Absolutul interior sau interiorul absolut. Edmund Husserl - Remus Foltoș
Remus Foltoş
Pornind de la sistemul de gândire al lui Edmund Husserl,Remus Foltoș analizează, în acest volum, relația dintre „imanență” și „transcendență”, dintre „înăuntru” și „afară”, pe care fenomenologia a ridicat-o la statutul de temă fundamentală.
0735P
Nou
În tradiția fenomenologică, intenționalitatea este considerată a fi o proprietate esențială a conștiinței. Filosofii din această tradiție (Brentano, Husserl sau Sartre) consideră că intenționalitatea este o proprietate esențială a conștiinței; și toate stările intenționate sunt îndreptate către obiecte și sunt, în mod intenționat, legate de acestea.
Contemporanii lui Husserl au căutat și au simțit nevoia să caute Ieșirea, afirmă autorul. E vorba de ieșirea din labirintul intenționalității, din alambicatele corelații intenționale care duc, toate, într-un interior fără ieșire – pe versantul extrem de abrupt al noesei. „S-a format o întreagă tradiție a acestei Ieșiri și probabil că metafizica zilelor noastre nu poate ignora fenomenologia ca pe un moment oarecare. Orice metafizică este în căutarea unei ieșiri, dar orice metafizică actuală care visează la un „dincolo” nu poate să nu vadă acest „dincolo” în interiorul conștiinței, în intimitatea egolului, undeva după cortina înșelătoare a transcendentalului. Lecția lui Husserl ne învață că universul este un interior care se închide din ce în ce mai precis pe măsură ce alunecăm pe versantul noetic. Punctul limită al acestei glisări este subiectivitatea absolută în calitate de flux al timpului alimentat de acea genesis spontanea. Dacă ieșirea este undeva, ea este neapărat acolo unde refluxul noematic se izbește de țărmurele interiorului absolut. Dacă fenomenologul iese pe undeva din marasmul intenționalității, atunci singura ieșire pare să fie acolo unde intenționalitatea nu funcționează, iar acest loc e non-obiectivabilul”.
Remus Foltoș
Remus îl vede și îl tratează pe Husserl ca pe un mistic și ca pe un poet. Este un Husserl care recunoaște că „pentru toate acestea ne lipsesc cuvintele”. Un Husserl care ne ajută să întrezărim secretul unei intenționalități prefenomenale și non-obiectivante.
Ion Copoeru
„Conștiința și intenționalitatea pot părea să pătrundă în cea mai mare parte sau în toată viața mentală - poate că ele explică cumva ceea ce înseamnă să ai o minte; în orice caz, ele par a fi aspecte importante și largi ale acestuia. Dar obținerea unei înțelegeri generale a oricăreia dintre ele este o provocare enormă. O parte din aceasta constă în a afla cum sunt legate. Sunt independenți? Unul (sau fiecare) trebuie înțeles în termenii celuilalt? Modul în care abordăm problemele pe care le ridică aceste întrebări poate avea implicații majore pentru opiniile noastre despre minte, cunoștințe și valoare”.
Autor | Remus Foltoş |
Anul publicării | 2012 |
Format | 140 x 200 mm |
Nr. pagini | 112 |
Colecția | Studii si eseuri - Filosofie |
eBook | 1352-absolutul-interior-sau-interiorul-absolut-edmund-husserl-remus-folto-9789735967734.html |
ID Hard Cover | 1352-absolutul-interior-sau-interiorul-absolut-edmund-husserl-remus-folto-9789735967734.html |
Gen | Filozofie |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Stiinte umaniste |
Sub-Categorie | Sociologie si filozofie |
ISBN | 978-973-596-773-4 |
Absolutul interior
Conștiința perceptuală, conform lui Husserl, își pune subiectul în contact cu obiectul perceput în sine; acest mod de interpretare justifică credința bazată pe caracter comun și fenomenologic, conform căreia un lucru ne apare, este exact acel lucru, mai degrabă decât un alt lucru pe care îl percepem.