Actul creației - Arthur Koestler, traducere Maria - Magdalena Anghelescu
Diogenes Laertios
- Scrieţi un comentariu
Accesorii
Cutii
Etui carton negru 25,00 lei |
Cartea are drept punct de pornire un fenomen care este în același timp simplu și complex, în care un proces intelectual subtil este semnalat printr-un reflex fiziologic vulgar: fenomenul râsului. Umorul este un lucru evaziv, ca și curcubeul; și totuși, studiul spectrului colorat a furnizat repere pentru structura elementară a materiei
2593P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității:
- Descriere
- Date tehnice
- Comentarii
- Prezentarea editiei
- Subiectul
- Despre autor
- Editare / Traducere
- Dosarul cartii
Prima parte a acestei cărți propune o teorie a actului creației – a proceselor conștiente și inconștiente care stau la baza descoperirii științifice, a originalității artistice și a inspirației comice. Ea încearcă să arate că toate activitățile creatoare au un tipar fundamental comun și să schițeze acest tipar.
Scopul Cărții a doua este să arate că anumite principii de bază operează de-a lungul întregii ierarhii organice – de la oul fertilizat până la creierul fertil al individului creator; și că fenomene analoge cu originalitatea creativă pot fi întâlnite la toate nivelurile.
Oricine scrie despre un subiect complex trebuie să știe că nu poate să împuște doi iepuri dintr-un foc. Prima carte se adresează cititorului comun; unele capitole din Cartea a doua presupun o cunoaștere mai îndeaproape a curentelor actuale din biologia și psihologia experimentală și sunt mai degrabă tehnice. Există o inevitabilă diferență de stil între cele două părți: în prima am evitat pedanteria, cu prețul căderii ici-colo într-o terminologie vagă; în cea de-a doua, lucrul acesta nu a mai fost cu putință. Cititorii care vor găsi unele pasaje din partea a doua ca fiind prea tehnice le pot sări fără grijă și pot relua firul lecturii de mai încolo, fără să piardă sensul ideii generale. Leitmotivele ei sunt enunțate în repetate rânduri la diferite niveluri de-a lungul cărții.
Poate părea prea prezumțioasă tentativa de a cerceta originile biologice ale creativității mentale, câtă vreme suntem incapabili încă să definim chimia unui simplu spasm muscular. Dar de multe ori în istoria ideilor au acționat două metode opuse: abordarea „de sus în jos”, de la complex la elementar, de la întreg la părțile sale componente, și abordarea „de jos în sus”, de la parte la întreg. Accentul pus pe una sau alta dintre aceste metode poate alterna în funcție de moda filosofică, până când se întâlnesc și se contopesc într-o nouă sinteză. Ar fi fost la fel de imposibil de construit o fizică teoretică pe baza particulelor ei elementare (care se arată a fi din ce în ce mai derutante), cum s-a dovedit imposibil de clădit o teorie a psihologiei pe „reflexele elementare” și „atomii comportamentului”. Viceversa, fără supoziția că materia complexă constă din părți atomice, oricare ar fi ele, fizica și chimia nu s-ar fi putut dezvolta.
Am încercat să combin cele două metode, alegându-mi drept punct de pornire un fenomen care este în același timp simplu și complex, în care un proces intelectual subtil este semnalat printr-un reflex fiziologic vulgar: fenomenul râsului. Umorul este un lucru evaziv, ca și curcubeul; și totuși, studiul spectrului colorat a furnizat repere pentru structura elementară a materiei.
Autor | Arthur Koestler |
Specificații autor | romancier și ziarist evreu britanic |
Traducator/editor | Maria-Magdalena Anghelescu |
Anul publicării | 2024 |
Editie speciala | Da |
Format | 200 x 280 mm |
Tip Coperta | Speciala |
Nr. pagini | 746 |
Colecția | Studii si eseuri - Filosofie |
eBook | 2746-actul-creaiei-arthur-koestler-traducere-maria-magdalena-anghelescu-9786067488470.html |
ID Hard Cover | 2746-actul-creaiei-arthur-koestler-traducere-maria-magdalena-anghelescu-9786067488470.html |
Gen | Stiinte umaniste |
Subgen | Filosofie |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Stiinte umaniste |
Sub-Categorie | Sociologie si filozofie |
ISBN | 978-606-748-846-3 |
Categoria: emblematic europa
Din categoria lucrarilor catalogate Emblematic Europa fac parte cartile din patrimoniul cultural european care sunt istoric fundamentale sau contributive si care s-au bucurat de versiuni noi de traducere, de editii ilustrate, de forme noi de editare. Cultura romana respiră si in prezent in cultura eropeana pe care o asimileaza specific. Capodoperele nascute in epoci si culturi diferite in Europa au devenit in timp emblematice pentru spiritul continentului european. Fiecare carte din această categorie este marcata cu un timbru ilustrativ pentru perioada sau contextul in care a aparut si s-a afirmat. In cazul in care opera este considerata capodopera, faptul este consemnat pe timbrul emblematic eu: capodopera a culturii europene.
Incadrarea in serii si colectii: editie magnum
PREFAȚA AUTORULUI
Prima parte a acestei cărți propune o teorie a actului creației – a proceselor conștiente și inconștiente care stau la baza descoperirii științifice, a originalității artistice și a inspirației comice. Ea încearcă să arate că toate activitățile creatoare au un tipar fundamental comun și să schițeze acest tipar.
Scopul Cărții a doua este să arate că anumite principii de bază operează de-a lungul întregii ierarhii organice – de la oul fertilizat până la creierul fertil al individului creator; și că fenomene analoge cu originalitatea creativă pot fi întâlnite la toate nivelurile.
Oricine scrie despre un subiect complex trebuie să știe că nu poate să împuște doi iepuri dintr-un foc. Prima carte se adresează cititorului comun; unele capitole din Cartea a doua presupun o cunoaștere mai îndeaproape a curentelor actuale din biologia și psihologia experimentală și sunt mai degrabă tehnice. Există o inevitabilă diferență de stil între cele două părți: în prima am evitat pedanteria, cu prețul căderii ici-colo într-o terminologie vagă; în cea de-a doua, lucrul acesta nu a mai fost cu putință. Cititorii care vor găsi unele pasaje din partea a doua ca fiind prea tehnice le pot sări fără grijă și pot relua firul lecturii de mai încolo, fără să piardă sensul ideii generale. Leitmotivele ei sunt enunțate în repetate rânduri la diferite niveluri de-a lungul cărții.
Poate părea prea prezumțioasă tentativa de a cerceta originile biologice ale creativității mentale, câtă vreme suntem incapabili încă să definim chimia unui simplu spasm muscular. Dar de multe ori în istoria ideilor au acționat două metode opuse: abordarea „de sus în jos”, de la complex la elementar, de la întreg la părțile sale componente, și abordarea „de jos în sus”, de la parte la întreg. Accentul pus pe una sau alta dintre aceste metode poate alterna în funcție de moda filosofică, până când se întâlnesc și se contopesc într-o nouă sinteză. Ar fi fost la fel de imposibil de construit o fizică teoretică pe baza particulelor ei elementare (care se arată a fi din ce în ce mai derutante), cum s-a dovedit imposibil de clădit o teorie a psihologiei pe „reflexele elementare” și „atomii comportamentului”. Viceversa, fără supoziția că materia complexă constă din părți atomice, oricare ar fi ele, fizica și chimia nu s-ar fi putut dezvolta.
Am încercat să combin cele două metode, alegându-mi drept punct de pornire un fenomen care este în același timp simplu și complex, în care un proces intelectual subtil este semnalat printr-un reflex fiziologic vulgar: fenomenul râsului. Umorul este un lucru evaziv, ca și curcubeul; și totuși, studiul spectrului colorat a furnizat repere pentru structura elementară a materiei.
O schiță preliminară a acestei teorii a fost publicată în 1949 sub titlul Insight and Outlook. Fusese gândită ca primul din două volume, iar prefața conținea fraza optimistă: „Volumul 2 este în pregătire și sperăm să apară la douăsprezece luni după primul”.
Cele douăsprezece luni s-au transformat în cincisprezece ani. Pe de-o parte, pentru că m-am implicat în alte subiecte; dar mai ales pentru că am fost nemulțumit de acea primă încercare și am simțit nevoia să-mi clădesc teoria pe o bază mai extinsă. Între timp, m-am tot întors la ea în alte cărți, dar de fiecare dată procesul de extindere necesita un excurs într-un domeniu înrudit și, de câte ori s-a întâmplat aceasta, fiecare excurs a cerut un răgaz pentru el însuși. Un capitol despre „schimbarea viziunii omului despre univers” a crescut până a ajuns o carte autonomă de peste șase sute de pagini; la fel, un alt capitol, despre misticismul oriental. Și când în fine eram gata să scriu mult amânatul volum al doilea, mi-am dat seama că trebuia să-l arunc la coș pe primul și să o iau iar de la început. Întregul cadru teoretic trebuia să fie revizuit și chiar terminologia trebuia schimbată. Cititorii familiarizați cu Insight and Outlook vor observa totuși că am preluat sau parafrazat din carte acele pasaje care par să fi înfruntat timpul; ca să nu plictisesc, nu am mai pus semnele citării. De asemenea, am încorporat în text extrase din prelegeri ținute la universitățile engleze și americane, cu permisiunea autorităților respective.
La intervale regulate apar la sfârșitul unor capitole sau secțiuni rezumate, acolo unde am simțit că ar putea fi utile. Asteriscurile se referă la note din text, numerele de index sunt trimiteri la surse.
Nu-mi fac iluzii asupra șanselor teoriei pe care o propun: o soartă inevitabilă va face să se demonstreze că este greșită în multe, sau chair în cele mai multe detalii, pe măsura noilor progrese din psihologie și neurologie. Tot ce sper este să i se recunoască meritul de a conține un vag tipar de adevăr, și mai sper că i-ar putea stimula pe cei care caută unitatea în diversele manifestări ale gândirii și emoției umane.
Sunt profund recunoscător profesorului Sir Cyril Burt și profesorului Holger Hyden, de la Universitatea din Gothenburg, pentru lectura manuscrisului, pentru corecturile, critica și încurajările lor; profesorului Dennis Gabor (Imperial College, Londra), doctorului Alan McGlashan, St. George’s Hospital, și profesorului Michael Polànyi, Oxford, pentru multele discuții stimulatoare pe tema acestei cărți. De asemenea trebuie să-i fiu recunoscător Dr. J. D. Cowan, Imperial College, pentru critica sa din perspectiva teoriei comunicației; Dr. Rodney Maliphant pentru trecerea în revistă a literaturii pe tema psiho-fiziologiei plânsului; Dr. Christopher Wallis pentru compilarea unei bibliografii pe aceeași temă; și domnișoarei Edith Horsley pentru efortul ei răbdător și scrupulos de editare.
Londra, decembrie 1963.
...
BUFONUL
I
LOGICA RÂSULUI
Tripticul
Cele trei panouri de pe tripticul rotunjit prezentat pe frontispiciu indică trei domenii de creativitate care își schimbă nuanța trecând din unul în altul, fără granițe precise: umorul, descoperirea și arta. Motivul acestei ordini aparent perverse de aranjament – Înțeleptul flancat de o parte și de alta de Bufon și de Artist – va ieși la lumină pe măsura argumentației.
Fiecare linie orizontală care străbate tripticul reprezintă un tipar de activitate creatoare reprezentată pe toate cele trei panouri; de exemplu: comparație comică – analogie obiectivă – imagine poetică. Prima vrea să ne facă să râdem; cea de-a doua ne face să înțelegem; a treia ne stârnește uimirea. Tiparul logic al procesului creator este același în toate cele trei cazuri; el constă în descoperirea unor similitudini ascunse. Dar climatul emoțional diferă în cele trei panouri; similitudinea comică are o nuanță de agresivitate; raționamentul prin analogie al omului de știință este detașat de orice emoție, i.e., neutru; imaginea poetică este simpatetică sau admirativă, inspirată de un tip de emoții pozitiv. Voi încerca să arăt că toate tiparele de activitate creatoare sunt trivalente: ele pot fi în serviciul umorului, al descoperirii sau al artei; și, de asemenea, că, pe măsură ce ne deplasăm transversal pe triptic de la stânga la dreapta, climatul emoțional se schimbă prin treceri treptate de la agresiv la neutru, la simpatetic și identificator – sau, cu alte cuvinte, de la o viziune absurdă a existenței, prin una abstractă, la una tragică sau lirică. Toate acestea pot să pară un coș doldora de generalizări fără noimă, dar ele nu sunt spuse decât ca o primă indicație a direcției în care se va mișca acest studiu.
Panourile de pe diagramă se întâlnesc în linii curbe, indicând faptul că nu există linii de demarcație între ele. Fluiditatea granițelor dintre știință și artă este evidentă, fie că ne gândim la arhitectură, artă culinară, psihoterapie sau istoriografie. Matematicianul vorbește despre soluții „elegante”, chirurgul despre o operație „frumoasă”, criticul literar despre caractere „bidimensionale”. Scopul științei se spune că este Adevărul; al artei – Frumusețea; dar criteriile Adevărului (cum ar fi caracterul verificabil și refutabil) nu sunt atât de clare și solide cum am vrea să credem, iar criteriile Frumosului sunt, desigur, cu atât mai puțin. Dacă vom arunca o privire la diagrama de la p. 332 vom vedea că putem aranja provinciile învecinate științei și artei în serii care prezintă o pantă continuă de la „obiectiv” la „subiectiv”, de la „adevăr verificabil” la „experiență estetică”. O pantă, de pildă, duce de la așa-numitele științe exacte, precum chimia, prin biochimie la biologie, apoi prin medicină – care este, vai, o știință mult mai puțin exactă – la psihologie, prin antropologie la istorie, prin biografie la romanul biografic și așa mai departe până în abisul ficțiunii pure. Luând-o în jos pe această curbă, vedem cum dimensiunea „caracterului obiectiv verificabil” scade în permanență, în vreme ce dimensiunea estetică sau intuitivă crește. Serii gradate în mod similar duc de la ingineria construcțiilor prin arhitectură și design interior la hibridele „arte și meserii” și, în cele din urmă, la artele reprezentative; aici o variabilă a curbei ar putea fi numită „utilitate”, iar cealaltă „frumos”. Scopul acestui joc este să arate că, indiferent de scara de valori pe care o aplicăm, ne deplasăm de-a lungul unui continuum fără delimitări clare, nu există frontiere la care să se termine domeniul științei și să înceapă cel al artei, iar uomo universale al Renașterii era cetățeanul ambelor domenii.
În cealaltă parte a tripticului, granițele dintre descoperire și invenția comică sunt la fel de fluide – după cum va arăta chiar în capitolul de față –, deși la prima vedere ne este mai greu să observăm aceasta. Că Bufonul ar putea fi frate cu Înțeleptul poate suna ca o blasfemie, și totuși limbajul reflectă strânsa lor relație: cuvântul „witticism” (glumă, cuvânt de duh) derivă din „wit” cu sensul originar de ingeniozitate, inventivitate. Atât Bufonul cât și savantul trebuie să „trăiască din spiritul lor”; și vom vedea că ghicitorile Bufonului ne pun la dispoziție o intrare – fie ea chiar dosnică – în atelierul lăuntric al originalității creatoare.
Reflexul râsului
Râsul este un reflex. Așa cum a spus Sir Sherrington, cuvântul reflex este o ficțiune folositoare. Oricât de mult diferă definițiile și conotațiile sale în funcție de diverse școli – a constituit de fapt terenul de dispută central al psihologiei ultimilor cincizeci de ani –, nimeni nu pare să contrazică afirmația că suntem cu atât mai îndreptățiți să numim un comportament al organismului „reflex”, cu cât acesta seamănă mai mult cu acțiunea unui automat mecanic; cu alte cuvinte, cu cât este mai instantaneu, previzibil și stereotip. Putem folosi și sinonimele „automat”, „involuntar” etc., pe care unii psihologi nu le agreează; ele sunt de fapt implicite în aserțiunea precedentă.
Râsul spontan este produs prin contracția coordonată a cincisprezece mușchi faciali într-un tipar stereotip și însoțită de o modificare a respirației. Ceea ce urmează este o descriere prescurtată din clasicul eseu al lui Sully pe această temă.
Surâsul implică un grup complex de mișcări faciale. Poate e suficient să-i amintim cititorului o serie de schimbări caracteristice, ca tragerea înapoi și ușoara ridicare a colțurilor gurii, ridicarea buzei superioare care descoperă parțial dinții, și arcuirea cutelor dintre colțurile gurii și nări (cutele nazo-labiale). La acestea trebuie să adăugăm formarea încrețiturilor de sub ochi, care este o consecință a primei mișcări [...] și strălucirea sporită a ochilor.
Aceste modificări faciale sunt comune surâsului și râsului, deși în forme mai violente de râs ochii pot să-și piardă, înecați în lacrimi, scânteierea pe care le-o aduce surâsul.
Putem trece acum la experiența mai largă a râsului sonor. Că această acțiune continuă fiziologic surâsul s-a sugerat deja [...] Cât de strânsă este relația dintre surâs și râsul moderat se poate vedea prin tendința pe care o simțim când surâsul se lărgește și gura se deschide complet ca să înceapă mișcările respiratorii ale râsului. Așa cum au subliniat Darwin și alții, există o serie de gradații, de la cel mai slab și cel mai cuviincios surâs până la explozia deplină a râsului.
[...] Seria de gradații indicate aici a trecut, mai mult sau mai puțin, într-un râs obișnuit [...] Recunoașterea acestei identități a celor două acțiuni este scoasă în evidență de limbajul curent. În limbile clasice vedem o tendință de utilizare a aceluiași cuvânt pentru ambele [...] Aceasta apare deosebit de clar în cazul latinescului ridere, care înseamnă a surâde, dar și a râde, forma subridere fiind rară (în italiană ridere și sorridere, în franceză rire și sourire, în germană lachen și lächeln).
Putem aborda acum caracteristicile distinctive ale râsului: adică, producerea seriei familiare de sunete [...]
Dar acestea nu ne interesează încă. Ceea ce trebuie să reținem este continuitatea scalei care duce de la surâsul palid la râsul homeric, confirmată de experimentele de laborator. Stimularea electrică a zigomaticului mare, principalul mușchi ridicător al buzei superioare, cu curenți de intensitate variată, produce expresii pe o scală de la surâs la rânjetul larg și până la contorsiunile faciale tipice râsului sonor. Alți cercetători au făcut filme cu bebeluși care râd când sunt gâdilați și cu isterici cărora li se comunica prin sugestie gâdilarea. Și ei prezentau același reflex al creșterii rapide de la prima contracție facială slabă la paroxismul tremurăturilor și sufocării – așa cum argintul viu dintr-un termometru cufundat în apă fierbinte urcă rapid spre semnul roșu.
Aceste gradări ale intensității nu demonstrează doar caracterul reflex al râsului, ci furnizează în același timp și o explicație pentru bogata varietate a formelor lui – de la râsul rabelaisian la o glumă pipărată până la surâsul rarefiat al curtoaziei. Dar există și alte motive care trebuie luate în considerare pentru această varietate derutantă. Reflexele nu operează într-un vacuum; ele interferează mai mult sau mai puțin cu centrii nervoși superiori; astfel râsul civilizat este rareori pur spontan. Amuzamentul poate fi simulat sau refulat; la un răspuns involuntar slab putem adăuga după bunul nostru plac un chicotit discret sau un răget leonin; iar formarea deprinderilor cristalizează curând aceste amalgamuri de reflex-plus-prefăcătorie în proprietăți caracteristice ale unei persoane.
Mai mult, aceleași contracții musculare produc efecte diferite în funcție de ceea ce expun: un șir de dinți ca un șirag de perle sau un hău fără dinți – producând un surâs, o hlizeală tâmpă sau un zâmbet superior. Starea de spirit își suprapune și ea propriul tipar facial – de aici râsul vesel, surâsul melancolic, rânjetul lasciv. În fine, râsul și surâsul simulat pot fi utilizate ca limbaj de semnalizare convențional pentru a comunica plăcere sau stânjenire, prietenie sau batjocură. Ceea ce ne interesează pe noi, însă, este numai râsul spontan ca un răspuns specific la comic, în a cărui privință putem conchide cu dr. Johnson că „oamenii au fost înțelepți în moduri foarte diferite, dar au râs întotdeauna în același mod”.
ARTHUR KOESTLER (1905-1983) a fost un romancier și ziarist evreu britanic.
În tinerețe, după studii universitare la Viena (1922–1926) și trei ani petrecuți în Palestina, Arthur Koestler ajunge la Berlin, unde lucrează ca jurnalist și devine membru al Partidului Comunist din Germania (1932–1938). Participă la Războiul Civil din Spania de partea republicanilor, cade prizonier în 1937, dar este eliberat și se stabilește în Franța. După marea epurare stalinistă și procesele de trădare moscovite din anii treizeci, se dezice definitiv de comunism și publică, pentru scurtă vreme, un săptămânal antinazist și antisovietic. În 1939 este arestat de poliția franceză și internat într-un lagăr de prizonieri, apoi se află în arest la domiciliu, dar reușește să fugă în sud, în momentul în care nemții ocupau Parisul, înrolându-se în Legiunea Străină Franceză, și, în sfârșit, să ajungă în Anglia, unde se va stabili definitiv. Se va sinucide împreună cu ultima sa soție în 1983. Romanul Întuneric la amiază a fost publicat în decembrie 1940 și se numără printre primele zece cele mai bune romane de limbă engleză ale secolului XX, fiind tradus în peste 30 de limbi. În aceeași perioadă, Koestler publică romanele Gladiatorii (1939) și Arrival and Departure (1943). Ultimul său roman politic este The Age of Longing (1951). A scris numeroase eseuri, printre care se remarcă cele din volumele The Yogi and the Commissar and Other Essays (1945) și The God That Failed (1949), memorii ‒ Arrow in the Blue (1952) și The Invisible Writing (1954) ‒, iar în ultima parte a vieții, preocupat fiind de știință, creativitate, misticism și iudaism, a publicat The Lotus and the Robot (1960), The Act of Creation (1964), The Ghost in the Machine (1967), The Thirteenth Tribe (1976).
Cartea beneficiază de o traducere de excepție aparținând doamnei profesor Maria Magdalena Anghelescu.
Născută în 1952 la Baia Mare, Maria-Magdalena Anghelescu a studiat la Bucureşti limba şi literatura română şi latină. Este bibliotecară la Institutul de Istoria Artei G. Oprescu din cadrul Academiei Române şi la New Europe College. Maria-Magdalena Anghelescu traduce din germană, engleză, franceză şi italiană în română. Din 2000 este membră a Uniunii Scriitorilor din România (filiala din Bucureşti, departamentul de traduceri). Pentru traducerea volumului Antikensehnsucht und Maschinenglaube. Die Geschichte der Kunstkammer und die Zukunft der Kunstgeschichte de Horst Bredekamps a primit, în 2008, Premiul de Traducere Allianz. Locuieşte la Bucureşti.
Edițiile speciale
Edițiile speciale sunt în fapt creații editoriale, cărți obiect, făcute în tiraj limitat (specificat pe un timbru aplicat pe forzațul cărții). În nomenclatorul Paideia ele fac parte din clasa midi care se caracterizează prin folosirea îmbinată a unor materiale suport rare și deosebite (hârtia manuală, hârtia ivoir, piele, pânză, calc), cu o legătorie manuală remarcabilă prin originalitate și distincție. O notă aparte o conferă ilustrația, elementul decorativ, galeriile de imagini, aplicate prin tehnici diverse care produc surpriză și emoție îndelungată cititorului. Conțin întotdeauna și o ilustrație detașabilă pe suport valoros (hârtie ivoir, manuală) drept cadou.
Deși extrem de elaborate, aceste cărți sunt accesibile oamenilor cultivați atenți la marile opere ale lumii, la istorie, la diversitatea creației umane.
Ediții speciale Magna (cărți de referință):
Edițiile speciale Magna sunt cărți de format mare (20/28), cu textul paginat în larg, aerisit, elegant, sunt cărți care stau bine pe masa de lucru și pot fi consultate comod și profesionist. În acest format apar, de regulă, capodopere ale culturii române și europene, lucrări de referință deosebit de valoroase. Prin concept ele îmbină plăcerea lecturii cu studiul aprofundat.
Legătoria se distinge prin supracoperta parțială grea, aplicată excentric la piciorul cărții. Această inovație face ca lucrarea să fie suplă la deschidere și, în același timp, să stea bine închisă chiar după o îndelungată răsfoire.
Magna este o carte foarte elaborată care oferă mult, foarte mult, pentru un cost modic.
10 alte produse din aceeași categorie
Urfaust - Johann Wolfgang von Goethe -...
Prima versiune a materialului dramatic publicat de însuși Goethe a apărut în 1790 cu titlul „Faust. Un fragment” conține Urfaust într-o formă puternic revizuită, care a fost completată în anii următori de „Prologul în Rai”, „Pact cu Mefisto” și „Noaptea Valpurgienului” și publicat în cele din urmă în 1808 ca „Faust. 1. Parte” de Goethe.80,00 leiTragica istorie a Doctorului Faust. The...
Doctor Faustus, tragedie în cinci acte de Christopher Marlowe, publicată în 1604, dar jucată pentru prima dată cu un deceniu mai devreme. Lucrare dramatică care explorează tema ambiției și consecințele urmăririi cunoașterii interzise prin povestea tragică a personajului său principal, Dr. Faustus, un savant care caută să obțină cunoștințe și putere...68,00 lei„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiUn român - împărat al Ţării de Foc -...
ROMÂNII ÎN ISTORII EXTRAVAGANTE Julius PopperUn român - împărat al Țării de Foc140,00 leiParmenide Texte și comentarii - Ediție...
Parmenide este recunoscut ca fiind primul gânditor din istoria culturii occidentale care a exprimat clar dualismul fundamental existent în Univers între Ființă și Aparență. Căile lui Parmenide au căpătat un sens simbolic și, de la Platon la Beaufret, formează un topos nobil frecventat atât de savanții acribici, cât și de filosofii speculativi sau eseiștii...110,00 lei
Sur la philosophie de l’histoire. Le...
Beaucoup d’historiens, et parmi les plus importants, se montrent peu enthousiastes àl’idée d’une « philosophie de l’histoire », qualifiée de « plus grand ennemi de l’histoire »par Jacques Le Goff. Ainsi les philosophes − trop confiants dans les vertus de laspéculation − se laisseraient-ils emporter par de mauvais orgueils impérialistes.150,00 leiL’Europe Unie. De l’idée à la foundation -...
Volumul de fațã reprezintă, fără nici o îndoială, un eveniment editorial unic în peisajul publicisticii românești, comparabil doar cu opera similară și pe același tărâm a lui Grigore Gafencu.120,00 leiCraii de curtea – veche. Gallants of the...
„Una din acele cărți rare care i-au pus în mare încurcătură pe criticii literari. (...) Compus din mai multe narațiuni paralele, romanul sfida toate clișeele genului asa cum îl interpreta critica interbelică. (...) Nu vă spun cine și câți sunt Craii. Formați-vă singuri o părere, dupa ce citiți romanul!” (Nicolae Manolescu)80,00 leiEtnoculinarul românesc. Preparate de pește...
Cunoscutul om de televiziune și scriitor, Radu Anton Roman, ne pune înainte o savuroasă trecere în revistă a celor mai apetisante rețete de mâncăruri românești, dimpreună cu povestea lor. Un album complet ilustrat, care nu ar trebui să lipsească din biblioteca niciunui gurmand.150,00 leiL’Empereur Titus - Eugen Cizek
Volumul prezent este invitația concretă pentru o lectură deosebit de interesantă, totodată un periplu elegant prin aristocrația imperiului roman, influențată de monarhiile orientale, dintre care numim ca modele pe Alexandru cel Mare, și Marcus Antonius.80,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Urfaust - Johann Wolfgang von Goethe -...
Prima versiune a materialului dramatic publicat de însuși Goethe a apărut în 1790 cu titlul „Faust. Un fragment” conține Urfaust într-o formă puternic revizuită, care a fost completată în anii următori de „Prologul în Rai”, „Pact cu Mefisto” și „Noaptea Valpurgienului” și publicat în cele din urmă în 1808 ca „Faust. 1. Parte” de Goethe.80,00 leiTragica istorie a Doctorului Faust. The...
Doctor Faustus, tragedie în cinci acte de Christopher Marlowe, publicată în 1604, dar jucată pentru prima dată cu un deceniu mai devreme. Lucrare dramatică care explorează tema ambiției și consecințele urmăririi cunoașterii interzise prin povestea tragică a personajului său principal, Dr. Faustus, un savant care caută să obțină cunoștințe și putere...68,00 leiIdentităţi în Balcani şi loc de origine....
Obiectul volumului este configurat de procesele identitare generate de dislocare/ relocare. Cristalizarea unor identități având ca reper central locul de origine, locul pe care indivizi și populații întregi au fost nevoite să-l părăsească, reprezintă expresia finală a traumei în discuție.40,00 leiProvidenţa Divină - George Remete
„Fără argumentarea pertinentă, solidă și convingătoarea Providenței, teologia „e admirabilă, e sublimă, dar lipsește cu desăvârșire!”. Oamenii n-au nevoie de teorii despre Dumnezeu, ci de ajutorul lui Dumnezeu, iar aceasta este și menirea teologiei.”54,00 leiSecretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Prin opera sa, Watteau ne face să întrevedem care îi era sufletul: pentru acest ftizic singuratic, restul era tăcere, iar viața o taină pe care și-o ținea ascunsă chiar față de puținii săi prieteni. Ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pămînt visând cu intensitate și avînd foarte puține legături adevărate cu epoca.20,00 leiNumai online
Viața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
În această lucrare, atît eseu, cît și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit firii sale de artist.18,00 leiNumai onlineViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
„Pieter își mai privi o dată atelierul. Văzu din nou lupta dintre Grași și Slabi, un proiect pentru „Drumul Calvarului”, o schiță pentru „Uciderea Pruncilor” și într-un ungher un portret în peniță al lui Jan Nagel. Îl luă de pe perete, îl puse în buzunar și ieși pe neașteptate. Odată urcat în diligența care avea să-l lase la Bruxelles, desfăcu portretul...25,00 leiNumai online
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Psihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiCalendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.24,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei