIX-lea), al etnologiei comparate (Ipostazele maleficului în medicina magică, Metamorfozele sacrului, Școala de Solomonie. Divinație și vrăjitorie în context comparat, Calendarele poporului român, Reprezentări ale spațiului în credințele românești, Dicționar de mitologie. Demoni, duhuri, spirite; Zile și demoni. Calendar și mitologie populară rusă etc.). A realizat, de asemenea, numeroase traduceri din limba rusă.
Antoaneta Olteanu este membru al Asociației Profesorilor de Limba și Literatura Rusă din România din 1991 (în perioada 1995-1997 a fost secretar-general al acesteia), membru al Asociației Slaviștilor din România (membru din 2004, vicepreședinte din 2006, iar din 2016 - președinte al asociației), membru-reprezentant al României în Comitetul Internațional al Slaviștilor, din 2009, precum și membru al altor organizații profesionale: membru al Uniunii Scriitorilor din România, filiala de Traduceri Literare, din 2009, iar, peste trei ani, membru în Consiliul de coordonare a Filialei de traduceri literare a USR; membru al ASER (Asociația de Științe Etnologice din România), al SEEFA (Slavic and East European Folklore Association), ISFNR (International Society for Folk Narrative Research), membru al EASA (European Association of Social Anthropologists) din 2008.
Etnologia este unul dintre domeniile de referință, în care au fost aduse contribuții importante la studierea mitologiei populare. Teza de dioctorat, Personaje malefice în mitologia romanică și slavă, de factură comparatistă, a fost publicată sub numele Mitologie comparată la Editura Universității din București în anul 1998. Aici sînt cuprinse conceptele fundamentale pe care le va adapta la realitățile românești și slave din domeniul etnologiei - spațiu sacru, timp sacru, sistemul opozițiilor binare, de influență eliadescă, dar și sistematizarea personajelor demonice, a principiilor magiei ș.a.m.d. Ca exemplificare a teoriilor din acest volum au apărut, în același an, volumele Ipostaze ale maleficului în medicina magică (Editura Paideia, București, 1998), consacrat fenomenului descîntatului, prezentat ca text și ritual, apoi Metamorfozele sacrului. Dicționar de mitologie populară (Editura Paideia, București, 1998), care descompune universul magic țărănesc în ființe, obiecte, plante, spații și acțiuni magice. descrise ca aflîndu-se într-un complex mai amplu de reprezentări religios-filosofice ale țăranului român. Un alt dicționar de mitologie, Dicționar de mitologie. Demoni, duhuri, spirite (Ed. Paideia, București, 2004) cuprinde personaje demonice din diferite mitologii, dar care păstrează totuși, în pofida distanței dintre arealele culturale, numeroase trăsături comune.
Un alt studiu important, cu o largă răspîndire, cunoscînd mai multe tiraje, este Școala de solomonie. Divinație și vrăjitorie în context comparat (Editura Paideia, București, 1998). Cele două perspective de cercetare, comparatistă, teoretic, respectiv practic, se regăsesc aici. Universul magiei și vrăjitoriei populare este descris aproape exhaustiv, cititorul și specialistul putînd avea o imagine aproape completă a actelor magice practicate în trecut sau chiar în prezent. Perspectiva diacronică și cea amplu comparatistă nu fac decît să confirme universalitatea modului de gîndire arhaic al țăranului român.
Elementele magice pe care le presupune timpul sacru au fost sistematizate în mai multe lucrări (Calendarele poporului român, Editura Paideia, Bucureșți, 2001, Zile și demoni. Calendar și mitologie bulgară, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2008, Zile și demoni. Calendar și mitologie populară bulgară, Ed. Eikon, Cluj-Napoca, 2008). De o mare popularitate s-a bucurat Calendarele poporului român, care a primit numeroase aprecieri de la specialiști, dar și premii, fiind un instrument de lucru extrem de util. Această mare sinteză, dezvoltată masiv în 2009, cuprinde materiale de arhivă, credințe populare din toate regiunile locuite de români, culegeri de folclor ale clasicilor etnologiei române, calendar bisericesc fix și mobil, precum credințe variate despre unități mai mici ale timpului (zile, ceasuri etc.).
Pentru a încheia abordarea mitică a universului țărănesc. Antoaneta Olteanu a realizat și volumul Reprezentări ale spațiului în credințele românești (Editura Paideia, București, 2009). Lucrarea are trei planuri majore - universul cel mai apropiat, casa, credințe despre lumea acesata și spațiile sacre ale ei, credințe despre lumea cealaltă, cu o topografie detaliată.
Cărțile consacrate civilizației ruse reprezintă celălalt mare domeniu de cercetare. Destinate a fi, în primul rînd, materiale de studiu pentru studenți, sînt adresate în egală măsură și cititorilor iubitori de cultură. Perspectiva aleasă e una mixtă - studiile sînt bogat documentate din punct de vedere istoric, dar, în aceeași măsură, reunesc și fondul literar, extrem de bogat, al fiecărei perioade. Pînă în acest moment au fost acoperite două perioade mari - perioada vede și începutul perioadei moderne (Civilizația rusă. Perioada veche și modernă, Editura Paideia, București, 1998; Miturile Rusiei clasice, Editura Paideia, București, 2014) - și perioada imperială, Rusia secolului al XIX-lea (Rusia imperială. O istorie culturală a secolului al XIX-lea, Ed. All, București, 2011. Este în curs de pregătite și o civilizație a lumii sovietice, mai bine zis, viața de zi cu zi din Rusia sovietică.
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent, aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
10 alte produse din aceeași categorie
Sărbătorile evreiești - Carmen Petrescu
Lucrarea de față este un modest eseu prin care am încercat să răspund unor întrebări, ceea ce a dus la apariția altora. Acesta este, însă, un lucru minunat, printre primele pe care le-am învățat cu ocazia studiului Bibliei, a culturii și civilizației ebraice.29,00 leiBucătăria de vară a românului - Studii...
Două dintre cele mai apetisante volume ale cunoscutului om de televiziune și scriitor, Radu Anton Roman: Etnoculinarul românesc, un album complet ilustrat, care nu ar trebui să lipsească din biblioteca niciunui gurmand și Bucate, vinuri și obiceiuri românești, cea mai completă și savuroasă carte de bucate și povești românești.247,00 leiCititul. A history of reading - Steven...
Cititul. A history of reading este o poveste captivantă, pe care autorul o relatează clar și cronologic, pornind din Epoca bronzului și până la e-mailurile moderne și posibilul viitor al cărților electronice.98,00 leiAurul la români - Radu Lungu
Teritoriul actual al Romaniei a fost binecuvantat cu imbelsugate zacaminte de aur, cu unele dintre cele mai bogate resurse de sare din lume, precum si cu indestulatoare panze „freatice” de naft (țiței).43,00 leiVinuri din România – Radu Anton Roman
Cunoscutul om de televiziune și scriitor Radu Anton Roman ne pune înainte povestea vinurilor românești. Un album complet ilustrat, care nu ar trebui să lipsească din biblioteca niciunui pasionat de vinuri.150,00 lei
Vlad Țepeș zis Dracula - mărturii, cronici...
Povestea voievodului Vlad Țepeș, din cronici medievale si povestiri germane, și legenda țesută în jurul numelui său, într-un album complet ilustrat cu imagini de epocă.150,00 leiDelta Dunării - o istorie prezentată de...
Un album bogat în imagini inedite despre Deltă (atât de epocă, cât și contemporane), caresurprinde bogăția acestui tărâm de poveste, plin de legende și de aventuri.150,00 leiEtnoculinarul românesc - Radu Anton Roman
Cunoscutul om de televiziune și scriitor, Radu Anton Roman, ne pune înainte o savuroasă trecere în revistă a celor mai apetisante rețete de mâncăruri românești, dimpreună cu povestea lor. Un album complet ilustrat, care nu ar trebui să lipsească din biblioteca niciunui gurmand.150,00 leiRadu Anton Roman - Litere 2 carti - Pachet...
Radu Anton Roman (1948, Făgăraș - 2005, București) a fost un jurnalist, scriitor și realizator TV, cunoscut mai ales pentru emisiunile pe teme culinare.20,00 leiNumai onlinePovești de vacanță - Pachet ebook de vacanta
Subiectele vin din multe arii de interes (etnologie, antropologie culturală, arheologie culturală, studii de caz şi monografii locale, cultura hranei în vechime, cultura orală şi interferenţa tradiţiilor cu mediile culturilor tehnologice noi).40,00 leiNumai online
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Cunoasterea prin tacere -vol.1-5- George...
Bine sau rău, ne intră în fire, ca, parafrazând o vorbă de-a vechilor greci, să prindem în discursivitatea noastră raţională şi iraţionalul, să zicem că ştim că nu ştim, să demonstrăm că demonstraţia nu e posibilă. În fine, să vorbim pe îndelete despre tăcere.122,40 lei 144,00 leiTimpul artistic si poetica memoriei -...
Volumul de fata al profesorului Virgil Soptereanu (Universitatea din Bucuresti) constituie o continuare a studiilor de literatura rusa prin care s-a facut cunoscut.66,73 lei 78,51 leiCunoasterea prin tacere.Tacerea ca arta....
Ca fiinţă, tăcerea nu există în abstract, inform, nedeterminat, ci numai încorporată în formele concrete ale spiritului uman.56,95 lei 67,00 leiCultura si civilizatie polona. Secolul al...
Constantin Geambașu este doctor în științe filologice, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Universitatea din București, unde predă cursuri de literatură polonă, sec. XIX-XX, cultură și civilizație polonă, literatură comparată, imagologie și mentalități slave, teoria și practica traducerii, stilistică funcțională.56,10 lei 66,00 lei
Estetica operei de arta - Gheorghe Ceausu
Pe parcursul acestei lucrări, Gheorghe Ceaușu analizează noțiunea de operă de artă, ca obiect specific în lumea obiectelor culturale și de civilizație; ca „realitate” și „concept”.49,30 lei 58,00 leiTimp şi idealism. Metafizica timpului la...
Adrian Niță prezintă în acest studiu argumentele şi contraargumentele privitoare la timp, spaţiu, substanţă şi Dumnezeu, din perspectiva cercetării lui Kant și Leibniz asupra problematicii timpului.48,64 lei 57,22 leiPoetica imaginii. O fenomenologie a...
Poetica imaginii este o investighare a fenomenelor originare care nu se arată, care sunt încă învăluite în mister.47,60 lei 56,00 leiDimensiuni morale ale căsătoriei în...
Doctorul în filosofie,Virgil Nicolae analizează în acest vol., elementele definitorii ce compun semnificațiile, caracteristicile și conceptele istorico-morale asupra căsătoriei, în lumea islamică.47,60 lei 56,00 leiSpiritul de finete. Cincisprezece...
„În spiritul de fineţe, principiile sunt la îndemâna oricui şi în faţa ochilor tuturor. Nu e nevoie să întoarcem capul şi nici să ne străduim în vreun fel. Nu ne trebuie decât o vedere bună, dar cu adevărat bună; căci principiile sunt atât de subtile şi de numeroase încât e aproape cu neputinţă să nu ne scape câteva. ”. Blaise Pascal47,16 lei 55,49 lei
Postmodernismul. Studii, eseuri și...
Dimensiunea socială, culturală și religioasă a postmodernismului este vastă și complexă, prin urmare nu poate fi cuprinsă într-o monografie. De aceea și noi considerăm cartea pe care o propunem ca fiind o simplă introducere în temă. Ne adresăm tuturor cititorilor interesați, specialiști sau nu, să cunoască aspecte esențiale ale civilizației și culturii...30,00 leiNumai onlinePostmodernismul. Studii, eseuri și...
Dimensiunea socială, culturală și religioasă a postmodernismului este vastă și complexă, prin urmare nu poate fi cuprinsă într-o monografie. De aceea și noi considerăm cartea pe care o propunem ca fiind o simplă introducere în temă. Ne adresăm tuturor cititorilor interesați, specialiști sau nu, să cunoască aspecte esențiale ale civilizației și culturii...78,00 leiSărbătorile evreiești - ebook - Carmen...
Lucrarea de față este un modest eseu prin care am încercat să răspund unor întrebări, ceea ce a dus la apariția altora. Acesta este, însă, un lucru minunat, printre primele pe care le-am învățat cu ocazia studiului Bibliei, a culturii și civilizației ebraice.10,00 leiNumai onlineSărbătorile evreiești - Carmen Petrescu
Lucrarea de față este un modest eseu prin care am încercat să răspund unor întrebări, ceea ce a dus la apariția altora. Acesta este, însă, un lucru minunat, printre primele pe care le-am învățat cu ocazia studiului Bibliei, a culturii și civilizației ebraice.29,00 lei
Bucătăria de vară a românului - Studii...
Două dintre cele mai apetisante volume ale cunoscutului om de televiziune și scriitor, Radu Anton Roman: Etnoculinarul românesc, un album complet ilustrat, care nu ar trebui să lipsească din biblioteca niciunui gurmand și Bucate, vinuri și obiceiuri românești, cea mai completă și savuroasă carte de bucate și povești românești.247,00 leiTăcerea narciselor. Farmecul de a fi trăit...
Cartea prezintă, cu nostalgie și cu umor, sufletul copilului și apoi al tinerei care descoperă lumea.28,00 leiDiscursul despre patrimoniul cultural -...
Cum definim patrimoniul cultural şi cui îi revine responsabilitatea de a-l proteja?29,00 leiPsihologia educației - coordanator Marin...
Cartea probează capacitatea autorului de valorificare a unui volum mare de informații științifice situate la linia de intersecție intradisciplinară și interdisciplinară existentă între psihologie (generală, a vârstelor, cognitivă, socială) și pedagogie (teoria educației, teoria instruirii, teoria curriculumului).15,00 leiNumai online
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.30,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Concepte fundamentale in sociologie -...
Volumul trateaza temele importante ale acestei discipline cum ar fi cultura, socializarea, institutiile sociale, grupurile si leardership-ul, familia, religia, oraganizatiile sociale, birocratia, comunitatile teritoriale, devianta, stratificarea sociala, guvernarea si puterea, ca si multe altele.62,00 leiDespre vieţile şi doctrinele filosofilor -...
Diogenes Laertios (greacă: Διογένης Λαέρτιος) a fost un biograf al filosofilor greci. Se presupune că ar fi trăit la începutul secolului al III-lea d.Hr.52,00 leiCalendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale.115,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.17,20 leiIisus Hristos, iubirea trădată. Vol.1:...
Într-o manieră cu totul originală, autorul propune descoperirea adevărului conform căruia oricât ar fi de falsificată și trădată, „iubirea nu cade niciodată”.60,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia23,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei