Ratiunea contradictorie - Jean Jacques Wunenburger
Jean-Jacques Wunenburger analizează direcțiile de gândire filosofică aplicate asupra înțelegerii dinamismelor conflictuale și a structurii polimorfe a lucrurilor.
Legea Polarității (Hermetism)
Jean-Jacques Wunenburger
- Scrieţi un comentariu
Prin lucrările, studiile și conferințele sale (o parte susținute și la Universităţile din Craiova, Cluj, Bucureşti, Iaşi) filosoful Jean-Jacques Wunenburger deschide o nouă perspectivă în înţelegerea raţionalităţii filosofice contemporane.
2448P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității:
- Descriere
- Date tehnice
- Comentarii
- Prezentarea editiei
- Date editoriale
- Subiectul
- Despre autor
- Dosarul cartii
Lucrarea a fost redactată la începutul anilor '80 și are ca obiect analiza filosofiei raționalismului deschis, complex, pe care personalități precum Gaston Bachelard, Edgar Morin sau Colocviul de la Cordoba l-au readus în actualitate.
Ce este „raționalitatea contradictorie” și cum a influențat aceasta cursul evoluției umane? Putem afirma – în formularea unui răspuns la această întrebare – faptul că lumea văzută, pe de-o parte, ca un amalgam de contrarii, relații antigonice, fracturi dar și ca un proces de întrepătrunderi și osmoze, pe de altă parte, dezvăluie, într-un act de reflecție profundă natura duală a gândirii.
În termenii autorului: „Gândirea în funcție de dualitudine constituie, se pare, un punct de vedere cu siguranță opus sensului de diferențiere, așa cum prevalează el în viziunea lumii identitare.
(...) Lumea nu se lasă întotdeauna epuizată de gândirea identitară, chiar dacă aceasta reușește să decupeze din ea reprezentări pertinente și cu sens. Astfel încât, până la urmă, recurgerea la un regim de gândire nonidentitară nu se justifică printr-o modă, nici printr-o nostalgie sectară, ci se impune atunci când gândirea nu se mulțumește cu o reprezentare schematică și utilitară a cosmosului. Natură și istorie pot să ne ofere mai mult despre ele decât ceea ce idealul identitar a putut deja să dezvăluie. Gândindu-le simultan, în funcție de o consonanță și de o disonanță, spiritul uman poate spera să scoată la lumină procese mai subtile, unghere mai ascunse, ce nu ar putea decât să întărească idealul de inteligibilitate care a stimulat atât de mult gândirea identitară. Coordonând astfel, într-o manieră suplă și îndrăzneață, gândirea identitară cu gândirea conflictuală, rațiunea nu poate decât să câștige în scopul său fundamental de a răspunde provocării pe care i-o aruncă lumea prin complexitatea sa intrinsecă”.
„Armonia, din contră, pretinde inegalitate. Fiecare coardă a lirei emite un sunet diferit, iar justa proporție dintre aceste sunete este cea care dă frumusețe muzicii. Nu mai este vorba de forțe opuse ce se anulează reciproc, ci de un acord intern, de o convergență spontană între elemente ce nu au greutate.“ Thibon G.: L’équilibre et l’harmonie (Fayard, 1976, p.88).
Autor | Jean-Jacques Wunenburger |
Specificații autor | profesor de filosofie și director al Centrului de Studiu al Imaginarului „Gaston Bachelard” din Dijon |
Traducator/editor | Dorin Ciontescu-Samfireag și Laurențiu Ciontescu-Samfireag |
Anul publicării | 2021 |
Format | 95 x 205 mm |
Nr. pagini | 350 |
Colecția | Filosofie |
eBook | 2455-ratiunea-contradictorie-jean-jacques-wunenburger-9786067485271.html |
ID Hard Cover | 2455-ratiunea-contradictorie-jean-jacques-wunenburger-9786067485271.html |
Gen | Filozofie |
Subgen | Sociologie si filozofie |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Stiinte umaniste |
Sub-Categorie | Sociologie si filozofie |
ISBN | 978-606-748-519-6 |
Categoria: emblematic Europa
Din categoria lucrărilor catalogate Emblematic Europa fac parte cărțile din patrimoniul cultural european care sunt istoric fundamentale sau contributive și care s-au bucurat de versiuni noi de traducere, de ediții ilustrate, de forme noi de editare. Cultura română respiră și în prezent în cultura europeană pe care o asimilează specific. Capodoperele născute în epoci și culturi diferite în Europa au devenit în timp emblematice pentru spiritul continentului, considerat în istoria și întinderea lui demensurată azi pe globul pământesc. Fiecare carte din această categorie este marcată cu un timbru ilustrativ pentru perioada sau contextul în care a apărut și s-a afirmat. În cazul în care opera este considerată capodoperă, faptul este consemnat pe timbrul emblematic eu: capodoperă a culturii europene.
Jean-Jacques Wunenburger prezintă în acest volum valoarea gnoseologică a gândirii dualitudinii și reverberațiile acesteia asupra evoluției omului.
Redactată la începutul anilor ’80, în cadrul unui doctorat consacrat „Figurilor și rădăcinilor complexității“, prezenta lucrare își propunea să contribuie la reconstituirea filiației filosofice a unui raționalism deschis, complex, pe care spirite precum cel al lui Gaston Bachelard, Edgar Morin sau Colocviul de la Cordoba tocmai îl readuseseră în actualitate.
În timp ce contracultura americană a anilor ’60 încerca să se emancipeze în totalitate de raționalitatea identitară occidentală (Allan Watts, de exemplu), considerată responsabilă de o viziune unidimensională despre lume (H. Marcuse), pentru mine era important să arăt că gândirea occidentală produsese, ea însăși, cu jumătăți de nuanță, în filigran, în marginea discursului filosofic și prin eclipsări, cadrul unei gândiri alternative, capabilă a înțelege de o manieră mai subtilă, fără psihodramă culturală, devenirea lumii, dinamismele conflictuale, structurările polimorfe ale lucrurilor. De la Heraclit la Stéphane Lupasco au fost elaborate sisteme de gândire care, fără a aboli logica aristotelică, o redefinesc ca pe un simplu regim de gândire alături de altele. Căci construcțiile noastre rațional-discursive sunt diverse și își află izvorul în rețele de scheme, de figuri și de arhetipuri plurale pe care este grefat și imaginarul. Astfel, istoria gândirii occidentale permite verificarea faptului că există și alte raționalități decât aceea care a fost în mod unilateral valorizată, și care nu sunt atât de străine de categoriile și procesele imaginației, de simbolizarea și lectura poetică a lumii.
De la redactarea acestei lucrări, ipotezele acestea și-au croit propriul drum, iar epoca postmodernă a validat din plin aceste noi concepții lărgite despre rațiune și a revizuit perimetrul teritoriilor raționalității și imaginarului. Traducerea acestei cărți în România (urmând celei în limba portugheză) mi se pare, așadar, deosebit de oportună și semnificativă în raport cu evoluția spiritelor. Ea îmi este cu atât mai prețioasă, cu cât aceste reflecții datorează mult, în anii ’70, lui Stéphane Lupasco, pe care am avut plăcerea să-l întâlnesc de mai multe ori în apartamentul său din Place Denfert-Rochereau, la Paris, și care m-a încurajat cu însuflețire pe această cale. Dincolo de acest omagiu adresat unui mare intelectual român, această traducere va permite întâlnirea cu un public nou, deosebit de receptiv la aceste ipoteze, publicul român știind de multă vreme să îmbine cu îndrăzneală filosofia și mitul, conceptul și imaginile. Așadar, gratitudinea mea se îndreaptă, pentru munca lor profundă și plină de răbdare, către traducători, domnii Dorin Ciontescu-Samfireag și Laurențiu Ciontescu-Samfireag și către Ionel Bușe, promotor al acestei ediții, căutător neobosit de idei noi, deosebit de atașat francofoniei filosofice. De asemenea, doresc să mulțumesc, pe această cale, domnului Ion Bănșoiu, editor neostenit și devotat deschiderii dialogului României cu lumea exterioară.
Jean-Jacques Wunenburger Lyon, septembrie 2003
Jean-Jacques Wunenburger analizează direcțiile de gândire filosofică aplicate asupra înțelegerii dinamismelor conflictuale și a structurii polimorfe a lucrurilor.
Legea Polarității (Hermetism)
Totul este dublu, orice lucru are doi poli, totul are două extreme, asemănătorul și neasemănătorul au aceeași semnificație, polii opuși au o natură identică însă de grade diferite, extremele se ating, toate adevărurile nu sunt decât semiadevăruri, toate paradoxurile pot fi conciliate
Această lege arată că în orice lucru sunt doi poli, două aspecte opuse, iar contrariile nu sunt în realitate decât două extreme ale aceluiași obiect, între care sunt intercalate grade diferite. Căldura și frigul, deși par opuse, în realitate sunt același lucru, distingându-se doar prin diferența de grade. La fel, dragostea și ura, binele și răul depind doar de voința noastră de a le transforma din una în alta.
Dispunerea realului în sisteme dinamice face necesar conceptul de Unitas multiplex : „Ideea de unitate complexă va căpăta densitate dacă intuim că nu putem reduce, nici întregul la părți, nici părțile la întreg, nici unul la multiplu, nici multiplul la unu, dar că trebuie să încercăm a concepe împreună, într-un mod în același timp complementar și antagonist, noțiunile de întreg și părți, de unu și divers.“ Din toate aceste perspective, realitatea se deschide asupra unui sistem de stări plurale și incompatibile, ce dau seamă în același timp despre ființă și devenire, despre legătura și separarea proprietăților și elementelor. Complexitatea contradictoriului se deschide în mod primordial în miezul unui câmp științific delimitat, dar, în același timp, ea se amplifică rapid la scara unei veritabile viziuni globale a lumii. Astfel încât, dincolo de exigențele limitate ale unei raționalități particulare, complexitatea se întoarce până la substratul său logic, ce se constituie astfel drept țintă a acestor demersuri subversive.
Ordinea complexității
Orice gândire, fie că se sprijină pe concepte sau pe imagini, tinde, în mod obișnuit, să-și asume ceea ce i se prezintă, în conformitate cu două mari tipuri de configurații, omniprezente și deosebit de insistente în operele spiritului, chiar dacă ele nu par a fi reținut atenția logicienilor formaliști : unul, valorizând o consonanță omogenizantă, reducătoare de diferențe, cealaltă privilegiind peste tot eterogenitatea, născută din separările tranșante dintre Același și Altul. Altfel spus, reprezentările noastre despre lucruri par a fi preluate de două procese cognitive care, înaintea oricărei confruntări în profunzime cu realul, îi impun o ordine constrângătoare, o dispunere a priori, condiții ale oricărei inteligibilități. De aceea filosofii au considerat întotdeauna că trebuie să distingă două moduri operatorii ale gândirii abstracte, unul mai degrabă analitic și dihotomic, (dianoia greacă, judecata la Kant și Hegel, înțelegerea după Bergson), celălalt mai analitic și unificator (noesis-ul grec, rațiunea dialecticienilor, intuiția bergsoniană), moduri ce corespund în același timp, pe un alt plan, regimurilor diurn și nocturn al imaginilor, puse în evidență de Gaston Bachelard sau Gilbert Durand, precum și structurilor schizoidă și sintonică din psihiatrie. Astfel conținuturile experienței se transformă în reprezentări, fie după un regim al separării sau chiar al excluderii, fie după unul al continuității și al înfășurării.
Așadar, în primul rând, spiritul este determinat să pună capăt nebuloasei instabile a senzațiilor interne și externe, prin distribuiri atomizante, discriminări stabile și clare. Imaginile și conceptele contribuie atunci la parcelarea și izolarea elementelor, grație simetriilor și segmentărilor. Gândire diurnă, forme distincte, contururi îngroșate, procese de separare, judecata se mișcă după aceleași tropisme ca o imaginație schizomorfă; de la cele mai elementare experiențe de angoasă în fața unei exteriorități percepute ca ostilă până la construcțiile intelectuale abstracte ce fac să se confrunte două substanțe sau două forțe, se etalează aceleași proprietăți ale unei gândiri schizomorfe. Modul analitic de gândire își bazează conceptualizările pe aceleași scheme de separație ca și imaginația diurnă; așa cum arată Gilbert Durand : „Regimului diurn al imaginii îi corespunde un regim de expresie și de raționament filozofic pe care l-am putea taxa drept raționalism spiritualist .“ Drept urmare, vedem dezvoltându-se o atitudine intelectuală conflictuală, între subiect și obiect, în interiorul subiectului sau între obiecte, care generează, la rândul său, antiteze schizomorfe, „în care gândirea se opune sentimentului, analiza penetrației intuitive, probele impresiei, baza scopului, creierul instinctului, planul vieții, obiectul evenimentului și, în sfârșit, spațiul timpului “.
Astfel, așa cum a arătat, de exemplu, Henri Bergson, dualismul clasic al spiritului și trupului poate fi atribuit acțiunii unilaterale a unei înțelegeri analitice, care refuză să surprindă realitatea concretă și mixtă a experienței psiho-fizice, care se cufundă în „ceva situat între întinderea divizată și neîntinsul pur“ ; judecata forțează atunci datul către extreme artificial separate : „Pe de o parte, o întindere realmente divizată în corpusculi, de exemplu, pe de altă parte, o conștiință cu senzații prin natura lor inextensive care ar veni să se proiecteze în spațiu.“ Pentru Bergson „această opoziție a percepției și a materiei este opera artificială a unei judecăți care descompune și recompune conform obișnuințelor și legilor sale : ea nu este dată intuiției imediate“.
...
Dinamica polarităților
Înțelegerea unei organizări complexe a realității implică, desigur, o regulă de pluralizare a componenților, în cadrul căreia structura ternară constituie configurația minimală; dar dispozitivele cu trei termeni pot să nu se elibereze de logica simplificatoare, chiar identitară, dacă sunt menținute inerte, uniformizate sau reduse la simple instrumente clasificatorii. Complexitatea solo numero nu oferă încă nici o garanție în privința raporturilor multiple, pluridimensionale, interactive pe care diferitele elemente le întrețin între ele. Pragul complexității nu este atins decât dacă structurile ternare, sau mai degrabă triadice, se animă din interior, își văd diferitele raporturi întărindu-se, ascuțindu-se, tensionându-se, dar pentru a accede la o asemenea lectură a structurilor ascunse ale realului, trebuie să dispunem de instrumente cognitive adecvate, apte să rețină în formele lor inteligibile această organizare dinamică a fenomenelor. Tocmai acestui criteriu îi răspund schemele de contrarietate și de polaritate evidențiate de către o veche tradiție de gândire care, începând cu unii gânditori presocratici, caută să restituie imaginea unui univers conținând permanente variațiuni de forme, menținute însă în interiorul unor legături puternice ce garantează stabilitatea morfologică inerentă tuturor forțelor de eterogenizare. Fenomenele pot astfel să fie considerate ca fiind traversate de antagonisme dinamice, care fac să alterneze manifestările sensibile în interiorul unor poli contrari ai aceluiași ansamblu. Căutând în cadrul realului acțiunea efectivă a unor cupluri de contrarii, considerate în același timp drept actualizări temporare ale unor proprietăți complementare în interiorul unui întreg complex, acest mod de gândire permite nereducerea lumii la coexistențe masive de elemente, dotate cu proprietăți unilaterale și intrinseci, ale căror schimbări ar veni cel mult din partea unor forțe mecanice ce le-ar supune unor noi configurări. A susține, dimpotrivă, că anumite manifestări calitative ale fenomenelor pot fi înțelese în interiorul unor cupluri dinamice opuse cu polaritate alternantă, înseamnă a postula, în ordinea lucrurilor sensibile, existența unei solidarități organice a părților ce face posibilă în același timp o devenire perpetuă și reglementată.
Altfel spus, structura internă a realului este mai mult molară decât moleculară, sistematică mai mult decât atomistică; prin aceasta, figurile și osaturile lucrurilor nu mai îmbracă obligatoriu forme simple, drepte sau curbe, ci ascultă de arhitecturi supraetajate sau pluridimensionale. În același mod, schimbările ce afectează aceste forme se bazează pe legături de forță și contraforță, pe oscilația în jurul anumitor poli ce definesc stări de simetrie și de disimetrie, ce permit punerea în evidență, simultan, a stabilității și instabilității, a omogenității și eterogenității fenomenelor. Făcând astfel să vibreze realul prin intermediul unor armonice neașteptate și atribuindu-i o textură de structuri polimorfe, putem spera să ridicăm gândirea la gradul de complexitate a ceea ce ea încearcă, la nesfârșit, să cuprindă.
...
Arcul și coarda
Recurgând la schemele medierii, la triade, la ambivalență, la polaritate, la contradicție sau la paradox, articulând fenomenele în jurul unor antagonisme dinamice, a unor echilibre și dezechilibre, încercând să formeze reprezentări plurale și multidimensionale, gândirea discerne în mod incontestabil, mai de aproape, morfologia diferențiată a realului. Sigur că nici unul din aceste demersuri particulare nu oferă o metodă infailibilă pentru epuizarea datului, spre a coincide cu structura în sine a lucrurilor, nici nu este suficient pentru a răsturna obișnuințele tenace ale logicii identitare. Aceste matrice și vectori intelectuali permit doar favorizarea, în mai mare măsură decât altele, a unei înțelegeri a raporturilor dintre Același și Altul.
Totuși, complexitatea prezumată a realului pretinde ca, în anumite situații cognitive cel puțin, toate aceste figuri să opereze în sinergie, să se asocieze, într-o manieră coerentă, într-un mod propriu de înțelegere a datului. În sfârșit, este important, deci, să se depășească o prezentare analitică a elementelor unei raționalități alternative, pentru a se încerca înțelegerea în act a unei metode desăvârșite, care să permită manifestarea laolaltă, într-o manieră orchestrală, de morfologii tripartite, oscilații energetice, enunțuri contradictoriale. Căci munca intelectuală presupusă de o investigație a complexității realului nu s-ar putea reduce la un fel de mici reparații de scheme, ci trebuie ghidată de o voință arhitectonică, singura capabilă să o doteze cu o putere de inteligibilitate crescută. Diferitele figuri ale unei raționalități nonidentitare nu relevă, așadar, despre o tratare pur sincretică, ci fac loc unei compoziții ce se înrudește, după cum subliniază Gilbert Durand, cu o armonie muzicală, în care se instaurează o „îmbinare convenabilă a diferențelor și contrariilor“ , cât și „ un acord măsurat al timpilor puternici și slabi, lungi și scurți și în același timp, într-o manieră mai largă, organizarea generală a contrastelor unui sistem sonor.“
Așadar, schițând acum configurația unei paradigme, cea a „dualitudinii contradictoriale“, care, de asemenea, poate fi asociată imaginii emblematice a arcului și a corzii, nu este vorba despre descoperirea unui fel de chei universale, de metode exclusive și monopolizante, ce ar avea pretenția să se substituie oricărei alte forme de raționalitate. Gândirea are nevoie, în toate domeniile în care ea operează, metafizică, științe, antropologie, de generatori de științe plurale, variabile, conform constrângerilor datului și exigențelor cunoașterii în sine. Modelarea noastră prezintă o dublă pertinență a acesteia: în primul rând, de a avea în urma ei o lungă istorie, ce începe încă din timpul raționalității presocratice; și de a fi fost activată în domenii diverse ca teologia, filosofia, știința sau poetica; mai apoi, de a permite, hic et nunc, reînnoirea poziției anumitor problematici ale raționalității, fecundarea tratărilor conceptuale ce desfac și refac răspunsurile furnizate de obicei unor întrebări fundamentale ale gândirii. Cum poate, așadar, dualitudinea contradictorială să fie considerată un rezultat permanent al speculațiilor intelectuale de-a lungul istoriei noastre? Sub ce forme furnizează ea, chiar și astăzi, instrumente eficace pentru ascuțirea înțelegerii problemelor științifice, filosofice sau antropologice?
Jean-Jacques Wunenburger este profesor de filosofie la Universitatea „Jean Moulin” Lyon 3 din Franța și director al Centrului de Studiu al Imaginarului „Gaston Bachelard” din Dijon. Interesul său pentru studiul imaginii și al rolului acesteia în cultura europeană s-a materializat prin realizarea a numeroase lucrări, precum: „L’utopie ou la crise de l’imaginaire” (1979), „L’imagination” (1991), „L’homme a l’age de la television” (200), „L’imaginaire” (2003).
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
Această lucrare apare în colaborare cu Centrul de Studii asupra Imaginarului și Raționalității „Mircea Eliade“, Universitatea din Craiova, director prof.univ.dr. Ionel Bușe.
Postfața este semnată de Ionel Bușe.
10 alte produse din aceeași categorie
Simbolismul inimii în Shivaismul...
Simbolismul inimii în Shivaismul Kashmirian. Doctrina recunoașterii instantanee a naturii divine ca act soteriologic. Obiectul lucrării este clar delimitat și limitat de către autoare: domeniul Shivaismului din Kashmir, doctrină ce reflectă aspectul transcendent al divinității.38,00 leiDespre zvonuri și taină - Ștefan I. Nenițescu
Volumul de faţă reproduce textul lucrării Despre zvonuri şi taină, păstrat sub forma unei dactilograme (datate prin menţiunea: 24 iulie, Sinaia - 28 octombrie, Bucureşti, 1970), pe care autorul şi-a făcut corecturile manuscrise.38,00 leiUmanitatea în mentenanță. Diagnoza...
Viața e cadrul în care un mamifer capabil de spirit poate învăța cum să devină om.18,00 leiTeme și reflecții pentru o filosofie...
Noi propunem o schiță tematică și reflecții nu pentru o filosofie a ortodoxiei, ci pentru o filosofie ortodoxă, care să cuprindă hermeneutica existenței și a cunoașterii imanente și transcendente, în termenii, conceptele și categoriile specifice unei meditații filosofice și construcții metafizice, dar pe baza adevărurilor revelate ale credinței ortodoxe.49,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei vol. I,...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...199,00 lei
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I -...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...116,00 leiUrfaust - Johann Wolfgang von Goethe -...
Prima versiune a materialului dramatic publicat de însuși Goethe a apărut în 1790 cu titlul „Faust. Un fragment” conține Urfaust într-o formă puternic revizuită, care a fost completată în anii următori de „Prologul în Rai”, „Pact cu Mefisto” și „Noaptea Valpurgienului” și publicat în cele din urmă în 1808 ca „Faust. 1. Parte” de Goethe.80,00 leiTragica istorie a Doctorului Faust. The...
Doctor Faustus, tragedie în cinci acte de Christopher Marlowe, publicată în 1604, dar jucată pentru prima dată cu un deceniu mai devreme. Lucrare dramatică care explorează tema ambiției și consecințele urmăririi cunoașterii interzise prin povestea tragică a personajului său principal, Dr. Faustus, un savant care caută să obțină cunoștințe și putere...68,00 lei„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Simbolismul inimii în Shivaismul...
Simbolismul inimii în Shivaismul Kashmirian. Doctrina recunoașterii instantanee a naturii divine ca act soteriologic. Obiectul lucrării este clar delimitat și limitat de către autoare: domeniul Shivaismului din Kashmir, doctrină ce reflectă aspectul transcendent al divinității.20,00 leiSimbolismul inimii în Shivaismul...
Simbolismul inimii în Shivaismul Kashmirian. Doctrina recunoașterii instantanee a naturii divine ca act soteriologic. Obiectul lucrării este clar delimitat și limitat de către autoare: domeniul Shivaismului din Kashmir, doctrină ce reflectă aspectul transcendent al divinității.38,00 leiDespre zvonuri și taină - Ștefan I. Nenițescu
Volumul de faţă reproduce textul lucrării Despre zvonuri şi taină, păstrat sub forma unei dactilograme (datate prin menţiunea: 24 iulie, Sinaia - 28 octombrie, Bucureşti, 1970), pe care autorul şi-a făcut corecturile manuscrise.20,00 leiDespre zvonuri și taină - Ștefan I. Nenițescu
Volumul de faţă reproduce textul lucrării Despre zvonuri şi taină, păstrat sub forma unei dactilograme (datate prin menţiunea: 24 iulie, Sinaia - 28 octombrie, Bucureşti, 1970), pe care autorul şi-a făcut corecturile manuscrise.38,00 lei2024-2025. Mesia este român. Despre...
Mesia s-a născut în România. S-a născut în noiembrie 2024. Are 62 de ani. Cum s-a întâmplat acest miracol? O parte din răspunsuri se află în această cercetare „de reacție rapidă”.40,00 lei
Umanitatea în mentenanță. Diagnoza...
Viața e cadrul în care un mamifer capabil de spirit poate învăța cum să devină om.15,00 leiUmanitatea în mentenanță. Diagnoza...
Viața e cadrul în care un mamifer capabil de spirit poate învăța cum să devină om.18,00 lei
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Calendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiPsihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiSpatiul si timpul in traditiile romanesti...
Acest volum este poate cea mai importantă consemnare unitară a patrimoniului imaterial al poporului român, este o reconstrucţie migăloasă a imaginii lumii după credinţele şi tradiţiile populare româneşti în format monumental. Cuprinde cele două publicații -Reprezentări ale spaţiului în credinţele populare româneşti și Calendarele poporului român.228,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei