Imaginariile politicului - Jean-Jacques Wunenburger

Jean-Jacques Wunenburger

E vorba de a ne întreba dacă nu cumva o parte a imaginarului n-ar fi cel mai bun susţinător al raţionalităţii, şi, în acelaşi timp, un zid de apărare împotriva pervertirii gândirii.

Mai multe detalii

1872P

Nou

25,92 lei cu TVA

-10%

28,80 lei cu TVA

În condiţiile în care societatea contemporană traversează, de mai multe decenii, o criză a raţionalităţii politice, lucrarea Imaginariile politicului aduce un plus de noutate în interpretarea reprezentărilor şi acţiunilor politice din perspectiva unei antropologii a imaginarului, alăturându-se, în acest sens, unor studii cunoscute despre imaginarul puterii şi simbolistica politică.

AutorJean-Jacques Wunenburger
Traducator/editorIonel Buse, Laurentiu Ciontescu-Samfireag
Anul publicării2015
Format95 x 205 mm
Nr. pagini156
ColecțiaFilosofie
eBook1861-imaginariile-politicului-jean-jacques-wunenburger-9786067480788.html
ID Hard Cover1861-imaginariile-politicului-jean-jacques-wunenburger-9786067480788.html
GenFilozofie
LimbaRomana
Tip formatFizic
CategorieStiinte umaniste
Sub-CategorieSociologie si filozofie
ISBN978-606-748-078-8

Scrieţi un comentariu

Imaginariile politicului - Jean-Jacques Wunenburger

Imaginariile politicului - Jean-Jacques Wunenburger

E vorba de a ne întreba dacă nu cumva o parte a imaginarului n-ar fi cel mai bun susţinător al raţionalităţii, şi, în acelaşi timp, un zid de apărare împotriva pervertirii gândirii.

Scrieţi un comentariu

Analiza noastrã în ceea ce privește politicul își propune sã ținã cont de dimensiunea nonraționalã a acestuia în vederea descoperirii originilor, a funcțiunilor, promisiunilor și a riscurilor sale. Este vorba, asadar, sã ne situãm undeva în afara filosofiei politice dominante, care vizeazã un ideal pur de raționalitate, pentru a
explora practicile mai putin cunoscute, prost interpretate sau diabolizate, pentru a înțelege, de asemenea, concepțiile filosofice contrare sau chiar paradoxale. Miza acestui traseu este dublã: din momentul în care, în societãțile noastre occidentale, politicul este în crizã și a pierdut din eficiența si legitimitatea sa, trebuie sã ne întrebãm dacã acesta nu poate fi cumva reinterpretat dintr-un alt punct de vedere decât cel care a dominat, în orice caz, ultimele trei secole. O altã hermeneuticã a politicului, mai blândã, mai complexã nu s-ar impune oare, spre a ne ajuta sã regândim, ba chiar sã reîntemeiem altfel politicul? Pe de altã parte, construind o anume teorie
a politicului ar fi mai bine sã înțelegem unele forme sau figuri ale nonraționalitãții, care n-ar mai putea fi astfel reduse fortat la formele caricaturale la care le-a adus un anume rationalism imperialist. Politicul nu ne-ar putea dezvãlui el, astfel, un aspect si o eficacitate a nonraționalului care ar putea autoriza, începând de aici, și alte
reevaluãri în alte domenii cum ar fi arta, religia, tehnica sau etica? Nu este vorba, evident, de a nega dimensiunea incoercibilã a raționalitãtii civice, nici de a cauționa un fel de irationalism funciar al puterii care ar conduce la derive neliniștitoare. Viața publicã cere, ca orice formã a dezvoltãrii vieții spiritului, o stãpânire a lucrurilor prin recurgerea la spiritul critic, la ideile universale, la normele formulate într-un limbaj clar șidistinct. E vorba numai de a ne întreba dacã apologia și exaltarea unilateralã a rațiunii politice sunt suficiente pentru a rezolva problema conviețuirii în Cetate, și dacã nu constituie o rãtãcire sau o frânã a împlinirii destinului politic al umanitãții.

Pasiunile necesare în rãzboi, fidelitatea fațã de strãmoși, curajul onoarei, respectul fațã de instituții, sentimentele altruiste, sensibilitatea democraticã etc., constituie, fãrã îndoialã, realitãți antropologice de care viața politicã n-a
putut, pânã acum, sã facã, fãrã dificultate, economie sau abstracție. Existã, astfel, loc pentru un studiu al pasiunilor juste compatibile – ba chiar necesare – în viața bunã a unui stat.
Ne vom limita, în aceastã lucrare, la imaginația și imaginarul politic pentru a le stabili cauzele și efectele, pentru a le determina diferitele manifestãri, ocurențe, contexte și a le evalua funcțiile și finalitãțile .Analiza unor fapte și teorii va conduce în mod inevitabil la a gãsi o opoziție între formele pozitive și negative, faste și nefaste. Putem întrevedea chiar din prezent problema criticã subsecventã? Ce forme de imaginar pot fi considerate compatibile cu
exercițiul unei raþionalitãți politice, care o pot fecunda, facilita, ba chiar mlãdia? Ce forme, dimpotrivã, riscã sã inhibe, ba chiar sã perverteascã exercițiul acestei rațiuni? Altfel spus, e vorba de a ne întreba dacã nu cumva o parte a imaginarului n-ar fi cel mai bun susținãtor al raþionalitãții, și, în acelaȘi timp, un zid de apãrare împotriva pervertirii gândirii.

Traducere din francezã de Ionel Bușe și Laurenþiu Ciontescu-Samfireag
Ediție îngrijitã de Ionel Bușe

10 alte produse din aceeași categorie