Credinţele ţăranului român despre cer şi stele - Ion Otescu
Ion Otescu
Lucrarea lui Ion Otescu este una dintre primele monografii consacrate astronomiei populare și cuprinde vechile credințele și legendele ale țăranului român despre constelați, corpuri cerești și fenomene meteorologice.
2403P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității: 2015-03-31
Făcând trimiteri numeroase la domeniul cosmogoniei şi al meteorologiei populare, volumul Credințele țăranului român despre cer și stele poate fi considerat unul dintre studiile de referinţă ale mitologiei româneşti clasice.
Superstiţiile şi credinţe populareau explicat, în trecut, existenţa cerului, a lunii, a soarelui şi a stelelor.
Pentru țărani, cerul – de exemplu – e material și mărginit acolo unde se îmbină cu pământul. El e așternutul picioarelor lui Dumnezeu. „Cei mai înaintați însă în gândire recunosc că noi nu vedem chiar cerul, ci numai albăstrimea lui, căci el e foarte departe și desigur că e albastru. În ideile lor, cerul e „un pod” de la care în sus e lumea cerească și în jos e cea pământească.
Țăranii nu au deloc ideea sfericității Pământului și a izolării lui în spațiu, ci asupra lui credințe care reamintesc pe ale celor vechi. Astfel, pentru ei, Pământul e plan, sau, cum zic ei „întins ca fața unei mese”; și la marginile lui pământul se îmbină cu cerul.(...)
„Unii țărani cred în existența mai multor ceruri, cari, zic ei, sunt de la noi până la scaunul lui Dumnezeu; și anume nouă ceruri, tot astfel făcute ca și cerul pe care‑l vedem noi; și tocmai în cerul al noulea locuiește Dumnezeu cu îngerii Lui. Ba încă merg cu credința până acolo că la fiecare din aceste ceruri trebuie să mai fie câte un Pământ, luminat fiecare de alt soare, aceste ceruri fiind așezate fiecare pe Pământul său, ca și cel pe care‑l vedem noi deasupra noastră, pe Pământul nostru.(...)
„Poporul român a făcut din cer numai locașul lui Dumnezeu; și încolo ca concepțiune fizică e aproape la fel concepțiunea poporului român cu a celor vechi. Astfel, Anaxagora din Clazomene spunea că cerurile sunt din piatră; Anaximandru, Anximene și Eudox din Cnid îl credeau făcut dintr‑un material solid, deși nu spune anume din care. Empedocle credea că cerul era format din aer pe care focul îl făcuse ca de sticlă, transformându‑l în cristal, iar stelele erau niște focuri ieșite din pământ, cum sunt focurile emanațiunilor de gaze inflamabile, cari, după cum adaugă Xenofon, se aprind seara și se sting dimineața”.
Autor | Ion Otescu |
Anul publicării | 2020 |
Format | 95 x 205 mm |
Nr. pagini | 142 |
Colecția | Emblematic România |
eBook | 2370-credintele-taranului-roman-despre-cer-si-stele-ion-otescu-9786067484137.html |
ID Hard Cover | 2370-credintele-taranului-roman-despre-cer-si-stele-ion-otescu-9786067484137.html |
Gen | Antropologie |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Stiinte umaniste |
Sub-Categorie | Sociologie si filozofie |
ISBN | 978-606-748-413-7 |
Credințele țăranului român despre cer și stele
Poveştile aştrilor sunt fascinante. Acestea au dat naştere unor obiceiuri și credințe care se păstrează şi în prezent.
Categoria: emblematic romania
În categoria Emblematic România se înscriu toate lucrările publicate de editura Paideia care sunt întru totul reprezentative sau semnificative pentru cultura română și formarea intelectuală a românilor.
Însemnul editurii prin care este indicată această categorie este un timbru a cărui grafică sugerează domeniul în care lucrarea poate fi considerată ca emblematică. Dacă este o operă de primă mărime și importanță se adugă în timbru specificația capodoperă a culturii române.
Cartea prezintă sistemul de credinţe care a stat la baza astronomiei populare românești.
Ion Otescu a cules diferite legende şi credinţe, preluate din folclorul românesc, privind astronomia populară.
Astronomia (greacă ἀστρονομία / ástronomía) este o știință naturală care studiază obiecte și fenomene cerești. Folosește matematica, fizica și chimia pentru a explica originea și evoluția lor. Printre obiectele de interes se numără: planete, sateliți naturali, stele, nebuloase, galaxii și comete. Fenomenele relevante includ explozii de supernove, explozii de raze gamma, quasari, blazari, pulsari, și radiații cosmice de fond. Mai general, astronomia studiază tot ceea ce își are originea în afara atmosferei Pământului. Cosmologia este o ramură a astronomiei și studiază Universul în ansamblu.
Astronomia este una dintre cele mai vechi științe naturale. Civilizațiile timpurii din istoria înregistrată au făcut observații metodice despre cerul nopții. Acestea includ babilonienii, grecii, indienii, egiptenii, chinezii, Maya și multe popoare indigene antice din America. În trecut, astronomia includea discipline la fel de diverse precum astrometria, navigația cerească, astronomia observațională și întocmirea calendarelor. În zilele noastre, astronomia profesionistă este sinonimă cu astrofizica.
Astronomia profesionistă este împărțită în două ramuri: observațională și teoretică. Astronomia observațională este concentrată pe achiziționarea de date din observațiile obiectelor astronomice. Aceste date sunt apoi analizate folosind principii de bază ale fizicii. Astronomia teoretică este orientată spre dezvoltarea de modele computerizate sau analitice pentru a descrie obiecte și fenomene astronomice. Aceste două câmpuri se completează reciproc. Astronomia teoretică încearcă să explice rezultatele observaționale, iar observațiile sunt folosite pentru a confirma rezultatele teoretice.
În timpurile istorice timpurii, astronomia a constat doar în observarea și predicțiile mișcărilor obiectelor vizibile cu ochiul liber. În unele locuri, culturile timpurii au asamblat artefacte masive care, probabil, au avut un scop astronomic. În plus față de utilizările lor ceremoniale, aceste observatoare ar fi putut fi folosite pentru a determina anotimpurile, un factor important în cunoașterea momentului în care să cultivi culturile și în înțelegerea duratei anului.
Înainte de a fi inventate instrumente precum telescopul, studiul timpuriu al stelelor a fost realizat cu ochiul liber. Pe măsură ce civilizațiile s-au dezvoltat, în special în Mesopotamia, Grecia, Persia, India, China, Egipt și America Centrală, s-au asamblat observatoare astronomice și au început să se dezvolte idei despre natura Universului. Cea mai mare parte a astronomiei timpurii a constat în cartografierea pozițiilor stelelor și a planetelor, știință denumită acum astrometrie. Din aceste observații, s-au format idei timpurii despre mișcările planetelor, iar natura Soarelui, a Lunii și a Pământului în Univers a fost explorată filosofic. Se credea că Pământul este centrul Universului, iar Soarele, Luna și stelele se rotesc în jurul său. Acesta este cunoscut sub numele de modelul geocentric al Universului, sau sistemul ptolemeic, numit după Ptolemeu.
O dezvoltare timpurie deosebit de importantă a fost începutul astronomiei matematice și științifice, care a început printre babilonieni. Ei au pus bazele tradițiilor astronomice ulterioare care s-au dezvoltat în multe alte civilizații. Babilonienii au descoperit că eclipsele lunare reapar într-un ciclu care se repetă cunoscut ca saros.
După babilonieni, în Grecia Antică și în lumea elenistică s-au înregistrat progrese semnificative în astronomie. Astronomia greacă se caracterizează din start prin căutarea unei explicații raționale, fizice, pentru fenomenele cerești. În secolul al III-lea î.Hr., Aristarh din Samos a estimat dimensiunea Soarelui și Lunii precum și distanța de la Lună la Pământ și de la Soare la Pământ, și a propus un model al Sistemului Solar în care Pământul și planetele se roteau în jurul Soarelui, numit acum model heliocentric. În secolul al II-lea î.Hr., Hiparh a descoperit precesia, a calculat dimensiunea și distanța Lunii și a inventat cele mai vechi dispozitive astronomice cunoscute, cum ar fi astrolabul. Hiparh a creat de asemenea un catalog cuprinzător de 1020 de stele, iar majoritatea constelațiilor emisferei nordice provin din astronomia greacă. Mecanismul de la Antikythera (c. 150-80 î.Hr.) a fost un calculator analogic timpuriu conceput pentru a calcula poziția Soarelui, Lunii și planetelor pentru la o anumită dată. Artefacte tehnologice de complexitate similară nu au reaparut până în secolul al XIV-lea, când în Europa au apărut ceasuri astronomice mecanice.
Credinţe populare ale românilor legate de aştri
În credinţele vechi ale poporului român cerul apărea ca fiind sprijinit pe patru stele. După unele credinţe, întâiul cer ridicat deasupra pământului era mult mai jos, însă din anumite pricini Dumnezeu l-ar fi ridicat mai sus, pentru a-l îndepărta de oameni. „După ce a făcut Dumnezeu şi pe oameni, cerul era aproape de pămant. Dai cu mâna de el. Tot pe vremea aia, luna lumina întocmai ca şi soarele. Un cioban de la munte, însă, n-a avut de lucru. A luat o baligă şi a zvârlit-o în lună de a chiorât-o. Când a văzut asta, foc s-a făcut Dumnezeu. Drept pedeapsă neamului omenesc, a mărit cerul şi l-a ridicat sus, sus, unde e azi cu lună cu tot”, relata Tudor Pamfile, citând o povestire populară. Legenda are mai multe variante: în alte locuri, oamenii credeau că Dumnezeu ar fi îndepărtat cerul de oameni, supărat pe o femeie care ar fi aruncat cu noroi în el sau cu bălegar de capră.
De Paşte, cerul se deschide, potrivit tradiţiei populare, iar în trecut oamenii de la sat se strângeau în jurul focurilor în aşteptarea minunii. Şi în alte zile de sărbătoare se petrecea acelaşi fenomen, credeau românii. „Cerul se deschide în noaptea de Sfântul Gheorghe, când dă putere tuturor pomilor ca să înflorească şi mai ales nucului, agudului şi salciei. Cea mai minunată deschidere a cerurilor, însă, se întâmplă în noaptea spre Sf. Vasile. Atunci, cerul se deschide de trei ori, una dupa alta, repede, abia lăsând vreme puţină unei lumini foarte mari ca să se vadă. În mijlocul luminii, Dumnezeu, stând la masă cu Sfinţii, priveşte la noi. Unii spun că atunci se văd mesele înconjurate de sfinţi. Credinţa că cerul se deschide la Sfântul Vasile, când vorbesc vitele şi ard comorile, o au şi rutenii”.
Soarele şi luna au fost, potrivit unor credinţie populare vechi ale poporului român, sfinţi care luminau lumea, însă pentru că o femeie ar fi aruncat cu noroi în ei, s-au îndepărtat de oameni, urcând în cer. Potrivit altor superstiţii, soarele ar fi ochiul lui Dumnezeu, de zi, în timp ce luna ar fi ochiul de noapte, afirma Tudor Pamfile. Alte relatări îi dau soarelui un caracter omenesc. „Se crede că soarele răsare întotdeauna vesel, căci atunci stă în gura raiului. Soarele răsare din apă; dovada despre aceasta sunt stropii de apă cari picură de pe faţa lui când se vede puţin ridicat pe zare şi pe cari noi, neştiutorii, îi numim raze. Fiind ieşit din apă, soarele este curat; de aceea este păcat ca cineva să-l privească înainte de a se spăla. Unul ca acesta va căpăta o boală de cap numită soare în cap, care îndeobşte se dobândeşte şi de oricine ar privi răsăritul, căci cine-i pune să se uite, tocmai ei, nişte pământeni, la un soare, care, în clipa răsăritului, e o împărăteasă strălucitoare. Când răsăritul soarelui e mândru, se crede că peste zi vremea va fi frumoasă: ziua bună, de dimineaţă se cunoaşte”.
COMETELE
În popor cometele se numesc stele cu coadă; și pentru el, ele nu sunt decât niște semne dumnezeiești puse pe cer, prin cari lumea este vestită că o așteaptă mari nenorociri, ca: războaie sângeroase „între Crai și Împărați”, epidemii mari în oameni și vite, foamete ș.a., și acestea au să aibă loc în partea încotro se vede steaua cu coadă. Și sfârșitul lumii va fi vestit de o stea cu coadă: de aceea mulți, văzând o astfel de stea, o iau și ca semn că poate s-a apropiat sfârșitul lumii, și se pregătesc de moarte, trecându-și timpul, cât se vede steaua pe cer, în post și rugăciuni.
De altfel, credințele în prevestirile reale ale cometelor sunt comune la toate popoarele și au fost în toate timpurile, poate numai cu mici excepțiuni. Ce să mai zicem de bietele credințe populare, când se găsesc chiar și în timpurile noastre Falbi atotștiutori, cari prevestesc cometa care are să distrugă Pământul, precum și timpul când se va întâmpla aceasta. Dar ea, șireata, nu vrea să le facă pe plac. Războiul din 1877-78 a întărit și mai mult credința poporului nostru în prevestirile de cari am spus, ale cometelor. În una din comunicările ce am primit, iată ce spune un țăran: „Se văd câteodată stele cu coadă, cari prevestesc rele, ca războaie, ciumă ș.a. Așa, în anul 1877, în
timpul războiului românilor cu turcii, se văzu pe cer o stea cu coadă, care la început fu mică; după aceea a început să se lungească și să se apropie tot mai bine de noi; și tocmai aproape desfârșitul războiului această stea cu coadă pieri”.
...
După cum se vede, poporul, deoarece nu‑și poate da seama ce sunt acele stele căzătoare, cari lui îi par stele ca toate celelalte, numai că le vede alergând pe cer ca cum ar vrea să cază și stingându‑se deodată și pierzându‑se în văzduh, și închipuindu‑și că ele stingându‑se astfel, e ca și cum ar muri, viața lor fiind licărirea lor, care acum încetează; asociind această idee cu aceea că și omul e muritor și cu credința că tot așa se pierde în văzduh și sufletul omului când omul moare, precum și cu legătura ce după credința țăranului trebuie să fie în mod necesar om și cer, deoarece tot ce a făcut Dumnezeu pe lume e numai în hatârul omului, copilul răsfățat al lui Dumnezeu: din complexul acestor idei a ajuns la credința că fiecare om trebuie să aibă candela lui în cer, adică o stea, care licărește cât licărește și sufletul în el, și că acea stea se stinge pierzându‑se în văzduh, când omul moare, după cum iese și se pierde în văzduh și sufletul lui. Și de altfel această legătură și asemuire între sufletul omului și lumină se intrevede în multe alte credințe ale țăranului. Dar dacă fiecare om are o stea, și dacă steaua lui e legată de viața lui, de ce stelele cari populează cerul sunt mereu aceleași? Adică de ce constelațiunile rămân neschimate? Cum remâne cu credințele poporului asupra acestor constelațiuni? Sunt și oameni nemuritori? El nu‑și pune aceste chestiuni. E curios cum nu‑și controlează poporul credințele lui una printr‑alta: cât de profund pătrunde cu unele și cât de copilăros e cu altele. Dar dacă ar face acest control, nu ar mai fi fantazie, ci s‑ar transforma în știință: și desigur, începându‑se acest control, s‑a dat naștere primelor începuturi ale științei.
De altfel, asemenea neconsecințe logice, această lipsă de coordonare între diversele lui credințe nu sunt numai în credințele poporului nostru. Din contră, ele sunt și au fost la toate popoarele și în toate timpurile. Și mai ales, în special această credință, cu toată lipsa ei de cel mai elementar simț de control, e la toate popoarele, și e veche de când lumea. Povestea cu magii de la răsărit, cari, văzând steaua lui Hristos pe cer, stea nouă și foarte luminoasă, așa că i‑a făcut pe ei să creadă că s‑a născut un mare împărat, și au găsit cu cale că trebuie să se ducă să se închine Lui, ce este alt decât o constatare și o confirmare că și în lumea veche era credința aceasta, sau cel puțin una analoagă: p. e. că ar fi vorba de o cometă în loc de o stea.
Aceste stele căzătoare, candele cari se sting, sunt însă numai acele ce lăsând o oarecare dungă de lumină, mai lungă ori mai scurtă, după cum a fost și steaua de mare, se sting sus, după cum am spus, fără să ajungă la pământ: cum am zice noi stelele filante.
Însă tot poporul și, desigur, cu gândul la bolizi, adaugă că mai sunt și alte stele cari cad, mai mari, rotunde și câteodată lungărețe, și intră adesea prin casele oamenilor, sau cad pe pământ sau chiar pe oameni. Acestea sunt zmeii sau balaurii sau zburătorii, cari umblă noaptea ca să pocească sau să omoare pe oamenii ce i‑ar întâlni în calea lor: căci zmeii sunt niște ființe rele, cari sunt hărăziți de Dumnezeu să umble numai prin locuri pustii, sau case pustii; dar câteodată ajung și la oamenii „ursiți de soartă să nu rămâie ca [sic!] ceilalți oameni”. De aceea aceste stele căzătoare mai sunt numite și stele rătăcitoare sau călătoare.
Când intră prin casele oamenilor, zmeii se lasă la fetele și flăcăii îndrăgostiți ca să‑i chinuiască, credință așa de sublim descrisă în Zburătorul nemuritorului Heliade.
Acești zmei desigur au conflicte și între ei, și atunci se bat în capete de se omoară, iar sângele lor cade pe pământ, închegat și negru. Cu acest sânge, când îl găsesc țăranii, afumă prin case, căci e bun că ferește pe copii de spărietură. Și nu e de mirat că‑l găsesc ei, pentru că‑l cunosc și‑l întâlnesc adesea pe suprafața pământului. Să fie cărbunele de pământ, care se găsește la suprafața pământului câteodată, cum ni se afirmă de patru învățători din Neamț, și ale căror comunicări încolo sunt foarte serioase și importante? N‑o fi însă mai degrabă ozocherita? Eu pe ce țăran am întrebat, nu a știut să‑mi arate sângele de zmeu.
Stelele călătoare pot fi și vrăjite, și cu această vrajă își află fetele încotro e ursitul lor; căci sunt unii cari știu să zică niște vorbe din gură și opresc steaua călătoare în loc; după aceea, iar prin niște vorbe pe cari le tot zic mereu, rânduiește acea stea să plece din nou, și încotro o pornește atunci steaua, într‑acolo e ursitul fetei.
Terminând cu credințele poporului despre cer și stele în general, menționez două credințe pe cari mi le spunea mama asupra stelelor, dar despre cari credințe nu am primit, nici nu am auzit de la altcineva nimic.
Cerul, îmi spunea mama, e sprijinit pe patru stâlpi, cari sunt patru stele și unul din acei stâlpi, pe cât îmi aduc aminte, era în constelațiunea Scorpia, steaua Antares, desigur. Să nu fie oare vorba de cele patru stele regale, Aldebaran, Antares, Regulus și Fomalhaut, de cari s‑a vorbit în citarea ce am făcut din Flammarion, la finele constelațiunilor zodiacale? La lumea veche, ele erau paznicii cerului, iar la noi ar fi susțiitorii cerului; și aceste două idei se pot concilia de minune una cu alta.
Ion Otescu a fost un renumit etnolog român de la începutul secolului al XX-lea care a
scris despre credințele tăranului român despre cer și stele, precum și despre alte
tradiții și legende românești.
Despre elaborarea cărţii
Înainte de a intra în materie, țin să declar un lucru. Nu m-am influențat deloc de cele ce s-au mai scris asupra unora din legendele ce voi da. Eu prezent totul așa cum l-am știut eu, sau cum mi-a fost comunicat. Am ținut să fiu consecvent cu mine însumi și cu bravii mei colaboratori învățători, cari au corăspuns așteptărilor mele.
În cursul lucrării, la orice numire sau credință dată, care este coprinsă și în vreuna din comunicările primite, voi indica prin note în josul textului numirea comunei sau cătunului și județul din care e comunicată acea numire sau credință, afară, bineînțeles, când o numire sau credință e îndeobște cunoscută. Iar la finele lucrării voi da și numele tuturor învățătorilor ale căror comunicări le-am întrebuințat, arătând și din ce localitate sunt și în scurt și părțile ce am crezut mai importante. Acolo unde sunt date și numele și etatea țăranilor cari au spus cele coprinse în comunicări, voi da și numele și etatea acelor țărani.
De altfel, că la unele din legendele ce voi da, deși la foarte puține, mai sunt și variante scrise de alții și din alte localități, aceea-i altă chesti une; vor intra și cele date de mine ca o altă versiune, fiind luată tot din gura poporului, dar voi arăta de unde cunosc și alte versiuni scrise, cari să prezente vreun interes din punctul de vedere al scopului urmărit de mine.
Și zic toate acestea numai de legende în general, căci asupra constelațiunilor țărănești și a legendelor speciale asupra lor nu s-a scris nimic: eu cel puțin nu am găsit nimic scris. În fine, pe cât voi crede necesar, voi da și ideile și credințele celor vechi, mai ales ale grecilor vechi și ale romanilor, asupra constelațiunilor, corpurilor cerești și fenomenelor cerești și meteorologice despre care voi vorbi. Și, acolo unde va fi cazul, voi încerca și să arăt de unde și cum au ajuns până la noi unele din vechile credințe: încercare poate temerară pentru mine, dar care mi s-a părut utilă.
Ion Otescu [1907]
Înainte de a intra în materie, țin să declar un lucru. Nu m-am influențat deloc de cele ce s-au mai scris asupra unora din legendele ce voi da. Eu prezent totul așa cum l-am știut eu, sau cum mi-a fost comunicat. Am ținut să fiu consecvent cu mine însumi și cu bravii mei colaboratori învățători, cari au corăspuns așteptărilor mele.
În cursul lucrării, la orice numire sau credință dată, care este coprinsă și în vreuna din comunicările primite, voi indica prin note în josul textului numirea comunei sau cătunului și județul din care e comunicată acea numire sau credință, afară, bineînțeles, când o numire sau credință e îndeobște cunoscută. Iar la finele lucrării voi da și numele tuturor învățătorilor ale căror comunicări le-am întrebuințat, arătând și din ce localitate sunt și în scurt și părțile ce am crezut mai importante. Acolo unde sunt date și numele și etatea țăranilor cari au spus cele coprinse în comunicări, voi da și numele și etatea acelor țărani.
De altfel, că la unele din legendele ce voi da, deși la foarte puține, mai sunt și variante scrise de alții și din alte localități, aceea-i altă chesti une; vor intra și cele date de mine ca o altă versiune, fiind luată tot din gura poporului, dar voi arăta de unde cunosc și alte versiuni scrise, cari să prezente vreun interes din punctul de vedere al scopului urmărit de mine.
Și zic toate acestea numai de legende în general, căci asupra constelațiunilor țărănești și a legendelor speciale asupra lor nu s-a scris nimic: eu cel puțin nu am găsit nimic scris. În fine, pe cât voi crede necesar, voi da și ideile și credințele celor vechi, mai ales ale grecilor vechi și ale romanilor, asupra constelațiunilor, corpurilor cerești și fenomenelor cerești și meteorologice despre care voi vorbi. Și, acolo unde va fi cazul, voi încerca și să arăt de unde și cum au ajuns până la noi unele din vechile credințe: încercare poate temerară pentru mine, dar care mi s-a părut utilă.
[1907]
10 alte produse din aceeași categorie
Viața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
Pe nici un alt creator nu l-a așezat posteritatea atât de sus ca pe Michelangelo. Nici unul nu se potrivește mai bine ca el imaginii pe care ne-o facem despre geniu. Dar cine ar putea spune că a pătruns înțelesul adânc al operelor lui cele mai celebre? În această lucrare, atât eseu, cât și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit...34,00 leiCartea ceaiului 1921-1925 - Okakura...
Filosofia ceaiului nu e numai estetică, în înţelesul obişnuit al cuvântului, căci vădeşte, în legătură cu morala şi religia, întregul nostru punct de vedere faţă de om şi de Fire... Ea înfăţişează duhul adevărat al democraţiei răsăritene, făcând din toţi credincioşii săi aristocraţi de gust.29,00 leiAurul la români - Radu Lungu
Teritoriul actual al Romaniei a fost binecuvantat cu imbelsugate zacaminte de aur, cu unele dintre cele mai bogate resurse de sare din lume, precum si cu indestulatoare panze „freatice” de naft (țiței).43,00 leiTrecutul utopic. Arheologia și cultura...
Aşa cum se ştie, arheologia a apărut tîrziu în cîmpul cercetării istorice, metodele ei s-au precizat abia în secolul acesta, iar odată cu ele s-a creat un limbaj, o terminologie specifică.42,00 leiPaideuma. Schiţă a unei filosofii a...
Paideuma occidentală se caracterizează prin urmare printr-o „furie organizată”, prin permanenta vigoare a efectului ei; paideuma orientală, prin alternanţa bruscă de calm răbdător şi extaz sălbatic, adică printr-o turbare neînfrînată. Aceasta din urmă este de o forţă incomparabil mai mare decît cea dintîi.44,00 lei
Povestea țuicii românești – ediție...
Ţuica a însoţit ţăranul român, şi nu numai, în trecerea lui prin vremelnicia vieţii (botez, nuntă, pomana mortului), de Paşti și de Crăciun, în nădejdea adeverită a unui Nou An care va fi fost trecut cu bine (pe câmp, în bâlciuri, la hore) şi în tovărăşia celor apropiaţi.48,00 leiBiografia lui Agricola. Începuturi ale...
Magnificul talent al istoricului roman, ca și ideile lui remarcabile, se dezvăluie încă din Agricola, opuscul dominat de gravitas taciteică, aproape lirică, prin excelență situată sub semnul esteticii sublimului. Eugen Cizek29,00 leiVecini și Vecinătăți în Transilvania -...
Vecinătatea, după cum o arată și numele, este o asociere între vecini, după criteriul strict al contiguității spațiale: toți locuitorii majori ai unei străzi erau uniți și organizați într-o Vecinătate. Iar dacă strada era prea mare, ea se împărțea în mai multe Vecinătăți.46,00 leiDiavolul învrăjbitor al lumii după...
Vii încă, narațiunile lui Tudor Pamfile ne spun multe despre cei care le-au creat și vehiculat în timp, despre structura și principiile morale ale societății românești, despre mentalitatea oamenilor de acum o sută de ani și de mai de demult.35,00 leiPovestea lumii de demult. Pământul....
Volumul dezvăluie viziunea deosebit de amplă a lumii țărănești, o viziune profund mitologică, în care sunt integrate credințe, legende cu caracter mitologic și superstiții.64,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Prelegeri de istorie a filozofiei vol. I,...
Prelegeri de istorie a filozofiei - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca199,00 leiEuclid Elemente, vol I - Ediție anastatică
Multă vreme numele lui Euclid era sinonim cu Geometrie. Elementele lui Euclid sunt cartea cea mai bătrână pentru cultura științifică a omenirii; altă operă complectă mai veche ca dânsa nu este de cât Biblia, vechiul Testament.88,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. II...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. II - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Platon / Aristotel / Filozofia elenistică50,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. II...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. II - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Platon / Aristotel / Filozofia elenistică106,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. I -...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Introduceri Filozofia înainte de Socrate De la Sofişti la Socratici55,00 lei
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I -...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Introduceri Filozofia înainte de Socrate De la Sofişti la Socratici116,00 leiIntroducere în studiul limbii persane...
Lucrarea reprezintă o introducere în studiul limbii persane și este destinată acelora care doresc să-și îmbunatățească elementele de bază ale acestei limbi străine, să dobândească ușurința de a întrține o conversație nepretențioasă.55,00 leiUrfaust - Johann Wolfgang von Goethe -...
Prima versiune a materialului dramatic publicat de însuși Goethe a apărut în 1790 cu titlul „Faust. Un fragment” conține Urfaust într-o formă puternic revizuită, care a fost completată în anii următori de „Prologul în Rai”, „Pact cu Mefisto” și „Noaptea Valpurgienului” și publicat în cele din urmă în 1808 ca „Faust. 1. Parte” de Goethe.80,00 leiTragica istorie a Doctorului Faust. The...
Doctor Faustus, tragedie în cinci acte de Christopher Marlowe, publicată în 1604, dar jucată pentru prima dată cu un deceniu mai devreme. Lucrare dramatică care explorează tema ambiției și consecințele urmăririi cunoașterii interzise prin povestea tragică a personajului său principal, Dr. Faustus, un savant care caută să obțină cunoștințe și putere...68,00 leiIdentităţi în Balcani şi loc de origine....
Obiectul volumului este configurat de procesele identitare generate de dislocare/ relocare. Cristalizarea unor identități având ca reper central locul de origine, locul pe care indivizi și populații întregi au fost nevoite să-l părăsească, reprezintă expresia finală a traumei în discuție.40,00 lei
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Calendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiPsihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.24,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei