Filosofia și experiența sensului - Vasile Macoviciuc
Vasile Macoviciuc
- Scrieţi un comentariu
Lucrarea aduce în unitate, sub semnul unei exigențe logico-metodologice, problematica de bază a unui studiu modern al limbajului, atât într-o abordare lingvistică, semiotică și hermeneutică, cât și în modalitățile determinate în care structurează cunoașterea și acțiunea, experiența umană în genere.
2512P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității:
Autorul tratează problematica experienței sensului în concepții de referință, începând cu fortuna labilis (,,noroc/ destin nestatornic”) a lui D. Cantemir și continuând cu concepții din gândirea modernă și contemporană: Kierkegaard (analiză axată pe conceptele de angoasă și disperare); Fr. Nietzsche (Critica metafizicii și criza sensului); G. Rensi (Absurdul și sensul moralității); A. Camus (Conceptul de absurd); M. Dufrenne (Estetica și ontologia umanului); G. Lukács (Categorii logico-ontologice).
Volumul realizează o unitate tematică sub semnul experienței sensului într-o abordare filosofică bine informată și riguros argumentată, distingându-se clar planul logico-metodologic și hermeneutic al demersului autorului de tratarea conceptelor și problemelor angajate de teoria modernă a experienței în concepții semnificative, care au făcut epocă în istoria ideilor.
În contextul publicațiilor de până acum (pe teme de actualitate și în abordare modernă teoretico-metodologică) ale autorului, cartea de față ne propune o perspectivă nouă, la nivelul exigențelor actuale ale creației și criticii filosofice, marcând cu spirit de discernământ și nuanță momente ce rămân ca deschidere, perspectivă a cercetării și reflecției.
Acad. Al. Boboc
Autor | Vasile Macoviciuc |
Specificații autor | Director al Departamentului de Filosofie si Stiinte Socioumane din ASE |
Anul publicării | 2022 |
Format | 95 x 205 mm |
Nr. pagini | 570 |
Colecția | Biblioteca de filosofie |
Gen | Stiinte umaniste |
Subgen | Filosofie |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
ISBN | 978-606-748-665-0 |
Cuvânt înainte
Genericul,,Filosofia și experiența sensului” aduce în unitate, sub semnul unei exigențe logico-metodologice, problematica de bază a unui studiu modern al limbajului, atât într-o abordare lingvistică, semiotică și hermeneutică, cât și în modalitățile determinate în care structurează cunoașterea și acțiunea, experiența umană în genere. Exigența survenită prin «experiența sensului» relevă valențele aplicative ale poziției limbajului într-o perspectivă mai largă, filosofică, așa cum ea condiționează, în varii contexte, tipurile de experiență și pluralitatea formelor de comunicare.
Pe bună dreptate, autorul consideră că „dispersia teoretico-metodologică este, prin tradiție, însoțită de speculația lămuritoare a filosofiei”, dar privită „în imediatitatea socioculturală” își acceptă ,,ca referențial și punct de convergență” tema comunicării, care, prin structură și implicație, generează, în planul filosofic al cuprinderii și resemnificării, interpretări diverse, a căror abordare modernă trebuie să învingă opticile reductive, dominant tehniciste și să releve solidarizarea formelor experienței în funcție de epocă și niveluri istoricește determinate ale culturii și civilizației. Pe acest fond teoretico-metodologic bine organizat și argumentat, autorul tratează problematica experienței sensului în concepții de referință, începând cu fortuna labilis (,,noroc/ destin nestatornic”) a lui D. Cantemir și continuând cu concepții din gândirea modernă și contemporană: Kierkegaard (analiză axată pe conceptele de angoasă și disperare); Fr. Nietzsche (Critica metafizicii și criza sensului); G. Rensi (Absurdul și sensul moralității); A. Camus (Conceptul de absurd); M. Dufrenne (Estetica și ontologia umanului); G. Lukács (Categorii logico-ontologice).
În același context, cu un remarcabil simț al valorii și al nuanței, sunt abordate și alte teme centrale ale studiului modern al limbajului: cuplul categorial Limbă-Vorbire; experiența sensului și hermeneutica; rostul moralității. Volumul realizează astfel o unitate tematică sub semnul experienței sensului într-o abordare filosofică bine informată și riguros argumentată, distingându-se clar planul logico-metodologic și hermeneutic al demersului autorului de tratarea conceptelor și problemelor angajate de teoria modernă a experienței în concepții semnificative, care au făcut epocă în istoria ideilor.
În contextul publicațiilor de până acum (pe teme de actualitate și în abordare modernă teoretico-metodologică) ale autorului, cartea de față ne propune o perspectivă nouă, la nivelul exigențelor actuale ale creației și criticii filosofice, marcând cu spirit de discernământ și nuanță momente ce rămân ca deschidere, perspectivă a cercetării și reflecției.
Așa cum se spune uneori, cartea propune autorul, și volumul de față stă mărturie în acest sens. Bineînțeles, dincolo (sau ,,dincoace”) de împliniri persistă și dificultăți pe care fiecare caută să le depășească, să ajungă la limanul înțelegerii adecvate a problemelor. Poate că ne spune ceva un aforism al lui Grigore C. Moisil (ilustrul nostru profesor de odinioară):,,în matematicile pure cercetătorul face «cum trebuie, ce poate»; în matematicile aplicate, face «ce trebuie, cum poate!»” Mutatis mutandis, ar trebui, poate, să ne situăm pe latura aplicată!
Acad. Alexandru Boboc
Dimitrie Cantemir despre Fortuna labilis
Fortuna labilis („noroc/destin nestatornic”, „soartă schimbătoare”) este – în Divanul lui Dimitrie Cantemir – nucleul tematic în jurul căruia gravitează o întreagă concepție despre lume și om. Disputa dintre Înțelept și Lume, dintre Suflet și Trup se structurează în jurul precarităților și finitudinii, făcând posibile inițiative și dualități meditative prin care se circumscrie posibila evadare din efemer[ itate] cu inevitabile consecințe morale/etice. Această temă aparține, prin structură ideatică, epocilor de criză, de interregn psiho-socio-cultural; dislocările de lumi și psihologii, noutatea invadatoare, șocurile adaptative, criza de identitate propun/impun un mod de a percepe, pricepe și valoriza lumea, istoria, omul în care se resimte absența, uzura și/sau nostalgia sensului/rostului/rostuirii; devoțiunea umană este necondiționată doar atunci când are boltă simbolică; criza sacrului cultural – în sens general, nu doar religios – este însoțită de o luciditate temătoare, dispusă la a ceda în fața evidențelor prea plinului de experiență cotidiană. Fugit irreparabile tempus – timpul care se scurge fără milă – provoacă spaime, incertitudini, dezorientare valorică și lamentații inevitabile; rânduiala umană se prezintă – din acest unghi – ca un cimitir de proiecte, o colecție a faptelor supuse în mod fatal ratării și motiv metafizic spre a fi convins de inconsistența celor lumești. Se adaugă omnia mutantur, memento mori, ubi sunt ș.a. În acest larg spectru atitudinal se află numeroase proiecte filosofice antice și moderne cu elaborări elenistice, baroce în secvența medievală, romantice, neoalexandrine ș.a.m.d. Exprimarea cea mai intens polarizată este sintetizată în Vanitas vanitatum, omnia vanitas („Deșertăciunea deșertăciunilor, totul este deșertăciune”) din Eclesiast. O asemenea judecată de valoare poate fi obținută nu atât pe calea unei speculații detașate, ci prin trecerea la limită a unor intuiții care, prin intensificare și persistență, se impun ca evidențe curente. De altfel, dincolo de expresiile specializate – filosofice sau teologice, acest orizont axiologic – deopotrivă reflexiv și comportamental – caracterizează dintotdeauna mentalul colectiv cotidian, pentru simplul motiv că omul obișnuit este pățit, dependent de o multiplicitate experimentală sufocantă și, cel mai des, în relație cu forțe/energii/stări care îi depășesc puterea de a le înțelege și de a le controla; viața curentă se desfășoară pe fundalul unui gri/cenușiu afectiv, întrucât sunt urmărite scopuri, interese, finalități pragmatice, iar implicarea afectivă excesivă ar fi o piedică în calea satisfacerii trebuințelor presante; inevitabil, ceea ce este cu adevărat important, valoros, rămâne, cumva, în plan secund, chiar secundar; de aceea, se înfiripă o atitudine retractilă, de insatisfacție personală, cu accente fataliste, care nu anulează, totuși, goana după eficiență și ispita hedonistă.
Însăși înțelepciunea de primă instanță are o compoziție specială; proverbele, de pildă, au în primul rând intenții pedagogice și terapeutice, întrucât te atenționează, cu trimiteri precise la anumite segmente factuale, asupra tuturor consecințelor care decurg din faptul că faci sau nu faci ceva anume; acesta este și motivul pentru care au forma unor rețele/pâsle ideatice, însă fără a se articula ca Weltanschauung compact; lumea coruptă și coruptibilă, plină de speranțe și amăgiri/ispite, perisabilă și lipsită de orice consistență, în care omul își descoperă și trebuie să-și asume finitudinea, își caută reperele simbolice prin raportare la paradigme sustrase eroziunii temporale; în fond, se caută ceea ce depășește în absolut toate privințele microuniversul în care totul este vremelnicie, părelnicie, nimicnicie, nemernicie. Aceste sedimentări principiale ne îngăduie să apreciem că – în Divanul – tema Fortuna labilis este întâmpinată de Dimitrie Cantemir atât în prelungirea unor texte și autori creștini, a unei vaste literaturi stoice, cât și a unei înțelepciuni populare străvechi. Marile articulații narative și atitudinale sunt apropiate poemului Viața lumii a lui Miron Costin; cartea lui Cantemir – ne atenționează Virgil Cândea – este o reluare cu alte mijloace a poemului lui Costin; „Cantemir tratează tema cu mijloace mai bogate.” În am bele cazuri, sentința din Eclesiast îndrumă desfășurarea literară a gândului, însă fără a avea un control total asupra intențiilor analitice și a mesajului final; „Deșertarea deșertărilor și toate deșérte” – traduce Cantemir, în timp ce Miron Costin acceptă expresia ca motto urmat de interogații semnificative: „Fum și umbră sînt toate visuri și părére/Ce nu petrece lumea și în ce nu-i cădére?/Spuma mării și nor suptů cer trecătoriu,/ Ce e în lume să nu aibă nume muritoriů?”
Ecourile biblice au, la Dimitrie Cantemir, forța unui verdict în chiar punctul de pornire al scenariului dialogal: „Adevărat precum plăzmuirea lui Dumnădzău să fii, știu și crez. Așijdirea, grădină plină de flori. Numai eu – precît pricep – florile tale iară curund veștedzitoare, cădzătoare și în nemică întorcătoare; și pomii și poamele pomilor tăi – mă tem să nu, ca pomul cel ce Dumnădzău au poruncit lui Adam a nu mînca, să fie și porunca Dumnădzăului și a ziditoriului său călcînd, au mîncat și cu moarte au murit. Iară avuțiile vistériului tău, nestătătoare; petrécerea ta cu oamenii și oamenii cu tine, deșertare și amăgială iaste. Iară pentru a anilor vechime cîtă ai, mult mă mir: atîta cît ești de amăgitoare, mincinoasă și șugubață, cum te Dumnădzău rabdă și nu te, cu un cias mai înainte, prăpădéște?” Sau în formule mult mai aspre: „Vădz frumuséțele și podoaba ta, ca iarba și ca floarea ierbii; bunurile tale în mînule tălharilor și în dintele moliilor; desfătările tale: pulbere și fum, carele cu mare grosime în aer să înalță și, îndată rășchirîndu-să, ca cînd n-ar hi fost să fac.” O întreagă cavalcadă retorică mărturisește această deșertăciune: „Lume măgulitoare”, „nesățioasă de a uciderea ale oamenilor suflete, lume!”; „Ah, lume lingușitoare, cum te spre a mea amăgire lingușești!”; „Precum temniță să fii socotiia”; „Latrătoare și de minciuni spuitoare ești!”; „Ah, fățarnică și pulbere ce ești, lume!”; „O, cursă și laț prin întunérec întins.”; „A ta otravă, gustul îndulcind, adecă pohtele trupului plăcînd, sufletul omori și otrăvești.” Întrucât aceste verdicte sunt asumate de Înțelept în arena dialogului cu Lumea, nu este lipsită de interes referința, fie și sumară, la alte convingeri cantemirene: „Înțelepții precum de laudele lumii fug, așé pentru ca lumea de buni să-i laude, înțelepți a să face s-au nevoit”; „Singură înțelepciunea firii pre toți învață”; prin urmare, doar „firianul firii a urma să cade”. Acestor argumente pustiitoare li se propun spre judecare firave realități, precum cele în care Lumea mărturisește că este dreaptă și distribuie dreptatea: „eu oricîte am în mine cuprinse, pe toate ca pe niște fii le țiiu, și precum un părinte carele are mulți fii și le împarte avuțiia și bunurile sale și dintru dînșii tîmplîndu-să vreunuia a muri și a celuia avuție iarăși fraților mortului și fiilor lui o împarte, așé fac și eu. [...] Schiptrul lui altuia l-am dat; avuțiile și bunurile lui cărora n-au silit să le cîștige am împărțit; puterile și strășniciile lui cu patru scînduri în a pămîntului pîntece li-am legat; caii și carăle lui pre cîmpuri li-am fărîmat, călăreții lui, pe dialuri și pedestrașii lui, pe șăsuri, hulturii și alte a ceriului paseri i-au mîncat; armele lor rugina li-au topit; cetățile lui alții li-au fărîmat și li-au cu pămîntul alăturat; șanțurile lor s-au împlut cu gunoiu și zimții cei frumoși de pustiitate s-au răsipit; dobitoacele lui, masă întinsă jiganiilor li-am făcut; gardurile viilor lui, focului și strugurii lor, de piciorul strein s-au călcat, livedzile și pomii lor cei cu roadă dulce de toată săcurea și de toată mîna carea n-au răzsădit s-au tăiat; țiitorile lui céle iscusite curve cetății li-am făcut; florile grădinilor lui, dégetele streine li‑au cules și nasul celui necunoscut li-au mirosit; palaturile lui sălașe boaghelor și puhacelor li‑am premenit. Iată dară că aceasta iaste dreptate: ca cu toții, toate ale méle daruri să moșteniască și să stăpîniască”.
O asemenea reciclare a nestatorniciei ordinii profane, a arbitrarietății schimbărilor și a fragilității rânduielilor omenești nu poate fi luată în serios atunci când oponentul – Înțeleptul – pledează pentru o transcendere sistematică în plan existențial. O oarecare relevanță și un început de convingere se află, de pildă, în justificarea gustului pentru bogăție: „Cu avuțiia poți zidi besérici, mănăstiri, fîntîni, poduri; cu avuțiia poți scoate robi, a plăti datornici; cu avuțiia poți a milui, a întări pe cei slabi”. Însă motivul ubi sunt? (unde sunt?) – derivat din Fortuna labilis dezlănțuie o retorică irezistibilă/sufocantă: „Ce s-au făcut împărații persilor cei mari, minunați și vestiți? Unde iaste Chiros și Crisors? Unde iaste Xerxis și Artaxerxis, aceștia carii în loc de Dumnădzău să socotiia și mai putérnici decît toți oamenii lumii să ținea până într-atîta cît și cu luciul mării și cu valurile furtunii ei vrea să stăpîniască, oamenilor săi poruncind ca să bată marea cu toiage și să o puie în obedzi, căci i‑au stricat podul cel ce preste mare făcusă la bogazul de la Hersonisos (care loc să chiamă acmu Bogaz-Hisari) și alte multe lucruri de vîrtute ci-au arătat? Unde iaste Alexandru marele, Machidonianul, carele nu pentru mărimea statului, ce pentru mari și minunate războaie și a multe țări biruință «marele» să numéște? [...] Unde iaste Constantin marele, ziditoriul Țarigradului? Unde iaste Iustiniian [...] Unde iaste Dioclitiian, Maximiian și Iuliian, tiranii cei putérnici și mari? Unde iaste Theodosie cel Mare și Theodosie cel Mic? Unde iaste Vasilie Machidon și cu fiiul său Leon Sofos [...]? Unde sînt împărații Romii [...]? Unde iaste Romilos, ziditoriul ei, și alții până la Chesariu Avgust, căruia toate părțile i s-au închinat? [...] Unde sînt moșii, strămoșii noștri, unde sînt frații, priiatinii noștri, cu carii ieri-alaltaieri aveam împreunare și într-un loc petrécere, carii acmu din mijlocul nostru periră și acmu să pare că n-au mai nice odănăoară fost? Acmu dară, pentru aceștia adevărat și fără înșelăciune să-mi spui, în ce chip și în ce féliu s‑au petrecut?” În „lumea aceasta [...] trecătoare și nestătătoare”, este evident că „tălharii trupul, iară lumea sufletul ucide” și, întrucât „un atom dincéle multe altă ceva mai mult nu ești”, „omul cu Dumnădzău pace și învoință să aibă”.
Vasile MACOVICIUC (n. 1950), poet, eseist. Licențiat al Facultății de Filosofie, Universitatea București (1973). Doctor în Filosofie din 1987. Profesor universitar la Catedra de Filosofie din Academia de Studii Economice din București. Profesor emerit din 2017. Pentru activitatea didactică i s-au acordat Diploma de Excelență profesională „Virgil Madgearu”(2006) și titlul de „Profesor Bologna”(2010). Cercetător asociat în cadrul Institutului de Filosofie și Psihologie „Constantin Rădulescu-Motru”, Academia Română (din iulie 2010).
Este preocupat de autori, orientări și teme din filosofia contemporană, mai ales din perspectiva contribuțiilor la ontologia umanului. Membru al Societății Scriitorilor Bucovineni (din 2006) și al Uniunii Scriitorilor din România (din 2020). A publicat și coordonat numeroase studii de specialitate. A debutat în Luceafărul (1971), cu pseudonimul Vasile M. Codri. Debutul editorial: în 1994, Colecția „Akademos” a Editurii Didactice și Pedagogice, coordonată de Irina Petraș. A publicat eseuri, recenzii, cronici literare, articole pe teme de filosofie, cultură, artă în Luceafărul, Contemporanul, SLAST, Viitorul românesc, Națiunea, Alternative, Zig-zag ș.a. și poezie în Bucovina literară, Hyperion, Ateneu, Literatorul, Mișcarea literară, Vatra veche, Târnava, Antares, Aisberg ș.a. A fost inclus în numeroase antologii.
OPERA:
Poezii: Versuri pentru caii sălbatici (1994); Raft cu insomnii (1995); Metafizică supt degetul mic (1996); Viață la Post-restant [ori_ana.d.ao.ranj.ro] (2005); Azilul de aripi (2005); Deschiderea pleoapei (2005); Rondeluri pentru caii sălbatici (2006); Poeme de-o clipă (2015); Calea florii de cireș [33 probe de muțenie poetică] (2015); Sonetele Orianei (2017); Filosofie: Ispitele fericirii (1995); Inițiere în filosofia contemporană (1999, 2000); Filosofie. Tematizări contemporane (2010) Filosofia și experiența sensului (2015); ș.a.
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent, aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
10 alte produse din aceeași categorie
„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiParmenide Texte și comentarii - Ediție...
Parmenide este recunoscut ca fiind primul gânditor din istoria culturii occidentale care a exprimat clar dualismul fundamental existent în Univers între Ființă și Aparență. Căile lui Parmenide au căpătat un sens simbolic și, de la Platon la Beaufret, formează un topos nobil frecventat atât de savanții acribici, cât și de filosofii speculativi sau eseiștii...110,00 leiSur la philosophie de l’histoire. Le...
Beaucoup d’historiens, et parmi les plus importants, se montrent peu enthousiastes àl’idée d’une « philosophie de l’histoire », qualifiée de « plus grand ennemi de l’histoire »par Jacques Le Goff. Ainsi les philosophes − trop confiants dans les vertus de laspéculation − se laisseraient-ils emporter par de mauvais orgueils impérialistes.150,00 leiMetafizică și etică - Adriana Neacșu
Studiile din lucrarea de față au apărut de-a lungul mai multor ani în diverse reviste de specialitate și volume colective. În vederea cuprinderii în acest volum de autor, variantele lor inițiale au fost supuse revizuirii și, uneori, restructurării.42,00 leiARHITECTURA EXISTENȚEI Teoria elementelor...
În încercarea de a organiza logic diferitele contribuții speciale ale cercetării ontologiei analitice, Ilie Pârvu evidențiază, în acest volum, rolul categoriilor formale, categorii-operatori, în determinarea structurii logice a lumii.89,00 lei
Înțelesul suferinței umane la Eschil,...
Tragediile celor trei mari poeți, Eschil, Sofocle și Euripide sunt în primul rând artă. Dar ele au și o filosofie, sunt monumente de limbă, fără ele mitologia grecilor ar fi mai săracă; ele depun mărturie pentru morala grecilor, pentru mentalitate.82,00 leiActul creației - Arthur Koestler,...
Cartea are drept punct de pornire un fenomen care este în același timp simplu și complex, în care un proces intelectual subtil este semnalat printr-un reflex fiziologic vulgar: fenomenul râsului. Umorul este un lucru evaziv, ca și curcubeul; și totuși, studiul spectrului colorat a furnizat repere pentru structura elementară a materiei168,00 leiÎngândurări, învolburări, întrezăriri-...
Ceea ce mintea caută fără încetare în aceste pagini este textul-gând care nu poate fi povestit, rezumat, prescurtat sau tradus mental explicit, cu toate nuanțele descărcate, cu sensurile decriptate, cu tot eșafodajul ideatic străluminat și direct formulat.51,00 leiDespre viețile și doctrinele filozofilor -...
Unicitatea cărții constă în faptul că este una dintre puținele operele care s-au păstrat de la înțelepții Antichității eline; mai mult, ea cuprinde numeroase mărturii – bazate pe izvoare originale sau directe – despre autori ale căror texte fie s-au pierdut, fie s-au transmis fragmentar.170,00 leiGânduri despre Constantin Noica - Ionel Bușe
Interculturalitatea nu este un rezultat, ci un proiect deschis al gândirii, limbii şi imaginaţiei culturilor. Întru poate fi traseul antropologic al acestui proiect simbolic în care s-ar regăsi, deopotrivă, Identitatea şi Alteritatea, Estul și Vestul, ca șansă a regenerării Europei înseși.39,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Secretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Prin opera sa, Watteau ne face să întrevedem care îi era sufletul: pentru acest ftizic singuratic, restul era tăcere, iar viața o taină pe care și-o ținea ascunsă chiar față de puținii săi prieteni. Ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pămînt visând cu intensitate și avînd foarte puține legături adevărate cu epoca.20,00 leiNumai onlineViața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
În această lucrare, atît eseu, cît și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit firii sale de artist.18,00 leiNumai onlineViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
„Pieter își mai privi o dată atelierul. Văzu din nou lupta dintre Grași și Slabi, un proiect pentru „Drumul Calvarului”, o schiță pentru „Uciderea Pruncilor” și într-un ungher un portret în peniță al lui Jan Nagel. Îl luă de pe perete, îl puse în buzunar și ieși pe neașteptate. Odată urcat în diligența care avea să-l lase la Bruxelles, desfăcu portretul...25,00 leiNumai online„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiSecretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Prin opera sa, Watteau ne face să întrevedem care îi era sufletul: pentru acest ftizic singuratic, restul era tăcere, iar viața o taină pe care și-o ținea ascunsă chiar față de puținii săi prieteni. Ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pămînt visând cu intensitate și avînd foarte puține legături adevărate cu epoca.38,00 lei
Viața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
Pe nici un alt creator nu l-a așezat posteritatea atât de sus ca pe Michelangelo. Nici unul nu se potrivește mai bine ca el imaginii pe care ne-o facem despre geniu. Dar cine ar putea spune că a pătruns înțelesul adânc al operelor lui cele mai celebre? În această lucrare, atât eseu, cât și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit...34,00 leiViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
Piersicul înflorit scînteia în soare cu miile lui de picături de ploaie. Un curcubeu se desena la orizont, cuprinzînd în arcul său satul Bruegel, unde, la hanul «Pămîntul Făgăduinței», venea pe lume Pieter. Imaginea satului se reflecta în ochii lui și el îi simțea frumusețea de la vârsta cea mai fragedă.41,00 leiMutația semnelor - René Berger
Luând, așadar, act de mutațiile și deplasările extraordinare ce s-au produs în sfera culturii și civilizației contemporane, René Berger și-a propus să exploreze legăturile dintre artă și lumea științei și tehnicii, efectele inedite care apar în raporturile artei cu mijloacele comunicării de masă îndeosebi.68,00 lei
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Calendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiPsihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.24,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei