Cunoaștere și comprehensiune. Hermeneutica și științele umane - Alexandru Boboc
Alexandru Boboc
- Scrieţi un comentariu
Lucrarea oferă o introducere în problematica și conceptele de bază ale hermeneuticii, considerate în contextul istoriei domeniului și al perspectivelor multiple din logică, metodologie și filosofia științei.
2508P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității:
- Descriere
- Date tehnice
- Comentarii
- Prezentarea editiei
- Date editoriale
- Subiectul
- Despre autor
- Dosarul cartii
Sub impactul constituirii și afirmării științelor umane și al răsunătoarei dispute în jurul problemei raționalității științifice și a altor tipuri de raționalitate, hermeneutica (în multiplele ei variante) acționează azi ca un demers teoretico-metodologic major, aducând laolaltă printr-un veritabil stil de gândire, „experiența de adevăr” (din știință, artă, istorie, filosofie ș.a.) și conștiința istorică, precum și un model cognitiv ce înscrie o participare efectivă la reconstrucția modernă în logică, metodologie și filosofia științei, în filosofia istoriei și a culturii. Temeiul acestei participări îl constituie exigența formulată de Dilthey (ctitorul formei moderne a hermeneuticii), anume: „Scopul procedeului hermeneutic este de a-l înțelege pe autor mai bine decât s-a înțeles el însuși”, ceea ce subliniază caracterul productiv al comprehensiunii.
AL. Boboc
Autor | Alexandru Boboc |
Specificații autor | Profesor Emerit al Facultăţii de Filosofie |
Anul publicării | 2022 |
Format | 95 x 205 mm |
Nr. pagini | 292 |
Colecția | Studii si eseuri - filosofie |
eBook | 2611-cunoatere-i-comprehensiune-hermeneutica-i-tiinele-umane-alexandru-boboc-9786067486667.html |
ID Hard Cover | 2611-cunoatere-i-comprehensiune-hermeneutica-i-tiinele-umane-alexandru-boboc-9786067486667.html |
ISBN | 978-606-748-666-7 |
Volumul reprezintă reluarea, considerabil îmbunătățită și adăugită (la nivelul informării și al exigențelor actuale), a textului apărut în 1988, la Editura Politică, sub genericul: Adevăr și conștiință istorică. Confruntări contemporane între hermeneutică și dialectică în metodologia științelor umane.
Față de structura volumului menționat, intervin aici: a) o nouă „Încheiere”, sub titlul „Adevăr și conștiință istorică”; b) adăugiri; c) „Anexe” la unele pagini din „Bibliografie”; d) „Anexe” (A, B, C) cuprinzând traducerea a trei scrieri de referință pentru hermeneutică: W. Dilthey – Delimitarea științelor spiritului; Geneza hermeneuticii; H.-G. Gadamer – Semantică și hermeneutică.
Lucrarea de față reprezintă reluarea, considerabil îmbunătățită și adăugită (la nivelul informării și exigențelor actuale), a textului apărut în 1988, la Editura Politică, sub genericul: Adevăr și conștiință istorică. Confruntări contemporane între hermeneutică și dialectică în metodologia științelor umane.
Față de structura volumului menționat, intervin aici: a) o nouă „Încheiere”, sub titlul „Adevăr și conștiință istorică”; b) adăugiri; c) „Anexe” la unele pagini din „Bibliografie”; d) „Anexe” (A, B, C) cuprinzând traducerea a trei scrieri de referință pentru hermeneutică: W. Dilthey – Delimitarea științelor spiritului; Geneza hermeneuticii; H.-G. Gadamer – Semantică și hermeneutică.
CUVÂNT ÎNAINTE
Es genügt zusagen, dass man anders versteht, wenn man überhaupt versteht.1 (H.G. Gadamer, 1960)
1. Lucrarea de față reprezintă reluarea, considerabil îmbunătățită și adăugită (la nivelul informării și exigențelor actuale), a textului apărut în 1988, la Editura Politică, sub genericul: Adevăr și conștiință istorică. Confruntări contemporane între hermeneutică și dialectică în metodologia științelor umane.
Față de structura volumului menționat, intervin aici: a) o nouă „Încheiere”, sub titlul „Adevăr și conștiință istorică”; b) adăugiri; c) „Anexe” la unele pagini din „Bibliografie”; d) „Anexe” (A, B, C) cuprinzând traducerea a trei scrieri de referință pentru hermeneutică: W. Dilthey – Delimitarea științelor spiritului; Geneza hermeneuticii; H.-G. Gadamer – Semantică și hermeneutică.
2. Motivarea opțiunii pentru tematica de față vine, prin forța lucrurilor, în contextul actual al adâncirii procesului de diferențiere și integrare în știință, precum și al reconstrucției teoretico-metodologice moderne, proces care, îndeosebi sub impactul afirmării științelor umane, confirmă tot mai mult realismul viziunii pluraliste și pluralismul însuși ca stare de fapt în logică, metodologie, ontologie, epistemologie, axiologie ș.a.
Este de observat că formele multiple de prezență a sensului și valorii, în genere a unor „permanențe”, la nivelul cunoașterii, acțiunii și creației, au semnalat limitele de valabilitate a procedeelor susținute preferențial pe raționalitatea științifică. A devenit astfel iminentă o rediscutare a temei raționalității, a structurii și formelor ei, mai exact, a ceea ce de mult este cunoscut sub denumirea „tipuri de raționalitate”. Căci studiul exigent al raționalității dincolo de orice „raționalism” (îndeosebi cel „clasic” – ratio ca instanță universală, supremă), în forme diverse de aflare a unor „întrebuințări” noi ale ideii de „rațiune”, este astăzi marcat profund de reconfigurarea („reconstrucția” dincolo de orice „deconstrucție”) statutului domeniilor teoretice, în raport cu care, și pentru a căror întemeiere, s-au inițiat deja programe ale unei noi „critici a rațiunii”.
Între modelele de metodă ce participă nemijlocit la reconstrucția modernă în știință, în metodologia și filosofia științei, filosofia culturii ș.a., hermeneutica (în forme multiple) s-a afirmat prin mărturisirea unei ne Cunoaștere și comprehensiune 7 abătute încrederi în valoarea demersului teoretico- filosofic și în autonomia lui. Reluarea tradiției clasice, îndeosebi cea a „filosofiei practice” (Gadamer) și conceperea adevărului ca „experiența de adevăr” (Erfahrung von Wahrheit) din știință, artă, istorie, filosofie etc. au deschis perspective noi în abordarea problematicii adevărului și, în genere, a formelor-paradigmă ale oricărei culturi: adevărul, binele și frumosul.
Ca și alte stiluri de gândire (fenomenologic, analitic, pragmatic, dialectic, transcendental ș.a.), hermeneutica reprezintă o veritabilă „experiență a gândirii” (Heidegger: „Erfahrung des Denkens”), o metodă de lucru, precum și un aparat conceptual necesar travaliului critic-interpretativ, evaluării creației valorice din tradițiile științei și cugetării, din cultura zilelor noastre. Aceasta justifică în cea mai mare măsură efortul de a studia și a fructifica rezultatele cercetărilor în forme ale hermeneuticii în noua reconstrucție a domeniilor teoretice și în practica științifică și social-istorică în genere.
Prin studiul ce urmează, încercăm să oferim o introducere în problematica și conceptele de bază ale hermeneuticii, considerate în contextul istoriei domeniului și al perspectivelor multiple din logică, metodologie și filosofia științei.
Pentru a oferi o imagine asupra universului informativ al cercetărilor de hermeneutică (și al criticii procedeelor acesteia), am alcătuit o bibliografie mai largă decât cea strict necesară trimiterilor sub formă de note. Procedeul adoptat aici este simplu: citarea se dă în text, între paranteze, cu numărul ce reprezintă poziția lucrării citate 8 Alexandru Boboc (în lista bibliografică) și pagina („p.”) corespunzătoare.
Cutezăm să sperăm că lucrarea de față va fi de ajutor cititorului în cunoașterea marii creații teoretico-filosofice contemporane. Oferim o imagine dintr-un punct de vedere conturat prin reflecție asupra unei mari experiențe de cercetare, pe care am căutat să o prețuim și să o propunem aici, având conștiința limitelor survenite prin acțiunea principiului metodologic formulat cândva de N. Hartmann: „Nimeni nu începe cu propria gândire”...
Autorul
I. LIMBAJ ȘI ADEVĂR
1. Probleme și particularități ale unei reconstrucții moderne în științele umane Departe de a se constitui sub impactul modei, al căutării unor forme facile de modernizare, înscrierea unei discuții despre problematica logico-metodologică și, în genere, filosofică, sub genericul „limbaj și adevăr”, își află o efectivă motivație în noul stil al științei și al cugetării umane, marcate profund de întâlnirea fericită dintre concepția activistă, de sorginte kantiană, despre gândire, și conceperea modernă semiotică a limbajului. Prin aceasta gândirea este angajată și dincolo de forma universalității abstracte (ca inteligibilitate, intelect), sporindu-și funcționalitatea prin contextualizare în sisteme semantice riguros delimitate (ale științelor exacte, mai ales), iar limba dobândește o nouă demnitate prin conjugarea funcției de mijloc de comunicare cu aceea de participare la configurarea planului ideatic (și valoric, în genere). De fapt, sintagma limbă și gândire a devenit definitorie pentru un comportament cultural modern, pentru însuși procesul de fundamentare a lingvisticii, logicii și domeniilor de bază ale filosofiei. Căci restructurarea acestora după forme ale universalității (sensul și valoarea, îndeosebi) produce o diferențiere sui-generis prin integrare: valoarea lor se afirmă ca atare numai în coordonatele a ceea ce solidarizează într- o modelare semnificativă cunoașterea, acțiunea și creația umană. Nu poate să nu fie observată, în acest context, complementaritatea ideilor lui Kant și Frege, primul accentuând asupra „intelectului pur” (legislator în „țara adevărului”), celălalt, asupra „năzuinței spre adevăr”, cea care „ne îndeamnă totdeauna să pătrundem de la sens la semnificație” (68, p. 62).
Într-adevăr, atât intelectul (gândirea abstractă), cât și semnificația (unui semn, unei expresii, unui cuvânt ș.a.) trimit la adevăr, rămân forme de intrare în prezență (în cunoaștere, în comunicare) a valorii de adevăr. Poate tocmai de aceea, o accentuare a deosebirii dintre „revoluția modului de gândire” (formula lui Kant pentru expresia ideii rolului activ al gândirii) și ceea ce s-a numit linguistic turn (cotitura lingvistică; analiza limbajului, considerată chiar singura menire a filosofiei), precum și, într-un alt plan, a discontinuității dintre ceea ce s-a numit modern și postmodern, ar fi întru totul păgubitoare. Căci la originile a ceea ce constituie semnul postmodernismului (pluralitatea și refuzul raționalității în sensul clasic) se află gândirea lui Kant. Deci, la început a fost... Kant! Dar în ce fel? De fapt, Kant deschidea o nouă epocă într- un sens mult mai larg, de mutație în structura culturii moderne. În acest sens, reluând „evenimentul epocal” al Criticii, Gadamer scria: „Nu e deloc o idee fantezistă de a caracteriza data apariției Criticii rațiunii pure printr-un cuvânt cu care Goethe, cu prilejul canonadei de la Valmy, unde armata Revoluției franceze s-a dovedit invincibilă, marca evenimentul: «De aici și de azi se deschide o nouă epocă în istoria lumii»” (72t, p. 15).
...
Hermeneutică versus scientism și disputele anilor ’60. Hermeneutică și dialectică în regândirea modernității
Asimilarea „experienței gândirii” (formula lui Heidegger) la începutul anilor ’60, în contextul disputei în jurul pozitivismului, a constituit avantajul enorm al hermeneuticii în critica scientismului (conceperea raționalității numai sub specia exactității și rigurozității, exprimabile logico-matematic) și în păstrarea echilibrului între modern și postmodern, în evitarea iraționalismului, a mărginirii scientiste și într-o proiecție a tradiției gândirii speculative (teoretico-filosofice) prin accente postmoderne: pluralitatea „experienței de adevăr” (Erfahrung von Wahrheit) la cel mai tipic reprezentant al hermeneuticii filosofice: Gadamer.
De fapt, autorul celebrei lucrări (cu mare influență în anii ’60!) Adevăr și metodă (1960) scria: „Ambiția lui Dilthey de a alătura Critica rațiunii istorice Criticii kantiene, ca și teoria neokantiană a lui Windelband și Rickert asupra cunoașterii istorice concepută în perspectiva sistematic-teoretică a unui imperiu al valorilor, atestă în felul lor supremația Criticii kantiene, deși rămân cu mult departe de a corespunde concepției proprii a lui Kant”; „Critica rațiunii «teoretice » a lui Kant rămâne valabilă și împotriva oricărei încercări de a pune tehnica în locul praxis-ului, de a amesteca raționalitatea planurilor noastre, certitudinea chibzuinței noastre și autenticitatea prognozelor noastre cu ceea ce putem să știm cu necondiționată certitudine: ceea ce avem de făcut și cum, pentru ce ne hotărâm, și cum suntem în stare să ne dezvinovățim. Orientarea critică a lui Kant rămâne astfel de neuitat chiar și în hermeneutica filosofică” (72i, p. 197, 204).
În fond, ideea de ireductibilitate și autonomie a domeniilor, idee-forță a sistematicii kantiene, ca și pluralitatea raționalității, scoaterea ei din unidimensionare prin exactitate în scientism, a și constituit esența angajării hermeneuticii în „disputa în jurul pozitivismului” de la începutul anilor ’60, dispută prilejuită de Congresul Asociației Germane de Sociologie, care a avut loc la Tübingen în octombrie 1961. În principal, „disputa în jurul pozitivismului” viza o reconstrucție a metodologiei în științele sociale și, ca urmare, o nouă înțelegere a dialecticii. Căci trebuia, cumva, să fie refăcută unitatea dintre metodă și adevăr, iar aceasta nu putea să nu readucă în discuție tradițiile gândirii dialectice: Hegel și Marx, îndeosebi. Așa cum preciza Habermas, „Adorno concepe societatea în categorii care nu-și dezmint proveniența lor din logica lui Hegel. El concepe societatea ca totalitate în acel sens strict dialectic care nu admite o interpretare a întregului ca un organism, cuprinsă în propoziția că aceasta ar fi mai mult decât suma părților sale; însă tot atât de puțin este totalitatea o clasă, care ar putea fi determinată logic-extensional, reunind toate elementele care o compun” (87c, p. 89). Era vorba, în esență, de ceea ce spunea Habermas (participant important la vestita dispută): stadiul actual al acestei „autoreflecții în științe” poate fi caracterizat prin cercetările lui K.R. Popper și H.G. Gadamer, cercetări nu atât de opuse, întrucât „analiștii expediază disciplinele ce procedează hermeneutic în vestibulul științei, iar hermeneuticienii, dimpotrivă, pun în mod global pe seama științelor nomologice o anumită precomprehensiune” (87e, p. 90).
...
Conceptul de adevăr în orizontul pluralismului logic și metodologic
Ideea universalității metodei și a consubstanțialității ei cu ceea ce „este înțeles și cunoscut cu adevărat” rămân cuceriri valorice hotărâtoare ale operei hegeliene și ale gândirii dialectice moderne în genere. Sensul veritabil al universalității metodei îl constituie adevărul ca totalitate sau, cum spunea Hegel însuși: „adevărul este întregul”, iar acesta este „numai esența care se împlinește prin dezvoltarea sa” (90, p. 18). Căci „metoda nu este altceva decât structura întregului, înfățișat în pura sa esențialitate” (90, p. 33) și, de aceea, „oriunde se pune problema metodei, se pune și cea a adevărului, dar nu ca un corolar (sau un complementar, pur și simplu), ci ca temeiul (și scopul) ei” (28b, p. 175). Întrucât, așa cum am văzut mai sus, adevărul intră în prezență numai prin limbaj, metoda, ca „structura întregului” (adevărul), e angajată în demersul teoretic o dată cu adevărul, nu este un dat în sine. Studiul modern al limbajului întărește, astfel, ideea solidarizării adevărului și metodei, deși, așa cum vom vedea,
Adevărul nu mai e luat ca întreg (totalitate), ci în contextualizările lui, în ceea ce, ca o formulă reușită, Gadamer numește „experiența de adevăr” (die Erfahrung von Wahrheit). Metoda și metodele (plural) ridică problematica unității și diversității cunoașterii prin căile diferite de realizare a acesteia. Așa cum s-a precizat, „metoda este felul și modalitatea de a înainta într-un domeniu, respectiv activitatea noastră de a ordona, chiar de a subordona unui scop”; cuprinderea acestei activități ca teorie trimite la metodologie (29, p. 14-15), care intră în „sistemul științelor” (ca „știință a metodei”). Fiind vorba de o „cale” definită prin procedee indicatoare, este implicată (structural) pluralitatea: nu numai după scop, ci și după mijloace. În afară de aceasta, caracterul de dialog, de mediere. Căci persoanele se caracterizează prin „vocații funciar dialogale”, „Omul este prin însăși natura lui o ființă dialogală”, numai că „darul dialogului nu este egal împărțit tuturor oamenilor”, ceea ce face necesară „un fel de educare a nevoii și a voinței, ba chiar, mai radical, a putinței de comunicare onestă cu semenii” (222, p. 73, 74). Revenind la problema metodei, trebuie reținut astfel că ea privește nu doar gândirea și cunoașterea, ci și comunicarea, în acțiune și interacțiune. Gândirea nu poate rămâne doar teoretică, ci survine aici, prin forța lucrurilor, o dimensiune pragmatică, de unde și prezența „gândirii pragmatice”, care însoțește istoria metodei și a cugetării. Căci „progresul științific și adevărul științific sunt strâns dependente unul de altul. Ambele sunt dependente de contexte subiective-lingvistice, metodice, criteriologic-apreciative” (211c, p. XVII).
Prof. univ. dr. Alexandru Boboc a fost Profesor Emerit al Facultăţii de Filosofie. În anul 1964 a obţinut titlul de doctor în Filosofie de la Universitatea din Bucureşti, specializându-se în istoria filosofiei moderne şi contemporane, filosofia culturii şi a valorilor, semiotică şi filosofia limbajului. De-a lungul ultimelor decenii, Profesorul Boboc s-a afirmat ca un specialist în sfera studiilor kantiene, a istoriei filosofiei şi filosofiei moderne, cu un interes deosebit pentru gânditori ca: Descartes, Leibniz, Hegel, Kierkegaard, Schopenhauer, Nietzsche, Dilthey, Husserl, Scheler, N. Hartmann. În anul 1998, Academia Internaţională de Drept Economic şi Arte Audiovizuale din Chişinău i-a conferit titlul de Doctor Honoris Causa. Din 1991, este membru al Academiei Române.
Prof. univ. dr. Alexandru Boboc poate fi considerat o emblemă pentru filosofia românească a secolului al XX-lea. Trecând prin traumele celui de al Doilea Război Mondial şi ale anilor 1950, el a avut puterea ca, alături de marii profesori ai perioadei interbelice, care au supravieţuit terorii comuniste, să redescopere filosofia în filoanele ei autentice. Filosofi precum René Descartes, Blaise Pascal, Immanuel Kant, Hegel, Max Scheler şi Martin Heidegger nu ar fi rezonat în limba română la dimensiunea lor autentică fără contribuţia marelui profesor Alexandru Boboc.
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent, aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
10 alte produse din aceeași categorie
„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiParmenide Texte și comentarii - Ediție...
Parmenide este recunoscut ca fiind primul gânditor din istoria culturii occidentale care a exprimat clar dualismul fundamental existent în Univers între Ființă și Aparență. Căile lui Parmenide au căpătat un sens simbolic și, de la Platon la Beaufret, formează un topos nobil frecventat atât de savanții acribici, cât și de filosofii speculativi sau eseiștii...110,00 leiSur la philosophie de l’histoire. Le...
Beaucoup d’historiens, et parmi les plus importants, se montrent peu enthousiastes àl’idée d’une « philosophie de l’histoire », qualifiée de « plus grand ennemi de l’histoire »par Jacques Le Goff. Ainsi les philosophes − trop confiants dans les vertus de laspéculation − se laisseraient-ils emporter par de mauvais orgueils impérialistes.150,00 leiMetafizică și etică - Adriana Neacșu
Studiile din lucrarea de față au apărut de-a lungul mai multor ani în diverse reviste de specialitate și volume colective. În vederea cuprinderii în acest volum de autor, variantele lor inițiale au fost supuse revizuirii și, uneori, restructurării.42,00 leiARHITECTURA EXISTENȚEI Teoria elementelor...
În încercarea de a organiza logic diferitele contribuții speciale ale cercetării ontologiei analitice, Ilie Pârvu evidențiază, în acest volum, rolul categoriilor formale, categorii-operatori, în determinarea structurii logice a lumii.89,00 lei
Înțelesul suferinței umane la Eschil,...
Tragediile celor trei mari poeți, Eschil, Sofocle și Euripide sunt în primul rând artă. Dar ele au și o filosofie, sunt monumente de limbă, fără ele mitologia grecilor ar fi mai săracă; ele depun mărturie pentru morala grecilor, pentru mentalitate.82,00 leiActul creației - Arthur Koestler,...
Cartea are drept punct de pornire un fenomen care este în același timp simplu și complex, în care un proces intelectual subtil este semnalat printr-un reflex fiziologic vulgar: fenomenul râsului. Umorul este un lucru evaziv, ca și curcubeul; și totuși, studiul spectrului colorat a furnizat repere pentru structura elementară a materiei168,00 leiÎngândurări, învolburări, întrezăriri-...
Ceea ce mintea caută fără încetare în aceste pagini este textul-gând care nu poate fi povestit, rezumat, prescurtat sau tradus mental explicit, cu toate nuanțele descărcate, cu sensurile decriptate, cu tot eșafodajul ideatic străluminat și direct formulat.51,00 leiDespre viețile și doctrinele filozofilor -...
Unicitatea cărții constă în faptul că este una dintre puținele operele care s-au păstrat de la înțelepții Antichității eline; mai mult, ea cuprinde numeroase mărturii – bazate pe izvoare originale sau directe – despre autori ale căror texte fie s-au pierdut, fie s-au transmis fragmentar.170,00 leiGânduri despre Constantin Noica - Ionel Bușe
Interculturalitatea nu este un rezultat, ci un proiect deschis al gândirii, limbii şi imaginaţiei culturilor. Întru poate fi traseul antropologic al acestui proiect simbolic în care s-ar regăsi, deopotrivă, Identitatea şi Alteritatea, Estul și Vestul, ca șansă a regenerării Europei înseși.39,00 lei
Secretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Prin opera sa, Watteau ne face să întrevedem care îi era sufletul: pentru acest ftizic singuratic, restul era tăcere, iar viața o taină pe care și-o ținea ascunsă chiar față de puținii săi prieteni. Ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pămînt visând cu intensitate și avînd foarte puține legături adevărate cu epoca.20,00 leiNumai onlineViața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
În această lucrare, atît eseu, cît și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit firii sale de artist.18,00 leiNumai onlineViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
„Pieter își mai privi o dată atelierul. Văzu din nou lupta dintre Grași și Slabi, un proiect pentru „Drumul Calvarului”, o schiță pentru „Uciderea Pruncilor” și într-un ungher un portret în peniță al lui Jan Nagel. Îl luă de pe perete, îl puse în buzunar și ieși pe neașteptate. Odată urcat în diligența care avea să-l lase la Bruxelles, desfăcu portretul...25,00 leiNumai online„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiSecretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Prin opera sa, Watteau ne face să întrevedem care îi era sufletul: pentru acest ftizic singuratic, restul era tăcere, iar viața o taină pe care și-o ținea ascunsă chiar față de puținii săi prieteni. Ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pămînt visând cu intensitate și avînd foarte puține legături adevărate cu epoca.38,00 lei
Viața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
Pe nici un alt creator nu l-a așezat posteritatea atât de sus ca pe Michelangelo. Nici unul nu se potrivește mai bine ca el imaginii pe care ne-o facem despre geniu. Dar cine ar putea spune că a pătruns înțelesul adânc al operelor lui cele mai celebre? În această lucrare, atât eseu, cât și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit...34,00 leiViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
Piersicul înflorit scînteia în soare cu miile lui de picături de ploaie. Un curcubeu se desena la orizont, cuprinzînd în arcul său satul Bruegel, unde, la hanul «Pămîntul Făgăduinței», venea pe lume Pieter. Imaginea satului se reflecta în ochii lui și el îi simțea frumusețea de la vârsta cea mai fragedă.41,00 leiMutația semnelor - René Berger
Luând, așadar, act de mutațiile și deplasările extraordinare ce s-au produs în sfera culturii și civilizației contemporane, René Berger și-a propus să exploreze legăturile dintre artă și lumea științei și tehnicii, efectele inedite care apar în raporturile artei cu mijloacele comunicării de masă îndeosebi.68,00 lei
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Calendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiPsihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.24,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei