Un spectacol ratat - Daniil Harmis
Daniil Harms
Unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai curentelor de avangardă este Daniil Harms, lucrarea Un spectacol ratat aducând în atenția publicului românesc gândirea, și implicit, opera lui Harms, printr-o excelentă traducere, realizată de Ioan Radin-Peianov.
1820P
Nou
Volumul Un spectacol ratat reprezintă efortul Editurii Paideia de a aduce în prim plan, în piața publicistică din România, figuri emblematice ale culturii europene, în acest caz omul și scriitorul Daniil Harms – o personalitate de marcă a literaturii ruse și universale.
Arta rusă – din primele decenii ale sec. XX – a identificat valoarea „didactică” a realității, în vederea realizării unui salt calitativ asupra vieții; în vederea dobândirii progresului societății spre dreptate.
Combatând realismul naturalist și pozitivismul secolului al XIX-lea, gânditorii ruși reiau distincția kantiană între realitatea fenomenală și realitatea numenală. Din această perspectivă, arta nu se va mai afla în slujba vieții ci va trebui să identifice noi căi, de eliberare de tot ceea ce nu îi este propriu: psihologism, ideologie, descriptivism.
În jurul anului 1910 se manifestă o reacție antisimbolistă, iar reprezentanții acestui curent vor cultiva valori precum inițiativa, curajul, energia ce pot depăși, cu riscuri, obstacolele ridicate de academism, inerție, tradiționalism.
Daniil Harms este unul din reprezentanții de marcă ai avangardiștilor.
„Daniil Harms face parte și el dintr-un grup al avangardiștilor, OBERIU. Pentru a înțelege specificitatea acestui grup, poziția și programul său e nevoie să ne raportăm la alte direcții estetice ale epocii. Grupările în raport cu care OBERIU poate fi la nevoie definit sunt, la un pol, LEF și NOVÎI LEF (1923-1929), care au preluat o parte din tradițiile futurismului rus de stânga; la celălalt pol organizațiile R.A.P.P. [Rossisskaia Assoțiația Proletarskih Pisatelei – Asociația din Rusia a Scriitorilor Proletari] sau variantele lor, active între 1919 și 1932. Revoluția din 1917 a însemnat pentru avangarda literară din Rusia nu numai un eveniment politic epocal ci și, într-un fel, o confirmare a tezelor și programelor lor. Mulți dintre artiștii de 11 avangardă credeau că au profețit revoluția necesară: „Cubismul și futurismul erau formele revoluționare ale artei, anunțând revoluția în viața politică și economică” – scria Kazimir Malevici (1878-1935), pionier al artei abstracte. „Evenimentele din 1917 în domeniul social erau deja prezente în arta noastră în 1914, când aceasta primea ca fundament «materialul, volumul și construcția»” – nota V.E. Tatlin (1885-1956), autorul cunoscutului proiect de sediu – monument al Internaționalei a III-a, rămas în studiu de machetă (1919), expresie a idealurilor utopice. În perioada de după 1917, „artă revoluționară” însemna în același timp o artă estetic revoluționară, ca și o artă în serviciul revoluției. Demonstrarea faptului că aceste două sensuri posibile ale expresiei trebuie să se suprapună obligatoriu a fost obiectivul activității teoretice și practice a multora dintre curentele avangardei ruse, în special al futurismului ale cărui ramuri au urmat însă căi diferite și s-au situat, în acest plan, pe poziții diferite . De la declarația din 1913 a unui grup futurist rus: „Un mesaj care nu-și află izvorul în arta însăși este un lemn pictat pentru a imita fierul” și până la „angajamentul” practicat de grupul LEF [Levîi Front – Frontul de stânga (al artei)], de principalul său animator, Vladimir Maiakovski, se poate urmări toată paradoxala și dramatica evoluție a avangardei ruse, încercând să răspundă cu promptitudine, maleabilitate și luciditate solicitărilor atât de diverse ale unei lumi destructurate care dorea să realizeze și stabilizeze noi structuri.
(...)
Grupul OBERIU a dorit să se diferențieze: față de variantele futurismului de după revoluție, față de arta didactică dar și față de toate formalismele . Cuprinși de angoasa unei epoci de răsturnări sociale profunde (război, revoluție) scriitorii grupului încercau să exprime o căutare a absolutului, să mediteze asupra solitudinii și suferințelor umane, refuzând concomitent, stilistic și psihic, tipologia literaturii canonice care se reimpunea lent, prin introducerea în textele și spectacolele lor a faptului divers, a improvizației, a reflecțiilor fortuite, a visurilor și riturilor cultice. Ei au o atitudine ironică față de lirism, și, înclinați spre poezia epică, subminează aparențele obiective. Avangarda europeană manifestase, încă în primele decenii ale secolului XX, o evidentă tendință spre deierarhizarea stilurilor și genurilor literare, iar povestirile, miniaturile și scenetele scrise de Daniil Harms ilustrează această tendință, prin atitudinea parodică față de teatrul și proza canonice (Aleksandar Flaker) și canonizate, cu înclinații moralizatoare, caracteristice mai ales pentru literatura rusă. Una din tendințele de bază ale grupului OBERIU presupunea revenirea la izvoarele autentice ale literaturii. Opera lui Harms este, în acest plan, cea mai radicală căci oferă prin „neliteraritatea” sa, un puternic „sentiment al originarului” (Anatoli Alexandrov). Miniaturile lui Harms parodiază conștient formulele narative și tematica „înaltă”, smulg 20 masca de pe chipul naratorului, repudiază dramatismul subiectelor ca atitudine introdusă din exterior”.
DAN CULCER
„Basm: Un om mărunțel a spus: «Eu sunt de acord cu orice, numai să fie măcar cu un strop mai mult». Abia a spus el ce-a spus, că – ce-i văd ochii? – în fața lui s-a ivit o vrăjitoare. – Ce spuneai tu că ai vrea? – l-a întrebat vrăjitoarea. Iar omul mărunțel stă ca trăsnit și de teamă nu-i în stare să scoată o vorbă. – Ei? – zice vrăjitoarea. Iar omul mărunțel stă și tace. Vrăjitoarea dispare. Atunci omul mărunțel a început să plângă ș
i să-și roadă unghiile. Mai întâi și-a ros toate unghiile de la mâini, iar apoi pe cele de la picioare. Cititorule, cugetă la basmul acesta, pentru că și tu s-ar putea să ai necazur”, Daniil Harms.
Autor | Daniil Harms |
Specificații autor | scriitor,reprezentant al avangardei literare rusești |
Traducator/editor | Ioan Radin-Peianov |
Specificatii traducator/editor | scriitor si traducator sârb |
Anul publicării | 2015 |
Format | 95 x 205 mm |
Nr. pagini | 158 |
Colecția | Cărţilor de referinţă |
eBook | 1845-un-spectacol-ratat-daniil-harmis-9786067480528.html |
ID Hard Cover | 1845-un-spectacol-ratat-daniil-harmis-9786067480528.html |
Gen | Literatura |
Subgen | Publicistica |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Beletristica |
Sub-Categorie | Publicistica |
ISBN | 978-606-748-052-8 |
Un spectacol ratat
Biografia acestui avangardist târziu începe odată cu prima Revoluție Rusă (1905) și se termină cu Blocada Leningradului (1942), extremități temporale și sociale teribile, care au inclus în ele, ca niște matrioșka sinistre, alte evenimente similare și au distrus milioane de vieți.