Metafizica idealista a budhismului Vijñānavāda - Ovidiu Cristian Nedu
Ovidiu Cristian Nedu
- Scrieţi un comentariu
Accesorii
Cutii
![]() | Etui carton negru 25,00 lei |
„Poate fi realitatea neatinsă de rău?” Potrivit adepților filosofiei Vijñānavāda: „Da”! Filosofii budhişti aparţinând ramurii Vijñānavāda susțin, la baza doctrinei acestora, o explicaţie a apariţiei răului care lasă realitatea, neafectată de rău, sub aspectele sale esenţiale.
2361P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității:
Filosofii budhişti aparţinând ramurii Vijñānavāda, în cercetărilor acestora asupra lumii și a existenței, s-au axat pe principiul caracterizat de universalitate şi puritate și existenţa umană decăzută. Încercarea de reconciliere a acestor două elemente însă a eșuat – demonstrează Ovidiu Nedu în lucrarea Metafizica idealistă a budhismului Vijñānavāda. Cele trei registre ale existenţei şi problema continuităţii lor.
„Prezenta lucrare, printr-o analiză detaliată a modului în care Vijñānavāda structurează existenţa, scoate în evidenţă faptul că această separaţie dintre pur şi impur este doar una aparentă. În realitate, cele trei niveluri de existenţă „fuzionează” şi, ceea ce este cel mai grav, cel de-al treilea nivel, cel al răului, este în mod inevitabil asociat primelor două niveluri pure”.
Tema acestei lucrări ţine de domeniul Istoria Religiilor, examinând o serie de corelații de ordin existențialist.
Cartea este structurată în trei părţi:Realitatea ultimă, Fluxul cauzal nedeterminat și Registrul alterat al existenţei determinate.
Potrivit autorului: „În ceea ce priveşte teoria existenţei, strict vorbind, Vijñānavāda nu aduce nimic nou în filosofia budhistă
Întâi de toate, Vijñānavāda acceptă existenţa ultimă a unei unice realităţi absolute căreia, din punct de vedere ontologic, îi sunt subordonate toate celelalte niveluri ale existenţei. Manifestarea este structurată pe două niveluri de realitate: cel al fluxului cauzal amorf, lipsit de delimitare, într-o terminologie Vijñānavāda, „natura dependentă” şi cel al manifestării structurată conceptual, al manifestării înfăţişate ca o multitudine de obiecte determinate. Fluxului cauzal, naturii dependente, autorii Vijñānavāda îi atribuie un anumit nivel de realitate, chiar dacă este vorba doar despre o realitate contingentă, ce nu are aceeaşi demnitate ontologică cu substanţialitatea realităţii ultime. În schimb, manifestarea structurată categorial este considerată a fi doar iluzie a subiectului ce o experimentează astfel, este considerată drept „non-existenţă absolută”.
Ceea ce constituie un element specific al filosofiei Vijñānavāda este atenţia sporită pe care o acordă manifestării fluxului cauzal precum şi interpretarea acestui registru în termeni de „ideaţie”, de „conştiinţă”. Fluxului cauzal, conştiinţei, îi este atribuit un anumit nivel de realitate, chiar dacă doar unul relativ, şi, prin aceasta, şcoala se dezice în mod explicit de tendinţele de a reduce manifestarea la non-existenţă absolută.
Conştiinţa, ideaţia reprezintă, pentru autorii Vijñānavāda un flux cauzal neafectat de iluzia autonomiei ontologice, de iluzia naturii proprii pe care o induce conceptul”.
Ovidiu Cristian Nedu
Autor | Ovidiu Cristian Nedu |
Specificații autor | doctor în filosofie, scriitor și interpret de limba hindi |
Anul publicării | 2020 |
Editie speciala | Da |
Format | 200 x 280 mm |
Tip Coperta | Speciala |
Nr. pagini | 682 |
Colecția | Cărţilor de referinţă |
eBook | 2236-metafizica-idealista-a-budhismului-vijnanavada-ovidiu-cristian-nedu-9786067483697.html |
ID Hard Cover | 2236-metafizica-idealista-a-budhismului-vijnanavada-ovidiu-cristian-nedu-9786067483697.html |
Gen | Filozofie |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Stiinte umaniste |
Sub-Categorie | Sociologie si filozofie |
ISBN | 978-606-748-369-7 |
Această școală de gândire budistă a înflorit în India din secolele III / IV d.Hr. până în secolul al XII-lea și a avut o influență majoră asupra culturii orientale.
Teza centrală a filosofiei Vijñānavāda, – „existenţa unică a ideaţiei” (totul este ideaţie) trebuie abandonată în faza finală a practicii, când doar absolutul, mai este experimentat.Vijñānavāda afirmă o anumită coexistenţă permanentă a absolutului, a naturii desăvârşite cu fluxul cauzal, cu natura dependentă (paratantra).
Vijñānavāda este una dintre cele două mari ramuri ale budhismului Mah#y#na (budhismul nordic, răspândit în Nepal, Bhutan, Tibet, China, Vietnam, Mongolia, Coreea, Japonia), cealaltă fiind M#dhyamika. Dacă M#dhyamika face apel la o metodă predominant deconstructivă, care arată într-un mod direct vacuitatea tuturor construcţiilor şi experienţelor umane, Vijñānavāda realizează acelaşi lucru printr-o metodă constructivă, asertivă. Vacuitatea întregii experienţe umane este demonstrată urmărindu-se modul în care aceasta ia naştere având ca fundament ultim o unică realitate absolută. Deşi a luat naştere în India, şi tot acolo a dobândit formulările sale clasice, doctrina şcolii este astăzi cel mai puternic prezentă în budhismul sinic. Practica Zen (Ch'an) şi alte câteva şcoli budhiste chineze au ca fundament metafizic doctrina şcolii. Mai mult decât atât, practicile meditative din Mah#y#na, indiferent de şcoala în care au luat ele naştere, sunt în general bazate pe analiza fenomenologică a conştiinţei umane, aşa cum a fost ea expusă de autorii Vijñ#- nav#da.
Budismul este o religie și o filosofie orientală. Ea își are originea în India în secolul al VI-lea î.e.n. și s-a răspândit într-o mare parte în Asiei Centrale și de Sud-Est. Se bazează pe învățăturile lui Gautama Siddhartha (Buddha Shakyamuni), un gânditor indian care se crede că ar fi trăit între 560 î.e.n și 480 î.e.n.. De-a lungul timpului, budismul a suferit numeroase schimbări, în prezent fiind o religie foarte divizată, fără o limbă sacră comună și fără o dogmă strictă, clar formulată. Este răspândit în China, Japonia, Sri Lanka, Coreea, Mongolia, Uniunea Myanmar, Thailanda și Vietnam și Malaezia.
Budismul aparține grupului de religii dharmice alături de hinduism și de jainism, păstrând o puternică influență a elementelor constituente ale acestor două religii. Mai este numit și „Buddha Dharma”, ceea ce înseamnă în limbile sanscrită și pali (limbile textelor antice budiste) „învățăturile Celui Luminat”.
Veridicitatea istorică a întemeietorului budismului, Gautama Buddha (623-543 î.Hr., după tradiţia budistă din Birmania şi Thailanda; 560-480 î.Hr., după istoricii moderni), este confirmată de majoritatea cercetătorilor din zilele noastre în pofida vechilor teorii din trecut care îl considerau pe acesta mai degrabă un personaj mitologic. Cu toate acestea, biografia lui Gautama Buddha, aşa cum este ea prezentată de Asvaghosha în Buddhacarita (cea mai veche relatare existentă a vieţii profetului) abundă de elemente fantastice şi legendare. Budiştii consideră că prinţul Gautama Siddhartha s-a născut în Lumbini şi a fost crescut în Kapilavastu, aproape de actuala frontieră dintre India şi Nepal. Potrivit tradiţiei, tatăl lui Buddha era conducătorul unei formaţiuni tribale numite Sakya. Încă de la naşterea lui Gautama, un vizionar important din regiune, Asita, i-a prezis pruncului un destin proeminent în sfera sacerdotală. Tatăl lui Buddha are însă într-o zi un vis în care îşi vede fiul părăsind palatul ca sihastru aşa că decide să îl protejeze de realitatea ostilă care l-ar putea indispune şi l-ar putea determina să aleagă calea ascezei. În ciuda acestor măsuri, Buddha reuşeşte să facă patru incursiuni în afara palatului, întâlnind un bătrân foarte slăbit, un bolnav, un mort şi un călugăr. Primii trei îi revelează efemeritatea existenţei materiale, datorită bătrâneţii, a bolii şi respectiv a morţii, iar călugărul îi dezvăluie calea de a învinge aceste suferinţe umane, şi anume prin meditaţie. Prin urmare, Buddha hotărăşte să părăsească oraşul şi să-şi abandoneze bunurile, urmând o asceză deosebit de dură în junglele Uruvela. După şase ani însă, constată că acest timp de asceză nu îl ajută, nu îi aduce iluminarea. Este deseori ispitit de moarte (Mara) să renunţe la căutarea adevărului şi să se dedice numai comiterii faptelor bune. Prin meditaţie, Gautama Siddhartha reuşeşte să îşi concentreze toată atenţia asupra eliberării de suferinţă, capătă revelaţia reîncarnărilor sale anterioare şi i se dezvăluie legea condiţionismului universal.
În cele din urmă capătă „deşteptarea” (bodhi - o traducere populară în Apus este „iluminare”), la vârsta de 35 de ani, devenind cunoscut ca „Buddha” („cel iluminat”) sau „Gautama Buddha”. Încurajat de zeul Brahma, Buddha petrece 45 de ani învăţându-i pe oameni despre dharma şi întemeiază budismul. La Sarnath, Buddha îşi face pentru prima oară cunoscută învăţătura şi tot aici apar primii călugări ai comunităţii budiste. Mai târziu, pe măsură ce Buddha îşi răspândeşte religia, numărul adepţilor săi creşte considerabil, cei mai importanţi dintre aceştia fiind Ananda (discipolul preferat a lui Buddha), Sariputra şi Maudgalyayna (doi prieteni din tinereţe). Întorcându-se în comunitatea sa natală, Buddha îl converteşte pe tatăl sau la budism dar şi pe Rahula, fiul său. Gautama Buddha a murit când avea în jur de 80 de ani, în Kushinagar (India), în urma unui drum istovitor alături de Ananda şi a unei boli de dizenterie. Conform legendei, Buddha a încercat să îl consoleze pe discipolul său îndurerat spunându-i înainte de a muri: „Destul Ananda, încetează să te chinui şi să jeluieşti...Cum poţi crede că ceea ce se naşte nu moare? Acest lucru este cu neputinţă.”
Budismul s-a extins pe întreg teritoriul subcontinentului indian şi în ţări învecinate (precum Sri Lanka), de-a lungul primelor cinci secole de la moartea lui Buddha. În cele două milenii care au urmat, a pătruns şi în Asia şi în toate celelalte continente.
Diviziuni
După Paul Poupard, în binecunoscuta carte Religiile, el afirmă: „Învăţăturile şi organizarea monahală instituite de Buddha pot fi numite prin termenul budism pre-sectar, cu toate că diviziunile actuale ale budismului au fost prea mult influenţate pentru a garanta o includere sub acest nume şi a delimita caracterul acestei forme originare”. Cea mai folosită clasificare a budismului de astăzi de către savanţi, printre care se numără şi cel mai sus amintit, împarte adepţii în trei zone geografice sau culturale: Theravada, budismul est-asiatic şi budismul tibetan. O altă clasificare foarte utilizată cuprinde două diviziuni, Theravada şi Mahayana, ultima cuprinzând cele două forme de budism de mai sus. Există însă şi alte modalităţi de împărţire, utilizate atât de savanţi cât şi de credincioşii budişti.
Terminologia utilizată pentru desemnarea grupurilor religioase este de asemenea diversă (menţionăm faptul că lucrarea de referinţă pentru care dezvoltăm aici aceste diviziuni este cea amintită mai sus de Paul Poupard).
Budismul est-asiatic: numeşte budismul răspândit în Coreea, Japonia, Singapore şi o mare parte din China şi Vietnam.
Budismul estic este un nume alternativ pentru budismul est-asiatic sau se referă uneori la toate formele tradiţionale de budism, în contrast cu budismul vestic răspândit în Europa şi America.
Budismul ezoteric, Budismul nordic, Budismul sud-estic: denumeşte Theravada.
Budismul sudic: denumeşte Theravada, Budismul tantric: este un alt nume pentru Vajrayana şi Tantrayana.
Budismul tibetan: budismul întâlnit în Tibet.
Hinayana: un termen din Mahayana pentru a desemna Theravada; uneori se utilizează pentru şcolile budiste timpurii. Hinayana se traduce prin „micul vehicul” în timp ce Mahayana prin „marele vehicul”. Unele şcoli Mahayana din Japonia, Coreea, China şi Tibet nu consideră termenul peiorativ sau denigrator.
Lamaismul: un termen învechit, considerat derogatoriu, folosit pentru budismul tibetan.
Mahayana: o mişcare religioasă ce s-a desprins din sânul şcolilor budiste timpurii şi care s-a scindat mai apoi în budismul est-asiatic şi cel tibetan. Uneori budismul Mahayana desemnează numai ramura sa est-asiatică.
Mantrayana: sinonim pentru Vajrayana. Şcoala Tendai din Japonia a fost influenţată de Mantrayana, conform tradiţiei.
Sravakayana: un termen alternativ pentru primele şcoli budiste.
Şcolile budiste timpurii: sunt şcolile în cadrul cărora budismul a fost divizat în primele secole. Dintre aceste şcoli, doar una a supravieţuit, Theravada.
Tantrayana: considerată de obicei o altă denumire a budismului Vajrayana.
Theravada: budismul tradiţional răspândit în Sri Lanka, Birmania, Thailanda, Laos, Cambodgia, o parte din Vietnam, China, India, Bangladesh şi Malaezia. Este singura şcoală budistă timpurie care a rezistat de-a lungul istoriei. Uneori termenul este utilizat pentru a desemna toate şcolile budiste timpurii.
Vajrayana: o formă religioasă care s-a desprins din budismul Mahayana. Este de obicei asociat cu budismul tibetan, deşi nu există o definiţie precisă a acestei diviziuni.
Apariția Vajrayanei
Învățăturile ezoterice ale Vajrayanei au apărut mult mai târziu (mai exact, prin sec. al VII-lea d.Hr.) decât celelalte învățături budiste, deși se spune, în tradiția tibetană, că și ele provin de la Gautama Buddha. Budismul tantric, cum mai este numită Vajrayana, împarte multe similitudini cu tantrismul hindus, dar a preluat și o mare parte a filosofiei mahayaniste. Chiar Mahayana prezenta din secolul al IV-lea unele tendințe tantrice manifestate prin formule magice și ritualuri populare.
Practicile, scrierile și teoriile Vajrayanei s-au transmis în China, Tibet, Nepal, Maldive, Indochina și Asia de Sud-Est.
În India, Vajrayana a reușit să obțină stabilitate în Bihar și Bengal. Un centru important îl constituia Universitatea Nālandā care inițial doar a urmărit și nu a produs mișcările tantrice, pentru ca apoi să devină un promotor al acestui tip de budism până în secolul al XI-lea.
Începând cu secolul al XIII-lea, tantrismul budist din India a suferit o regresiune, la fel ca întreg budismul indian. Sub presiunea armatelor islamice, Vajrayana din India a fost absorbită de tantrismul hindus, iar spațiul ei de dezvoltare s-a mutat în Tibet, unde s-a conservat până astăzi. Cu toate acestea tantrismul budist indian diferă de cel tibetan în anumite privințe.
Școala Yogachara (sau Vijnanavada) a fost fondată, conform tradiției, de frații Asanga și Vasubandhu (secolele IV/V) și de Sthiramati (secolul al VI-lea), care au sistematizat doctrinele găsite în Lankavatara-sutra și Mahayana-shraddhotpada-shastra („atribuite” lui Ashvaghosha dar probabil scrise în Asia Centrală sau în China). Mai târziu, budismul Mahayana și Vajrayana includ doctrine care urmau să fie influențate de învățătura Yogachara.
Caracteristicile speciale ale Yogachara sunt accentul pe meditație și o analiză psihologică pe larg, care contrastează cu celălalt mare sistem Mahayana, Madhyamika, unde accentul este pus pe analiza logică și dialectică. Doctrina sa centrală este însă că numai conștiința (vijnanamatra; de aici și numele Vijnanavada) este reală și că lucrurile externe nu există. Gândul sau mintea este realitatea supremă și nimic nu există în afara minții, potrivit acestei școli.
Opinia comună că lucrurile externe există se datorează unei erori care poate fi înlăturată printr-un proces meditativ sau yoghin care aduce o concentrare și liniște interioară și o retragere completă sau „repulsie” din exterioritățile fictive.
Alaya-vijnana („conștiința depozitului”) este postulată ca receptacolul amprentei gândurilor și faptelor, vasana (literalmente, „locuință”) a diferitelor semințe karmice (bijas). „Semințele” se dezvoltă în atingere, activitate mentală, sentiment, percepție și voință, corespunzătoare celor cinci skandha („agregate”; părți ale unei personalități individuale). Aceasta este urmată mai întâi de apariția ideii (manas), care declanșează sinele sau mintea din lume, și apoi realizarea faptului că obiectele există doar prin percepțiile de sens și gândirea subiectului. Conștiința trebuie curățată de dualitatea sa subiect-obiect și readusă la starea sa pură. Această stare pură este echivalentă cu „atitudinea” absolută (tathata), cu Buddhahood, cu nediferențiatul.
(Britannica)
Ovidiu Cristian Nedu este doctor în filosofie, scriitor și interpret de limba hindi.
PUBLICAȚII:
2001 - volumul Upanisad, Ed. Herald, București.
2002 - volumul Advaita Vedanta. Doctrina si tratatele clasice, Ed. Herald, Bucureşti; conţine studiu asupra doctrinei şi traducerea din limba sanskrită a şase texte ale şcolii Advaita Vedanta, traducere însoţită de studii introductive şi aparat critic.
2006 - reeditarea a volumului Upanisad, într-o versiune lărgită (au fost adăugate două texte) şi revizuită, Ed. Herald, Bucureşti.
Ediția include dosar terminologic, index de nume proprii și bibliografie selectivă. Cuvântul înainte este semnat de Remus Rus.
10 alte produse din aceeași categorie
Prelegeri de istorie a filozofiei vol. I,...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...199,00 leiEuclid Elemente, vol I - Ediție anastatică
Multă vreme numele lui Euclid era sinonim cu Geometrie. Elementele lui Euclid sunt cartea cea mai bătrână pentru cultura științifică a omenirii; altă operă complectă mai veche ca dânsa nu este de cât Biblia, vechiul Testament.88,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. I -...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...116,00 leiUrfaust - Johann Wolfgang von Goethe -...
Prima versiune a materialului dramatic publicat de însuși Goethe a apărut în 1790 cu titlul „Faust. Un fragment” conține Urfaust într-o formă puternic revizuită, care a fost completată în anii următori de „Prologul în Rai”, „Pact cu Mefisto” și „Noaptea Valpurgienului” și publicat în cele din urmă în 1808 ca „Faust. 1. Parte” de Goethe.80,00 lei
Tragica istorie a Doctorului Faust. The...
Doctor Faustus, tragedie în cinci acte de Christopher Marlowe, publicată în 1604, dar jucată pentru prima dată cu un deceniu mai devreme. Lucrare dramatică care explorează tema ambiției și consecințele urmăririi cunoașterii interzise prin povestea tragică a personajului său principal, Dr. Faustus, un savant care caută să obțină cunoștințe și putere...68,00 lei„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiUn român - împărat al Ţării de Foc -...
ROMÂNII ÎN ISTORII EXTRAVAGANTE Julius PopperUn român - împărat al Țării de Foc140,00 leiParmenide Texte și comentarii - Ediție...
Parmenide este recunoscut ca fiind primul gânditor din istoria culturii occidentale care a exprimat clar dualismul fundamental existent în Univers între Ființă și Aparență. Căile lui Parmenide au căpătat un sens simbolic și, de la Platon la Beaufret, formează un topos nobil frecventat atât de savanții acribici, cât și de filosofii speculativi sau eseiștii...110,00 leiSur la philosophie de l’histoire. Le...
Beaucoup d’historiens, et parmi les plus importants, se montrent peu enthousiastes àl’idée d’une « philosophie de l’histoire », qualifiée de « plus grand ennemi de l’histoire »par Jacques Le Goff. Ainsi les philosophes − trop confiants dans les vertus de laspéculation − se laisseraient-ils emporter par de mauvais orgueils impérialistes.150,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Paternitatea, principiul existenței - Pr....
Când spunem că paternitatea e Principiul existenței nu avem în vedere o calitate, nici chiar supremă, a Absolutului, ci însăși esența și afirmarea Lui. Căci nu atât absolutul e paternitate, cât mai ales paternitatea e absolutul.60,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei vol. I,...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...199,00 leiEuclid Elemente, vol I - Ediție anastatică
Multă vreme numele lui Euclid era sinonim cu Geometrie. Elementele lui Euclid sunt cartea cea mai bătrână pentru cultura științifică a omenirii; altă operă complectă mai veche ca dânsa nu este de cât Biblia, vechiul Testament.88,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. II...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. II - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Platon / Aristotel / Filozofia elenistică50,00 lei
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Introduceri Filozofia înainte de Socrate De la Sofişti la Socratici55,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. I -...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...116,00 leiIntroducere în studiul limbii persane...
Lucrarea reprezintă o introducere în studiul limbii persane și este destinată acelora care doresc să-și îmbunatățească elementele de bază ale acestei limbi străine, să dobândească ușurința de a întrține o conversație nepretențioasă.55,00 lei
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Calendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiPsihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiSpatiul si timpul in traditiile romanesti...
Acest volum este poate cea mai importantă consemnare unitară a patrimoniului imaterial al poporului român, este o reconstrucţie migăloasă a imaginii lumii după credinţele şi tradiţiile populare româneşti în format monumental. Cuprinde cele două publicații -Reprezentări ale spaţiului în credinţele populare româneşti și Calendarele poporului român.228,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei