Frumosul. Istoria unui concept - Andra Panduru

Andra Panduru

Andra Panduru descrie, în acest volum, rolul și implicațiile pe care „conceptul de frumos” le-a generat, de-a lungul istoriei, în estetică.

„Frumosul este o proprietate a întregii creații, o descriere a nivelului ultim al existenței”.

Mai multe detalii

1985P

Nou

32,40 lei cu TVA

-10%

36,00 lei cu TVA

Lucrarea prezintă în cele două părți –  Evoluția conceptului de frumos și Despre dihotomia „frumos natural – frumos artitic” – istoria conceptului de frumos, relația între frumosul natural și frumosul artistic.

„Forța frumosului constă în puterea de a evoca perfecțiunea absolută. Frumosul artistic este considerat cristalizare a frumosului natural, pentru că arta conferă formă și stabilitate frumuseții mobile a regnului vegetal. Frumosul din natură, cu armonia formei specifice structurilor cristaline simple, dar și domeniului vegetal și configurației lumii animale, se desăvârșește prin stabilitatea formei atemporale a artei. Prin urmare, arta nu este evadare din realitate, ci o integrare în ea. Chiar dacă în secolul XX cuvântul frumos tinde să dispară, Dufrenne consideră că arta nu a renunțat la frumusețe. Frumosul este necesar ca mijloc de unitate și reconciliere a experienței fragmentate a secolului XX. În acest inconștient joc al echilibristicii, omul își caută semnificația, neagă ceea ce există și se întoarce să cerceteze ceea ce a negat. Legile care guvernează natura stăpânesc mintea omului, modul lui de a percepe și de a reda. Aceleași legi domină arta și natura. De fapt, ele există în noi. Omul vede ceea ce știe. Ceea ce descoperă, ceea ce i se revelează pe parcurs sunt datele proprii lui. Legătura dintre artă, natură și matematică are la bază numitorul lor comun – omul”.

Andra Panduru

AutorAndra Panduru
Specificații autorLector univ. dr. Ioana Andra Panduru
Anul publicării2016
Format95 x 205 mm
Nr. pagini340
ColecțiaCărţilor de referinţă
eBook1840-frumosul-istoria-unui-concept-andra-panduru-9786067481266.html
ID Hard Cover1840-frumosul-istoria-unui-concept-andra-panduru-9786067481266.html
GenFilozofie
LimbaRomana
Tip formatFizic
CategorieStiinte umaniste
Sub-CategorieSociologie si filozofie
ISBN978-606-748-126-6
Nota 
2020-07-15
Frumosul

Timp de secole, în evoluția gândirii europene, obiectul fundamental al esteticii a fost conceptul de frumos.

    Scrieți-vă propria părere

    Scrieţi un comentariu

    Frumosul. Istoria unui concept - Andra Panduru

    Frumosul. Istoria unui concept - Andra Panduru

    Andra Panduru descrie, în acest volum, rolul și implicațiile pe care „conceptul de frumos” le-a generat, de-a lungul istoriei, în estetică.

    „Frumosul este o proprietate a întregii creații, o descriere a nivelului ultim al existenței”.

    Scrieţi un comentariu

    Categoriaemblematic europa

    Din categoria lucrărilor catalogate Emblematic Europa fac parte cărțile din patrimoniul cultural european care sunt istoric fundamentale sau contributive și care s-au bucurat de versiuni noi de traducere, de ediții ilustrate, de forme noi de editare. Cultura română respiră și în prezent în cultura europeană pe care o asimilează specific. Capodoperele născute în epoci și culturi diferite în Europa au devenit în timp emblematice pentru spiritul continentului, considerat în istoria și întinderea lui demensurată azi pe globul pământesc. Fiecare carte din această categorie este marcată cu un timbru ilustrativ pentru perioada sau contextul în care a apărut și s-a afirmat. În cazul în care opera este considerată capodoperă, faptul este consemnat pe timbrul emblematic eu: capodoperă a culturii europene.

    Volumul semnat de Andra Panduru descrie coordonatele istorice ale unui concept ce a înnobilat gândirea și cultura europeană: frumosul.

    Frumosul reprezintă acea valoare estetică fundamentală, căreia îi subsumăm tot ceea ce e reuşit în artă. Această categorie estetică reprezintă obiectul esteticii, fiind o valoare către care tinde omul, atât în crearea unei opere de artă, dar şi în definirea sa, ca persoană. Ca valoare estetică, frumosul e valoare a obiectului ca obiect, existând independent de realitate. Acesta nu este obiect general, ci doar se află în fiecare obiect particular. Aşadar, valoarea estetică nu se poate anticipa, ci trebuie realizată prin actul intuirii, fiind strâns legată de cazul individual. Frumosul este dat în forma plăcerii, care depinde de structura obiectului„.

    Frumusețea sau Frumosul este un termen abstract, ale cărui aspecte sunt legate de gusturile omului. Aprecierea frumosului este influențată fundamental de un complex de simțăminte, generate de mediul social înconjurător, ca și de psihicul individului.

    Cu definirea, mai completă, a acestui termen se ocupă estetica, o disciplină din cadrul filosofiei. Ca orice apreciere emoțională, stabilirea frumosului este de natură subiectivă.

    Aprecierea frumosului din domeniul artelor, literaturii, muzicii este puternic influențată de educație, ideologie, mediu social. În decursul istoriei criteriile aprecierii frumosului, perfecțiunii, armoniei liniilor și culorilor s-au schimbat de multe ori. Filozoful german Immanuel Kant definește în opera sa „Kritik der Urteilskraft” (Critica gustului) (1790): „Aprecierea frumuseții este determinată de gust”.

    Prin extindere se poate vorbi de frumusețe și în alte domenii, de exemplu: o partidă de șah; o demonstrație a unei teoreme matematice; un algoritm (program) de calculator; un meci de volei; o teorie în fizică; comportamentul unui copil etc.

    Începând cu mileniul al III-lea î.Hr. înfrumusețarea devine apanajul clasei sacerdotale. Toaleta corpului începe cu o baie parfumată, apoi continuă cu o exfoliere urmată de un masaj cu ulei parfumat. Pielii corpului i se dă o culoare mai deschisă prin ungerea cu tuș ocru gălbui-auriu, iar venele tâmplelor sunt îngroșate cu albastru care contrastează cu strălucirea aurului. Ochii sunt conturați cu khol, sprâncenele sunt alungite și înnegrite, buzele date cu carmin, unghiile de la mâini și de la picioare sunt lăcuite. Capul este ras și acoperit cu o perucă albăstrie, făcută din mătase sau păr animal și împodobită cu fire de aur.

    Frumosul văzut ca relație armonioasă reprezintă conceptul principal al teoriilor clasice. Prin prezența sa frumosul impune structuri armonioase; termenul implică existența ordinii și a armoniei în univers, și are la bază ordinea matematică. Ca și în matematică, se impune o relație concretă între părți și întreg astfel încât construcția din natură sau din artă să fie structural corectă. Frumosul devine astfel o proprietate a întregii creații, o descriere a nivelului ultim al existenței, frumosul fiind important din perspectivă metafizică.

    Lector univ. dr. Ioana Andra Panduru (n: 1965, Bucuresti)

    Studii:

    - 2004 - Doctor în Arte Vizuale - Estetica Artelor Plastice; U. N. A. Bucuresti.

    -absolventa 1989 – Institutul de Arte Plastice și Decorative „Nicolae Grigorescu”, București.

    Experiență profesională: 1991-1997 - asistent universitar; din 1997- până în prezent - lector universitar - disciplina Anatomie Artistica, Universitatea Nationala de Arte, București.

     

    Edițiile de serie sunt cărți cu tiraj mediu adresate intelectualității active, publicului atașat valorilor umaniste ale culturii române și europene. Capodopere, opere memorabile sau doar studii contributive în evoluțiile culturilor noastre, în istorie sau în prezent aceste ediții foarte îngrijite sunt larg accesibile și produc emoție celor interesați.

    Ediția include și o Introducere și o bibliografie cuprinzătoare.

    Obiectul central al esteticii a fost timp de secole conceptul de frumos, iar acest volum descrie tot acest traseu istoric, cu lux de amănunte.

    10 alte produse din aceeași categorie

    Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și: