Piatra filosofala - Radu Dragan
Radu Drăgan
Spaţiul pare să fie cel mai inaccesibil dintre concepte. S-ar părea că este primul principiu al gândirii, dar este greu de spus ce este el însuşi. Oricât de îndrăzneaţă părea să fie, aporia kantiană n-a rezolvat dilema.
1100P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității: 2015-03-31
- Descriere
- Date tehnice
- Comentarii
- Prezentarea editiei
- Date editoriale
- Subiectul
- Despre autor
- Dosarul cartii
Cum a evoluat, în timp, filosofia naturală și gândirea științifică cu privire la noțiunea de spațiu? Ce contribuții au adus alchimiștii, filosofii hermetișii, în dezvoltarea acestui concept?
Potrivit lui Radu Drăgan, felul în care înţelegem spaţiul, aşa cum îl experimentăm şi astăzi, datorează mult filosofiei hermetice a Renaşterii.
Radu Drăgan analizează modul în care conceptul de spaţiu s-a transformat, trepat, datorită hermetiştilor, pentru a servi drept bază filosofiei naturii în care omul era intermediarul între lume şi divinitate şi, alchimiştilor, pentru a fonda o concepţie foarte concretă despre divinitatea.
Doctrina spaţială a alchimiei din Renaştere ascundea o indelebilă urmă milenaristă: acapararea totalităţii spaţiului lumii. Mitul călătoriei alchimice face parte integrantă din Naturphilosophia care începe să se dezvolte în această perioadă (ceea ce se numea pe atunci Pansophia) şi a jucat un rol de loc neglijabil la instaurarea acestui model spaţial care continuă să rămână în vigoare – cel al spaţiului nelimitat în care se poate înainta la infinit.
„A parcurge spaţiul înseamnă a-l stăpâni; dacă Piatra «este» Totul şi dacă acest «Tot» e în primul rând spaţiul, echivalenţa între călătorie şi alchimie se impune în mod natural. Parcursă, întinderea e experimentată, trăită, stă - pânită. Ea încetează să mai fie o abstracţiune şi dobândeşte, prin tridimendionalitate, o realitate indeniabilă. «Spaţiul» devine ceva concret şi real. Analogia cu procesul de transmutare e frapantă: ca şi el, acesta reprezintă experi - mentarea traiectului platonician de la Idee la real, de la Sufletul lumii la aurul alchimic. Ca orice proiect milenarist, această proiecţie a utopiei în spaţiul real nu se face fără violenţă. Scenariul creării Pietrei era calchiat după cel al iniţierii: materia «moare» şi «învie» în atahanor; adeptul călător trebuie să îndure o mulţime de pericole înainte de a ajunge în Ţara făgăduinţei şi aceste încercări însoţesc, imitându-le, transformările materiei.
În mod paradoxal, a zdrobi bariera stelelor fixe şi a imagina lumea ca un „tot” înseamnă a construi un înveliş în jurul acestui „tot” ca şi cum, pentru hermetişti, noţiunea de limită şi cu ea cea de interioritate ar fi fost o inevitabilă cursă logică. Cea mai bună probă este noţiunea de athanor - mundus, vasul alchimic construit după imaginea universului mare, unde Sufletul lumii se materializează şi devine Piatra.
(...)
„Este adevărat că alchimistul pretinde că stăpâneşte timpul; dar, pentru el, acesta nu este decât rezultatul faptului că stăpâneşte spaţiul. Pentru această gândire simbolică, fiecare din aceşti doi termeni este inversul celuilalt: a stăpâni întregul spaţiu înseamnă a aboli timpul. Acesta este însă semnul puterii absolute a lui Dumnezeu, care stăpâneşte tot spaţiul şi pentru care timpul n-are nici o semnificaţie. La fel ca şi şamanul din anumite civilizaţii primitive, care ajunge într-o clipă pe tărâmul morţilor parcurgând distanţa considerabilă care îl separă de lumea celor vii, alchimistul îşi închipuie că stăpâneşte alteritatea care era pentru şaman lumea spiritelor. Pentru alchimist, alteritatea este întrupată în Piatra filosofală...”
Autor | Radu Drăgan |
Anul publicării | 2010 |
Format | 140 x 200 mm |
Nr. pagini | 528 |
Colecția | Studii si eseuri - Filosofie |
eBook | 1270-piatra-filosofala-9789735966010.html |
ID Hard Cover | 1270-piatra-filosofala-9789735966010.html |
Gen | Filozofie |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Stiinte umaniste |
Sub-Categorie | Sociologie si filozofie |
ISBN | 978-973-596-601-0 |
Piatra filosofală
Alchimia este o formă de cunoaștere protoștiințifică, care studiază transformarea substanței și a spiritului.
Categoria: emblematic Europa
Din categoria lucrărilor catalogate Emblematic Europa fac parte cărțile din patrimoniul cultural european care sunt istoric fundamentale sau contributive și care s-au bucurat de versiuni noi de traducere, de ediții ilustrate, de forme noi de editare. Cultura română respiră și în prezent în cultura europeană pe care o asimilează specific. Capodoperele născute în epoci și culturi diferite în Europa au devenit în timp emblematice pentru spiritul continentului, considerat în istoria și întinderea lui demensurată azi pe globul pământesc. Fiecare carte din această categorie este marcată cu un timbru ilustrativ pentru perioada sau contextul în care a apărut și s-a afirmat. În cazul în care opera este considerată capodoperă, faptul este consemnat pe timbrul emblematic eu: capodoperă a culturii europene.
Alchimia este o formă de cunoaștere protoștiințifică, care studiază transformarea substanței și a spiritului.
Pe de o parte, am vrut să arătăm consecinţele dezvoltărilor teoretice ce ţin de perioada care ne interesează şi care au ajuns doar mai târziu la expresia lor ultimă; este cazul conceptului de athanor mundus, prezentat, într-o manieră mai explicită decât în textele anterioare, în Le vrai cours de Physique din 1653 al lui Barlet.
Pe de altă parte, voiam să punem în lumină (mai ales în cazul lui Planiscampy) decăderea semnificativă a marilor probleme legate de spaţiu după primul sfert al secolului XVII. Doar nouă ani separă publicarea Viridariumului lui Daniel Stolcius (1624), reluare onestă a subiectelor marilor cărţi precedente, Les Douze Clefs a lui Basil Valentin, Atalanta lui Michael Maier (1617) şi Opus medico-chymicum de Daniel Mylius (1618) între altele, de L’ouverture de l’escolle transmutatoire (1633) a lui Planiscampy care, în afara câtorva pasaje, este un amestec pretenţios şi contradictoriu de idei prost digerate venite de peste tot; dar, chiar prin aceasta, această lucrare este mărturia preţioasă a unei întregi epoci.
Alchimia este o formă de cunoaștere protoștiințifică, dar și o artă ocultă, specifică etapelor din vechime ale istoriei cunoașterii umane (antichitate și Evul Mediu), care avea trei obiective principale:
-transmutația metalelor în aur și argint
-crearea unui homunculus, un om artificial
-obținerea unei substanțe magice (o licoare sau o pulbere numită piatra filosofală) care să permită obținerea panaceului (poțiune care să vindece toate bolile).
Când metalurgia egipteană a fuzionat cu filosofia greacă și cu misticismul Orientului Mijlociu, în secolul I, a luat naștere alchimia, predecesoarea chimiei moderne.
De aici reiese că alchimia nu era doar o formă de investigare a naturii, ci și o disciplină filosofică și spirituală. Noțiuni din chimie, metalurgie, fizică, medicină (științe aflate în fază incipientă) se combină cu cele din astrologie, religie, spiritualism, misticism, semiotică și artă.
În epoca actuală, alchimia prezintă interes doar pentru istoria științei, pentru dimensiunile ei mistice, ezoterice și pentru artă, ca generatoare de motive și subiecte.
Hermes Trismegistul a fost un alchimist legendar din Alexandria, adesea înfățișat cu un trident care reprezintă razele iluminării sale. Inițiații care îi urmează învățăturile sunt cunoscuți sub numele de ermetici.
Hermes Trismegistus a fost asimilat cu zeul Thot pentru egipteni, Hermes pentru greci și Mercur pentru romani, fiind identificat de unii chiar cu Moise. Este considerat inventatorul scrisului și al limbajului, al magiei, al astronomiei și al alchimiei.
În islam, unde alchimia a fost privită ca o moștenire a profeților dinainte, Hermes Trismegistul este identificat cu Enoh-Idrīs.
În „Discurs”, Hermes Trismegistul îi dezvăluie lui Asclepios că Dumnezeu nu are nume, sau mai curând le are pe toate, deoarece el este în același timp Unu și Întregul. Bucurându-se în veci de fecunditatea celor două sexe, el dă mereu naștere la tot ceea ce a avut intenția să procreeze.
„- Cum, Trismegiste, spui că Dumnezeu are ambele sexe?
- Da, Asclepios, și nu numai Dumnezeu, ci și toate ființele însuflețite și vegetale...”
Am încercat să înţelegem evoluţia unei idei: modul în care conceptul foarte abstract de «spaţiu», moştenit de gândirea occidentală din Timaios şi din Fizica lui Aristotel, s-a metamorfozat, datorită hermetiştilor de la sfârşitul Renaşterii, pe de o parte, pentru a servi drept bază filozofiei naturii în care omul era intermediarul între lume şi divinitate şi, pe de altă parte, graţie în parte operei alchimiştilor, pentru a fonda o concepţie foarte concretă despre divinitatea însăşi, înainte de a intra, odată cu Leibniz şi Kant, într-un proces invers de «re-idealizare».
Antiaristotelismul savanţilor Renaşterii este notoriu; ceea ce Frances Yates remarca cu privire la Bruno (care afirma că Aristotel era incapabil de a surprinde „magia profundă” şi era fie un pedant, fie cineva care a înţeles, dar nu a îndrăznit să spună ce a înţeles) este o poziţie împărtăşită de majoritatea hermetiştilor epocii sale, chiar dacă în scrierile acestora găsim rareori aceeaşi virulenţă. Unul dintre reproşurile dominicanului vizează chiar natura logică, şi nu naturală, a ordinii aristoteliciene a elemen - telor; or, cum am remarcat deja, această structură cosmologică era un element-cheie a doctrinei alchimice a materiei.
Era ea doar „logică”, cum afirmă Bruno (într-o „străfulgerare a intuiţiei” spune Yates)? În lumina ştiinţei moderne, aceasta ar părea evident. Dar nimic nu este mai puţin sigur; structura profundă a materiei continuă să rămână un mister. Nu e greu de înţeles că, pentru Bruno, la fel ca pentru Paracelsus înaintea lui, reproşul nu viza „logica”, ci lipsa de profunzime metafizică şi de magie şi el este, din acest punct de vedere, perfect justificat.
Dar este foarte instructiv să constatăm cum, în timp ce îi blamează pe grămăticii pedanţi, hermetiştii construiesc sisteme „logice” al căror raport cu realitatea rămâne la fel de simbolic. Coerenţa propriului demers le-ar fi impus respingerea oricărei formalizări şi a proptelelor numerologiei, fie ea mistică, şi sprijinirea doar pe revelaţie. Rareori s-a întâmplat aşa: hermetiştii au căutat întotdeauna un sprijin şi o confirmare în structurile numerice, matematice. Ei căutau întotdeauna sprijinul structurilor formale pentru a explica ceea ce era, în ochii lor, un adevăr imposibil de a fi comunicat altfel.
Alchimiştii nu fac excepţie; dar ceea ce caracterizează demersul lor este faptul că aceste structuri formale se referă în primul rând la spaţiu. Perechile de contrarii puse în scenă în procesul alchimic sunt simboluri figurative moştenite dintr-o veche tradiţie, la care se ajunsese printr-un joc de corespondenţe şi de echivalenţe, dintre care unele sunt evidente şi uşor de descifrat, în timp ce altele rămân obscure. Dar faptul că, imediat ce a fost tehnic posibil, a fost resimţită nevoia de a reprezenta şi de a „dramatiza” procesul alchimic cu ajutorul simbolurilor figurative, în gravuri şi embleme, demonstrează natura cu adevărat spaţială a logicii jocului contrariilor, pe care simpla descriere textuală şi metatextuală nu putea, singură, s-o explice.
Lansarea volumului „Piatra Filosofală” - autor Radu Drăgan
„Lucrarea publicată la Ed. Paideia reprezintă versiunea în limba română a tezei sale susținută pentru dobândirea celui de al doilea doctorat în Franța.
Fără îndoială ne face mare plăcere să menționăm evenimentul dar, în primul rând ne onorează și de ce să nu spunem, ne surprinde plăcut, prezența lui într-o arie de competență atât de vastă cum este cea a alchimiei - învecinată adesea cu magia și cu filozofia.
În partea a III-a, „De la locuința alchimică la cetatea ideală” sunt menționate și interesante conexiuni ale alchimiei cu profesia noastră.
„... alchimistul însuși este investit cu o putere divină. Nu există nici o distanță între simbol și obiectul său: obiectul se simbolizează el însuși, se identifică cu simbolul său și devine lucrul pe care îl simbolizează. Astfel, Piatra, o entitate metafizică, devine o casă, un oraș, o cetate.
Se vor constitui ficțiuni arhitecturale corespunzând acestor criterii abstracte și uneori aceste ficțiuni vor deveni realitate.”
Închei cu acest citat ca o invitație adresată arhitecților români de a încerca să-l "recupereze" cultural pe Radu Drăgan - sintagma îi aparține arh. Ioan Augustin, din prezentarea pe care a făcut-o autorului, în câteva cuvinte elogioase”.
arh. Mircea Ochinciuc
Radu Dragăn este un arhitect care și-a înființat compania, Drăgan Architecture, la Paris. S-a născut la București, unde a absolvit Institutul de Arhitectură Ion Mincu, în 1992. Radu este, de asemenea, doctor în antropologie socială și etnologie, (EHESS, la Paris) și membru al Ordinului francez al arhitecților.
Dragan Architecture dezvoltă proiecte de arhitectură în Europa și China, dar Arabia Saudită este locul în care se găsesc cele mai multe proiecte ale sale.
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
Alchimiștii și filosofii hermetiști au fost interesați asupra naturii corporale a divinităţii, asupra existenţei vidului şi a continuităţii lumii, în încercarea lor de a cuprinde semnificația deplină a spațiului și a metamorfozei.
10 alte produse din aceeași categorie
„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiParmenide Texte și comentarii - Ediție...
Parmenide este recunoscut ca fiind primul gânditor din istoria culturii occidentale care a exprimat clar dualismul fundamental existent în Univers între Ființă și Aparență. Căile lui Parmenide au căpătat un sens simbolic și, de la Platon la Beaufret, formează un topos nobil frecventat atât de savanții acribici, cât și de filosofii speculativi sau eseiștii...110,00 leiSur la philosophie de l’histoire. Le...
Beaucoup d’historiens, et parmi les plus importants, se montrent peu enthousiastes àl’idée d’une « philosophie de l’histoire », qualifiée de « plus grand ennemi de l’histoire »par Jacques Le Goff. Ainsi les philosophes − trop confiants dans les vertus de laspéculation − se laisseraient-ils emporter par de mauvais orgueils impérialistes.150,00 leiMetafizică și etică - Adriana Neacșu
Studiile din lucrarea de față au apărut de-a lungul mai multor ani în diverse reviste de specialitate și volume colective. În vederea cuprinderii în acest volum de autor, variantele lor inițiale au fost supuse revizuirii și, uneori, restructurării.42,00 leiARHITECTURA EXISTENȚEI Teoria elementelor...
În încercarea de a organiza logic diferitele contribuții speciale ale cercetării ontologiei analitice, Ilie Pârvu evidențiază, în acest volum, rolul categoriilor formale, categorii-operatori, în determinarea structurii logice a lumii.89,00 lei
Înțelesul suferinței umane la Eschil,...
Tragediile celor trei mari poeți, Eschil, Sofocle și Euripide sunt în primul rând artă. Dar ele au și o filosofie, sunt monumente de limbă, fără ele mitologia grecilor ar fi mai săracă; ele depun mărturie pentru morala grecilor, pentru mentalitate.73,80 lei 82,00 leiActul creației - Arthur Koestler,...
Cartea are drept punct de pornire un fenomen care este în același timp simplu și complex, în care un proces intelectual subtil este semnalat printr-un reflex fiziologic vulgar: fenomenul râsului. Umorul este un lucru evaziv, ca și curcubeul; și totuși, studiul spectrului colorat a furnizat repere pentru structura elementară a materiei151,20 lei 168,00 leiÎngândurări, învolburări, întrezăriri-...
Ceea ce mintea caută fără încetare în aceste pagini este textul-gând care nu poate fi povestit, rezumat, prescurtat sau tradus mental explicit, cu toate nuanțele descărcate, cu sensurile decriptate, cu tot eșafodajul ideatic străluminat și direct formulat.51,00 leiDespre viețile și doctrinele filozofilor -...
Unicitatea cărții constă în faptul că este una dintre puținele operele care s-au păstrat de la înțelepții Antichității eline; mai mult, ea cuprinde numeroase mărturii – bazate pe izvoare originale sau directe – despre autori ale căror texte fie s-au pierdut, fie s-au transmis fragmentar.153,00 lei 170,00 leiGânduri despre Constantin Noica - Ionel Bușe
Interculturalitatea nu este un rezultat, ci un proiect deschis al gândirii, limbii şi imaginaţiei culturilor. Întru poate fi traseul antropologic al acestui proiect simbolic în care s-ar regăsi, deopotrivă, Identitatea şi Alteritatea, Estul și Vestul, ca șansă a regenerării Europei înseși.39,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Critica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.162,00 lei 180,00 leiFilosofia în Grecia veche - Gheorghe...
Filosofia în Grecia veche prezintă în mod special acei termeni care, puşi în semnificaţie de antici, aveau să constituie „fondul de bază” al limbajului filosofic european. Este o realizare deosebită, unică până acum, ce va fi apreciată de către iubitorii de filosofie.161,10 lei 179,00 leiDespre viețile și doctrinele filozofilor -...
Unicitatea cărții constă în faptul că este una dintre puținele operele care s-au păstrat de la înțelepții Antichității eline; mai mult, ea cuprinde numeroase mărturii – bazate pe izvoare originale sau directe – despre autori ale căror texte fie s-au pierdut, fie s-au transmis fragmentar.153,00 lei 170,00 leiActul creației - Arthur Koestler,...
Cartea are drept punct de pornire un fenomen care este în același timp simplu și complex, în care un proces intelectual subtil este semnalat printr-un reflex fiziologic vulgar: fenomenul râsului. Umorul este un lucru evaziv, ca și curcubeul; și totuși, studiul spectrului colorat a furnizat repere pentru structura elementară a materiei151,20 lei 168,00 leiIstoria filosofiei în texte alese –...
Cartea așează cronologic filosofii și filosofi, citând texte semnificative. Ne pune în contact direct cu ideile și limbajul filosofiilor antice și medievale, cu esențialul doctrinelor. Avem aici o mare artă a compunerii erudite, un îndemn și o cale de formare intelectuală.145,80 lei 162,00 lei
Platon.Operele platonice. Perioadele a...
Este o exegeza savantă a operei lui Platon in trei volume. Marele clasicist german, in primul volum, priveste platonismul din perspectiva celor mai interesanti termeni dezvoltati in dialogurile de tinerete si maturitate ( )…. Este o sinteză nemaivăzută pâna aici, erudită, bine gândită, inspirată.129,60 lei 144,00 leiPlaton.Adevărul ființei și realitatea...
Este o exegeza savantă a operei lui Platon in trei volume. Marele clasicist german, in primul volum, priveste platonismul din perspectiva celor mai interesanti termeni dezvoltati in dialogurile de tinerete si maturitate ( )…. Este o sinteză nemaivăzută pâna aici, erudită, bine gândită, inspirată.106,20 lei 118,00 leiMetafizica - Aristotel, traducere Gheorghe...
Metafizica este una din lucrările principale ale lui Aristotel și o operă esențială a filosofiei europene. Cartea a avut o influență majoră în istoria ideilor și, alături de alte scrieri ale lui Aristotel, a stat la baza gândirii europene occidentale.106,20 lei 118,00 leiDespre cer – Aristotel
Ediție bilingvă a tratatulului cosmologic principal al lui Aristotel care conține teoria sa astronomică care a dominat istoria timp de nouăsprezece secole.106,20 lei 118,00 leiPaideia volumul I - Werner Jaeger, trad....
Paideia este o operă savantă vestită între europeni; ea ne arată cum s-a format spiritul grec, sedus de poezia Iliadei, de povestea Războiului Troiei în care se glorifică olimpianismul, virtuțile si regulile aristrocratiei militare ahee. Sunt descrise evoluțiile lor în panelenismul așa format, prin aspirație la perfecționism și educatie, prin paideia.102,60 lei 114,00 lei
Secretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Prin opera sa, Watteau ne face să întrevedem care îi era sufletul: pentru acest ftizic singuratic, restul era tăcere, iar viața o taină pe care și-o ținea ascunsă chiar față de puținii săi prieteni. Ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pămînt visând cu intensitate și avînd foarte puține legături adevărate cu epoca.20,00 leiNumai onlineViața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
În această lucrare, atît eseu, cît și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit firii sale de artist.18,00 leiNumai onlineViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
„Pieter își mai privi o dată atelierul. Văzu din nou lupta dintre Grași și Slabi, un proiect pentru „Drumul Calvarului”, o schiță pentru „Uciderea Pruncilor” și într-un ungher un portret în peniță al lui Jan Nagel. Îl luă de pe perete, îl puse în buzunar și ieși pe neașteptate. Odată urcat în diligența care avea să-l lase la Bruxelles, desfăcu portretul...25,00 leiNumai online„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiSecretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Watteau ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pământ visând cu intensitate și având foarte puține legături adevărate cu epoca. Vom vedea cât de puțin l-au înțeles contemporanii, chiar atunci când îl lăudau.38,00 lei
Viața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
Pe nici un alt creator nu l-a așezat posteritatea atât de sus ca pe Michelangelo. Nici unul nu se potrivește mai bine ca el imaginii pe care ne-o facem despre geniu. Dar cine ar putea spune că a pătruns înțelesul adânc al operelor lui cele mai celebre? În această lucrare, atât eseu, cât și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit...34,00 leiViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
Piersicul înflorit scînteia în soare cu miile lui de picături de ploaie. Un curcubeu se desena la orizont, cuprinzînd în arcul său satul Bruegel, unde, la hanul «Pămîntul Făgăduinței», venea pe lume Pieter. Imaginea satului se reflecta în ochii lui și el îi simțea frumusețea de la vârsta cea mai fragedă.41,00 leiMutația semnelor - René Berger
Luând, așadar, act de mutațiile și deplasările extraordinare ce s-au produs în sfera culturii și civilizației contemporane, René Berger și-a propus să exploreze legăturile dintre artă și lumea științei și tehnicii, efectele inedite care apar în raporturile artei cu mijloacele comunicării de masă îndeosebi.68,00 lei
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.162,00 lei 180,00 lei
Psihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiCalendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.24,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei