Ras si existenta. O interpretare fenomenologica - Lucian Modog
Lucian Modog
- Scrieţi un comentariu
Lucian Modog cercetează, în acest volum, „ființă existențială a râsului”. Miza unei analize fenomenologice a râsului – „avertizează” autorul, încă de la începutul lucrării – este tematizarea acestui fenomen în așa fel încât să repercuteze tocmai asupra înțelegerii fenomenologice.
1598P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității: 2015-03-31
Lucian Modog analizează fenomenul râsului și a facticității sale. În demersul său argumentativ utilizează și trimiteri, cu scop introductiv, către interpretările clasice privind râsul, și limitele fenomenologice ale reușitelor lor, precum: interpretarea lui Bergson despre râs și comic, cea a lui Freud despre cuvântul de spirit și umor, corelarea temei râsului cu cea a plânsului la H. Plessner și A. Stern, și teoriile contemporane ale cercetării umorului.
Potrivit autorului: „Lucrarea lui Henri Bergson, din 1900, este unul dintre cele mai cunoscute eseuri filosofice pe tema râsului. Deși rigurozitatea ideilor și a demonstrațiilor nu iese în evidență de la prima vedere, stilul fluent al scrierii îi conferă o atractivitate care, aprofundată, relevă și miza gândirii desfășurate. Anume, stilul redă tocmai acea naturalețe a vieții din care se desprinde râsul ca „gest social”. Râsul e înțeles de Bergson în mod esențial prin raportarea la înțelegerea vieții și a socialului”.
Râsul apare de fiecare dată în cotidianitate cu caracterul acelei înțelegeri medii care se pricepe întotdeauna deja la acel ceva pe care îl are de înțeles. În perceperea râsului altuia, am înțeles de fiecare dată că celălalt râde, chiar dacă se întâmplă „să nu cunosc de ce” râde, sau – dacă se întâmplă să cunosc „motivul” râsului său care explică acest „de ce” – chiar dacă nu înțeleg „ce e de râs aici”.
(...)
Râsul este înţelegere. Prin râs ne situăm în aşa fel în lume, încât lumea la rândul ei ne iese în întâmpinare cu un surâs care „cu măsură se stinge şi se aprinde”. Să repetăm, cu încrederea filosofiei focului a lui Heraclit: „lumea aceasta – râs mereu viu”. Şi atunci lumea aceasta se relevă ca aceasta în mod absolut, şi înţelegerea se aprinde altfel, şi râdem cu un râs nou.
Autor | Lucian Modog |
Anul publicării | 2013 |
Format | 140 x 200 mm |
Nr. pagini | 256 |
Colecția | Studii si eseuri - Filosofie |
eBook | 1371 |
ID Hard Cover | 1371 |
Gen | Filozofie |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
Categorie | Stiinte umaniste |
Sub-Categorie | Sociologie si filozofie |
ISBN | 978-973-596-929-5 |
Categoria: emblematic europa
Din categoria lucrarilor catalogate Emblematic Europa fac parte cartile din patrimoniul cultural european care sunt istoric fundamentale sau contributive si care s-au bucurat de versiuni noi de traducere, de editii ilustrate, de forme noi de editare. Cultura romana respiră si in prezent in cultura eropeana pe care o asimileaza specific. Capodoperele nascute in epoci si culturi diferite in Europa au devenit in timp emblematice pentru spiritul continentului european. Fiecare carte din această categorie este marcata cu un timbru ilustrativ pentru perioada sau contextul in care a aparut si s-a afirmat. In cazul in care opera este considerata capodopera, faptul este consemnat pe timbrul emblematic eu: capodopera a culturii europene.
Râsul are un rol important în fiecare cultură. Râsul ne ajută să formăm relații și funcționează asemenea unui liant social.
Râsul este o formă de expresie a feței umane care exprimă veselie, fiind în corelație cu o serie de procese fiziologice. Este reacția normală a unui om sănătos la o situație comică, însoțită de o stare de relaxare după constatarea lipsei pericolului, sau conflictului fiind și o reacție de autoapărare față de senzația de teamă. Ramura științifică care se ocupă cu studiul râsului se numește gelotologie.
Funcţia râsului în comunicare rămâne încă un mister, dar se ştie că este un fenomen social: oamenii sunt de 30 de ori mai predispuşi să râdă atunci când se află într-un grup decât atunci când sunt singuri.
Un nou studiu publicat în revista Academiei Naţionale de Ştiinţe din SUA, efectuat de o echipă extinsă de cercetători, relevă faptul că râsul poate constitui un indicator despre relaţia de prietenie existentă între oameni.
Cercetătorii au rugat particapanţii la studiu să determine gradul de prietenie care există între mai multe perechi de persoane (necunoscuţi sau prieteni) în funcţie de câteva secvenţe sonore care redau râsul acestora. Observatorii au fost aleşi din 24 de societăţi diferite şi s-a ajuns la concluzia că aceştia au putut distinge cu foarte mare precizie persoanele aflate în relaţie de prietenie de cele care nu se cunoşteau reciproc. Criteriul pe care s-au bazat a fost acustica, tonalitatea specifică a râsului.
Râsul spontan, care se declanşează în timpul unor conversaţii sau a altor evenimente, apare încă din primele luni de viaţă, chiar şi la bebeluşii cu deficienţă de auz sau nevăzători. Râsul transcende nu numai barierele culturale, dar şi pe cele dintre specii: el există în forme asemănătoare la primatele de talie mare. Originile evoluţioniste ale râsului uman datează de acum aproximativ 10-16 milioane de ani.
Cercetările au arătat de-a lungul timpului că râsul este asociat cu o mai mare rezistenţă la durere şi cu semnalarea statutului social, dar principala sa funcţie pare să fie crearea şi aprofundarea relaţiilor sociale. Pe măsură ce strămoşii noştri îndepărtaţi au început să trăiască în structuri sociale din ce în ce mai extinse şi mai complexe, calitatea relaţiilor a devenit crucială pentru supravieţuire. Procesul evolutiv pare astfel să fi favorizat dezvoltarea de strategii cognitive care au ajutat la formarea şi susţinerea acestei cooperări, a acestor alianţe între indivizi.
Râsul spontan este caracterizat printr-o tonalitate mai înaltă (care indică autenticitatea stimulării cerebrale) şi are o durată mai scurtă decât râsul voliţional, forţat. Studiul de faţă a demonstrat aşadar că observatorii umani pot distinge între aceste două tipuri de râs. Nici măcar prelucrarea înregistrărilor audio cu râsul voliţional uman (de pildă, prin ajustarea tonalităţii, pentru a-l face mai greu de recunoscut faţă de cel al primatelor) nu i-a împiedicat pe ascultători să-l distingă imediat de vocalizările animale. În schimb, râsul spontan are structuri acustice mult mai apropiate de cele ale primatelor şi sarcina participanţilor la studiu a fost îngreunată, ei nereuşind să distingă suntele umane de cele animale.
Din studiu s-a mai desprins concluzia că prietenii sunt cei care râd în mod spontan atunci când se află împreună, iar persoanele necunoscute, care nu au încă stabilite legături emoţionale, produc mai curând râsul voliţional.
Faptul că putem percepe foarte clar diferenţele dintre aceste două categorii este un semn de sinceritate. În cadrul procesului de evoluţie, provocările ne-au determinat să dezvoltăm strategii de adaptare care folosesc disimularea, dar în acelaşi timp ne-am însuşit şi instrumentele capabile să detecteze aceste disimulări. Este clar că imitarea unui râs autentic, emoţional, poate păcăli şi facilita socializarea. Dacă râsul spontan este deci un semn al legăturilor emoţionale care există într-un grup, cu siguranţă el a constituit şi un criteriu de luare a deciziilor în trecutul nostru evoluţionist.
Râsul, considerat în sine, nu este o problemă. El are caracterul unei completitudini a înțelegerii, care devine cel mai vizibil în situația în care încerc să explic „de ce” râd: tocmai situația încercării de explicare este artificială și derivată secundar față de faptul de a râde pur și simplu. În felul acesta, de pildă, a explica o glumă se rezumă la această secundaritate și, mai mult decât atât, blochează accesul la putința râsului de primă instanță, sustrăgând ocazia de a mai râde. Dar e posibil ca mai întâi să nu înțeleg o glumă, și abia într-o mișcare ulterioară să recuperez înțelegerea poantei râsului: aceasta se întâmplă însă printr-o modalitate a înțelegerii care nu e cea a explicării glumei, ci care mai degrabă reia imitând modalitatea însăși a rostirii glumei (descrierea unei situații care, așa cum se desfășoară, nu e în mod necesar comică în alt loc decât cel al poantei ei). Un anume fel de înțelegere este așadar implicat totuși aici, și explicitarea unei astfel de înțelegeri e ceea ce interesează fenomenologic.
...
Farsa și gluma
Pe cât de pregnant apare prezența în cotidianitate a hilarului glumei, pe atât de dificil de determinat sunt, pe de o parte, limitele întinderii sale în raport cu celelalte modalități ale hilarului și, pe de altă parte, articulările domeniului propriu de hilar. În prima situație, este suficient să ne referim la dificultatea diferențierii dintre glumă și cuvânt de spirit: cuvântul de spirit este convertit în „glumă” prin simpla sa repovestire anecdotică. Acest fapt pune în dificultate tocmai încercarea de a da seama într-o cercetare de caracterul propriu cuvântului de spirit, prin aceea că el nu poate fi decât repetat, într-o reluare narativă. A avea în față și a te confrunta cu un cuvânt de spirit „viu” presupune acea prezență a hilarului în care nimeni din „anturajul” Dasein-ului-de-fiecare-dată-propriu nu-mi poate avertiza, anunța și acomoda prezența spiritului în afară de spiritul însuși, pe care îl sesizez sau nu, fără alternativă.
În a doua situație, tocmai deoarece gluma e atât de prezentă cotidian, obișnuința referirii la hilarul ei îi difuzează caracterele până la a le confunda cu ceea ce e „de râs” în genere. „Glumă” sunt atât anecdota hazlie, bancul, farsa și șotia, cât și caracterul ridicol a ceva sau a cuiva („situație”, „individ”, „animal” etc.). Această vaguitate este însă tocmai un caracter definitoriu al cotidianității factice, privind uzualitatea exprimării ei1. Însă un anumit înțeles al glumei pare să poată fi clar determinat în privința hilarului farsei, al glumei „practice” (practical joke).
Nu ne interesează deocamdată de ce acesta iese în evidență ca de la sine înțeles în specificitatea sa, și urmărim doar trăsăturile sale care apar în primă instanță. În primul rând, caracterul „practic” al farsei: aceasta se realizează într-o acțiune, printr-o „punere în act” al cărei rezultat e o situație „reală”. Realizarea farsei presupune o modificare a realității de natura celor care rezultă în urma „intervenției umane” asupra ei. La rândul ei, intervenția presupune un „agent” care realizează „punerea în scenă” a farsei (farsorul). Această „punere în scenă” nu este însă totuna cu situația realizată în final, „în care” se râde. „Punerea în scenă” este o pregătire a terenului de felul „întinderii unei capcane” a cărei pradă este victima farsei. Victima este cea „de care” se râde, în cele din urmă.
...
Facticitatea hilarului farsei
Chiar dacă farsa dispune de o diferențiere clară față de celelalte modalități ale hilarului glumei, prin caracterul său de „punere în act” și „aducere în realitate” a hilarului, acesta nu e decisiv tocmai în privința hilarului farsei: faptul că râdem de o șotie pe care „o vedem cu ochii noștri” nu își are motivul în realitatea ei „vizibilă”. Hilarul farsei este deja hilar în „conceperea” sa de către farsor: aceasta este rațiunea constitutivă a faptului că farsorul râde primul – nu doar că știe deja „despre ce e vorba” în farsa finalizată, dar el a prevăzut-o și pregătit-o deja înaintea punerii ei în realitate. Dacă efectuăm o variație a aspectelor punerii în realitate a farsei, putem gândi posibilitatea unei farse care în „implementarea” ei în realitate este ratată, dar care a putut oferi deja ocazia râsului farsorului care a „prevăzut-o”. De exemplu: farsorul pândește pe întuneric apariția unui prieten ale cărui angoase față de camerele întunecate îi sunt cunoscute, și care și-a exprimat anterior disconfortul provocat de faptul de a se afla în camera cu pricina etc. Prevăzând sperietura pe care e pe cale să i-o tragă prietenului – împreună cu condițiile ei (teama de întuneric a victimei etc.) – îl umflă râsul și se dă de gol față de potențiala victimă, care prevede și ea ceea ce tocmai i se pregătise și nu mai cade în capcană. Așadar, farsa efectivă („sperietura”) nu mai are loc, dar hilarul ei este prezent în râsul anticipativ al farsorului care a prevăzut-o ca atare – ca farsă. Farsorul care ratează nu râde pur și simplu de o reprezentare a ceva hilar sau comic „în genere”, ci tocmai în situația aceasta, în care se prevede deja pus în disponibilitatea realizării ei. Dar mergând mai departe cu reducția posibilităților: chiar dacă este posibil ca farsorul să nu fie nici măcar un potențial farsor – așa cum este cel din exemplul de mai sus, „deja la pândă” și astfel angajat în viitoarea farsă –, ci doar să își imagineze o farsă pe care nu își propune vreodată să încerce să o realizeze (de exemplu, prin simplul fapt de „a-i veni în minte” sau citind despre ea, deci nici măcar printr-o intenție imaginativă), atâta vreme cât râsul survine, aceasta revine tocmai hilarului farsei.
Analiza hilarului farsei pe care urmează să o desfășor va privi așadar mai întâi aspectul constituirii sale făcând abstracție de realizarea sa efectivă. Aceasta din urmă va face obiectul analizei ulterioare. În termenii descrierii de primă instanță a farsei pe care am desfășurat-o inițial, vor fi de cercetat deci: 1. „punerea în scenă” a farsei, și 2. „realizarea” ei.
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
Potrivit autorului, râsul este factic. Nu este ceva doar cotidian, doar neserios, neimportant etc. Facticitatea deschisă în râs recade în primă instanță și cel mai adesea în sine însăși.
10 alte produse din aceeași categorie
Postmodernismul. Studii, eseuri și...
Dimensiunea socială, culturală și religioasă a postmodernismului este vastă și complexă, prin urmare nu poate fi cuprinsă într-o monografie. De aceea și noi considerăm cartea pe care o propunem ca fiind o simplă introducere în temă. Ne adresăm tuturor cititorilor interesați, specialiști sau nu, să cunoască aspecte esențiale ale civilizației și culturii...78,00 leiTranscendență și imanență - Ion Popescu
Atâta de polisemice prin diversitatea semnificărilor, transcendența și imanența nu pot fi bine înțelese decât prin exercițiu dialogal prin care părțile pe cât se instituie, pe atâta se presupun reciproc.28,90 lei 34,00 leiD I V I N U L - Ediția a II-a, revăzută și...
În urmă cu aproximativ 2600 de ani, cineva l-ar fi întrebat pe vestitul Thales: „ce este Zeul?” Ce ar fi răspuns primul dintre înțelepți? Ceea ce este fără de început și fără de sfârșit, oferind astfel o determinație inteligibilă Celui-mai-presus-de-orice-determinație.48,00 leiFrământări existențiale - Corneliu Negru
„Omul este o cianură de emoții și senzații, purtând în fiecare umbră a ființei sale amprenta efemeră a existenței. Ca un pictor nocturn al sufletului său, în nopțile de insomnie, omul își trăiește propria sa maladie a existenței, o senzație continuă de disconfort și anxietate, rememorând frânturi ale autenticității sale fracturate.”28,00 leiPraxis şi tradiţie. Eseu despre o...
Eseul abordează problema raportului dintre acţiunea umană (praxis) şi tradiţie, pornind de la concepţia dualistă asupra istoriei fundamentată pe o metodologie sintetică, metafizică şi dialectică deopotrivă.22,10 lei 26,00 lei
Paideia vol. I-II - Werner Jaeger, trad....
Paideia este o operă savantă vestită între europeni; ea ne arată cum s-a format spiritul grec, sedus de poezia Iliadei, de povestea Războiului Troiei în care se glorifică olimpianismul, virtuțile si regulile aristrocratiei militare ahee. Sunt descrise evoluțiile lor în panelenismul așa format, prin aspirație la perfecționism și educatie, prin paideia.198,00 leiPaideia volumul II - Werner Jaeger, trad....
Paideia este o operă savantă vestită între europeni; ea ne arată cum s-a format spiritul grec, sedus de poezia Iliadei, de povestea Războiului Troiei în care se glorifică olimpianismul, virtuțile si regulile aristrocratiei militare ahee. Sunt descrise evoluțiile lor în panelenismul așa format, prin aspirație la perfecționism și educatie, prin paideia.114,00 leiTratat despre spirit. Ediția a doua,...
„Cercetând hotarele sufletului, nu le vei găsi, oricare ar fi calea pe care ai merge; atât de adânc logos are” spusese, odinioară, profundul Heraclit. De ce nu aș putea afla hotarele sufletului? Să fie, într-adevăr, spiritul gânditor fără de margini? După cum se vede, câmpul cercetării s-a deschis dintr-o dată, neașteptat de vast.55,00 leiÎn amintirea profesorului Alexandru Boboc...
Cartea de față este, așadar, atât un omagiu adus aceluia care i-a ajutat să se formeze intelectual și profesional, cât și o mărturie a problemelor și temelor filosofice care l-au interesat și și-au găsit loc în cărțile și studiile celui pe care îl omagiem.40,00 leiArta astrală - Corneliu Mircea
Ce este arta? Ce semnificație are obiectul numit „operă de artă” și de ce îl numim astfel? De ce vorbim despre „frumos” și ce semnificație are? Cu alte cuvinte, ce înseamnă, de fapt, frumusețea?39,00 lei
Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:
Cunoasterea prin tacere -vol.1-5- George...
Bine sau rău, ne intră în fire, ca, parafrazând o vorbă de-a vechilor greci, să prindem în discursivitatea noastră raţională şi iraţionalul, să zicem că ştim că nu ştim, să demonstrăm că demonstraţia nu e posibilă. În fine, să vorbim pe îndelete despre tăcere.122,40 lei 144,00 leiTimpul artistic si poetica memoriei -...
Volumul de fata al profesorului Virgil Soptereanu (Universitatea din Bucuresti) constituie o continuare a studiilor de literatura rusa prin care s-a facut cunoscut.66,73 lei 78,51 leiCunoasterea prin tacere.Tacerea ca arta....
Ca fiinţă, tăcerea nu există în abstract, inform, nedeterminat, ci numai încorporată în formele concrete ale spiritului uman.56,95 lei 67,00 leiCultura si civilizatie polona. Secolul al...
Constantin Geambașu este doctor în științe filologice, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Universitatea din București, unde predă cursuri de literatură polonă, sec. XIX-XX, cultură și civilizație polonă, literatură comparată, imagologie și mentalități slave, teoria și practica traducerii, stilistică funcțională.56,10 lei 66,00 lei
Estetica operei de arta - Gheorghe Ceausu
Pe parcursul acestei lucrări, Gheorghe Ceaușu analizează noțiunea de operă de artă, ca obiect specific în lumea obiectelor culturale și de civilizație; ca „realitate” și „concept”.49,30 lei 58,00 leiTimp şi idealism. Metafizica timpului la...
Adrian Niță prezintă în acest studiu argumentele şi contraargumentele privitoare la timp, spaţiu, substanţă şi Dumnezeu, din perspectiva cercetării lui Kant și Leibniz asupra problematicii timpului.48,64 lei 57,22 leiPoetica imaginii. O fenomenologie a...
Poetica imaginii este o investighare a fenomenelor originare care nu se arată, care sunt încă învăluite în mister.47,60 lei 56,00 leiDimensiuni morale ale căsătoriei în...
Doctorul în filosofie,Virgil Nicolae analizează în acest vol., elementele definitorii ce compun semnificațiile, caracteristicile și conceptele istorico-morale asupra căsătoriei, în lumea islamică.47,60 lei 56,00 leiSpiritul de finete. Cincisprezece...
„În spiritul de fineţe, principiile sunt la îndemâna oricui şi în faţa ochilor tuturor. Nu e nevoie să întoarcem capul şi nici să ne străduim în vreun fel. Nu ne trebuie decât o vedere bună, dar cu adevărat bună; căci principiile sunt atât de subtile şi de numeroase încât e aproape cu neputinţă să nu ne scape câteva. ”. Blaise Pascal47,16 lei 55,49 lei
Postmodernismul. Studii, eseuri și...
Dimensiunea socială, culturală și religioasă a postmodernismului este vastă și complexă, prin urmare nu poate fi cuprinsă într-o monografie. De aceea și noi considerăm cartea pe care o propunem ca fiind o simplă introducere în temă. Ne adresăm tuturor cititorilor interesați, specialiști sau nu, să cunoască aspecte esențiale ale civilizației și culturii...78,00 leiSărbătorile evreiești - ebook - Carmen...
Lucrarea de față este un modest eseu prin care am încercat să răspund unor întrebări, ceea ce a dus la apariția altora. Acesta este, însă, un lucru minunat, printre primele pe care le-am învățat cu ocazia studiului Bibliei, a culturii și civilizației ebraice.10,00 leiNumai onlineSărbătorile evreiești - Carmen Petrescu
Lucrarea de față este un modest eseu prin care am încercat să răspund unor întrebări, ceea ce a dus la apariția altora. Acesta este, însă, un lucru minunat, printre primele pe care le-am învățat cu ocazia studiului Bibliei, a culturii și civilizației ebraice.29,00 lei
Bucătăria de vară a românului - Studii...
Două dintre cele mai apetisante volume ale cunoscutului om de televiziune și scriitor, Radu Anton Roman: Etnoculinarul românesc, un album complet ilustrat, care nu ar trebui să lipsească din biblioteca niciunui gurmand și Bucate, vinuri și obiceiuri românești, cea mai completă și savuroasă carte de bucate și povești românești.247,00 leiTăcerea narciselor. Farmecul de a fi trăit...
Cartea prezintă, cu nostalgie și cu umor, sufletul copilului și apoi al tinerei care descoperă lumea.28,00 leiDiscursul despre patrimoniul cultural -...
Cum definim patrimoniul cultural şi cui îi revine responsabilitatea de a-l proteja?29,00 leiPsihologia educației - coordanator Marin...
Cartea probează capacitatea autorului de valorificare a unui volum mare de informații științifice situate la linia de intersecție intradisciplinară și interdisciplinară existentă între psihologie (generală, a vârstelor, cognitivă, socială) și pedagogie (teoria educației, teoria instruirii, teoria curriculumului).15,00 leiNumai onlineTranscendență și imanență - Ion Popescu
Părintele Popescu vine, în această carte, ca teolog care dialoghează cu filosofia în primul rând pentru teologie, dar și în al doilea, pentru filosofia însăși.Atâta de polisemice prin diversitatea semnificărilor, transcendența și imanența nu pot fi bine înțelese decât prin exercițiu dialogal prin care părțile pe cât se instituie pe atâta se presupun...15,00 leiNumai online
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.30,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.180,00 lei
Concepte fundamentale in sociologie -...
Volumul trateaza temele importante ale acestei discipline cum ar fi cultura, socializarea, institutiile sociale, grupurile si leardership-ul, familia, religia, oraganizatiile sociale, birocratia, comunitatile teritoriale, devianta, stratificarea sociala, guvernarea si puterea, ca si multe altele.62,00 leiDespre vieţile şi doctrinele filosofilor -...
Diogenes Laertios (greacă: Διογένης Λαέρτιος) a fost un biograf al filosofilor greci. Se presupune că ar fi trăit la începutul secolului al III-lea d.Hr.52,00 leiCalendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale.115,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.17,20 leiIisus Hristos, iubirea trădată. Vol.1:...
Într-o manieră cu totul originală, autorul propune descoperirea adevărului conform căruia oricât ar fi de falsificată și trădată, „iubirea nu cade niciodată”.60,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia23,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei