De la experienta sublimului la starea de exceptie - Virgil Ciomos
Structurată în trei capitole (cap. I. Istorie şi escatologie, cap. II. Intuiţia sublimului şi experienţa spirituală și cap. III. Secularizare şi stare de excepţie lucrarea) volumul De la experiența sublimului la starea de excepție analizează concepte precum fenomenologia schimbării, conștiința și timpul, sublimul kantian sau conceptul de secularizăre la Hegel, în încercarea de a prezenta modul în care se manifestă conștiința umană religioasă.
Virgil Ciomoş
Lucrarea De la experiența sublimului la starea de excepție cuprinde o analiză sistematică a dimensiunii religioase a naturii umane și a întregului travaliu pe care omul, în încercarea de a-și depăși universul său marginal, ajunge să „elibereze” prin credință sau se se închidă prin „nihilism”.
2178P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității:
- Descriere
- Date tehnice
- Comentarii
- Prezentarea editiei
- Date editoriale
- Subiectul
- Despre autor
- Dosarul cartii
Volumul De la experiența sublimului la starea de excepție reunește articole publicate în reviste străine și volume comune – precum „Cahiers Philosophiques de Strasbourg”, „Le Discours Psychanalytique”, „La Pensée Libre” „Studia Phaenomenologica” sau Intenţionalitatea de la Plotin la Lévinas. Metamorfoza unei idei – și prezintă modul în care se manifestă constiința religoasă a omului, la granița unor vremuri tulburi, generate de propriile căutări și răspunsuri; cu adânci trimiteri și analize filosofice asupra întregii problematici, realizate într-un mod excepțional de către Virgil Ciomoș.
„Ceea ce ne lipseşte deci nouă astăzi nu e atât o ştiinţă religioasă modernă, cât mai degrabă o „credinţă post-mo dernă” – fie-ne iertat oximoronul! – născută din şi în chiar moartea oricărei credinţe, şi anume, ca pandant al unei fidelităţi călite la flacăra infernului. Să nu uităm că ultima şi cea mai dificilă experienţă ascetică („nihilistă”) a marilor sfinţi a fost şi rămâne cea a ateismului (vezi, de pildă, cazul lui Serafim de Sarov sau acela al Terezei de Lisieux). Or, credinţa e proprie slugăr niciei, fidelitatea, prieteniei. Credinţa presupune dependenţa, fidelitatea, libertatea. Credinţa este condiţionată, fidelitatea, necondiţionată. Credinţa constituie o creanţă asupra vieţii, fidelitatea, una asupra morţii (ca orice testament autentic, fie el religios.”
Autor | Virgil Ciomoş |
Anul publicării | 2017 |
Format | 95 x 205 mm |
Nr. pagini | 298 |
Colecția | Studii si eseuri - Filosofie |
Hard Cover | 1906-de-la-experiena-sublimului-la-starea-de-excepie-virgil-ciomos-9786067481761.html |
ID eBook | 1906-de-la-experiena-sublimului-la-starea-de-excepie-virgil-ciomos-9786067481761.html |
ISBN | 978-606-748-176-1 |
De la experiența sublimului la starea de excepție
O lucrare de excepție, o analiză obiectivă asupra conștiinței religioase.
Categoria: emblematic romania
În categoria Emblematic România se înscriu toate lucrările publicate de editura Paideia care sunt întru totul reprezentative sau semnificative pentru cultura română și formarea intelectuală a românilor.
Însemnul editurii prin care este indicată această categorie este un timbru a cărui grafică sugerează domeniul în care lucrarea poate fi considerată ca emblematică. Dacă este o operă de primă mărime și importanță se adugă în timbru specificația capodoperă a culturii române.
Printr-o abordare inedită, vol. De la experiența sublimului la starea de excepție, semnat de Virgil Ciomoș readuce în discuție modul în care se manifestă fenomenologia religoasă, la intersecția dintre nihilism și libertate.
Parte din textele ce alcătuiesc acest volum au fost pu blicate în reviste editate în străinătate, după cum urmează: – Istorie şi escatologie, în „Cahiers Philosophiques de Strasbourg”, vol. 16/ 2003, sub forma a două studii – Con scien ce et changement, respectiv, Passage et transmission –, editate sub un generic comun: Histoire et eschatologie dans la philosophie de l’Esprit de Hegel; – Turnura teologală a fenomenologiei, în „Contacts”, nr. 207/ 2004; – Funcţiunea denegaţiei şi uitarea fiinţei, în „Le Discours Psychanalytique”, vol. 24/ 2000, sub titlul Dénégation et oubli de l’être (studiu restituit acum într-o formă mai elaborată); – Starea de excepţie şi Orientul creştin, în „La Pensée Libre”, nr. 8/ 2005, sub titlul Sécularisation et Etat d’exception. Alte câteva texte au fost publicate – tot în limba franceză – în reviste internaţionale editate în ţară: – Asupra celor două sensuri ale secularizării la Hegel, în „Studia Phaenomenologica”, nr. 1-2/ 2001; – Reducţia arhitectonică a fenomenologiei, în „Studia Phaeno menologica”, nr. 1/ 2004, sub titlul Théorie et pratique de la phénoménologie. Une rencontre manquée sau în volume colective: – Intuiţie eidetică versus Reducţie arhitectonică, în volumul Intenţionalitatea de la Plotin la Lévinas. Metamorfoza unei idei, Editura Universităţii din Bucureşti, Bucureşti, 2005.
Ştiinţa modernă a religiilor stă sub semnul unei duble emancipări: – faţă de filosofie, care punea în discuţie, cu precădere, valabilitatea faptului religios; – şi faţă de teologie, preocupată preponderent de argumentarea validităţii acestor fapte religioase.Se vorbește despre o ştiinţă a religiilor în sensul următoarelor coordonate:1) tendinţa de a pozitiva faptele religioase, descrierea lor ca fapte observate şi explicate sau ale căror manifestări vizibile pot fi descrise şi explicate; 2) tendinţa de a considera faptul religios ca fapt cultural ca celelalte fapte culturale: limba, mitul, arta.
Primele abordări ştiinţifice ale religiei sunt marcate de o serie de principii comune: ideea că religia este un produs cultural, o creaţie a omului într-o anumită etapă a istoriei omenirii; ştiinţa şi raţiunea nu păreau dispuse să accepte nicio realitate supranaturală; schema pozitivistă de interpretare a religiei este una tipic evoluţionistă la începutul său, premisa sa de bază fiind aceea că religia aparţine unui stadiu primitiv, mitic, fabulatoriu al istoriei omenirii, de care aceasta se va emancipa ulterior, omenirea progresând permanent. Toate teoriile acestei etape caută un moment prim al apariţiei religiilor.
Cultura induce omului să se schimbe şi să se perfecţioneze conform unui model prestabilit de societate. În acelaşi timp, religia îl interpelează să se pună într-o relaţie specială cu Absolutul. Se poate considera că, în general, cultura şi religia nu sunt nici opuse, nici paralele. Ambientul culturii este reprezentat de perfecţionarea omului social şi istoric ca fiinţă limitată, în timp ce orizontul religiei este reprezentat de căutarea sensului religios şi a mântuirii în autotranscendenţa verticală, care merge dincolo de marginile lumii empirice, dincolo de limitele umane, a istoriei şi a culturii, şi se concretizează în forme de expresie precum credinţa, rugăciunea, sacrificiul, iubirea, teama.
Manifestările sacrului au fost mereu diferite şi multiple. Acest lucru înseamnă că sunt mai multe căi de acces la adevărul ultim şi la mântuire, având forme diferite. Istoricul religiilor caută să clasifice această varietate conform unor criterii care îl fac să discearnă diferite forme de religiozitate. Un criteriu de clasificare poate fi acela care distinge formele sacrului în funcţie de civilizaţiile care s-au succedat.
Religia nu a fost niciodată separată de cultură. Este cunoscută definiţia dată de E. B. Taylor culturii, văzută dintr-o perspectivă antropologică: „Este acea totalitate complexă care cuprinde ştiinţa, credinţele, artele, morala, dreptul, tradiţiile, şi toate celelalte expresii şi obiceiuri pe care omul şi le face proprii în calitate de membru al unei societăţi”.
Ceea ce ne lipseşte deci nouă astăzi nu e atât o ştiinţă religioasă modernă, cât mai degrabă o „credinţă post-mo dernă” – fie-ne iertat oximoronul! – născută din şi în chiar moartea oricărei credinţe, şi anume, ca pandant al unei fidelităţi călite la flacăra infernului. Să nu uităm că ultima şi cea mai dificilă experienţă ascetică („nihilistă”) a marilor sfinţi a fost şi rămâne cea a ateismului (vezi, de pildă, cazul lui Serafim de Sarov sau acela al Terezei de Lisieux). Or, credinţa e proprie slugăr niciei, fidelitatea, prieteniei. Credinţa presupune dependenţa, fidelitatea, libertatea. Credinţa este condiţionată, fidelitatea, necondiţionată. Credinţa constituie o creanţă asupra vieţii, fidelitatea, una asupra morţii (ca orice testament autentic, fie el religios). Să ne oprim însă aici, conştienţi fiind că despre raporturile istorice ale românilor cu fidelitatea ar fi multe şi – vorba lui Caragiale – „sublime” lucruri de spus...
1. Sublimul kantian şi reducţia arhitectonică
1.1. Arhitectonica fenomenologiei – Cercetările analitice (în sensul transcendental al termenului) dezvoltate în interiorul fenomenologiei pot produce efecte asupra propriei sale arhitectonici. Ceea ce explică de ce, în mod paradoxal, a posteriori-ul propriu acestor demersuri nu face decât să precizeze sau, mai bine, să afineze – prin retroiectare1 – un a priori (transcendental) care scapă oricărei schematizări (inclusiv în limbaj) şi, prin analogie, oricărei textualizări „originare”, univoc definite. De unde şi diferenţa pe care o face Kant între ideea filozofiei, de exemplu, şi actul efectiv de a filozofa. De aceea, cu condiţia de a fi autentice, variaţiile antrenate prin toate aceste dezvoltări fenomenologice (niciodată încheiate) explică bine de ce anume arhitectonica fenomenologiei relevă, la rândul ei, de un fel de topică transcendentală cu „geometrie variabilă” şi de ce instrumentul ei: reflexia transcendentală, destinată să determine topos-ul cunoştinţelor noastre (deja definite), devine, şi ea, un simplu „reflex” al unei... reflexii de un „alt” fel – încă mai „originară” (şi, în cele din urmă, anonimă) – a cărei rădăcină nu mai poate fi redusă la simpla apercepţie imediată – fie ea transcendentală. Acest straniu ne-loc (i.e. hiatus) al locului propriu oricărei topici deja constituite presupune, aşadar şi pe de-o parte, un fel de „reflexie a reflexiei”, o reflexie secundă, adică, re-definită (i.e. retroiectată) tocmai graţie acestei lacune topice, ca variaţie (secundă) survenită în interiorul propriei sale variaţii (sau, dacă preferăm, în limitele propriei sale amfibolii).
Pe de altă parte şi din punct de vedere metodologic, el reclamă nu numai o reducţie arhitectonică – inclusiv o epochč a acestei variaţii topice (primare), re-definite ca simplă reflexie (pur conştientă) –, ci şi existenţa unui hiatus prealabil, ireductibil la simpla diviziune dintre un subiect empiric şi un subiect transcendental, ce se vădeşte a fi constitutivă (chiar dacă adesea „destructurantă”) pentru orice apercepţie transcendentală imediată – variabilă în ea însăşi de o manieră la fel de secundă. Împotriva a ceea ce fenomenologia transcendentală a lăsat a se înţelege (începând cu Kant însuşi, pentru care categoriile puteau fi încă „gândite” de o manieră „univocă”), această variaţie secundă afectează – prin aceeaşi retroiecţie – nu numai registrele arhitectonice „derivate” – precum cele ale sensibilităţii şi imaginaţiei, de pildă – căci, o dată cu apariţia lucrărilor lui Fink şi Merleau-Ponty mai ales, ea pare să fi penetrat (sub forma unui anume „joc transcendental”) inclusiv în lumea proprie şi pură a eidč-lor. Cu alte cuvinte, variaţiile eidetice (aşa cum au fost ele iniţial definite de Husserl) ar presupune, în plus (şi după ce au făcut proba depăşirii tentaţiei „dogmatice” proprii unei ontologii „directe”), o variaţie eidetică secundă, care survine în chiar interiorul acestor eidč... Într-adevăr, aşa cum Merleau-Ponty însuşi a demonstrat-o, doar în pasajul (trans-pasibil) de la o noemă la o altă noemă2 („familiară”, nu însă şi identică) este posibil ca transcendentalul să devină prégnant (i.e. transpasibil) pentru noi, oamenii.
1.2. Retroiectarea kantiană a transcendentalului – Şi totuşi, premisele unei asemenea schimbări arhitectonice fuseseră deja amorsate în şi prin Critica raţiunii pure. Ele ar fi putut deveni încă mai explicite dacă am fi fost mai atenţi la o problemă limită3 care scapă în genere comentariilor curente ale acestui celebru text: aceea a îndoielii arhitectonice care loveşte, după Kant, pretinsa „univocitate” a tabelei intuiţiilor pure ale sensibilităţii (spaţiul şi timpul) ca, de altfel, şi a tabelei corespunzătoare conceptelor pure ale intelectului (cele doisprezece categorii). Această îndoială hiperbolică – în măsură să creeze o veritabilă falie metodologică între filozofia critică a lui Kant şi idealismul german (conceput şi dezvoltat în mod esenţial ca un sistem al filozofiei absolute) – este resimţită mai întâi la nivelul relaţiilor arhitectonice care pun în contact – de o manieră mai degrabă ad hoc – intuiţiile pure ale sensibilităţii şi conceptele pure ale intelectului. Analitica transcendentală o confirmă fără nicio umbră de... îndoială: „Conceptele pure ale intelectului se raportează doar prin simplu intelect la obiecte ale intuiţiei în genere, fără a determina dacă aceasta este a noastră sau o alta, cu condiţia să fie doar sensibilă”4. Ceea ce înseamnă că aplicaţia categoriilor la nivelul „obiectelor” sensibile „în genere” rămâne autonomă în raport cu orice formă determinată de sensibilitate – fie ea „pură” – şi că, în consecinţă, ar putea exista alte intuiţii pure – decât cele ale spaţiului şi timpului – în măsură să furnizeze (la fel de bine ca acestea două din urmă) materialul sensibil necesar unei asemenea aplicaţii.
Această concluzie este formulată tocmai după consumarea celor două deducţii – metafizică şi transcendentală – ale conceptelor pure ale intelectului, în momentul amorsării celei de-a treia deducţii – cea a uzului empiric al acestor concepte. Se vădeşte, aşadar, că analitica transcendentală este (din punct de vedere proiectiv) echivocă (chiar dacă, din punct de vedere retroiectiv, nu este, totuşi) şi că relaţia topică dintre intelect şi sensibilitate este, pentru a spune astfel, relativă. Eterogenitatea arhitectonică dintre intelect şi sensibilitate – recunoscută de o manieră explicită de Kant însuşi5 – demonstrează nu numai autonomia lor (din punct de vedere topic) în calitate de facultăţi ale cunoaşterii „în genere”, ci presupune, în plus, un fel de variaţie în interiorul fiecăreia dintre ele şi, prin urmare, o epochč implicită a oricărei arhitectonici constituite, pe care autorul nu putea, totuşi, s-o formuleze, chiar dacă a pregătit-o: „[categoriile] nu sunt decât reguli pentru un intelect a cărui facultate stă doar în gândire, adică în actul de a aduce la unitatea apercepţiei sinteza diversului care i-a fost dat din altă parte în intuiţie, un intelect care nu cunoaşte, aşadar, nimic prin el însuşi, ci leagă şi ordonează doar materia cunoaşterii, intuiţia, care trebuie să-i fie dată de un obiect [lucru în sine]. Or, despre particularitatea intelectului nostru de a nu efectua unitatea apercepţiei a priori decât cu ajutorul categoriilor şi numai în acest mod şi în acest număr al lor nu se poate indica nicio raţiune”6. Singurul „argument” topic în favoarea unei teorii transcendentale a elementelor, în acest context relativ pentru că variabil, rămâne cel de natură... istorică. În fapt, topica nu face decât să retroiecteze istoria a posteriori a esteticii şi a logicii, în scopul de a tematiza, astfel, un a priori „elementar” cu adevărat transcendental.
Virgil Ciomoș (n. 9 octombrie 1953, Deva) este profesor universitar la Facultatea de Filosofie a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca si membru al Societății Române de Fenomenologie.
Lucări
Timp și Eternitate. Aristotel, Fizica IV 10-14. Interpretare fenomenologică, Ed. Paideia, București, 1998; ediția a II-a, Ed. Paideia, București, 2000
Conștiință și schimbare în Critica rațiunii pure. O perspectivă arhitectonică asupra kantianismului, Ed. Humanitas, București, 2006
De la experiența sublimului la starea de excepție, Ed. Paideia, București, 2006; ediția a II-a, Ed. Paideia, București, 2007
Etre(s) de passage publicat in limba franceza la Ed. Zeta-books, 2009
Ediții îngrijite
Démocratie, droits fondamentaux, vulnérabilité, Presa Universitară Clujeană, Cluj, 2007 (volum editat sub auspiciile Agenției Universitare a Francofoniei)
Nicolas Steinhardt, Le Journal de la félicité, ed. ArcantPre, Paris. 1996
Nicolae Steinhardt, Jurnalul fericirii [Happiness Diary], Dacia Publishing House, Cluj, 1991
Structurată în trei capitole (cap. I. Istorie şi escatologie, cap. II. Intuiţia sublimului şi experienţa spirituală și cap. III. Secularizare şi stare de excepţie lucrarea) vol. De la experiența sublimului la starea de excepție analizează concepte precum fenomenologia schimbării, conștiința și timpul, sublimul kantian sau conceptul de secularizăre la Hegel, în încercarea de a prezenta modul în care se manifestă conștiința umană religioasă.
10 alte produse din aceeași categorie
„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiParmenide Texte și comentarii - Ediție...
Parmenide este recunoscut ca fiind primul gânditor din istoria culturii occidentale care a exprimat clar dualismul fundamental existent în Univers între Ființă și Aparență. Căile lui Parmenide au căpătat un sens simbolic și, de la Platon la Beaufret, formează un topos nobil frecventat atât de savanții acribici, cât și de filosofii speculativi sau eseiștii...110,00 leiSur la philosophie de l’histoire. Le...
Beaucoup d’historiens, et parmi les plus importants, se montrent peu enthousiastes àl’idée d’une « philosophie de l’histoire », qualifiée de « plus grand ennemi de l’histoire »par Jacques Le Goff. Ainsi les philosophes − trop confiants dans les vertus de laspéculation − se laisseraient-ils emporter par de mauvais orgueils impérialistes.150,00 leiMetafizică și etică - Adriana Neacșu
Studiile din lucrarea de față au apărut de-a lungul mai multor ani în diverse reviste de specialitate și volume colective. În vederea cuprinderii în acest volum de autor, variantele lor inițiale au fost supuse revizuirii și, uneori, restructurării.42,00 leiARHITECTURA EXISTENȚEI Teoria elementelor...
În încercarea de a organiza logic diferitele contribuții speciale ale cercetării ontologiei analitice, Ilie Pârvu evidențiază, în acest volum, rolul categoriilor formale, categorii-operatori, în determinarea structurii logice a lumii.89,00 lei
Înțelesul suferinței umane la Eschil,...
Tragediile celor trei mari poeți, Eschil, Sofocle și Euripide sunt în primul rând artă. Dar ele au și o filosofie, sunt monumente de limbă, fără ele mitologia grecilor ar fi mai săracă; ele depun mărturie pentru morala grecilor, pentru mentalitate.82,00 leiActul creației - Arthur Koestler,...
Cartea are drept punct de pornire un fenomen care este în același timp simplu și complex, în care un proces intelectual subtil este semnalat printr-un reflex fiziologic vulgar: fenomenul râsului. Umorul este un lucru evaziv, ca și curcubeul; și totuși, studiul spectrului colorat a furnizat repere pentru structura elementară a materiei168,00 leiÎngândurări, învolburări, întrezăriri-...
Ceea ce mintea caută fără încetare în aceste pagini este textul-gând care nu poate fi povestit, rezumat, prescurtat sau tradus mental explicit, cu toate nuanțele descărcate, cu sensurile decriptate, cu tot eșafodajul ideatic străluminat și direct formulat.51,00 leiDespre viețile și doctrinele filozofilor -...
Unicitatea cărții constă în faptul că este una dintre puținele operele care s-au păstrat de la înțelepții Antichității eline; mai mult, ea cuprinde numeroase mărturii – bazate pe izvoare originale sau directe – despre autori ale căror texte fie s-au pierdut, fie s-au transmis fragmentar.170,00 leiGânduri despre Constantin Noica - Ionel Bușe
Interculturalitatea nu este un rezultat, ci un proiect deschis al gândirii, limbii şi imaginaţiei culturilor. Întru poate fi traseul antropologic al acestui proiect simbolic în care s-ar regăsi, deopotrivă, Identitatea şi Alteritatea, Estul și Vestul, ca șansă a regenerării Europei înseși.39,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Secretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Prin opera sa, Watteau ne face să întrevedem care îi era sufletul: pentru acest ftizic singuratic, restul era tăcere, iar viața o taină pe care și-o ținea ascunsă chiar față de puținii săi prieteni. Ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pămînt visând cu intensitate și avînd foarte puține legături adevărate cu epoca.20,00 leiNumai onlineViața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
În această lucrare, atît eseu, cît și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit firii sale de artist.18,00 leiNumai onlineViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
„Pieter își mai privi o dată atelierul. Văzu din nou lupta dintre Grași și Slabi, un proiect pentru „Drumul Calvarului”, o schiță pentru „Uciderea Pruncilor” și într-un ungher un portret în peniță al lui Jan Nagel. Îl luă de pe perete, îl puse în buzunar și ieși pe neașteptate. Odată urcat în diligența care avea să-l lase la Bruxelles, desfăcu portretul...25,00 leiNumai online„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiSecretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Prin opera sa, Watteau ne face să întrevedem care îi era sufletul: pentru acest ftizic singuratic, restul era tăcere, iar viața o taină pe care și-o ținea ascunsă chiar față de puținii săi prieteni. Ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pămînt visând cu intensitate și avînd foarte puține legături adevărate cu epoca.38,00 lei
Viața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
Pe nici un alt creator nu l-a așezat posteritatea atât de sus ca pe Michelangelo. Nici unul nu se potrivește mai bine ca el imaginii pe care ne-o facem despre geniu. Dar cine ar putea spune că a pătruns înțelesul adânc al operelor lui cele mai celebre? În această lucrare, atât eseu, cât și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit...34,00 leiViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
Piersicul înflorit scînteia în soare cu miile lui de picături de ploaie. Un curcubeu se desena la orizont, cuprinzînd în arcul său satul Bruegel, unde, la hanul «Pămîntul Făgăduinței», venea pe lume Pieter. Imaginea satului se reflecta în ochii lui și el îi simțea frumusețea de la vârsta cea mai fragedă.41,00 leiMutația semnelor - René Berger
Luând, așadar, act de mutațiile și deplasările extraordinare ce s-au produs în sfera culturii și civilizației contemporane, René Berger și-a propus să exploreze legăturile dintre artă și lumea științei și tehnicii, efectele inedite care apar în raporturile artei cu mijloacele comunicării de masă îndeosebi.68,00 lei
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Calendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiPsihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.24,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei