Despre gust și culoare - Roger Avermaete, trad. Paul B. Marian
Roger Avermaete
- Scrieţi un comentariu
De la instaurarea mașinismului, gustul este nu numai jignit, în diferite sectoare, dar într-unele dintre ele pare atât de compromis, încât te întrebi cum o vei scoate la capăt.
2575P
Nou
Acest produs nu se mai află pe stoc
Data disponibilității:
Nu este imposibil să juxtapui culori foarte opuse, fără să le faci țipătoare, mai mult încă, poți să le silești să fie în acord. Un Henri Matisse excelează în astfel de reușite. Cum? Printr-o dozare subtilă a tonurilor angajate. Aceasta este drama drapelelor citate mai sus.
...
Autorul nu se consideră un vraci, dar crede că este cu putință, în numeroase cazuri, să se evite multe greșeli. Cea mai mare parte a oamenilor acceptă ceea ce li se prezintă, fără să reflecteze la anumite norme, ignorând însăși existența acestora.
Se poate replica, desigur, că gustul este o chestiune personală și nimic nu este mai exact, dar nu este mai puțin adevărat că el poate fi ameliorat, rafinat. Autorul crede că există reguli pentru a ajunge la acest rezultat.
Iată scopul cărții de față...
Autor | Roger Avermaete |
Traducator/editor | Paul B. Marian |
Anul publicării | 2023 |
Format | 95 x 205 mm |
Nr. pagini | 312 |
Colecția | Arte |
eBook | 2712-despre-gust-i-culoare-roger-avermaete-trad-paul-b-marian-9786067487923.html |
ID Hard Cover | 2712-despre-gust-i-culoare-roger-avermaete-trad-paul-b-marian-9786067487923.html |
Gen | Arta |
Subgen | Publicistica |
Limba | Romana |
Tip format | Fizic |
ISBN | 978-606-748-791-6 |
SCOLASTICII AVEAU DREPTATE
Este cunoscut adagiul latin „de gustibus et coloribus non disputandum”. Veșnic actual, el pune, după tradiție, punctul final unor dispute interminabile: despre gusturi și despre culori nu trebuie să se discute. Se afirmă că aceasta este înțelepciune curată. Atunci care este rostul acestei cărți? De ce ne-am angaja în această aventură, dacă din capul locului ea este sortită eșecului? Poate reuși autorul în ciuda oricărei speranțe? Ar însemna să fie prezumțios!
Autorul intenționează să˗și prezinte apărarea.
Dar mai întâi acest lucru:
Pe vremea când scolasticii formulau acest adagiu, el era cât se poate de rezonabil. Aceasta este epoca credinței. Lumea cunoaște o mare unitate spirituală și aceasta se traduce, în arte, printr˗o egală unitate de stil. Că stilul romanic lunecă în cel gotic, nu are nicio importanță. Trebuie să ne ferim de specialiștii care împart istoria artei în epoci prea distincte. Evul mediu nu oferă deloc prilejul unei asemenea împărțeli. Un stil evoluează pentru că este expresia vie a unei comunități, dar nu există nicio soluție de continuitate. Atunci, despre ce se poate discuta? Despre calitățile catedralelor din Vézelay sau din Mainz, în ceea ce privește stilul romanic, sau ale celor din Amiens, sau Reims, în ceea ce privește stilul gotic? Ar fi inutil; fiecare putea judeca după gustul său și cine s˗ar gândi să tăgăduiască, indiferent cui, dreptul de a˗și manifesta preferințele? Și asta nu˗i totul. De când noi am inventat istoria artelor, compartimentările s˗au înmulțit mult. De fapt, nu există decât o singură arhitectură a evului mediu, care a evoluat de la formele ei primitive, botezate de Alceste de Caumontstil romanic la începutul secolului al XIX˗lea, până la îndrăznelile stilului ogival, pe care Vasari l˗a denumit gotic într˗un sens cu totul peiorativ („Artiștii de seamă nu le mai folosesc, ba chiar fug de ele, socotindu˗le monstruoase și barbare, necorespunzătoare cu niciunul din ordine”). Dar contemporanii, este cert, nu și˗au dat seama de deosebiri, care nu par fundamentale decât odată cu trecerea timpului. Naosul catedralelor cu o boltă în formă de leagăn, prevestește, aceluia care știe să vadă, arcul frânt al catedralei gotice și, cu toată opoziția orizontalism˗verticalism, care caracterizează ambele stiluri la apogeul lor, se găsesc numeroase edificii unde cele două tendințe se împletesc frățește.
În ceea ce privește culorile, constatările sunt aceleași. Pictorii nu se deosebeau decât prin nuanțe imperceptibile, care constituie pasiunea specialiștilor înverșunați să discearnă ceea ce se dovedește pur și simplu nediscernabil. Exemple? După ce a fost precizat și dovedit, cu respectivele mărturii, în mai multe opere erudite, aportul ce revenea fiecăruia din frații Van Eyck, în polipticul Mielul Sfânt, s˗a găsit cineva să nege, cu sânge rece, existența lui Hubert, dar alți specialiști s˗au alăturat acestei păreri distructive. Astfel Memling apărea nu de mult sub numele de Antonello da Messina și un Nuno Gonçalves se aseamănă atât de mult cu Jan van Eyck, încât numai pielea oacheșă a modelelor sale portugheze ne împiedică să˗1 confundăm cu rivalul său flamand. Acestea sunt câteva exemple printre alte mii, privind războiul necruțător pe care îl poartă specialiștii între ei, în ceea ce privește identificarea unui tablou și atribuirea lui aceluia care l˗a pictat cu adevărat, dar contemporanii, aceia care au asistat la nașterea acestor opere, n˗au avut astfel de preocupări. Lor le plăcea, ca fiecăruia dintre noi, cutare culoare mai mult decât alta și aceste preferințe puteau să se manifeste în voie, fără a da naștere unor controverse.
Problema se poate rezuma, constatând că evul mediu cunoaște diversitatea în unitate. Adagiul scolasticilor era deci pe deplin justificat.
DOMNIA HAOSULUI
Astăzi domnește haosul. El a început în secolul al XIX˗lea, sub influența acelei revoluții industriale, despre care istoricii, pasionați de povești glorioase, nici nu pomenesc. Și, totuși, ea este tot atât de importantă pe planul vieții cotidiene ca și Revoluția franceză pentru drepturile politice. Ea a introdus mașinismul, cu tot ceea ce acest cuvânt implică în materie de noutăți răscolitoare. Uităm prea ușor că aburul, gazul și electricitatea, aceste invenții de la sfârșitul secolului trecut, au numeroase aplicații care schimbă radical formele de existență ale oamenilor. Ritmul vieții lor se accelerează și se va accelera mereu. Blazat în această privință, omul secolului XX acceptă fără nicio emoție cifre fantastice care scapă înțelegerii sale. Dar, în secolul al XIX˗lea, totul este nou. Calea ferată, de pildă, nu s˗a impus fără greutăți. La afirmația lui Stephenson că este în stare să construiască o locomotivă putând parcurge într˗o oră 20 de mile engleze, „Quarterly Review” ripostă: „Ce poate fi mai ridicol și mai naiv, decât să promiți că vei construi o locomotivă care să meargă de două ori mai repede decât un poștalion!” Iar în Camera Comunelor un deputat crezu că deține argumentul zdrobitor întrebând pe inventator: „Să presupunem că una din locomotivele dumneavoastră ar înainta cu o viteză de 9 până la 10 mile pe oră și că o vacă ar apărea pe linie, nu s˗ar produce o situație fatală?” ˗ „Fatală desigur, răspunde Stephenson, dar pentru vacă” . Și până la urmă calea ferată a triumfat.
Se cunosc părerile lui Victor Hugo, prietenul entuziast al progresului: „Viteza este uluitoare. Florile de pe marginea drumului nu mai sunt flori, sunt pete sau mai degrabă dungi, grânele sunt clăi mari de păr, galbene, lucernele sunt împletituri lungi, verzi; orașele, clopotnițele și copacii dănțuiesc și se amestecă nebunește la orizont; din când în când, o umbră, o formă, un spectru în picioare apare și dispare ca fulgerul nu departe de ușă, este un cantonier care, după obicei, prezintă militărește arma pentru onor trenului”. Crezi că visezi. Și cu toate acestea, reacția poetului este normală: până atunci, ritmul vieții nu se schimbase. Când Napoleon pornise în campania din Rusia, înaintarea sa nu se deosebea de aceea a lui Alexandru, ducându˗și falangele sale până la Indus. Galopul unui cal era cea mai mare viteză rezervată omului. Mașina pornește bătălia împotriva timpului.
Acestei bătălii i se mai adaugă alta, la fel de importantă, intenționând să înlocuiască pe meseriaș, nu cum ni se dau explicații uneori, într˗un fel idilic, pentru a ușura munca omului ˗ această problemă se va pune cu adevărat abia în secolul al XX˗lea, cu ajutorul automatizării˗ ci pentru a permite o producție masivă care, desfăcută la un preț de nimic, va da naștere unor averi uriașe. Este domnia mărfurilor de duzină.
Aici atingem nodul problemei.
De la instaurarea mașinismului, gustul este nu numai jignit, în diferite sectoare, dar într˗unele dintre ele pare atât de compromis, încât te întrebi cum o vei scoate la capăt.
Autorul nu se consideră un vraci, dar crede că este cu putință, în numeroase cazuri să se evite multe greșeli. Cea mai mare parte a oamenilor acceptă ceea ce li se prezintă, fără să reflecteze la anumite norme, ignorând însăși existența acestora.
Se poate replica, desigur, că gustul este o chestiune personală și nimic nu este mai exact, dar nu este mai puțin adevărat că el poate fi ameliorat, rafinat. Autorul crede că există reguli pentru a ajunge la acest rezultat.
Iată scopul cărții de față...
...
MĂSURA ȘI RITMUL
Artistul, obsedat de natură, este o călăuză prețioasă. El nu tratează niciodată teme care îl depășesc. Muntele înalt nu˗l inspiră. El are nevoie de unduiri line, asemenea unei răsuflări ce se oprește. Peisaje admirabile o dovedesc. Dacă pictează marea, mai degrabă decât muntele, o face pe ocolite, îmbogățindu˗și pânza cu plăsmuiri, cum se spune în jargonul său, și subliniind prezența omului, ca și cum ar vrea să se liniștească. Excepțiile sunt rare (Courbet, Permeke). Marea, „veșnic alta”, după o expresie a lui Paul Valéry, a interesat de asemenea pe câțiva rari muzicieni ai școlii impresioniste (Debussy). Și totuși marea oferă exemplul unui ritm colosal. Omul este sensibil la ritm, cu condiția ca acesta să fie pe măsura lui. După d’Alembert: „Ideea măsurii a fost deprinsă nu prin cântecul păsărelelor, ci prin zgomotul ciocanelor izbite în cadență de muncitori”. Desigur, nu trebuie să cauți atât de departe; omul dispune de etaloane pe care le poartă cu sine: respirația sau bătăile inimii. Muzica, dansul și poezia o dovedesc, căci această măsură, pusă în mișcare, îi dăruiește și ritmul, pe care adesea îl confundăm cu ea.
„Ritmul, spune Pius Servien, este periodicitatea percepută. El este eficient în măsura în care o astfel de periodicitate deformează în noi culoarea obișnuită a timpului”. Este adevărat, dar nu e tot. Alternanța timpilor puternici și a timpilor slabi, care îi formează baza, se regăsește, constantă, până și în artele plastice. Dar ritmul este totdeauna condiționat de măsură. Și dacă, trecând de la planul fizic la cel figurat, regăsim aceeași înclinare a omului pentru măsură, e pentru că el înțelege să rămână stăpânul jocului și să integreze lumea în propriile lui limite, astfel încât măsura să fie ceea ce corespunde universului său, ceea ce el ține sub controlul vieții sale afective.
Roger Avermaete (1893-1988) a fost un scriitor belgian care a scris în olandeză și franceză.
Roger Avermaete a fost un om de litere belgian, romancier, dramaturg, eseist, critic de artă, designer, animator și profesor.
În 1919 a fondat grupul Lumière cu intelectuali de avangardă. De asemenea, este fondator și director al Școlii de Meserii din Anvers (1926). În 1968, a făcut parte din echipa care a creat Premiul Christophe Plantin.
Membru al Institut de France și al Academiei Regale de Științe, Litere și Arte Plastice din Belgia.
Este autorul a aproximativ o sută de lucrări, inclusiv una dintre primele monografii de artă consacrate vieții pictorului și sculptorului Mechelen Rik Wouters.
Opera:
Le concile des dieux (2023, reeditare)
L’Homme est bête et l’a toujours été (2022, reeditare)
Le concile des Dieux (1981)
Les gueux de mer et la naissance d'une nation (1944)
Les Poètes devant la guerre (1931)
Petite fresque des arts et des lettres (1929)
Belgique où vas-tu?
Faire l'Europe
Traducere de Paul B. Marian
Paul B. Marian (n. 1903) a fost traducător și autor de literatură pentru copii și tineret.
Înca din anii războiului traduce din literaturile engleză, americană, franceză, germană, italiană, cehă, bulgară. Dintre numeroasele titluri se remarcă opere de John Steinbeck, Andre Maurois, Daphne du Maurier, Maxence van der Meersch, Gian Dauli, Armand Salacrou. Sunt de menționat mai ales Jane Eyre de Charlotte Brontë (numeroase ed. din 1942 până azi), Pilot de război de Saint-Exupery, Vicarul din Wakefield de O. Goldsmith. A tradus (1941) celebrul Tarzan al lui E.R. Burroughs, care a făcut deliciul multor generații.
A colaborat la toate publicațiile din țară cu traduceri, articole de prezentare, eseuri, cronici cinematografice. Paul Barbu Marian a fost un traducător versat, care mânuia cu dibăcie câteva limbi de circulație universală, tălmăcind cu plăcere din diferite literaturi.
Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent, aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.
9 alte produse din aceeași categorie
Secretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Watteau ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pământ visând cu intensitate și având foarte puține legături adevărate cu epoca. Vom vedea cât de puțin l-au înțeles contemporanii, chiar atunci când îl lăudau.38,00 leiViața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
Pe nici un alt creator nu l-a așezat posteritatea atât de sus ca pe Michelangelo. Nici unul nu se potrivește mai bine ca el imaginii pe care ne-o facem despre geniu. Dar cine ar putea spune că a pătruns înțelesul adânc al operelor lui cele mai celebre? În această lucrare, atât eseu, cât și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit...34,00 leiViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
Piersicul înflorit scînteia în soare cu miile lui de picături de ploaie. Un curcubeu se desena la orizont, cuprinzînd în arcul său satul Bruegel, unde, la hanul «Pămîntul Făgăduinței», venea pe lume Pieter. Imaginea satului se reflecta în ochii lui și el îi simțea frumusețea de la vârsta cea mai fragedă.41,00 leiMutația semnelor - René Berger
Luând, așadar, act de mutațiile și deplasările extraordinare ce s-au produs în sfera culturii și civilizației contemporane, René Berger și-a propus să exploreze legăturile dintre artă și lumea științei și tehnicii, efectele inedite care apar în raporturile artei cu mijloacele comunicării de masă îndeosebi.68,00 lei
La un moment dat. De jur împrejurul...
O lucrare modernă care încearcă să răspundă la întrebări despre relația arhitecturii cu istoria, cu orașul și cu teritoriul, cu puterea și cu libertatea, cu constructorii, cu materialele, cu măgarii și cu oamenii, cu ochiul dracului, cu plăcerea, cu legile sacre și profane, cu norii, cu vânturile și cu valurile, cu gândul, cu mic și mare.45,00 leiLoc în dialog : spaţiu public -...
Volumul cuprinde o varietate de interviuri inedite pe teme de urbanologie, starea orașului, spațiu sacru și arhitectură religioasă și poezie.53,00 leiNeil Leach - Arhitectura - 3 carti -...
Neil Leach este arhitect și teoretician. A predat la Universitatea din Bath, Architectural Association School of Architecture, University of Nottingham, Columbia University, Cornell University, SCI-Arc, Royal Danish Academy of Art și Dessau Institute of Architecture.30,00 leiNumai online
Critica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.162,00 lei 180,00 leiFilosofia în Grecia veche - Gheorghe...
Filosofia în Grecia veche prezintă în mod special acei termeni care, puşi în semnificaţie de antici, aveau să constituie „fondul de bază” al limbajului filosofic european. Este o realizare deosebită, unică până acum, ce va fi apreciată de către iubitorii de filosofie.161,10 lei 179,00 leiDespre viețile și doctrinele filozofilor -...
Unicitatea cărții constă în faptul că este una dintre puținele operele care s-au păstrat de la înțelepții Antichității eline; mai mult, ea cuprinde numeroase mărturii – bazate pe izvoare originale sau directe – despre autori ale căror texte fie s-au pierdut, fie s-au transmis fragmentar.153,00 lei 170,00 leiActul creației - Arthur Koestler,...
Cartea are drept punct de pornire un fenomen care este în același timp simplu și complex, în care un proces intelectual subtil este semnalat printr-un reflex fiziologic vulgar: fenomenul râsului. Umorul este un lucru evaziv, ca și curcubeul; și totuși, studiul spectrului colorat a furnizat repere pentru structura elementară a materiei151,20 lei 168,00 leiIstoria filosofiei în texte alese –...
Cartea așează cronologic filosofii și filosofi, citând texte semnificative. Ne pune în contact direct cu ideile și limbajul filosofiilor antice și medievale, cu esențialul doctrinelor. Avem aici o mare artă a compunerii erudite, un îndemn și o cale de formare intelectuală.145,80 lei 162,00 lei
Platon.Operele platonice. Perioadele a...
Este o exegeza savantă a operei lui Platon in trei volume. Marele clasicist german, in primul volum, priveste platonismul din perspectiva celor mai interesanti termeni dezvoltati in dialogurile de tinerete si maturitate ( )…. Este o sinteză nemaivăzută pâna aici, erudită, bine gândită, inspirată.129,60 lei 144,00 leiPlaton.Adevărul ființei și realitatea...
Este o exegeza savantă a operei lui Platon in trei volume. Marele clasicist german, in primul volum, priveste platonismul din perspectiva celor mai interesanti termeni dezvoltati in dialogurile de tinerete si maturitate ( )…. Este o sinteză nemaivăzută pâna aici, erudită, bine gândită, inspirată.106,20 lei 118,00 leiMetafizica - Aristotel, traducere Gheorghe...
Metafizica este una din lucrările principale ale lui Aristotel și o operă esențială a filosofiei europene. Cartea a avut o influență majoră în istoria ideilor și, alături de alte scrieri ale lui Aristotel, a stat la baza gândirii europene occidentale.106,20 lei 118,00 leiDespre cer – Aristotel
Ediție bilingvă a tratatulului cosmologic principal al lui Aristotel care conține teoria sa astronomică care a dominat istoria timp de nouăsprezece secole.106,20 lei 118,00 leiPaideia volumul I - Werner Jaeger, trad....
Paideia este o operă savantă vestită între europeni; ea ne arată cum s-a format spiritul grec, sedus de poezia Iliadei, de povestea Războiului Troiei în care se glorifică olimpianismul, virtuțile si regulile aristrocratiei militare ahee. Sunt descrise evoluțiile lor în panelenismul așa format, prin aspirație la perfecționism și educatie, prin paideia.102,60 lei 114,00 lei
Secretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Prin opera sa, Watteau ne face să întrevedem care îi era sufletul: pentru acest ftizic singuratic, restul era tăcere, iar viața o taină pe care și-o ținea ascunsă chiar față de puținii săi prieteni. Ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pămînt visând cu intensitate și avînd foarte puține legături adevărate cu epoca.20,00 leiNumai onlineViața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
În această lucrare, atît eseu, cît și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit firii sale de artist.18,00 leiNumai onlineViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
„Pieter își mai privi o dată atelierul. Văzu din nou lupta dintre Grași și Slabi, un proiect pentru „Drumul Calvarului”, o schiță pentru „Uciderea Pruncilor” și într-un ungher un portret în peniță al lui Jan Nagel. Îl luă de pe perete, îl puse în buzunar și ieși pe neașteptate. Odată urcat în diligența care avea să-l lase la Bruxelles, desfăcu portretul...25,00 leiNumai online„Vieţile paralele” ale personajelor...
Cartea este o abordare originală a scrierilor platonice în care autorul pune în paralel viețile marilor filosofi greci.60,00 leiSecretul lui Watteau - Camille Mauclair,...
Watteau ne lasă impresia unui pictor genial și a unei ființe care a trecut pe pământ visând cu intensitate și având foarte puține legături adevărate cu epoca. Vom vedea cât de puțin l-au înțeles contemporanii, chiar atunci când îl lăudau.38,00 lei
Viața lui Michelangelo - Romain Rolland,...
Pe nici un alt creator nu l-a așezat posteritatea atât de sus ca pe Michelangelo. Nici unul nu se potrivește mai bine ca el imaginii pe care ne-o facem despre geniu. Dar cine ar putea spune că a pătruns înțelesul adânc al operelor lui cele mai celebre? În această lucrare, atât eseu, cât și biografie, Romain Rolland a făcut o asemenea încercare, potrivit...34,00 leiViața pasionată a lui Bruegel - Felix...
Piersicul înflorit scînteia în soare cu miile lui de picături de ploaie. Un curcubeu se desena la orizont, cuprinzînd în arcul său satul Bruegel, unde, la hanul «Pămîntul Făgăduinței», venea pe lume Pieter. Imaginea satului se reflecta în ochii lui și el îi simțea frumusețea de la vârsta cea mai fragedă.41,00 leiMutația semnelor - René Berger
Luând, așadar, act de mutațiile și deplasările extraordinare ce s-au produs în sfera culturii și civilizației contemporane, René Berger și-a propus să exploreze legăturile dintre artă și lumea științei și tehnicii, efectele inedite care apar în raporturile artei cu mijloacele comunicării de masă îndeosebi.68,00 lei
Bucate, vinuri și obiceiuri românești -...
Foarte puțini mai știu să gătească românește, iar și mai puțini o fac. Volumul reprezintă inventarierea bucatelor românești. Nu este o selecție, ci o cuprindere cât mai întregitoare a ceea ce înseamnă tradiție și artă culinară românească (dimpreună cu vinuțul corespunzător).180,00 leiCarte de bucate boieresti. 200 de retete...
În 1841 apărea la Iaşi o „Carte de bucate boiereşti - 200 reţete cercate de bucate, prăjituri şi alte trebi gospodăreşti” în spatele cărora se ascundeau doi boieri: Mihail Kogălniceanu şi Kostache Negruzzi. Cartea de faţă este un rezultat al activităţii practice - reţetele sunt cercate, nu compilate pur şi simplu de prin alte părţi.28,00 leiOpere complete - Sfântul Dionisie Areopagitul
Dionisie Aeroapagitul este probabil cel mai mare scriitor mistic din toate timpurile. Această versiune românească a scrierilor areopagitice aparţine celui mai valoros traducător român de literatură greacă creştină, părintele Dumitru Stăniloae.146,00 leiCritica raţiunii pure - Immanuel Kant
Critica rațiunii pure reprezintă una dintre cărțile cu cel mai mare impact asupra gândirii europene. Apărută în 1781, influența ei are o durată de mai bine de două secole, această carte constituind un moment de cotitură în istoria filosofiei europene, prin ceea ce dărâmă, dar mai ales prin ceea ce construiește.162,00 lei 180,00 lei
Psihologi români din secolul XX - Pavel...
„Omagiu psihologilor români ai secolului XX care prin două războaie mondiale și comunism au menținut aprinsă flacăra psihologiei pentru generațiile viitoare.” PAVEL MUREȘAN ION MÂNZAT130,00 leiCalendarele poporului roman - Antoaneta...
Calendarul popular pe care îl prezentăm cititorului reprezintă o încercare de a aduna la un loc tot ceea ce constituie coordonata temporală a vieţii ţărăneşti, acel când ce caracterizează întregul complex de practici magico-rituale ce însoţeşte modul de a vedea lumea al omului vechilor societăţi tradiţionale și se regăsește și în Spațiul și timpul.115,00 leiBucate, vinuri si obiceiuri românesti -...
Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti este editie răscroită de Radu Anton.97,00 leiIntroducere la studiul arhitecturii -...
G. M. Cantacuzino, arhitect din spiţa celor mari, studios al istoriei, scriitor subtil, a însufleţit alături de alţi intelectuali cercul „Simetria” şi revista lui.28,00 leiDespre o estetica a reconstructiei - G.M....
G.M. Cantacuzino a fost un aristocrat al organizării spațiului, care a reușit – prin lucrările sale – să identifice „calea” de a se exprima asupra dimensiunii sociale și estetice a arhitecturii.24,00 lei
Viata intima a lui Hitler - Gheorghi...
Autorul prezintă parvenirea politică a lui Hitler, explică apariția și cauzele demenței Führerului – modul în care o boală morbidă, perversiunile și complexele sexuale i-au influențat nefast acțiunile politice, descrie drama femeilor care au avut neșansa să-i placă lui Hitler (cinci dintre amantele sale s-au sinucis, alte două fiind salvate în ultimul...35,00 leiMiturile Rusiei clasice - Atoaneta Olteanu
Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.42,00 leiPovestea sarii din Carpati - ed bilingvă...
Drumuri ale sării erau căile medievale terestre pe care era transportat aurul alb de la ocnele de sare la locurile de vânzare, dintre care sunt renumite salzstrassen, salzwegen în Bavaria, Salzburg, Hallstadt, sau Hallein în Cracovia28,00 leiAurul negru la romani - Radu Lungu
În volumul Aurul negru la români, Radu Lungu descrie începutul, evoluția și afirmarea industriei petrolifere românești precum și declinul acestei industrii, după căderea dictaturii lui Ceaușescu, din 1989.42,00 leiPoeme de-o clipă - Vasile Macoviciuc
Deși temător, vizitat de îndoieli și ezitări, adunând tăceri, poetul pare a-și învinge temerile, recunoscând că pulberea visează, își scutură spaimele și visele ruginite pentru ca, imediat cu mâna gri, purtând armură în cuvinte, să mărturisească franc, eu sunt golul care cântă50,00 lei
Calea florii de cireș - Vasile Macoviciuc
Volum de poezii semnat de Vasile Macoviciuc: Fericiţi cei care înoptează/ departe de cuvinte şi nu/ aud liniştea în care se îmbăiază/ urletul,/ chemarea/ dfe fiară la ospăţul cel/ tainic (I)17,34 leiIstoria sociala a satului romanesc - Henri...
Această culegere de studii reuneşte pagini de o bogată însemnătate, scrise de Henri H. Stahl, despre specificul lumii tradiționale românești.30,00 leiMaria Tanase - ediție româno-franceză, L1-...
Supranumită „Pasărea Măiastră a muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „reprezentanta întregii românimi”, „mitul Maria Tănase” ori „Privighetoarea cântecului popular românesc” Maria Tănase a fost și rămâne o figură marcantă a muzicii românești.29,00 leiConfesiunile Verei Davadova, iubita lui...
Lucrarea de faţă, după cum declara însuşi autorul, reprezintă forma romanţată a amintirilor celei care a fost timp de două decenii femeia cea mai apropiată de Stalin, liderul Uniunii Sovietice, în perioada 1932-1953, în care acesta a avut încredere deplină şi pe care a căutat-o ori de câte ori simţea nevoia de tandreţe, căldură sufletească şi linişte.55,00 leiIstoricul Bisericii Banu din Iaşi pe baza...
După trei decenii, Contribuţiile documentare la istoria oraşului Iaşi sunt readuse în atenţia cercetătorilor sub titlul hărăzit de la început de cel care le-a adunat: Istoricul bisericii Banu din Iaşi pe baza documentelor inedite (1705–1985). Începutul bun de atunci îşi află acum o împlinire şi mai bună.35,00 lei