Arta, spatiu si memorie in epoca digitala - Tincuta Heinzel

Tincuţa Heinzel

În ce mod imaginea şi sunetul sunt astăzi afectate de tehnologiile digitale? Care este rolul artei şi al esteticului în societatea contemporană? Iată întrebările principale care stau la baza analizei Tincuței Heinzel, în acest volum.

Mai multe detalii

0578P

Nou

37,57 lei cu TVA

Tincuța Heinzel încearcă să identifice rolul artei şi al esteticului în societatea contemporană, să chestioneze formele pe care ele le îmbracă sau modalităţile prin care acestea ar trebui să intervină în viitoarele conjuncţii existenţiale.

Autoarea cercetează alcătuirea structurilor existenţiale, ale formelor spaţiale, tipurilor de memorie şi ale sensibilităţii prin prisma impactului tehnologiei, în încercarea de a prezenta palierele de intervenţie teoretică ale noilor medii, tipurile de abordări şi perspectivele posibile în contexul epoci digitalizate.

 „Revoluția care a avut loc în consumul de electronice și de mijloace digitale de comunicare din a doua jumătate a secolului XX ne obligă să vorbim de o adevărată turnură tehnologică. Oferind o bază comună, digitală, de reprezentare și de operare a diferitelor elemente care compun cadrul nostru cotidian: sunet, imagine, informații, tehnologiile digitale au creat un nou model de abordare a realității. Prin aducerea la un numitor comun, numeric, a diferitelor date ale realității, tehnologia digitală a avut un impact direct nu doar asupra condițiilor de viață cotidiană și a modalităților de interacțiune, dar a condus la schimbări legate de maniera noastră de reprezentare și conceperea lumii. Corelațiile ce pot avea loc între diferitele elemente ale cadrului fenomenologic și interfețele care traduc aceste corelații, interacțiunile ce se pot naște între spațiul fizic și cel virtual antrenează o serie întreagă de procese. Complexitatea transformărilor care au loc sub ochii noștri nu poate să ne lase indiferenți. În același timp, potențialul acestor tehnologii rămâne încă a fi explorat. Rapiditatea procesului de integrare în structurile cotidiene a tuturor acestor tehnologii, posibilitățile pe care le oferă, utopiile pe care le generează, fac parte dintr-un proces în care creatori și utilizatori intervin constant în definirea și negocierea noilor structuri ale cotidianului”.

AutorTincuţa Heinzel
Specificații autorartist, designer și curator
Anul publicării2010
Format145 x 200 mm
Nr. pagini304
ColecțiaSpaţii imaginate
eBook1245-arta-spatiu-si-memorie-in-epoca-digitala-redactor-tehnoredactor-ameluta-visan.html
ID Hard Cover1245-arta-spatiu-si-memorie-in-epoca-digitala-redactor-tehnoredactor-ameluta-visan.html
GenArhitectura
LimbaRomana
Tip formatFizic
Subiect principalTeoria arhitecturii
CategorieArta si fotografie
Sub-CategorieArhitectura
ISBN978-973-596-551-8
Nota 
2020-11-14
Artă, spațiu și memorie în epoca digitală

Deși scrisă în 2010, subiectul cărții este în continuare actual, având în vedere imensul impact al digitalului în viața de zi cu zi, precum și în domeniul artei. Întrebările autoarei „Trebuie să ne temem de tehnologie? Sunt noile tehnologii subiect de îngrijorare? Cum influențează acestea arta și sensibilul?” sunt încă actuale și îndeamnă la refecție.

    Scrieți-vă propria părere

    Scrieţi un comentariu

    Arta, spatiu si memorie in epoca digitala - Tincuta Heinzel

    Arta, spatiu si memorie in epoca digitala - Tincuta Heinzel

    În ce mod imaginea şi sunetul sunt astăzi afectate de tehnologiile digitale? Care este rolul artei şi al esteticului în societatea contemporană? Iată întrebările principale care stau la baza analizei Tincuței Heinzel, în acest volum.

    Scrieţi un comentariu

    Cartease articulează în jurul tematicii tipurilor de imagerie şi sunet, al formelor spaţiale şi al tipurilor de memorie în contextul digital al societății actuale.

    Arhitectura este știința și arta de a proiecta și construi clădiri și ansambluri de clădiri potrivit anumitor proporții și reguli, în funcție de caracterul și destinația construcțiilor. Știința ei constă în rezolvarea funcțională și tehnică a clădirilor. Arta arhitecturii este o componentă mai specială a artelor în general, care are un caracter mai deosebit, deoarece cu elemente reale, utile, se creează și se compun imagini plastice nonfigurative, de esență abstractă, fară să imite deci modele ale naturii.

    Arhitectura nu poate fi comparată cu natura înconjurătoare decât prin aceea ca este un organism artificial implantat într-un mediu natural cu care trebuie să se armonizeze atât funcțional cât și estetic.

    Arhitectura este forma cea mai cuprinzătoare de organizare a spațiului, urmărind rezolvarea echilibrată, armonioasă, a funcțiunilor complexe, multilaterale. Arta – se știe –  este un fenomen conștient, arhitectura, pe lângă această calitate este și cognitivă și ontologică. Până la sfârșitul secolului trecut arhitectura era considerată "o decorație a structurii" (John Ruskin), iar în secolul nostru Frank Lloyd Wright redefinește arhitectura prin stilul său de integrare armonioasă a structurilor în natură, fiind exponentul cel mai de seamă al arhitecturii organice.

     

    Digital Art este un termen general utilizat pentru o serie de lucrări și practici artistice care folosesc tehnologia digitală ca o parte esențială a procesului de creație sau de prezentare. Începând cu anii 1970, diverse denumiri au fost folosite pentru a descrie procesul, inclusiv arta computerizată și arta multimedia. După unele rezistențe inițiale, impactul tehnologiei digitale a transformat activitați, cum ar fi pictura, desenul, sculptura și muzica, în timp ce noi forme, cum ar fi net-art , digital art, au devenit recunoscute pe plan artistic.  Mai mult, termenul  de artă digitală este folosit pentru a descrie un artist care face uz de tehnologiile digitale în producția de artă. Într-un sens extins, „arta digitală” este un termen folosit pentru arta contemporană care utilizează metodele de producție de masă sau mass media digitală.

    Tehnicile realizării artei digitale

    Tehnicile de arta digitală sunt utilizate pe scara largă de mass-media în reclame, și de cineaști pentru a produce efecte speciale. Desktop Publishing a avut un impact imens asupra lumii publicitare, cu toate că este mult mai legată de design-ul grafic. Artiștii care utilizează  ambele arte,  atât digitale  cât și artele  tradiționale folosesc mai multe surse de informații electronice și programe pentru a creiona munca acestora. Având în vedere paralele între artele vizuale și muzicale, este posibil ca acceptarea generală a valorii de artă digitală să progreseze la fel de mult precum muzica electronică produsă în ultima perioadă de timp. Arta digitală poate fi generată de computer (cum ar fi fractali și arta algoritmică) sau preluată din alte surse, cum ar fi scanarea unei fotografii sau a unei imagini întocmite cu ajutorul graficii vectoriale etc.  Operele  sunt considerate picturi digitale atunci când acestea sunt creații  similare cu metoda picturilor non-digitale.

    Tincuța Heinzel este artist, designer și curator interesat de relația dintre artă și științele tehnice. Artista acordă un accent special textilelor electronice și tehnologiilor purtabile.

    Lucrări (capitole):

    Heinzel, T., Tharakan, M.J., Kurbak, E., Stewart, R. (2018). „Parallel Industries”, în Kurbak, E. (ed.). Stitching Worlds – Exploring Textiles and Electronics, Berlin: Revolver Publishing, Berlin.

     

    Heinzel, T. (2013). „Haptosonics: On Texture, Touch and Sound”, în Heinzel, T. (ed). Haptosonics, Catalog of exhibition, Oslo: Atelier Nord.

     

    Heinzel, T. (2012). „Analogue and Digital Figures of Reading”, în JUNGE, Barbara; BERZINA, Zane; SCHEIFFELE, Walter; ZWICK, Carola (eds.). The Digital Turn. Design in the Era of Interactive Technologies, Berlin: Park Books.

    Plecând de la experienţe artistice şi estetice, culegerea de faţă oferă posibile răspunsuri la întrebările legate de felul în care imaginea şi sunetul sunt astăzi afectate de tehnologiile digitale. Culegerea de texte se articulează în jurul tematicii tipurilor de imagerie şi sunet, al formelor spaţiale şi al tipurilor de memorie în context digital. Volumul abordează modalităţile prin care noile tehnologii acţionează asupra modelelor de producţie şi receptare artistică, de reprezentare şi organizare spaţială, precum şi a celor de organizare a unor baze de date şi arhivare. Cartea de faţă a căutat să prezinte o parte dintre palierele de intervenţie teoretică vizând noile medii, să puncteze câteva tipuri de abordări şi perspectivele posibile.

    10 alte produse din aceeași categorie

    Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și: