Ras si existenta. O interpretare fenomenologica - Lucian Modog
Lucian Modog
- Scrieţi un comentariu
Lucian Modog cercetează, în acest volum, „ființă existențială a râsului”. Miza unei analize fenomenologice a râsului – „avertizează” autorul, încă de la începutul lucrării – este tematizarea acestui fenomen în așa fel încât să repercuteze tocmai asupra înțelegerii fenomenologice.
1598P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității: 2015-03-31
Lucian Modog analizează fenomenul râsului și a facticității sale. În demersul său argumentativ utilizează și trimiteri, cu scop introductiv, către interpretările clasice privind râsul, și limitele fenomenologice ale reușitelor lor, precum: interpretarea lui Bergson despre râs și comic, cea a lui Freud despre cuvântul de spirit și umor, corelarea temei râsului cu cea a plânsului la H. Plessner și A. Stern, și teoriile contemporane ale cercetării umorului.
Potrivit autorului: „Lucrarea lui Henri Bergson, din 1900, este unul dintre cele mai cunoscute eseuri filosofice pe tema râsului. Deși rigurozitatea ideilor și a demonstrațiilor nu iese în evidență de la prima vedere, stilul fluent al scrierii îi conferă o atractivitate care, aprofundată, relevă și miza gândirii desfășurate. Anume, stilul redă tocmai acea naturalețe a vieții din care se desprinde râsul ca „gest social”. Râsul e înțeles de Bergson în mod esențial prin raportarea la înțelegerea vieții și a socialului”.
Râsul apare de fiecare dată în cotidianitate cu caracterul acelei înțelegeri medii care se pricepe întotdeauna deja la acel ceva pe care îl are de înțeles. În perceperea râsului altuia, am înțeles de fiecare dată că celălalt râde, chiar dacă se întâmplă „să nu cunosc de ce” râde, sau – dacă se întâmplă să cunosc „motivul” râsului său care explică acest „de ce” – chiar dacă nu înțeleg „ce e de râs aici”.
(...)
Râsul este înţelegere. Prin râs ne situăm în aşa fel în lume, încât lumea la rândul ei ne iese în întâmpinare cu un surâs care „cu măsură se stinge şi se aprinde”. Să repetăm, cu încrederea filosofiei focului a lui Heraclit: „lumea aceasta – râs mereu viu”. Şi atunci lumea aceasta se relevă ca aceasta în mod absolut, şi înţelegerea se aprinde altfel, şi râdem cu un râs nou.
Autor | Lucian Modog |
Anul publicării | 2013 |
Format | 140 x 200 mm |
Nr. pagini | 256 |
Colecția | Studii si eseuri - Filosofie |
eBook | 1371 |
ID Hard Cover | 1371 |
Gen | Filozofie |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Stiinte umaniste |
Sub-Categorie | Sociologie si filozofie |
ISBN | 978-973-596-929-5 |
Categoria: emblematic europa
Din categoria lucrarilor catalogate Emblematic Europa fac parte cartile din patrimoniul cultural european care sunt istoric fundamentale sau contributive si care s-au bucurat de versiuni noi de traducere, de editii ilustrate, de forme noi de editare. Cultura romana respiră si in prezent in cultura eropeana pe care o asimileaza specific. Capodoperele nascute in epoci si culturi diferite in Europa au devenit in timp emblematice pentru spiritul continentului european. Fiecare carte din această categorie este marcata cu un timbru ilustrativ pentru perioada sau contextul in care a aparut si s-a afirmat. In cazul in care opera este considerata capodopera, faptul este consemnat pe timbrul emblematic eu: capodopera a culturii europene.
Râsul are un rol important în fiecare cultură. Râsul ne ajută să formăm relații și funcționează asemenea unui liant social.
Râsul este o formă de expresie a feței umane care exprimă veselie, fiind în corelație cu o serie de procese fiziologice. Este reacția normală a unui om sănătos la o situație comică, însoțită de o stare de relaxare după constatarea lipsei pericolului, sau conflictului fiind și o reacție de autoapărare față de senzația de teamă. Ramura științifică care se ocupă cu studiul râsului se numește gelotologie.
Funcţia râsului în comunicare rămâne încă un mister, dar se ştie că este un fenomen social: oamenii sunt de 30 de ori mai predispuşi să râdă atunci când se află într-un grup decât atunci când sunt singuri.
Un nou studiu publicat în revista Academiei Naţionale de Ştiinţe din SUA, efectuat de o echipă extinsă de cercetători, relevă faptul că râsul poate constitui un indicator despre relaţia de prietenie existentă între oameni.
Cercetătorii au rugat particapanţii la studiu să determine gradul de prietenie care există între mai multe perechi de persoane (necunoscuţi sau prieteni) în funcţie de câteva secvenţe sonore care redau râsul acestora. Observatorii au fost aleşi din 24 de societăţi diferite şi s-a ajuns la concluzia că aceştia au putut distinge cu foarte mare precizie persoanele aflate în relaţie de prietenie de cele care nu se cunoşteau reciproc. Criteriul pe care s-au bazat a fost acustica, tonalitatea specifică a râsului.
Râsul spontan, care se declanşează în timpul unor conversaţii sau a altor evenimente, apare încă din primele luni de viaţă, chiar şi la bebeluşii cu deficienţă de auz sau nevăzători. Râsul transcende nu numai barierele culturale, dar şi pe cele dintre specii: el există în forme asemănătoare la primatele de talie mare. Originile evoluţioniste ale râsului uman datează de acum aproximativ 10-16 milioane de ani.
Cercetările au arătat de-a lungul timpului că râsul este asociat cu o mai mare rezistenţă la durere şi cu semnalarea statutului social, dar principala sa funcţie pare să fie crearea şi aprofundarea relaţiilor sociale. Pe măsură ce strămoşii noştri îndepărtaţi au început să trăiască în structuri sociale din ce în ce mai extinse şi mai complexe, calitatea relaţiilor a devenit crucială pentru supravieţuire. Procesul evolutiv pare astfel să fi favorizat dezvoltarea de strategii cognitive care au ajutat la formarea şi susţinerea acestei cooperări, a acestor alianţe între indivizi.
Râsul spontan este caracterizat printr-o tonalitate mai înaltă (care indică autenticitatea stimulării cerebrale) şi are o durată mai scurtă decât râsul voliţional, forţat. Studiul de faţă a demonstrat aşadar că observatorii umani pot distinge între aceste două tipuri de râs. Nici măcar prelucrarea înregistrărilor audio cu râsul voliţional uman (de pildă, prin ajustarea tonalităţii, pentru a-l face mai greu de recunoscut faţă de cel al primatelor) nu i-a împiedicat pe ascultători să-l distingă imediat de vocalizările animale. În schimb, râsul spontan are structuri acustice mult mai apropiate de cele ale primatelor şi sarcina participanţilor la studiu a fost îngreunată, ei nereuşind să distingă suntele umane de cele animale.
Din studiu s-a mai desprins concluzia că prietenii sunt cei care râd în mod spontan atunci când se află împreună, iar persoanele necunoscute, care nu au încă stabilite legături emoţionale, produc mai curând râsul voliţional.
Faptul că putem percepe foarte clar diferenţele dintre aceste două categorii este un semn de sinceritate. În cadrul procesului de evoluţie, provocările ne-au determinat să dezvoltăm strategii de adaptare care folosesc disimularea, dar în acelaşi timp ne-am însuşit şi instrumentele capabile să detecteze aceste disimulări. Este clar că imitarea unui râs autentic, emoţional, poate păcăli şi facilita socializarea. Dacă râsul spontan este deci un semn al legăturilor emoţionale care există într-un grup, cu siguranţă el a constituit şi un criteriu de luare a deciziilor în trecutul nostru evoluţionist.
Râsul, considerat în sine, nu este o problemă. El are caracterul unei completitudini a înțelegerii, care devine cel mai vizibil în situația în care încerc să explic „de ce” râd: tocmai situația încercării de explicare este artificială și derivată secundar față de faptul de a râde pur și simplu. În felul acesta, de pildă, a explica o glumă se rezumă la această secundaritate și, mai mult decât atât, blochează accesul la putința râsului de primă instanță, sustrăgând ocazia de a mai râde. Dar e posibil ca mai întâi să nu înțeleg o glumă, și abia într-o mișcare ulterioară să recuperez înțelegerea poantei râsului: aceasta se întâmplă însă printr-o modalitate a înțelegerii care nu e cea a explicării glumei, ci care mai degrabă reia imitând modalitatea însăși a rostirii glumei (descrierea unei situații care, așa cum se desfășoară, nu e în mod necesar comică în alt loc decât cel al poantei ei). Un anume fel de înțelegere este așadar implicat totuși aici, și explicitarea unei astfel de înțelegeri e ceea ce interesează fenomenologic.
...
Farsa și gluma
Pe cât de pregnant apare prezența în cotidianitate a hilarului glumei, pe atât de dificil de determinat sunt, pe de o parte, limitele întinderii sale în raport cu celelalte modalități ale hilarului și, pe de altă parte, articulările domeniului propriu de hilar. În prima situație, este suficient să ne referim la dificultatea diferențierii dintre glumă și cuvânt de spirit: cuvântul de spirit este convertit în „glumă” prin simpla sa repovestire anecdotică. Acest fapt pune în dificultate tocmai încercarea de a da seama într-o cercetare de caracterul propriu cuvântului de spirit, prin aceea că el nu poate fi decât repetat, într-o reluare narativă. A avea în față și a te confrunta cu un cuvânt de spirit „viu” presupune acea prezență a hilarului în care nimeni din „anturajul” Dasein-ului-de-fiecare-dată-propriu nu-mi poate avertiza, anunța și acomoda prezența spiritului în afară de spiritul însuși, pe care îl sesizez sau nu, fără alternativă.
În a doua situație, tocmai deoarece gluma e atât de prezentă cotidian, obișnuința referirii la hilarul ei îi difuzează caracterele până la a le confunda cu ceea ce e „de râs” în genere. „Glumă” sunt atât anecdota hazlie, bancul, farsa și șotia, cât și caracterul ridicol a ceva sau a cuiva („situație”, „individ”, „animal” etc.). Această vaguitate este însă tocmai un caracter definitoriu al cotidianității factice, privind uzualitatea exprimării ei1. Însă un anumit înțeles al glumei pare să poată fi clar determinat în privința hilarului farsei, al glumei „practice” (practical joke).
Nu ne interesează deocamdată de ce acesta iese în evidență ca de la sine înțeles în specificitatea sa, și urmărim doar trăsăturile sale care apar în primă instanță. În primul rând, caracterul „practic” al farsei: aceasta se realizează într-o acțiune, printr-o „punere în act” al cărei rezultat e o situație „reală”. Realizarea farsei presupune o modificare a realității de natura celor care rezultă în urma „intervenției umane” asupra ei. La rândul ei, intervenția presupune un „agent” care realizează „punerea în scenă” a farsei (farsorul). Această „punere în scenă” nu este însă totuna cu situația realizată în final, „în care” se râde. „Punerea în scenă” este o pregătire a terenului de felul „întinderii unei capcane” a cărei pradă este victima farsei. Victima este cea „de care” se râde, în cele din urmă.
...
Facticitatea hilarului farsei
Chiar dacă farsa dispune de o diferențiere clară față de celelalte modalități ale hilarului glumei, prin caracterul său de „punere în act” și „aducere în realitate” a hilarului, acesta nu e decisiv tocmai în privința hilarului farsei: faptul că râdem de o șotie pe care „o vedem cu ochii noștri” nu își are motivul în realitatea ei „vizibilă”. Hilarul farsei este deja hilar în „conceperea” sa de către farsor: aceasta este rațiunea constitutivă a faptului că farsorul râde primul – nu doar că știe deja „despre ce e vorba” în farsa finalizată, dar el a prevăzut-o și pregătit-o deja înaintea punerii ei în realitate. Dacă efectuăm o variație a aspectelor punerii în realitate a farsei, putem gândi posibilitatea unei farse care în „implementarea” ei în realitate este ratată, dar care a putut oferi deja ocazia râsului farsorului care a „prevăzut-o”. De exemplu: farsorul pândește pe întuneric apariția unui prieten ale cărui angoase față de camerele întunecate îi sunt cunoscute, și care și-a exprimat anterior disconfortul provocat de faptul de a se afla în camera cu pricina etc. Prevăzând sperietura pe care e pe cale să i-o tragă prietenului – împreună cu condițiile ei (teama de întuneric a victimei etc.) – îl umflă râsul și se dă de gol față de potențiala victimă, care prevede și ea ceea ce tocmai i se pregătise și nu mai cade în capcană. Așadar, farsa efectivă („sperietura”) nu mai are loc, dar hilarul ei este prezent în râsul anticipativ al farsorului care a prevăzut-o ca atare – ca farsă. Farsorul care ratează nu râde pur și simplu de o reprezentare a ceva hilar sau comic „în genere”, ci tocmai în situația aceasta, în care se prevede deja pus în disponibilitatea realizării ei. Dar mergând mai departe cu reducția posibilităților: chiar dacă este posibil ca farsorul să nu fie nici măcar un potențial farsor – așa cum este cel din exemplul de mai sus, „deja la pândă” și astfel angajat în viitoarea farsă –, ci doar să își imagineze o farsă pe care nu își propune vreodată să încerce să o realizeze (de exemplu, prin simplul fapt de „a-i veni în minte” sau citind despre ea, deci nici măcar printr-o intenție imaginativă), atâta vreme cât râsul survine, aceasta revine tocmai hilarului farsei.
Analiza hilarului farsei pe care urmează să o desfășor va privi așadar mai întâi aspectul constituirii sale făcând abstracție de realizarea sa efectivă. Aceasta din urmă va face obiectul analizei ulterioare. În termenii descrierii de primă instanță a farsei pe care am desfășurat-o inițial, vor fi de cercetat deci: 1. „punerea în scenă” a farsei, și 2. „realizarea” ei.
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
Potrivit autorului, râsul este factic. Nu este ceva doar cotidian, doar neserios, neimportant etc. Facticitatea deschisă în râs recade în primă instanță și cel mai adesea în sine însăși.
10 alte produse din aceeași categorie
Prelegeri de istorie a filozofiei vol. I,...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...199,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. I -...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...116,00 leiUrfaust - Johann Wolfgang von Goethe -...
Prima versiune a materialului dramatic publicat de însuși Goethe a apărut în 1790 cu titlul „Faust. Un fragment” conține Urfaust într-o formă puternic revizuită, care a fost completată în anii următori de „Prologul în Rai”, „Pact cu Mefisto” și „Noaptea Valpurgienului” și publicat în cele din urmă în 1808 ca „Faust. 1. Parte” de Goethe.80,00 leiTragica istorie a Doctorului Faust. The...
Doctor Faustus, tragedie în cinci acte de Christopher Marlowe, publicată în 1604, dar jucată pentru prima dată cu un deceniu mai devreme. Lucrare dramatică care explorează tema ambiției și consecințele urmăririi cunoașterii interzise prin povestea tragică a personajului său principal, Dr. Faustus, un savant care caută să obțină cunoștințe și putere...68,00 lei
„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiParmenide Texte și comentarii - Ediție...
Parmenide este recunoscut ca fiind primul gânditor din istoria culturii occidentale care a exprimat clar dualismul fundamental existent în Univers între Ființă și Aparență. Căile lui Parmenide au căpătat un sens simbolic și, de la Platon la Beaufret, formează un topos nobil frecventat atât de savanții acribici, cât și de filosofii speculativi sau eseiștii...110,00 leiSur la philosophie de l’histoire. Le...
Beaucoup d’historiens, et parmi les plus importants, se montrent peu enthousiastes àl’idée d’une « philosophie de l’histoire », qualifiée de « plus grand ennemi de l’histoire »par Jacques Le Goff. Ainsi les philosophes − trop confiants dans les vertus de laspéculation − se laisseraient-ils emporter par de mauvais orgueils impérialistes.150,00 leiMetafizică și etică - Adriana Neacșu
Studiile din lucrarea de față au apărut de-a lungul mai multor ani în diverse reviste de specialitate și volume colective. În vederea cuprinderii în acest volum de autor, variantele lor inițiale au fost supuse revizuirii și, uneori, restructurării.42,00 leiARHITECTURA EXISTENȚEI Teoria elementelor...
În încercarea de a organiza logic diferitele contribuții speciale ale cercetării ontologiei analitice, Ilie Pârvu evidențiază, în acest volum, rolul categoriilor formale, categorii-operatori, în determinarea structurii logice a lumii.89,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Paternitatea, principiul existenței - Pr....
Când spunem că paternitatea e Principiul existenței nu avem în vedere o calitate, nici chiar supremă, a Absolutului, ci însăși esența și afirmarea Lui. Căci nu atât absolutul e paternitate, cât mai ales paternitatea e absolutul.60,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei vol. I,...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...199,00 leiEuclid Elemente, vol I - Ediție anastatică
Multă vreme numele lui Euclid era sinonim cu Geometrie. Elementele lui Euclid sunt cartea cea mai bătrână pentru cultura științifică a omenirii; altă operă complectă mai veche ca dânsa nu este de cât Biblia, vechiul Testament.88,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. II...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. II - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Platon / Aristotel / Filozofia elenistică50,00 lei
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I...
Prelegeri de istorie a filozofiei Vol. I - Georg Wilhelm Friedrich Hegel, trad. de D.D. Roşca Introduceri Filozofia înainte de Socrate De la Sofişti la Socratici55,00 leiPrelegeri de istorie a filozofiei Vol. I -...
Sub genericul „Hegel prin el însuși”, Editura Paideia prezintă cititorilor textele fundamentale ale unuia dintre cei mai mari filosofi ai epocii moderne, care a deschis o nouă direcție asupra preocupărilor generale ale spiritului uman; reușind, astfel, să parcurgă domenii precum logica, arta, religia, știința naturii, a dreptului și a statului, filosofia...116,00 leiIntroducere în studiul limbii persane...
Lucrarea reprezintă o introducere în studiul limbii persane și este destinată acelora care doresc să-și îmbunatățească elementele de bază ale acestei limbi străine, să dobândească ușurința de a întrține o conversație nepretențioasă.55,00 lei
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Calendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiPsihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiSpatiul si timpul in traditiile romanesti...
Acest volum este poate cea mai importantă consemnare unitară a patrimoniului imaterial al poporului român, este o reconstrucţie migăloasă a imaginii lumii după credinţele şi tradiţiile populare româneşti în format monumental. Cuprinde cele două publicații -Reprezentări ale spaţiului în credinţele populare româneşti și Calendarele poporului român.228,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei